anoppi hermostui, mies yhtäkkiä samaa mieltä...
Meillä esikoisen laskettu aika 1.1. ja oltiin miehen kanssa ajateltu että joula vietetään tänä vuonna rauhassa kahdestaan kotona ja odotellaan vauvaa.
Tänään sitten anoppi soittija kyseli että kai tulemme hänen mökilleen jouluksi kuten aina. Mökki on saaristossa, reilusti yli puolen tunnin lauttamatkan takana. Parhaimmillaankin matkaa lähimpään sairaalaan tulisi ajallisesti n.4h. Ja lautan aikatauluista riippuen voisi mennä helposti 6-7h ennen kun sairaalaan pääsee.
Selitin anopille mitä olimme miehn kanssa jo ehtineet sopia. Myös sen että en halua lähteä enää loppuvaiheessa niin kauas ja hankalan matkan päähän sairaalasta. Anoppi loukkaantui ja löi luurin korvaan.
Oli sitten soittanut miehelleni ja kertonut tälle mitä sanoin. Nyt äitinsä kanssa puhuttuaan mies on yhtäkkiä sitä mieltä että miksi sitä mökkiä ei voi edes harkita ja hermostui minulle kun selitin sairaalaan pääsyn vaikeudesta. Olen kuulemma kohtuuton ja ajattelen vain itseäni...
Mies menköön mökille jos haluaa, minä pysyn kotona. Tämän myös miehelle sanoin...
Kommentit (58)
Et sä voi mihinkään mökille lähteä enää tuossa vaiheessa.
Anna anopin ja miehen kiukutella ihan keskenään. Älä osallistu, vaan ilmoita, että et lähde ja piste.
jouluhan on silloin laskettuna aikana
Laskettu aikasihan on silloin 18.12.-10 - 15.1.-11
ettei tarvitse tuollaisen anopin kanssa edes miettiä joulun viettämistä.
En minäkään edes harkitsisi tilanteessasi tuollaisen matkan taakse mökille menoa. Pahimmillaan sinun ja vauvasi hengen uhalla.
Unohda se anoppi. Sä et ole kohtuuton etkä itsekäs vaan anoppisi on! Ja taitaa olla kasvattanut miestäsi siihen, että äitinsä tarpeet ovat tärkeimmät. Toivottavasti miehesi tajuaa asian oikean laidan. Tsemppiä!
Sinun kannattaisi miettiä haluatko kyseisen anopin kanssa viettää enää joulua ikinä. Vastenmielistä viettää aikaa ihmisen seurassa, joka suuttuu noinkin turhasta. Itsekäs tässä on ainoastaan anoppisi ja miehesi on melkoinen vässykkä.
Ei yhtään tiedä koska vauva syntyy. Minulla esim. kaksi lasta syntynyt kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Yksi lapsi kuukauden etuajassa sekä yksi 7 viikkoa aikaisemmin. Meillä siis neljä lasta. Esikoisen synnytys kesti kaikkineen 4,5 tuntia, toiset ovatkin sitten syntyneet parissa tunnissa. Joten jos minä olisin tuossa kohtaa jumissa jossain saaristossa lauttojen takana, en mitenkään ehtisi sairaalaan.
Älä lähde.
Ainakaan oma kokemukseni.
Anoppi puhui vuosikausia, kuinka hänen luokseen ei ole pakko tulla just jouluaattona. Hän ymmärtää että ei ole kivaa viettää jouluaattoa vierailemalla kymmenessä eri paikassa. Kun eka lapsi syntyi ilmoitin, että tästä lähtien ollaan joulut kotona. Ilmoitin myös, että tervetuloa meille vuorostaan viettämään jouluaattoa. Anoppi suuttui, eikä tullut jouluaattona meille, vaikka matkaa oli 15km. Anoppi asuu yksin ja omistaa auton. Esteitä tulemiselle ei ollut. Välit viilenivät tuosta heti, vaikka aiemmin olin sitä mieltä, että anoppi on mukava ja minulla on käynyt hyvä tuuri. Myöhemmin hoksasin, että anoppi oli mukava, koska minä pystyin joustamaan ja menemään hänen toiveiden mukaisesti.
Vuoden kuluttua tuli eteen muutto 200km päähän. Sovin mieheni kanssa monista asioista suullisesti. Mm. siitä, että isovanhemmat vierailisivat meillä nyt, kun ovat vielä matkustuskykyisiä ja lapsemme ovat pieniä. Kun ikää tulee lapsille ja isovanhempien vointi huononee, me rupeamme matkustamaan heidän suuntaan. Mm. työelämämme oli raskasta, eikä meillä ollut käytännössä mitään mahdollisuuksia sukuloida viikonloppuisin. Tässä kohtaa anopin kanssa meni sukset ristiin viimeisen kerran. Hän ei ymmärtänyt, ettei voi tulla noin vain ennalta varoittamatta kylään. Hän ei ottanut selvää, oliko mieheni tai minä ollut työmatkoilla, oliko lapset sairastelleet niin, että yöunet oli koko perheeltä jääneet vähiin tai kokonaan pois. Hän hyppäsi autoonsa ja soitti ehkä puolesta välistä olevansa tulossa. Olettehan kotona. Otin anopin puhutteluun, kerroin mielipiteeni, yritin saada järkeä päähän, mutta ei auttanut. En ollut valmis uhraamaan omaa hyvinvointiani, joten välit ovat anoppiin osaltani poikki. Mies vie lapsia anoppilaan kerran, pari vuodessa. Anoppi käy lasten synttäreillä. Kylään ei olla kielletty tulemasta, mutta se, että hänen pitäisi etukäteen tulostaan ilmoittaa, ottaa niin lujaa anopin luonteen päälle, että hän on ennemmin tulematta. Tämä sopii minulle.
Pitkän vastauksen tarkoituksena oli kertoa, että jos nyt jo menee anopin kanssa huonosti, niin älä odota että tilanne huononee, vaan yritä puhua asioista ajoissa. Se, että keskustelin ja sovin suullisesti oman mieheni kanssa asioista, ei johtanut mihinkään. Minä pidin lupaukseni ja omille vanhemmille kerroin ajatuksistamme ja toiveistamme ja odotuksistamme. Heille se asia sopi mainiosti. Mies ei ole tähän päivään mennessä (4 vuotta lupauksesta) saanut puhuttua äidilleen asioista, jotka me yhteisesti, suullisesti ennen muuttoa sovimme.
Valitettavasti sinun täytyy nyt vain miettiä itseäsi ja vauvasi hyvinvointia. Jos se tarkoittaa sitä, että anoppi suuttuu, sille ei voi mitään. Jos se tarkoittaa sitä että mies suuttuu, sillekään ei voi mitään. Älä lähde minnekään, mistä on pitkä matka sairaalaan. Omalla kohdallani supistukset alkoivat ja soitin sairaalaan neuvoa kysyäkseni. Sanoivat että 2h säännöllisiä supistuksia ja sitten sairaalaan. Puhelun päätyttyä, hampaat suussa supistusten voimasta kalisten, sanoin miehelle, että nyt lähdetään. Supistukset oli alkaneet 10min ennen soittamista, enkä odottanut 2h, kuten kätilö neuvoi. Matkaa sairaalaan oli tunnin verran. Mies ajoi niin lujaa kuin pääsi, myös päin punaisia. Lapsi syntyi n. 10 minuutin kuluttua sairaalaan päästyämme. Kätilö tuumasi, että älä enää kuuntele mitä kätilö sanoo, vain seuraavan lapsen kohdalla laita teltta sairaalan pihaan jotta ehdit ajoissa :D . Eli lapsen syntymää ei voi ennustaa kätilöt, neuvolan tädit, äidit eikä ketkään muutkaan. Vain leikatut lapset syntyvät ajallaan.
Miten joku anoppi voi olla noin itsekäs? Eikö ne tajua, että nuorella parilla on yleensä 2 paria appivanhempia.
Ei jommankumman vanhemmat voi noin omia nuorta perhettä.
aio lähteä 200 km:n päähän vanhemmilleni joulunviettoon. Ei ole edes saaristossa. Esikoista odottaessa aloin olla jo niin väsynyt ja kärsimätön 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa, että tiedän jo siitä, että en jaksa mihinkään lähteä matkustamaan. Saatikka juuri sen takia, että synnytys voi alkaa jo silloin joulunakin. Anoppisi on täysin ymmärtämätön, samoin miehesi. Ja mikä pahinta, miehesi tuntuu olevan aikalailla äitinsä tossun alla.
Laskettu aikakaan ei tosiaan ole mikaan "deadline" jolloin vauva sitten varmasti syntyy. Omat 3 lastani ovat kaikki syntyneet viikon-kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Eika se ole edes mitenkaan harvinaista.
En minäkään tilanteessasi edes harkitsisi mökille menoa. Ehkä anoppi vain harmistui, että ette saa viettää joulua yhdessä? Jos anoppi tuosta järkiintyy, niin ehkäpä voisitte kutsua anopin kylään teille jonain päivänä joulun aikana?
Itse olen huono neuvomaan, koska kieltäydyn ehdottomasti viettämästä joulua anopin kotona. Minulle on joulu tärkeä perhejuhla. Mieheni ei juurikaan välitä joulusta, enkä juuri ihmettele, kun olen seurannut miten anoppilassa joulu vietetään..
Järjettömän aikainen aikataulu, mieheni äiti ja hänen siskonsa hoitavat koko ruokatarjoilun, kun miehet katselevat telkkaria. Jokaisesta alkoholiannoksesta kauhistellaan, myös siitä ensimmäisestä ja ainoasta. Lapset kiukuttelevat, koska eivät pääse ulkoilemaan. Joululahjojen määrää kauhistellaan (itse ostaneet suurimman osan, ja laittaneet myös esim. tavallisia karkkipusseja lahjapakettiin!). Joulupukkia ei raaskita hankkia, vaikka olisi pieniä lapsia ja klo 18 alkaa jo iltapalan puuhaaminen ja muut iltatouhut..
Näytäppä miehellesi joku vanha vauva tai kaksplus lehti jossa oli juttua lapissa asuvista äideistä joilla synnytysmatka tuollaista samaa n.5 tuntia. Nekin lähtivät sukulaisten luo tms. lähemmäs sairaalaa asumaan jo viikkoja ennen.
Sen olen siis miehelle tehnyt selväksi että minä en tosiaan ole mihinkään lähdössä. Sanoin myös että en voi häntä kieltää menemästä äitinsä luokse jouluksi, mutta olen todella pettynyt ja loukkaantunut jos menee. Neuvolasta emme siis tosiaan kysy siksi että edes harkitsisin mihinkään lähteväni!!
T:ap
Sen olen siis miehelle tehnyt selväksi että minä en tosiaan ole mihinkään lähdössä. Sanoin myös että en voi häntä kieltää menemästä äitinsä luokse jouluksi, mutta olen todella pettynyt ja loukkaantunut jos menee. Neuvolasta emme siis tosiaan kysy siksi että edes harkitsisin mihinkään lähteväni!! T:ap
Saisit rauhassa levätä eikä tarvitsisi joulusta murehtia. Minulle yksinolo oli paras tapa viettää joulua ilman mitään hössötystä tai rituaalipakkoa! Jos synnytys sattuisi käynnistymään niin sitten mies joko ehtii tai ei ehdi paikalle, mutta tietääpähän miksei ehdi.
et varmana lähde, olet ihan oikeassa. Sun terveydestäsihän siinä on kyse. Menkööt mies jos huvittaa, ja sano että jääkin sitten sinne, jos on noin tyhmä äidin poika!
Sinä et suinkaan ole itsekäs vaan anoppi ja miehesi.
Sen olen siis miehelle tehnyt selväksi että minä en tosiaan ole mihinkään lähdössä. Sanoin myös että en voi häntä kieltää menemästä äitinsä luokse jouluksi, mutta olen todella pettynyt ja loukkaantunut jos menee. Neuvolasta emme siis tosiaan kysy siksi että edes harkitsisin mihinkään lähteväni!! T:ap
Saisit rauhassa levätä eikä tarvitsisi joulusta murehtia. Minulle yksinolo oli paras tapa viettää joulua ilman mitään hössötystä tai rituaalipakkoa! Jos synnytys sattuisi käynnistymään niin sitten mies joko ehtii tai ei ehdi paikalle, mutta tietääpähän miksei ehdi.
Mies on vapaa tekemään oman päätöksensä mukaan. Niinkuin jo tuossa aikaisemmin sanoin, en minä aikuista ihmistä voi kieltää. Loukkaannun kyllä jos lähtee.
Jokainen tavallaan. Itse varmaan nauttisin entiten rauhallisesta joulusta miehen kanssa kahdestaan. Joulua joka tapauksessa laitan jaksamisen mukaan vaikka yksinkin olisin, tykkään joulusta.
Synnytykseen kyllä haluaisin miehen mukaan. Kyllä varmaan yksinkin pärjään, mutta kiva olisi jos mieskin olisi todistamassa esikoisen syntymää.
Mies on vapaa tekemään oman päätöksensä mukaan. Niinkuin jo tuossa aikaisemmin sanoin, en minä aikuista ihmistä voi kieltää. Loukkaannun kyllä jos lähtee.
Jokainen tavallaan. Itse varmaan nauttisin entiten rauhallisesta joulusta miehen kanssa kahdestaan. Joulua joka tapauksessa laitan jaksamisen mukaan vaikka yksinkin olisin, tykkään joulusta.
Synnytykseen kyllä haluaisin miehen mukaan. Kyllä varmaan yksinkin pärjään, mutta kiva olisi jos mieskin olisi todistamassa esikoisen syntymää.
että tilanteesta huolimatta mies lähtisi - niin ei tarvitsisi tulla takaisin. Kumpi on tärkeämpää vaimon tukena oleminen yhteisen lapsen syntyessä vai äidin kanssa kinkunsyöminen? En mä tuollaista miestä kaipaisi elämääni.
Oli ilmeisesti itsekkin miettinyt asiaa, kun oli paljon rauhallisempi kotiin tultuaan kun puhelimessa. Mitenkään ei kyllä selittänyt tai muistellut sitä kuinka oli päivällä käyttäytynyt puhelimessa.
Kai siitä juttelusta oli jotain hyötyäkin. Kovin vain tuntui vaikealta miehen ymmärtää että sinne sairaalaan voi tulla kiirekkin ja että vauva tosiaan voi syntyä ennen lasekettua päivää (on kyllä neuvolassa tämän monta kertaa kuullut).
Sovimme nyt kuitenkin että lähtee seuraavalla kerralla mukaan neuvolaan ja kysyy asia neuvolatädiltä. Lupasi myös tätiä uskoa tässä asiassa ja selittää sitten anopillekkin asian.
että jotain neuvolantätiä tarvitaan välikätenä tollaisessa asiassa... Ihmeellistä.
Onhan se nyt täysin itsestäänselvää että minnekään saarimökille ei lähtä muutamaa päivää ennen lskettua aikaa ja sellaista ei tarvi kenellekään selitellä millään lailla. Sanot että anoppi on tervetullut käymään teillä joulun aikaan, mutta ei taida anoppi viittiä matkustaa kun kuulostaa matka niin vaivalloiselta... Luulen että siitä on kyse.
Meitä aikaisin synnyttäneitä on muitakin..
Itsellä oli ensimmäisen la 31.12. ja lapsi syntyi 17.12.
Minäkään en missää nimessä lähtisi mihinkään saaristoon. Muuten, voisitteko kutsua anoppia teille jouluksi?
lehtijutun missä vauva syntyi taksiin 18min... ja kerro sille ukollesi myös, että laskettu päivä ei ole mikään 100%.. se lapsi vooi syntyä reilusti ennen laskettua tai jälkeen... ja onpas sotten mukavaa keekoilla jossain saaristo mökillä eteiseen syntyneen vauvan kanssa odotellen ambulanssia.. voi tahvo kun on tahvoa. kannattaa ehkä kysyä siltä ukolta kumpi on tärkeämpi äitee vai sinä ja teidän vauva....