Ei voi mitään, mutta minun käy sääliksi
lapsia, jotka viedään harrastuksiin melkein joka ilta, vaikka lapset olisivat olleet esim.pk.ssa koko päivän.
Pitääkö lapset nykyään opettaa jo vauvasta asti tähän hurjaan oranvanpyörään mitä aikuiset tekevät? Eikö lapsella saa enää lapsuutta olla ollenkaan?
Elämä on nykypäivänä todella hektistä, mutta suotavaa olisi että lapset saisivat olla lapsia mahdollisimman pitkään.
Kommentit (46)
Kun joku on eri mieltä, niin johan muka "kalahtaa". : D Lapsellista. Loppuuko argumentit noin nopeasti?
Mikäli lapsia raahataan puoliväkisin ja väsyneinä sen tuhanteen harrastukseen, kyseenalaistan minäkin moisen touhun. MUTTA jos lapsi nauttii, jaksaa ja haluaa harrastaa, en todellakaan näe siinä mitään pahaa. En siis yhtään mitään.
Itse olen kotiäiti, jonka 7 v pojalla on nyt 3 harrastusta. Poika haluaisi aloittaa myös tenniksen peluun ja ajattelin kyllä antaa periksi. Vietämme paljon aikaa yhdessä jokaikinen päivä, miksi ihmeessä en soisi pojalleni harrastuksia sen lisäksi? : O Älytön ajatuskin. liikunta- ja taideharrastuksista ei voi ola muuta kuin hyötyä pitkällä tähtäimellä.
lasten pitäisi illat pitkät harrastaa tai juosta kavereitten luona, vanhempiaan he kaipaa ja perheen kesken yhteistä aikaa. kaverit ja harrastukset on hyvä kunhan ne eivät syö kaikkea vapaa-aikaa. lapsen pitää osata olla tekemättä mitään ja miten sitä opettelee jos vanhemmat ohjelmoi aikataulut täyteen.
Sen verran on tullut näitä "no ei sit harrasteta mitään" -juttuja. Ihan kuin hiekkalaatikkokeskustelua kuuntelisi!
Kun eihän AP tai kukaan muukaan sanonut, etteikö MITÄÄN saisi harrastaa.
Mutta taisi tosiaan kalahtaa. Ja hyvä niin!
Kieltämättä harrastustahti on aika hektistä nykyään lapsillakin. Lisäksi se jakaantuu usein epätasaisesti niin että osa harrastaa koko ajan ja osa ei ollenkaan.
Monissa lajeissa aloitetaan aikaisin treenaaminen, jos halutaan tulostakin. Tällöin jo päiväkoti-ikäiset harrastavat usein monta kertaa viikossa. Meillä kyllä jääkiekkoa ja telinevoimistelua harrastavat lapset ovat ehtineet aloittaa lajinsa vasta 2-3luokalla ja silti pärjäävät (ehkä ei tule enää ammattilaisia, mutta porukan parhaimmasta päästä ovat). Eli ei mahdotonta, mutta paljoa tuon myöhempää on vaikea todella enää aloittaa, niin että pääsee mukaan tiettyyn porukkaan ja tahtiin.
Itse olen sitä mieltä että päiväkoti-ikäinen, eikä pieni ekaluokkalainen tarvitse hirveitä määriä harrastuksia. Harrastuksia voi lisätä pikkuhiljaa sitä tahtia kun lapsi itse tietää omat kiinnostuksen kohteensa ja lapsella on halua ja jaksamista. Pienten kohdalla riittää lajiin tutustuminen ja leikkimielinen harrastus harvakseltaan.
Minua joskus säälittää meidän 5v:kin kun joutuu lähtemään viemään/hakemaan isompia sisaruksia harrastuksista. Usein leikit keskeytyy ja tekee illan levottomammaksi. Onneksi ei joka ilta joudu lähtemään, mutta usein treenit niin aikaisin että toinen vanhempi ei ole kotona tai isompien harrastukset päällekkäin, jolloin useim molempia vanhempia tarvitaan.
Tämä tahti harrastuksia on aika maksimi meidän perheelle, myös meidän lapsille. Se ei vielä ole sietorajan yli lähinnä siksi että lapset pääsevät aikaisin koulusta ja pienin on 5-7h päiviä päiväkodissa (ja välillä vapaalla, sekä kaikki koulujen loma-ajat vapaalla). Aikuiset ovat meillä pois kotoa 8-14/15 välillä. Näin jää iltapäivät lasten rauhalliseen oloaikaan ja kaveriaikaan, sekä illat vielä harrastusten jälkeen perheen kesken olemiseen. Me vanhemmat ehdimme myös nähdä lapsia ja olla lasten kanssa.
5v käy meillä poikkeuksellisesti nyt 2kertaa viikossa harrastuksissa, 1h palloilukerho (siellä käy lähinnä hoitokavereita) ja 1h uimakoulu (syyskauden). Yhtään tämän enempää ei tarvitse harrastuksia, jotta ehtii leikkiä. Lisäksi lähes joka iltapäivä-ilta on varmasti isompien sisarusten harrastuksia. Viikonloppuisin on pelejä, turnauksia ja kisoja.
Se että lapset harrastavat, ei tarkoita että olisimme laiskoja tekemään asioita lasten kanssa. Käytän lapsia mielellään iltapäivisin luistelemassa (1krt viikossa/kahdessa yleisöluistelussa ja talvella ulkojäillä), uimassa (1krt viikossa/kahdessa uimahallissa) ja kesällä uima-altaassamme/rannalla. Omien lasten lisäksi mukaan pääsee lasten kavereita. Talvella koko perhe käy lumilautailemassa ja laskettelureissuilla. Joskus tehdään pyörälenkkejä tai iltalenkkejä tai pelataan pesäpalloa tai lentopalloa.
Jotenkin tuntuu että meidän perheen jutuksi on valikoitunut liikunnalliset aktiviteetit. Eli niitä tehdään yhdessä perheenä ja harrastetaan erikseen. Jokaisella lapsella oma lajinsa, eikä pyöritä yhden lajin ympärillä kaikki. Mutta aikaa ne vie.
aina sanotaan, että kun teidän lapsilla on niin paljon harrastuksia... Ette ehdi ikinä olla kotona, mutta meillä 5 lasta ja jokaisella 2 harrastusta, kulkevat itsekseen niihin. Aina mummo valittaa kun on liian paljon menoja :)
Mielummin haluan että lapseni harrastaa kuin että pelaisi päivät pitkät pleikkaria tai viettää tunteja habossa vai mikä nuorten sivusto se nyt oli puhumattakaan siitä että liittyisi noiden lapsien joukkoon jotka räkivät ja rikkovat kaikki piha keinut ja lasten leikkipaikat.
Ja kyllä täällä on jokaisella normaalilla lapsella jokin harrastus ne jotka eivät harrasta mitään ovat tuollaisia kuin kuvailin.