Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi mitään, mutta minun käy sääliksi

Vierailija
07.10.2010 |

lapsia, jotka viedään harrastuksiin melkein joka ilta, vaikka lapset olisivat olleet esim.pk.ssa koko päivän.

Pitääkö lapset nykyään opettaa jo vauvasta asti tähän hurjaan oranvanpyörään mitä aikuiset tekevät? Eikö lapsella saa enää lapsuutta olla ollenkaan?

Elämä on nykypäivänä todella hektistä, mutta suotavaa olisi että lapset saisivat olla lapsia mahdollisimman pitkään.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on yks helvetin hailee kenen pennut harrastaa tai on harrastamatta. Kuolkoot vaikka harrastuksiinsa tai niiden puutteeseen.

Mutta sattumalta näin Yle teemalta tuon ohjelman ja ajattelin mainita siitä, kun se nyt tähän aiheeseen liittyi. Et anteeks nyt vaan kamalasti, jos loukkasin.

Vierailija
22/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhemmathan ei sitten voi tehdä yhtään mitään lastensa kanssa.

mutta tiesitkö, että kaikilla ei ole niitä naapurikavereita, joiden kanssa leikkiä iltaisin! Ja kaikki ei vaan viihdy yksin illasta toiseen!

joka ilta leikkiä? vai siivota? vai mitä? Kyllä lapsi kaipaa ikäistään seuraa!

Meillä on yksi-kaksi harrastusta jotka alkavat kolmannella luokalla yleensä ja muut illat leikkivät kavereiden kanssa ulkona, käyvät uimassa hallissa, pelaamassa jalkapalloa koulun kentälllä, leikkipuistossa tai urheilukentällä. Ei tuohon mahtuisi yhtään harrastusta lisää.

perheenkin kanssa pitäisi olla joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia, jotka viedään harrastuksiin melkein joka ilta, vaikka lapset olisivat olleet esim.pk.ssa koko päivän. Pitääkö lapset nykyään opettaa jo vauvasta asti tähän hurjaan oranvanpyörään mitä aikuiset tekevät? Eikö lapsella saa enää lapsuutta olla ollenkaan? Elämä on nykypäivänä todella hektistä, mutta suotavaa olisi että lapset saisivat olla lapsia mahdollisimman pitkään.

Vierailija
24/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapsi on oikeasti lahjakas jossain, esim. urheilussa, musiikissa tms. ja on ITSE siitä kiinnostunut, todellinen harjoittelu alkaa jo ennen kouluikää, jos harrastuksessa oikeasti aikoo johonkin edetä. Esim. taitoluistelua, telinevoimistelua, monia musiikkiharrastuksia ei voi enää pitkälle tähdäten aloittaa esim. kymmenvuotiaana, koska herkkyyskausi erityistaitojen opetteluun meni jo viisi vuotta sitten.

Toki harrastuksenaan ja omaksi ilokseen voi melkein kaikkea tehdä minkä ikäisenä haluaa mutta esim. kymmenvuotiaana ei enää pääse mukaan esim. taitoluisteluvalmennukseen. Ja esim. jääkiekkoa harrastetaan ikäkausiluokittain siten, että aloitettu on 5-6 -vuotiaana ja kymmenvuotias ei voi enää aloittaa toisten, jo viisi vuotta pelanneiden kymmenvuotiaiden kanssa. Ikävää mutta totta.

Siinä olen samaa mieltä, että nykysysteemi on sekä lapsille että aikuisille uuvuttava ja vaativa ja pitäisi olla mahdollisuus aloittaa harrastus myöhemminkin ihan harrastusmielessä ja esim. soittamisen tai liikunnan ilon takia ilman mitään kilpailu- tms. tavoitteita. Seuroilla vaan ei ole kiinnostusta harjoittaa huvin vuoksi harrastajia, vaan siellä halutaan keskittyä nimenomaan lahjakkaisiin, kilpaileviin lapsiin ja nuoriin.

Vierailija
25/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastavat esim.jalkapalloa, jääkiekkoa, taitoluistelua ym. Ihanuuden tekee ne vanhemmat siellä aitiossa esim. kilpailuissa huudetaan siellä sitten naamapunasena sitä ja tätä! Harrastustenriemua lapselle oikein olantakaa!

Vierailija
26/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja mieheni olemme pitkäaikaistyöttömiä. Mieheni hankki juuri eläkkeen itselleen niin ei tarvitse juosta sossussa.

Meillä koko perhe katsoo illat televisiota ja videoita.

Emme oikeastaan muuta tee, ei ole varaa harrastaa.

Olemme hyvin perhekeskeisiä ja annamme kaiken aikamme lapsillemme. HE antavat myös sillä vanhimmat lapsistamme eivät päässeet mihinkään kouluihin peruskoulun jälkeen, vaan ovat kotona.

Sääliksi käy teidän hektistä maailmaa. Teillä on sentään varaa harrastaa.

Vierailija
27/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan kanssa olen samaa mieltä asiasta, että lapsuus jää nykyään aika lyhyeksi.

Missä enään leikitään kymmentätikkua laudalla, lipunryöstöä ym. tuskin enää missään. Lapset laitetaan aikuisten hektiseen maailman nopeasti, jotta vanhemmat jaksaisivat myös tätä maailmaa eli alituista kiirettä.

No siinähän sitten ihmetellään miten käytöshäiriöt ym. lisääntyvät. Siinäpä jollekin kirjoittajalle olisi taas hyvä aihe eli tutkia mistä nykypäivän lapset ja nuoret oireilevat.

Vierailija
28/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla jatkuvassa ylivireystilassa kun ei rauhoittumisaikaa ja "tylsää". Siksi ei unikaan tule ja kun tulee on liian lyhyt.

Vierailija
29/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla jatkuvassa ylivireystilassa kun ei rauhoittumisaikaa ja "tylsää". Siksi ei unikaan tule ja kun tulee on liian lyhyt.

Vierailija
30/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihan samaa mieltä ?!

Järkyttävää kuunnella kun vanhemmat ei tee iltaisin muuta kun toimii taksina kun viedään lapsia harrastuksia. Tiedän jopa 7-vuotiaita joilla on 4 harrastusta viikossa :(

Vierailija
31/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen (7v.) harrastaa lajiaan 5 x vkossa. Tämä on paljon, tiedän, mutta lapsi pitää harrastuksestaan paljon, eikä taatusti siitä luopuisi. Kesällä juteltiin paljon, että jaksaako jatkaa, kun koulukin alkaa. Ei puhettakaan, että haluaisi lopettaa. Tilanne on nyt se, että lapsi on kehittynyt lajissaan ikätasoonsa nähden taitavaksi, ja saa selvästi harrastuksestaan paljon itseluottamusta jne.

Keskimmäinen taas ei varmasti jaksaisi tuollaista määrää harjoitusta/vko. Toisaalta hän ei ole "löytänyt" sisäistä paloa mihinkään lajiin. Tykkää kyllä omista harrastuksistaan mutta esikoisen vertaista intoa ei ole nähtävissä vielä ainakaan.

Välillä olen itse aivan väsynyt jatkuvaan kuskaamiseen mutta en valita. Lapset saavat harrastaa niin kauan kuin haluavat muta mihinkään ei pakoteta.

Ja yhteistä aikaakin meille jää, esikoisen harjoitukset ovat yleensä n. klo 15-17, joten me ollaan kotona samoihin aikoihin kuin iltapäiväkerhosta palaavat kaverit. Ja läksytkin lapsi tekee ennen harkkojaan.

Mutta ymmärrän hyvin myös niitä vanhempia, joiden mielestä olemme hulluja. Voi ollakin mutta harrastin itsekin lapsena paljon, enkä ole siitä elämässäni kärsinyt.

Vierailija
32/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihan samaa mieltä ?! Järkyttävää kuunnella kun vanhemmat ei tee iltaisin muuta kun toimii taksina kun viedään lapsia harrastuksia. Tiedän jopa 7-vuotiaita joilla on 4 harrastusta viikossa :(

Vierailija
33/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

av.mamma on enemmän oikeassa! Oikeasti miksette voi harrastaa itse niiden lastenne kanssa mitään vaan ne pitää roudata sinne toisten ohjattavaksi! Miksi? Joka ilta miksi? ettekö osaa lastenne kanssa itse viettää aikaa?

Vierailija
34/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta! Minusta sekä seuralta, joka tuon mahdollistaa, että vanhemmilta!

Lapsi tahtoo? Niin varmaan. Meilläkin lapsi tahtoisi vaikka Kuun taivaalta. Vanhempien tehtävä on pitää RAJOJA.

Sääliksi todella käy. Ja turha on minusta vedota mihinkään yksilöllisyyteen. Lapsi on LAPSI, ei mikään vanhempien esittelykappale, joka on kehittynyt harrastuksessaan taitavaksi niin että voi pröystäillä sillä.

Uskaltaako lapsi sanoa olevansa väsynyt? Ymmärtääkö hän väsyvänsä? Odottaako vanhempi siihen saakka, kunnes lapsi vain romahtaa?

Vierailija
35/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä samaa skeidaa valitti tuttavani minun selkäni takana.. Suurin osa niistä lapsista jotka eivät harrasta mitään, pelaavat perse homeessa pleikkaa kotona tai hösäävät aidalla Ipodien kanssa tai muuten vaan pelailevat pelikoneita..

Suurin osa vanhemmista ei todellakaan vietä aikaa lapsiensa kanssa vaikka nämä olisivat illat kotona vaan makaavat sohvalla töllöä katsellen tai tekevät muita aikuisten juttuja ja lapset pyörii missä sattuu. Sitten sitä puhuvat paskaa että oma olo paranisi kun ei jakseta toimia oman lapsen parhaaksi vaan korvataan liikkuminen Playstation konsolilla...

Juu ja älä tule kitisemään että sinä ainakin pelaat lautapeliä JanPerEricin kanssa koska harva äiti oikeastaan enää viettää niin sanotusti aikaa 7- vuotiaan kanssa niinkuin minä.

Vierailija
36/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

treenataan jo 7-vuotiaana se 4-5x/vko, pari tuntia kerrallaan. Sen lisäksi omat hyppy- ja juoksuharjoittelut, lajia tukevat harjoitteet esim. baletti, venyttely jne. Eli aika tiivis on ohjelma. Jotkut tykkää ja jaksaa (ja joidenkin vanhemmat tykkää, jaksaa ja maksaa, esim. taitoluistelusta n. 8000e/v), kaikista ei siihen ole eikä toki ole pakkokaan. Joistakin sitten tulee Laura Lepistöjä, suurimmasta osasta toki ei.

Vierailija
37/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä samaa skeidaa valitti tuttavani minun selkäni takana.. Suurin osa niistä lapsista jotka eivät harrasta mitään, pelaavat perse homeessa pleikkaa kotona tai hösäävät aidalla Ipodien kanssa tai muuten vaan pelailevat pelikoneita.. Suurin osa vanhemmista ei todellakaan vietä aikaa lapsiensa kanssa vaikka nämä olisivat illat kotona vaan makaavat sohvalla töllöä katsellen tai tekevät muita aikuisten juttuja ja lapset pyörii missä sattuu. Sitten sitä puhuvat paskaa että oma olo paranisi kun ei jakseta toimia oman lapsen parhaaksi vaan korvataan liikkuminen Playstation konsolilla... Juu ja älä tule kitisemään että sinä ainakin pelaat lautapeliä JanPerEricin kanssa koska harva äiti oikeastaan enää viettää niin sanotusti aikaa 7- vuotiaan kanssa niinkuin minä.

Vierailija
38/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Hyvä Äiti yhden ankean valmentajan voittaa, perkele. Kesällä aloitamme jalkapallon takapihalla, rupean erotuomariksi, valmentajaksi ja lisäksi tuuraan naapurikaupungin joukkuetta turnauksessa. Paitsiota meillä ei ole, kun en sitä ole jaksanut opetella. Ilmankin pärjää varmasti.

5 -vuotiaan tytön kanssa aloitan baletin tuossa olkkarissa, kun se sallaista haluaa harrastaa. Pitäköön takanreunasta kiinni vaan. Ihan yhtä hyvin MINÄ osaan opettaa, kuin joku muka-koulutettu nutturapää venakko. Saatana.

Kyllä minä viulun ja pianonkin varmana opetan, ihan helppoja vehkeitähän ne ovat. Partiotakin voi leikkiä lähimetsässä, esitän lippukunnanjohtajaa ja partiokavereita ääntäni ovelasti muuntamalla. Meillä nimittäin vietetään aikaa perheen kanssa ja muu on turhaa.

av.mamma on enemmän oikeassa! Oikeasti miksette voi harrastaa itse niiden lastenne kanssa mitään vaan ne pitää roudata sinne toisten ohjattavaksi! Miksi? Joka ilta miksi? ettekö osaa lastenne kanssa itse viettää aikaa?

Vierailija
39/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

treenataan jo 7-vuotiaana se 4-5x/vko, pari tuntia kerrallaan. Sen lisäksi omat hyppy- ja juoksuharjoittelut, lajia tukevat harjoitteet esim. baletti, venyttely jne. Eli aika tiivis on ohjelma. Jotkut tykkää ja jaksaa (ja joidenkin vanhemmat tykkää, jaksaa ja maksaa, esim. taitoluistelusta n. 8000e/v), kaikista ei siihen ole eikä toki ole pakkokaan. Joistakin sitten tulee Laura Lepistöjä, suurimmasta osasta toki ei.

mestari! Kaikki toki on hyvin, jos lapsi nauttii.

Vierailija
40/46 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on tullut näitä "no ei sit harrasteta mitään" -juttuja. Ihan kuin hiekkalaatikkokeskustelua kuuntelisi!

Kun eihän AP tai kukaan muukaan sanonut, etteikö MITÄÄN saisi harrastaa.

Mutta taisi tosiaan kalahtaa. Ja hyvä niin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä