Jos olisitte synnyttäneet 300v sitten...?
Luuletteko että olisitte hengissä? Mä olisin kuollut kai jo ekaan synnytykseen sillä lapsi oli perätilassa, isopäinen ja mulla ahdas lantio. Silloin muuten suuri osa naisista kuoli lapsivuodekuumeeseen typerien uskomustan takia. Esim jälkeiset revittiin yleensä ulos väkisin vedoten johonkin uskonnolliseen typerään uskomukseen. Sen takia naiset saivat kohtutulehduksen johon kuolivat...hullu maailma ollut ja on tosin edelleen!
Kommentit (65)
ehtinyt sinne synnytykseen asti, koska olisin kuollut jo syntyessäni, ja äitini olisi kuollut synnytykseen. Eipä ihme että silloin oli ihmisiä niin paljon vähemmän kuin nyt.
ensimmäisessä. Jos kuitenkin olisin jäänyt mielettömien tuskien jälkeen henkiin olisi toinen lapsi syntynyt kuolleena tai vähintään vammaisena. Kolmas olisikin sitten mennyt ihan hyvin.
Toinen lapsi tosin kellastui paljon syntymän jälkeen, joten ilman hoitoa hän olisi voinut kuolla tai ainakin vammautua.
mutta vain vanhin lapsistani olisi selvinnyt vauvaiästä. Kahden nuoremman imetys epäonnistui enkä ole sellaisesta sosiaaliluokasta, jossa olisi palkattu joku toinen imettämään.
ainakin saanut vaurioita hapenpuutteesta. Itse olisin luullakseni selvinnyt hengissä.
Toka olikin tulossa väärässä asennossa, joten siinä oltaisiin kumpikin kuoltu. Kiitos sektion kaikki hyvin.
ja jatkanut heinätöitä. Kummallakin kerralla olen voinut loistavasti ja lapset myös.
Lapsi ei ollut LA:n jälkeen kiinnittynyt ollenkaan, joten todennäköisesti olis ollu pahasti yliaikainen ja asento olisi voinut olla mikä tahansa.
Toisaalta se, että lapsi mahtui normaalipainoisena mahassa heittämään kuperkeikkaa, kertoo kuulemma siitä että mulla on tooosi "löysät" lanteet. Kylki edellä tuskin olisi kuitenkaan mahtunut, perä eellä hyvinkin.
Synnytyksessä istukka jäi kohtuun ja se jouduttiin kaapimaan leikkaussalissa pois. Ei siis edes onnistunut leikkaussalissa lääkärin käsinirrotuksella lähtemään irti. Verta menetin 1,8l.
olisi siihen maailmanaikaa ollut pienempi.
Eka leikattiin perätilan takia, mutta ei ollut kuin 3.7 kg ja minulla tilava lantio. Kaksi seuraavaa syntyi normisti ja ilman isoja vaurioita.
Ahdas lantio joka suunnasta ja lapsiperätilassa. Ei mitään toivoa eloonjäännistä ilman sektiota. Ei olisi selvitty vajaa 100 vuottakaan sitten, isoisäni ensimmäinen vaimo ja lapsi kuolivat synnytyksessä ilmeisimmin samasta syystä.
kun multa olis henki lähtenyt. Esikoinen kiskottiin imukupilla ja siihenkin tarvittiin kolme yritystä ennen kuin onnistui.
Mut olis kannettu pirtin syrjään pedille ja siinä olisin sitten kitunut hirveällä tavalla pari viikkoa ennen kuin olisi henki lähtenyt, lapsi olisi tietty kuollut paljon nopeammin.
t. rv 39
Kätilönä voin kertoa, että suurimmalla osalla synnytys menee ihan hyvin ja ilman sen suurempaa dramatiikkaa. Jopa omani aikanaan :)
ei oltais imetty pois ja sen jälkeen kuollut navan tulehdukseen.
kumpaankin synnytykseeni. 36h jälkeen 2cm auki, kohtutulehdus ja sektio. Lapsellakin oli alkava sepsis. Toinen synnytys 48h punnaamisen jälkeen, auki 8cm, kasvotarjonta, lapsi jättiläinen ja sektio.
vielä sanoa, että tuskin tosiaan olisin tähän vastannut jos kaikki olisi mennyt hyvin. Ja tiedän myös, että suurin osa on normaaleja positiivisia synnytyksiä. Sinänsä hyvä mieli itsellä on kummastakin synnytyksestä jäänyt. esikoisen joutuminen keskolaan oli se rankin paikka.
kumpaankin synnytykseeni. 36h jälkeen 2cm auki, kohtutulehdus ja sektio. Lapsellakin oli alkava sepsis. Toinen synnytys 48h punnaamisen jälkeen, auki 8cm, kasvotarjonta, lapsi jättiläinen ja sektio.
minullakin siis eka synnytys oli vaikea, enkä olisi siitä ilman hoitoa/apua selvinnyt, mutta kolme seuraavaa synnytystä ovat sujuneet mallikkaasti luomuna, joten olisin voinut vaikka kotona synnyttääkin.
Tosin jos aiheesta jatketaan, niin puutteelliset/olemattomat hygienianhoitomahdollisuudet olisi "noutaneet" monet meistä "normaalisti" synnyttäneistä.
Synnytys sujui ilman ongelmia ja tuli vain pientä nirhaumaa (ei siis mitään repeämiä eikä tarvinnut leikata tms.)
Oli nopea ja suht kivuton synnytys (en ehtinyt saada muuta kivunlievitystä, kun kaksi aqua rakkulaa).
Lapsikin oli erittäin hyvässä kunnossa.
Tosin eihän sitä sitten tiedä että miten juurikin jotkut uskomukset, hygienia ja mahdollisuus lepoon olisi vaikuttanut silloin!