Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rautalääkitys ja vauvan keltaisuus

Vierailija
06.10.2010 |

Pitääkö paikkansa väite, ettei rautalääkitystä suositella enää rv 36+ jälkeen, koska se lisäisi syntymän jälkeistä keltaisuutta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottu mitään ettei suositella.

Vierailija
2/4 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi, mulla olis luultavasti hemoglobiini mennyt alle satasen jos en olis jatkanut rautakuuria ihan loppuraskaudessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi syntymänsä jälkeen voimakkaasti kellastunutta lasta, enkä ole koskaan aikaisemmin törmännyt tähän "väitteeseen", haluaisin kuulla mitä neuvolan tädit eripuolella ovat asiasta mieltä :)

Vierailija
4/4 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rautalääkitys aiheuttaisi keltaisuutta. Tai siis sitä ei olisi ollenkaan tullut, jos äiti ei olisi syönyt lisärautaa. Mutta veren hajoamisen tuloksenahan ne bilirubiiniarvot nousevat, joten näin maallikkona voisi arvella, että jos hemoglobiini korkealla niin hajoamistuotteitakin enemmän. Eli voisin uskoa, että tapauksessa jossa lapsella on odotettavissa keltaisuutta (esim. sisaruksilla ollut jne.) ei kannattaisi ottaa lisärautaa kuin todelliseen tarpeeseen. Itse en ole lisärautja loppuraskaudesta, tai oikeastaan muutenkaan, syönyt ja kolme lastani olleet kaikki keltaisia, kaksi heistä valohoidossakin. Mutta meillä keltaisuus ollut veriryhmäperäistä, siihen tuskin lisäraudat olisivat juurikaan vaikuttaneet.