Lapsi jo 1,5v ja vatsa pömpöttää edelleen!
Miksi tää vauvavatsa ei mene pois? Synnytyksen jälkeen vatsa oli järkyttävän iso ainakin puoli vuotta ja kilojakin oli 5-8 liikaa. Olen jo aikapäivää sitten saanut kilot kuriin, oikeastaan paino on erittäin hyvä.
Lisäksi jumppaan _paljon_ ja teen monipuolisesti vatsalihasliikkeitä. Teen myös paljon staattisia vatsalihasharjoitteita, lankkua ainakin, ja astangajoogaa.
Vatsa pönköttää ulospäin navan kohdalta, just siitä, missä sen kuuluisi mennä vähän sisäänpäin. Istuutuessani sohvalle tai muulle matalalle tuolille huomaan, että "tipahdan" viimeiset viisi senttiä alas. Jokin lihas ei siis toimi niinkuin pitäisi.
Olen tottunut siihen, että vartaloni on kaunis ja tämä pönkkävatsa häiritsee suunnattomasti. Heikko keskivartalo haittaa myös elämää.
Kohtalotovereita? Mikä on auttanut teitä? Pilatesta oon suunnitellut.
Kommentit (12)
Olen samanpainoinen kuin ennen, mutta senttejä on karissut keskivartalosta
Epäilen, että jotain on tapahtunut vatsalihaksille, mutta en missään nimessä halua kirurgin juttusille. Sivuprofiili näyttää siltä, että vatsalihakset ovat liian pitkät. Tai siis kaikki vatsan alueella on venynyt.
Sinä, jolle pilates toi avun: miten pitkään teit pilatesta ennen kuin huomasit tuloksia? Monta kertaa viikossa?
syvät vatsalihakset?
Pilates harjoittaa nimenomaan niitä syviä lihaksia ja harjoituksia voi tehdä pitkin päivää ihan arjen askareiden lomassa. Ne tosin pitää ensin löytää ja oppia käyttämään niitä. On yllättävän hankalaa ihan jo esim. istua jalat suorana lattialla ja pitää selkä suorana keskiasennossa (paino istuinluilla, olkapäät takana, selkä suorana ja syvät lihakset töissä) ja pysyä siinä... ;)
Mä ite harjoittelen esim. bussissa istuessa. Mukulakivillä kun istuu suorana ilman selkänojan tukea, saa vatsalihaksetkin kyytiä :P Mulla kahdessa kuukaudessa pömppis katosi. (tenava oli treenin aloittaessani reilun vuoden vanha ja luulin, että nahkareppu on tullut jäädäkseen)
edestä ei niin huomaa mutta sivuprofiilin mukaan olen viimeisilläni raskaana :( olen kovasti laihtunut ja toki pömppö pienentynyt mutta ei taida pelkkä laihdutus tuota reppua kadottaa...mulla etenkin ylävatsalla pömppö rasvaa kai ja venyneet lihakset.
vasta nyt vyötärö tulla takaisin.
Nuorimmaiseni on 4v6kk ja ehdin jo luulla muuttuneeni loppuiäkseni omenavartaloiseksi :/
Tee paljon poikittaisia ja syviä vatsalihaksi. Ja muitakin, mutta nuo vahvistaa erityisesti ongelmakohtaa.
Ei se kokokaan mene jumppaamallakaan entisekseen, mutta minulla pienensi sentään yhdellä koolla vyötäröä eli sopivia housuja on nyt helpompi löytää. Yhä on valtava rako suorien vatsalihasten välissä (navan kohdalla pahin) eikä se siitä ilman leikkausta mihinkään häviä.
Laihduttaminen tietysti pienensi mahaa hieman lisää, mutta silloin lähti tasaisesti joka puolelta eli maha on yhä suhteettoman suuri muuhun vartaloon verrattuna :(
Mulla on jäänyt synnytyksestä sama vaiva ja odottelen aikaa leikkaukseen. Vatsalihakset on "kyljissä" ja kalvo lihasten välillä hurjan venynyt. Napatyräkin on, mutta sen tunnistaa siitä, että napa pullottaa ulospäin ja painaessa tunnen rengasmaisen reiän navan kohdalla siinä, mistä kudos on revennyt. Fyssarin ohjeet on, että suoria vatsalihaksia ei saa edes tehdä, koska sillä vaivan saa vain pahemmaksi. Just toi pilates ja syvien vatsalihasten harjotteleminen helpottaa jonkin veran. Mutta ilman leikkausta mahaa ei saa pois.
Vai voiko maharölli olla niin paha että julkisella leikattaisiin?
Aloititko vatsalihasten harjoittelun liian aikaisin synnytyksen jälkeen? Olikohan "aikaraja" 6kk-12kk, että saisi aloittaa (jotta se väli ehtii kuroutua umpeen).
Liian aikainen vatsalihasten harjoittelu saa sitten aikaiseksi sen pömppövatsan, mutta siihen auttaa toinen raskaus! Ja sen jälkeen muistat antaa kropan ensin palautua. Syviä vatsoja saa tehdä, mutta monikaan ei niitä tee oikein.
En muista onko ne fysiatreja vai ketä, jotka tästä aiheesta tietävät. Esim. neuvolan terkka tai lääkäri eivät yleensä kyllä osaa vastata.
Ihmettelin miten puolivuotiaalla vauvalla voi olla 5-8 kiloa liikaa.
Sitten vasta valkeni :-)
Saan kyllä vatsan litteäksi kun jännitän kovasti vatsalihaksia, niitä syviä kai. vatsa tuntuu silloin kovalta ja muutenkin lihakset näkyvät selvästi. En vaan jaksa jännittää koko päivää kun pitää jännittää _täysillä_.
Vatsani ei edes toimi kovin hyvin ja ummetus vaan lisää pömpötystä ihan hirveisiin mittoihin.
Kieltämättä aloitin vatsalihasharjoitukset aika nopeasti synnytyksen jälkeen. En meinannut enää hankkiutua raskaaksi, kaksi lasta riittää.
Esikoinen aina tökkii vatsaani ja sanoo, että siellä on vauva, jee jee.
Nyt menen istumaan lattialle jalat suorina.
Näin olen monelta kuullut heidän lääkärin sanoneen.
Raskauden aikana joillakin se lihas jotenkin repeää tai siis vatsalihakset erkanee toisistaan tai jotain ja silloin mahasta ei tule koskaan enää littanaa. Tämä on siis tosi yleistä.