Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen myymälävarkaus

Vierailija
06.10.2010 |

Meidän 7 vuotias lapsi oli jäänyt kiinni myymälävarkaudetsa, isomman pojan usuttamana. Tiedän, että jokainen itse päättää tekemisistään.Tuskinpa häntäkään on pakotettu tuohon tekoon.

Äitinä minulla on äärimmäisen pahaolo lapseni teosta. Asiasta on puhuttu ja puhuttu ja puhuttu. Miten pystyn luottamaan lapseen, että tämä varmasti jää ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi.

Lastensuojeluilmoitushan siitä on tehty. Eikös se niin mene, että menemme sinne puhumaan tapahtuneesta? Saako koulukin asiasta ilmoituksen. Missä muodossa koulussa asiaa käsitellään?

Voi elämä, en ikinä olisi uskonut joutuvani tähän tilanteeseen. Hirveä häpeän tunne!! Juuri muutama viikko sitten puhuimme lapseni kanssa varastamisesta. Silloin näin kaupassa parin nuoren pojan jäävän kiinni tupakan ottamisesta.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei: jos lapsesi joutuu kärsimään kunnon sanktiot ja puhuttelut, tuskin se jatkuu enää. HYVÄ että jäi nyt jo kiinni!

Itse kieltäisin myös olemasta enää sen isomman pojan kanssa - ja hei: ei ekaluokkalaiset saa yksin notkua kaupassa/ostarilla. Eli VALVO sen pikkuisen ekaluokkalaisen touhuja hiukan tarkemmin.

Vierailija
2/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän pojan kaverina olo on kielletty, samoten kaverin pikkusisaren kaverina olo. Joka myös oli tapahtumassa osallisena. Toisekseen lapsi on toka luokalla ja on saanut jonkun kerran käydä kaverin kanssa "kylillä".

Kyllähän lapsi on nyt kotiarestissa ja kauppohin meno kiellossa. Itsekin olen siihen tyytyväinen, että jäi heti ekakerralla kiinni. Luulen, että poliisin kohtaaminen ja lastensuojelussa juttelu vielä lisää ajatusta, ettei moisiin tekoihin enää ryhdy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole liian huolissasi asiasta. Tuo on NIIN yleistä, ettet uskoisikaan. Ja lapsi on kuitenkin tosi pieni vielä, eli otti varmaan opikseen.

Luota siis lapseesi jatkossakin, mutta älä ihan vielä päästä yksin kaupoille. En tiedä missä asutte, mutta ainakin täällä stadissa kaupoilla yksin tai kaverisakissa notkuminen on aika wt-hommaa, ei siis alaluokkalaisten hyvien perheiden lasten... kuulostan nyt tietysti aika snobilta, mutta oikeasti on aika kamala katsella, kun sellaiset eka-tokaluokkalaisten jengit häilää ostareilla, vaikka oikeasti heidän pitäisi leikkiä vielä, ja olla aikuisten valvonnassa. Joten on aivan ok, että et päästä lasta vielä yksin kaupoille...

-2-

Vierailija
4/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne stadin kulmat on tuttuja entisinä asuinkulmina =)

Täällä pienemmällä paikkakunnalla tietysti ajattelee joutuvansa silmätikuksi.

Vierailija
5/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinusta tuntuu pahalta. Näin lapsikin näkee, että kyseessä on aikuisten oikeasti iso juttu. Ja tosiaan, se on valitettavan yleistä, mutta sitä myöten lapsi oppii, kun näkee, kuinka aikuiset reagoivat. Että siitä tulee vähän isompi juttu kuin "ei ois saanut". Puhuttelut, yhteydenotto kauppaan jne. nimenomaan opettavat, että tällaisista jutuista tulee seurauksia!

Varastin itsekin tuon ikäisenä ystäväni kanssa kaupasta lakun ja jäimme kiinni. En tiedä kuinka ystäväni kotona asia selvitettiin, mutta äiti roudasi mut kauppaan kertomaan asia ja maksamaan laku, ja oli se sen verran nolo juttu etten tehnyt toiste!

Samoin oma lapseni on 6-vuotiaana ottanut hoitopaikasta jotain askarteluhelmiä kun ne "oli niin hienoja", ja ehtinyt viedä ne isovanhemmilleen asti (en siis tiennyt). Ei jotenkin tajunnut varastavansa, vaikka totta kai meilläkin on kotona puhuttu varkaudesta. Olen tyytyväinen, että hoitajat tekivät asiasta numeron, kertoivat minulle ja olivat pitäneet puhuttelun lapselle ja sanoneet, että helmet on palautettava isovanhempien kotoa. Meidän reaktiomme siis opetti lapselle, että kaikenlainen luvatta ottaminen on varkaus, ja vaikka kyseessä oli vain arvottomat askarteluhelmet, ne ovat silti hoitopaikan omaisuutta eikä niitä saa kukaan sieltä ottaa.

Tärkeää on kuitenkin antaa lapselle myös anteeksi ja luottaa jatkossakin. Mitä siitä tulisi, että ei luota ollenkaan, sittenhän lapselle tulee tunne että se on ihan sama varastaako vai ei, kun ei kuitenkaan luoteta. Teet siis selväksi, kuinka pettynyt olet, mutta että luotat, että hän osaa jatkossa valita oikein. Ja meillä on myös painotettu tuota, että vaikka toiset tekevät jotain pahaa, niin se ei ole mikään peruste tehdä samoin itse ("mutku noi muutkin..."). Jokainen on vastuussa itsestään ja omasta toiminnastaan.

Hyvä kansalainen siitä lapsestasi vielä kasvaa. :)

Vierailija
6/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei: jos lapsesi joutuu kärsimään kunnon sanktiot ja puhuttelut, tuskin se jatkuu enää. HYVÄ että jäi nyt jo kiinni! Itse kieltäisin myös olemasta enää sen isomman pojan kanssa - ja hei: ei ekaluokkalaiset saa yksin notkua kaupassa/ostarilla. Eli VALVO sen pikkuisen ekaluokkalaisen touhuja hiukan tarkemmin.

Lapsia syntyy myös loppuvuodesta jolloi kysessä voi olla myös tokaluokkanen. Kyllähän sen ikäiset jo yksin kaupassa voi käydä.

Vierailija
7/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota kun kielletään olemasta toisen lapsen kanssa. Nyt kysyn ap:lta koska tämä on sun avaus. Miltä sinusta ja lapsestasi tuntuisi jos nyt tästä tapahtuneesta kuulee koko luokka ja kaikki kieltävät lapsiaan olemasta sinun lapsesi kanssa?

Ymmärrän tuon kaveerauskiellon toistuvasti hölmöilevän kaverin tapauksessa. Ja jos hänen vanhemmatkaan eivät korvaa lotkauta kepposille.

Vierailija
8/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinenkin kaveri hölmöilisi vastaavasti ekaa kertaa elämässään, niin eristäminen kaveeraamiskieltoineen (kuinka pitkäksi aikaa?) on aika raju rangaistus.

Ja vastaavalla logiikalla pitäisi AP:n lapsen kanssa kaveeraus myös kieltää. Vaikka AP:n lapsi ei yllyttänytkään, hän kuitenkin toimi.

Eli nyt pitäisi olla eristyksissä kaverijoukosta yllyttäjälapsi, tämän pikkusisko ja AP:n lapsi.

Vierailija
9/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta seitsenvuotiaan ei ole mikään "pakko" saada notkua kaupoilla yksin. Ei eka-, eikä tokaluokkalaisen.

Itse olen esim. pitänyt vielä kymmenvuotiaan nelosluokkalaiseni kanssa sellaisen säännön, että ostarille ei mennä kaverien kanssa ilman, että minä tai kaverin äiti on siellä samaan aikaan. Välttämättä ei siis tarvitse olla samassa kaupassa, mutta edes samassa talossa ja valmiina tulemaan paikalle, jos tulee ongelmia. Kolmannella pidin linjana, että olin itse vielä ihan mukanakin niillä shoppailukäynneillä.

PS: välien katkaisu on minusta aivan järkevää, jos toinen lapsi YLLYTTÄÄ omaani varastamaan. Isompi lapsi vielä, kuten ap sanoo. (tämä kommentti vastauksena toiselle kirjoittajalle, joka pitää sitä ylimitoitettuna)

-2-

Vierailija
10/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isompi lapsi yllyttää pienempäänsä varastamaan ja jättää tämän vielä vastaamaan yksin teostaan, niin ei sellaista lasta tarvita leikkikaveriksi. En nyt mitään isoa boikottia alkaisi organisoida, vaan pitäisin asian meidän keskeisenä. Mutta siihen loppuisi meidän lasten leikit.

Vierailija
11/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi sitten yllyttäjän pikkusisareenkin piti katkaista välit? Hän kun ei ilmeisesti yllyttänyt?

Riippuu tietysti yllytys-tyylistä. Onko vain usuttanut tyyliin "Ota säkin vaan. Mä teen kans." vai onko mukana ollut painostusta "Jos et tee samoin kun mä, niin en oo ikinä sun kaveri / hakkaan sut". Painostamisesta seuraavaan kaveerauskiellon kyllä ymmärtäisin, vaikka kyseessä olisi kuinka ensikertalainen hyvänsä.

Mutta ainahan nuo muksut yllyttävät toisiaan päättömyyksiin. Milloin hypätä jostakin korkealta, milloin varastamisesta, milloin lällättämisestä jne.

Yllyttäminen ei minusta ole niin vakava rike, painostaminen taas on.

Ja kuinka paljon vanhempi tämä yllyttäjä oli? Jos vuoden, niin ei se nyt niiiiin paljoa vanhempi ole. Ei vuosi mitään tee. Jos taas useamman vuoden (lapsi ollut 10+ v.), on asia taas vähän eri.

PS: välien katkaisu on minusta aivan järkevää, jos toinen lapsi YLLYTTÄÄ omaani varastamaan. Isompi lapsi vielä, kuten ap sanoo. (tämä kommentti vastauksena toiselle kirjoittajalle, joka pitää sitä ylimitoitettuna)

-2-

Vierailija
12/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isompi lapsi yllyttää pienempäänsä varastamaan ja jättää tämän vielä vastaamaan yksin teostaan, niin ei sellaista lasta tarvita leikkikaveriksi.

Vierailija
13/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isompi lapsi yllyttää pienempäänsä varastamaan ja jättää tämän vielä vastaamaan yksin teostaan, niin ei sellaista lasta tarvita leikkikaveriksi.

sen pikkusisaren kanssa ilman, että isompi tulee päsmäröimään. Kun kerran on aiemminkin tupannut seuraan.

Painostaminen on joo vielä pahempaa, mutta minusta en kaipaisi lapselle leikkikaveriksi sellaistakaan, joka usuttaa/yllyttää ja jättää sitten lapsen yksin setvimään asiaa. Raukkamaista. Ja vielä tosiaan että tietää itse varmasti asian vääräksi (kun on isompi), mutta käyttää hyväkseen sitä, että pienempi on herkkäuskoinen ja kenties innokas olemaan isoille pojille mieliksi ja rohkea...

Eiköhän ap tiedä nuo asiat tarkemmin kuin MorreD, joten luotan, että hän on jo miettinytkin, miten ansaittua sen isomman lapsen kaveruudesta luopuminen on.

Vierailija
14/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat fiiliksesi jos/kun lapsesi menettää tapahtuneen takia ystäviä? Äidit eivät anna olla sinun pellolla kasvaneen kakaran kanssa kun hän on tuollainen pikkurikollinenkin?

Vierailija
15/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tämä kaveruuskielto. Tämä vanhempi 4 luokkalainen oli pyydellyt jo sunnuntaina etsimään tulitikkuja, saadakseen tupakan sytytettyä, minkä oli varastanut äidiltään.Sitten vielä tämä varastaminen päälle päälle.

Tokihan minä tiedän, että tämä maailma mikään helppo paikka ole elää ja olla. Mutta toivoisin kuitenkin oman lapseni pysyvän vielä tälläisista asioista erossa.

Tämä vanhempi lapsi oli syyttänyt luonnollisesti meidän lasta yllyttämisestä. Nyt kun kotona on asiaa vatvottu ja muitakin lapsia kuultu, niin tämä vanhempi lapsi on ulkona muillekin kertonut jo aikaisemmista varastamisista.

Nyt tietysti hulettaa se myös, että lapsi joutuu kiusatuksi sen vuoksi, että kertoi tämän kaverin tupakka asiankin.Sanoinkin lapselle, että jos kyselyjä tulee miksi oli kertinut minulle tämän tupakka asian. Sanoin lapselle, että voi sanoa, että äiti pakotti kertomaan.

Vierailija
16/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat fiiliksesi jos/kun lapsesi menettää tapahtuneen takia ystäviä? Äidit eivät anna olla sinun pellolla kasvaneen kakaran kanssa kun hän on tuollainen pikkurikollinenkin?

Ap on toiminut vastuullisesti ja lapsensa oppii tuosta.

"Pellolla kasvamista" sen sijaan olisi, jos antaisi lapsen jatkaa kaveruutta isomman lapsen kanssa, joka yllyttää pienempiä varastelemaan. Tuskin se isompi nimittäin mitään oppi tuosta, koska pääsi kuin koira veräjästä.

PS: tietenkään ei ole syytä alkaa sitä isompaa lasta parjata. Kun nyt vaan sanoo omalle lapselle, että et enää leiki XX:n kanssa, kun tuollaisia oppeja sinulle antaa.

Ihme hyssynhyssyn-meininkiä... ettei vaan ole oma lapsesi tuollainen takapiru, joka hyväksikäyttää pienempien kiltteyttä ja sinisilmäisyyttä?

Vierailija
17/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on toiminut vastuullisesti ja lapsensa oppii tuosta. "Pellolla kasvamista" sen sijaan olisi, jos antaisi lapsen jatkaa kaveruutta isomman lapsen kanssa, joka yllyttää pienempiä varastelemaan. Tuskin se isompi nimittäin mitään oppi tuosta, koska pääsi kuin koira veräjästä. PS: tietenkään ei ole syytä alkaa sitä isompaa lasta parjata. Kun nyt vaan sanoo omalle lapselle, että et enää leiki XX:n kanssa, kun tuollaisia oppeja sinulle antaa. Ihme hyssynhyssyn-meininkiä... ettei vaan ole oma lapsesi tuollainen takapiru, joka hyväksikäyttää pienempien kiltteyttä ja sinisilmäisyyttä?

Ap,minä en siis usko, että lapsesi on pellossa kasvanut kakara. Viestilläsi tänne jo osoitat, että olet huolissasi. Mutta ikävä kyllä monet koulukavereiden äidit varmasti ajattelevat näin kun kuulevat varkaudesta. Ja ok, kerroit isomaan tehneen muutakin hölmöä jo aiemmin. Tottakai se muuta minunkin ajatusta tuosta kaveerauskiellosta.

Vierailija
18/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatettu.

Tämä isompi lapsikin jäi kiinni. Poliisit olivat tulleet kauppaan ja postista tuli lastensuojeluilmoitus.

Eikä oman lapseni tekoa tekemättömäksi saa, ei millään. Itsehän hän tavaran takin sisään pisti, ei toinen. Lapsen mukaan isompi kavreista oli kauppa matkalla ehdottanut kaupasta varastamista, edellisenä päivänä jo tälle pienemmälle ehdotellut samaan.

Toisen perheen taustoja en sen kummemmin tiedä, ovat vasta muuttaneet samaan taloon.

Toivon todella, että tämä jää viimeiseksi kerraksi. Lapsi on kyllä nähnyt hyvinkin, millaista mielipahaa tuo teko on meille vanhemmille aiheuttanut.

ap

Vierailija
19/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä nuoremmatkaan eivät ole samalla luokalla. Tämä kaveruus on kestänyt vasta viikon-kaksi. Nimeltä kyllä ovat tienneet, kun samassa koulussa ovat.

Vierailija
20/29 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään??? En vähättele asiaa enkä enempää kommentoi mutta huhhuh! Oma tyttö taisi 4v. yrittää laittaa jotain tikkaria taskuun kun ei mistään varastamisesta edes tajunnut... olispa ollut järkytys jos en olis huomannut ja tehty LS-ilmoitus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan