Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukekaa: 2,5-vuotiaamme:

Vierailija
05.10.2010 |

- tekee kaikki kakat vaippaan

- iltakakka aina vasta yhdeksän jälkeen kun on jo nukkumassa

- levittää ja sotkee aina kaikki ruuat

- paiskoo tavaroita

- satuttaa veljeään

- ei anna pestä hampaita, kaksi ihmistä täytyy pitää kiinni ja siltikin saadaan vain käänneltyä harjaa yhtenn puristettujen hampaiden välissä

- pukeminen yhtä tuskaa ja taistelua

- huutaa ja raivoaa lähestulkoon aina

- valvoo yöt syystä tai toisesta

- ja huutaa ja huutaa ja huutaa ja raivoaa

- juoksee karkuun koko ajan

- yrittää karata kotoa ulos koko ajan

- ei usko yhtään mitään.

MÄ OLEN IHAN POIKKI TUON LAPSEN KANSSA. Luojan kiitos käyn päivät töissä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Voimia! Kuulostaa siltä että teillä on todellinen tahtotapaus kotona :) Voi kuinka hyvin pystyn ymmärtämään, ja onneksi jo autuaasti unohtamaankin pahimman.

Esikoiseni oli juuri tuollainen, erittäin raskas lapsi kasvatettavaksi. Upea, älykäs ja hyväntahtoinen, mutta vaatii niin paljon. Tänään on kolmasluokkalainen, ja yhä vaatii multa lehmänhermoja. Olen itsekin aika räiskähtelevä, joten välillä päästelen, ja kadun, mutta rakastan silti!

Välissä on sitten pari sellaista lasta joiden vanhemmat täällä sua neuvoo ja autismia hokevat, raasut. Jos ei ole kasvattanut hankalaa lasta ei voi ymmärtää, syyttää vaan sitä että kuinka huonosti vanhemmat kasvattaa. Eivät ymmärrä että joskus kasvatus on hieman erilaista, kun lapsetkin ovat erilaisia.

Ja kuopus tipautti maan pinnalle jo heti laitoksella, on kolminkertaisesti se minkä esikoinen. Kuopus nyt 2v, joten tässä jo pikkuisen irrotellaan.. Mutta onneksi mä olen nyt jo kolme lasta fiksumpi kuin ekalla kerralla!

Suosittelen temperamentti-kirjoja, ja perheneuvolaa. Terkkarista ei välttämättä kasvatusapua saa, harva th ymmärtää vaikka paljon ovat nähneet. Esikoisen kanssa mentiin kotihoidossa eskariin asti, raskasta oli kaikilla, mistään en saanut kasvatustukea. Luulen että lapsesi kanssa kyse on ihan pikkujutuista, mutta ammattilainen osaa ehkä paremmin antaa ne oikeat vinkit!

Vierailija
2/38 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii poikkeuksetta aina 2,5v:n ja melkein 4v:n kans seuraava;

Alan ääneen ihmetellä et nytpä haisee dinosaurus tytön suussa, äkkiä pesemään se pois! Suu aukee heti ja jokasen hampaan pesen helposti ku välillä juttelen et no nyt se pääsi karkuun, se on tuolla, pestään irti. Tätä niin kauan kunnes hampaat on pesty, (ja dinosaurus saatu irti:D) sitten pyydän sylkemään dinosauruksen pois suusta, samalla kun lapsi sylkee tipautan kädestäni pienen dinosauruksen lavuaariin.

Dinosauruksen oon napannu taskuun aiemmin niin ettei lapsi sitä missään vaiheessa huomaa ennen sylkemistään.

Lelu vaihtuu usein jotta lapsen mielenkiinto säilyy. Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asustaa lähes samanmoinen tyttö. Ekat 8 kk meni sumussa, sitten pari helpompaa kuukautta kunnes oma tahto löytyi vajaan vuoden ikäisenä. 1,5 v. aloitti aamusta iltaan huutamiset. Nyt tytöllä on ikää 4,5 v. ja edelleen huutoa ja tavaroiden paiskomista riittää kun sille päälle sattuu. Toki häntä kielletään, mutta riittävän hyvää rangaistuskeinoa ei ole vielä keksitty. Lelut saa ottaa vaikka kaikki jemmaan eikä lastenohjelmakiellot hetkauta pätkääkään ja jäähy nyt on ihan turha. Tiukka kuri ja rutiinit auttaa parhaiten ja yhtään ei voi löysätä tai tilanne leviää täysin.

Tyttäreni on ollut koko ikänsä kotihoidossa ja liki 3 v. asti ainoa lapsi. Kerhon aloitti 3-vuotiaana. Kerhossa jaksaa ja osaa olla ihmisiksi kun on niin lyhyt aika, mutta sekin ottaa koville ja kotona tapahtuu kunnon räjähtäminen. Hän on varsin fiksu ja empaattinen, erittäin sosiaalinen lapsi. Kädentaidoista ja monesta muusta jutusta on tullut paljon kehuja ja positiivista ihmettelyä kerhosta. Kuivaksi oppi helposti 2 v. synttäreiden tienoilla. Vaatteet on valinnut itse alle 2-vuotiaasta kun en jaksanut enää monen tunnin raivareita kun valitsemani paita ei kelvannut. Öisin heräilee edelleen 2-3 kertaa. Terveeksi ja hyvin kehittyneeksi neuvolassa todettu. Tosin jo muutaman kuukauden iässä neuvolan th totesi hänet suuritarpeiseksi ja mitä olen kuullut muista intensiivi-ipanoista niin juuri sellainen meilläkin majailee.

Ja jotta elämä ei olisi liian helppoa on meillä toinen samanmoinen aloittelemassa uhmaikää. Arvatkaa vaan väsyttääkö äitiä... Totesinkin jo aikaa sitten omalle äidilleni etten yhtään ihmettele jos muut kokevat helpommaksi viedä esikoisen hoitoon ja ovat itse pienemmän kanssa kotona.

Vierailija
4/38 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tekee kaikki kakat vaippaan - iltakakka aina vasta yhdeksän jälkeen kun on jo nukkumassa - levittää ja sotkee aina kaikki ruuat - paiskoo tavaroita - satuttaa veljeään - ei anna pestä hampaita, kaksi ihmistä täytyy pitää kiinni ja siltikin saadaan vain käänneltyä harjaa yhtenn puristettujen hampaiden välissä - pukeminen yhtä tuskaa ja taistelua - huutaa ja raivoaa lähestulkoon aina - valvoo yöt syystä tai toisesta - ja huutaa ja huutaa ja huutaa ja raivoaa - juoksee karkuun koko ajan - yrittää karata kotoa ulos koko ajan - ei usko yhtään mitään. MÄ OLEN IHAN POIKKI TUON LAPSEN KANSSA. Luojan kiitos käyn päivät töissä.

Miksi hyväksyt tuollaista käytöstä? Sinä olet aikuinen. Sinä määrät. Sinun tehtäväsi on saada lapsi totelemaan!

Vierailija
5/38 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tekee kaikki kakat vaippaan - iltakakka aina vasta yhdeksän jälkeen kun on jo nukkumassa - levittää ja sotkee aina kaikki ruuat - paiskoo tavaroita - satuttaa veljeään - ei anna pestä hampaita, kaksi ihmistä täytyy pitää kiinni ja siltikin saadaan vain käänneltyä harjaa yhtenn puristettujen hampaiden välissä - pukeminen yhtä tuskaa ja taistelua - huutaa ja raivoaa lähestulkoon aina - valvoo yöt syystä tai toisesta - ja huutaa ja huutaa ja huutaa ja raivoaa - juoksee karkuun koko ajan - yrittää karata kotoa ulos koko ajan - ei usko yhtään mitään. MÄ OLEN IHAN POIKKI TUON LAPSEN KANSSA. Luojan kiitos käyn päivät töissä.

Miksi hyväksyt tuollaista käytöstä? Sinä olet aikuinen. Sinä määrät. Sinun tehtäväsi on saada lapsi totelemaan!

Taas kommentoija, joka on ihan pihalla haastavan lapsen kasvatuksesta!

Vierailija
6/38 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja kaikkien kanssa on ollut erilaista. Nuorin on nyt 2,5 v ja olen hänen kanssa kotona. Olen huomannut, että 2,5 v osaa jo itse kaikenlaista ja haluaa tehdä itse. Meidän napero sanoo monta kertaa päivässä: mää itte, ohaan mää, mää ohaan kyllä. Jos yritän hajamielisenä laittaa lapselle sukkia jalkaan niin hän haluaa sukat itselleen ja sanoo mää itte. Vaatii odottelua ja epätäydellisyyden sietokykyä kun 2,5 v haluaa tehdä kaiken itte. Se sopii mulle, kun en jaksa niin auliisti palvellakaan. Kesti vaan aikaa tajuta, kuinka taitava 2,5v on kun saa itse tehdä. Meillä harjaa itse hampaansa ja itse välillä tarkastelen, jonkun leikin varjolla onko hyvin pesty, napero ei kyllä tykkää, osaa myös pukea vaatteet päälleen, vaippoja ei ole enää, kävelee pitkiä matkoja, kun ei halua istua rattaissa ym. 2,5v on ennenkaikkea MÄÄ ITTE.

Vierailija
7/38 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kesti pahana melkein 2 vuotta... Nyt ikää on 4,5v ja alkaa ehkä pikkusen helpottaa. :P

Pojalla on tosin muutamista muista syistä päällä asperger-epäilyt... Saa nähdä sitten saadaanko sitä vielä edes tutkimuksiin. Ja jos saadaan, selittäisikö se järkyttävän uhmaiän, joka ei tuntunut helpottavan koskaan...

Vierailija
8/38 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä neuvoja, meillä hyviksi todettuja. Lapsi ollut ajoittain haastava.

* unohda kakkaamisen vaatiminen pottaan hetkeksi, hän tekee sen, kun on siihen valmis. Meillä hellitin otetta ja lapsi alkoi ihan pian menemään itse kakalle.

* perustele aina, miksi kiellät tai komennat, toista, toista, toista

* aina kun lapsi tekee jotain hyvää, leikkii pikkuveljen kanssa nätisti, syö nätisti, pukee, tottelee jne.. Niin kiitä ja kehu, ylitsevuotavaisesti. Positiivinen palaute on paljon kivampi kuin negatiivinen, lapsi huomaa sen hyvin pian

* anna lapsen osallistua, anna omia pikku askareita, hän tuntee itsensä tärkeäksi

* kokeile hammaspesuissa tarrataulua ja anna lapsen pestä hampaat itse, toimi meillä

Vierailija
9/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää... Se seesteinen vaihe tulee siinä 5 vuoden tietämillä...

Vierailija
10/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ettei enää käyttänyt vaippoja tuossa iässä. Mutta siis todellakin muistan miten jouduttiin jopa kahden aikuisen voimin pesemään hänen hampaitaan tai tappelemaan vaatteita päälle

Olin kuvitellut että sama helvetti olisi automaattisesti edessä kun kuopus on saman ikäinen, mutta ainakaan toistaiseksi ei näy mitään merkkejä, vaan uhmaikä näyttäytyy lähinnä turhana pillittämisenä kun ei saa tahtoaan heti läpi. Mutta on tässä kyllä vielä pari kuukautta aikaa tuohon 2,5-vuotisuuteen, joten vielä ei voi hengittää rauhassa.

Vierailija
11/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meidän yksikään lapsi ole tuollainen ollut. Miten hän käyttäytyy hoitopaikassa?

Vierailija
12/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi pidätte parin viikon tauon hampaiden pesusta. Sitten lähestytte asiaa pehmeämmin keinoin.

Käytte ostamassa uuden hammasharjan jossa jokin hahmo. Tuossa iässä lapsi saa pestä hampaansa itse. Lopputarkistuksen tekee vanhempi leikin keinoin. Itselläni oli leikki että katson onko hampaissa vielä peikkoja.

Selvästi lapsella iso stressi päällä. Ei rentoudu kuin unessa ja silloin suolikin sitten toimii kun ei voi kroppa laittaa vastaan.

Teidän perhetilanteessa on joku ongelma ja siksi lapsi oireilee ja voi pahoin.

Tuli paha mieli lapsen puolesta, ei taida vanhemmat osata hoitaa häntä.

Vierailija
13/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v eikä todellakaan ole tuollaista. Ei kuullosta normaalille tuo touhu.

- tekee kaikki kakat vaippaan -> meillä päiväkuiva (1,5 -vuotiaskin lähes), lähes yökuiva, ei vaippaa käytössä, käy omatoimisesti vessassa

- iltakakka aina vasta yhdeksän jälkeen kun on jo nukkumassa

- levittää ja sotkee aina kaikki ruuat -> syö itse suhteellisen siististi, osaa viedä astiat pois

- paiskoo tavaroita -> no joo uhmaa tiettyyn rajaan, jäähy koittaa liiasta paiskomisesta

- satuttaa veljeään -> kukapa ei ;) rajansa silti kaikella

- ei anna pestä hampaita, kaksi ihmistä täytyy pitää kiinni ja siltikin saadaan vain käänneltyä harjaa yhtenn puristettujen hampaiden välissä -> pesee itse hampaansa, tosin avitetaan että tulee kunnolla pestyä

- pukeminen yhtä tuskaa ja taistelua -> pukee itse riisuu itse

- huutaa ja raivoaa lähestulkoon aina -> erikoista

- valvoo yöt syystä tai toisesta -> nukkuu jollei ole kipeä

- ja huutaa ja huutaa ja huutaa ja raivoaa

- juoksee karkuun koko ajan

- yrittää karata kotoa ulos koko ajan

- ei usko yhtään mitään.

-> loppuihin en voi kun ihmetellä

MÄ OLEN IHAN POIKKI TUON LAPSEN KANSSA. Luojan kiitos käyn päivät töissä.

SInuna ottaisin yhteyttä neuvolaan. Uhma on uhmaa, mutta kyllä sekin on hallittavissa.

Vierailija
14/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Käyttää yhä vaippoja. Pissoja tekee kyllä pottaan ja kakkojakin joskus. Mutta ihan vaipoissa on yhä. Ja selvää uhmaa pottailun suhteen.

-Paiskoo toisinaan tavaroita, repii ja hajottaa.

-Kiukuttelee ja enää ei oikein suostu itse pukemaan (jota ennen teki mielellään)

-Heräilee öisin huutamaan

-Juoksee toisinaan karkuun, heittäytyy veteläksi, ei tottelee ja jos komentaa, alkaa parkumaan.

-Ja minä olen PÄIVÄT KOTONA LAPSEN KANSSA ja alan olla kanssa ihan poikki :(

Ei ole kyllä tosiaan samanlaista, kun teillä ap, mutta voin vain kuvitella väsymyksesi, kun itsekin olen jo ihan poikki.

Jaksamisia!

Vierailija
15/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi lapsella iso stressi päällä. Ei rentoudu kuin unessa ja silloin suolikin sitten toimii kun ei voi kroppa laittaa vastaan.

Teidän perhetilanteessa on joku ongelma ja siksi lapsi oireilee ja voi pahoin.

Tuli paha mieli lapsen puolesta, ei taida vanhemmat osata hoitaa häntä.

Juu, ei kuulosta normaalilta, mutta miksi syyn pitäisi aina olla vanhemmissa? Kirjoittaja lienee ihan tarpeeksi puhki tilanteensa kanssa ilman ventovieraiden syytöksiäkin. Mars neuvolaan juttelemaan. En tiedä mistä on kyse, mutta ei nyt ainakaan huonosta kasvatuksesta.

Vierailija
16/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paiskominen ja satuttaminen on aika normaalia 2- vuotiaalle. Ei osaa sanoa tunteitaan!

Miksi lapsesta tarttee pitää kiinni kun hampaita pestään?

Anna lapselle harjasi ja sano että pese äidin hampaita ja sinä peset hänen.

Kyllä sinäkin kiljuisit nukkumaan mennessä hammaspesulla, jos joku pesee väkisin!!!

- Sitten ihmettelet miksi kakkaa yöllä kun peräsuoli rentoutuu: teidän elämä oo kamalaa.

Miksi lapsi puetaan?

Jos lapsi juoksee karkuun, sinulla ei ole lapseen yhteyttä, lapsi ei kunnioita sinua vaan pitää pukeutumista leikkinä.

Niin -MIKSI- lapsi valvoo yöllä? Se kykkii tarhassa päivät ja kotiin päästyään teillä on pakottamista ja riehumista!

Ovet lukkoon ulos ja koti turvalliseksi, enempi positiivista suhtautumista siihen lapseen, teette kivoja asioita, opeta itsenäisyyttä pukemiseen, auttamaan kotitöissä.

AJATTELE MITEN KIVA ON OLLA SUN LAPSENA!

Vierailija
17/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voisiko lapsi vain protestoida sitä, että saa vanhempien huomiota liian vähän päivän aikana?

Toki tuossa on sitä normaalia uhmaakin mukana, mutta se yhdistettynä liian vähään huomioon voi aiheuttaa suuriakin "ongelmia"...

Vierailija
18/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö pääsi päiväkuivaksi 2v7kk ikäisenä, yökuiva ei ole vieläkään (3v5kk). Kakkoja teki vaippaan satunnaisesti vielä pari kk sitten (vaipat siis käytössä päikkäreillä ja öisin). Vasta nyt on ollut pitempi kausi että ei ole tullut yhtään vaippakakkaa. Tuntui että meillä tuo vaippaan kakkaaminen oli selkeesti protesti pikkusiskon syntymään, oli pahempaa aina kausittain. Mutta pointtini siis, että ei vaipattomuuden suhteen mitään kiirettä ole, ja yleensä muutenkin pojilla kestää pitempään.

Muuten kuulostaa minusta vähän tavallista pahemmalta uhmikselta - mutta ei tässä nyt ainakaan kannata vanhempia teilata siksi että "ei meidän lapsilla oo tuollaista ollut" :/ Toiset ovat temperamenttisempia.

Samaa mieltä tosin monien kanssa: ota yhteyttä neuvolaan. Jos ei muun niin oman jaksamisen vuoksi. Ja onhan se hyvä selvittää, onko lapsella joku oikeasti hätänä (esim. jokin krooninen kiputila, joka aiheuttaa raivoamista ja yöheräilyä). Tuskin on, mutta ei avun pyytämisestä ainakaan haittaa liene. Sitä varten ne siellä on.

Voimia!

Vierailija
19/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei jumalauta mitä porukkaa. No meillä uhmaikäinen vastustaa myös hampaiden pesua, mutta se EI TODELLAKAAN ole se asia, missä annetaan periksi. Hampaiden hoito on TODELLA TÄRKEÄÄ. Noita muita ongelmia meillä ei ole.

Vierailija
20/38 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla sellainen uraohjusmegaäiti, joka luuli mielettömillä geeneillään ja käsittämättömillä kasvatustaidoillaan saavansa kiltin auktoriteetteja kumartavan lapsen vailla minkäänlaista omaa tahtoa?

Lasten kanssa on välillä rankkaa. Myös isompien lasten. Pienet lapset, pienet ongelmat, isot lapset, isot ongelmat.

Tuntisit lapsesi paljon paremmin, jos et karkaisi töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi