Kiinteät - onko joku aloittanut muulla kuin perunalla?
Kokemuksia?
Onko tosiaan niin, että jos aloittaa jollain hedelmällä, ei esim. peruna sen jälkeen maistu?
Kommentit (16)
perunasta on menny muksuilla ( sekä minulla itsellä) maha sekasin.
Ja ei ole vaikuttannu mitenkään se et ollaan alotettu hedelmillä.
Ei väliä maistuuko peruna, kun ei meillä sitä syö muutkaan kotona. Päiväkodissa/koulussa tehköön, mitä haluavat.
Sisältää paljon tärkkelystä ja on pienelle vatsalle melkoisen rankkaa sulateltavaa. Sitä kai vaan suositaan ekana koska on suomalaisten perusruokaa ja sitä ois syytä oppia syömään - olkoon samaa mieltä ken haluaa... Mutta meillä kahdella lapsella aloitettu toisella hedelmäsoseilla ja toisella porkkanalla ja bataatilla. Molemmat oppineet syömään myös perunaa. Lastenlääkärikin ensimmäisen vatsavaivaisemme kohdalla antoi neuvon että ei perunaa ensimmäisenä.
sitten maissia, luumua ja porkkanaa. Perunaan annoin sitten porkkanan kanssa. Pelkkä peruna ei tuntunut minusta oikein hyvältä. Ja kun tosiaan aloitin maissilla, tein itse maissivelliä/maissipuuroa, jota annoin yötä vasten.
Meillä ei syödä lainkaan perunaa, mutta batattia kyllä. Joten ihan luonnolliselta tuntui antaa sitä lapsellekkin perunan sijasta. Kuulemma myös hellempää massulle... tiedä sitten.
Päiväkodissa kuitenkin lapsi syö perunaa ihan normaalisti siinä missä muutkin.
kaikki kyllä maistui myös sen jälkeen.
aloitettiin. Ihan hyvin toi syö perunaakin.
Sai pari lusikallista, koska vatsa toimi harvoin. Seuraavaksi sai mangoa. Ei ollut ongelmia kasvissoseiden aloituksessa. Itse henkilökohtaisesti en usko tuohon "jos aloittaa hedelmillä, kasvisoseet ei maistu".
Nauran täällä itsekseni, että selkeesti olen päässyt vauvavaiheesta nyt ohi. (Lapset 5,3&3)
Ajattelin otsikosta, että tarkoitat kiinteitä ihmisiä, piukkapakaraisia lajitovereitasi, jotka jonkun uuden perunabuumin avulla päässeet kiinteään koostumukseensa! XD
bataatti ja sitten päärynä. Hyvin on perunakin maistunut sitten vuorollaan.
Bataattia maisteltiin eka. Hyvin kesti pojan maha ja kaikki muukin on sen jälkeen maistunut hyvin. Bataatti ei koveta mahaa kuten peruna, siitä saa hienompaa sosetta ja on makeampaa.
Esikoinen aloitti luumulla, koska oli masuvaivainen tapaus, sitten tuli päärynä, mango, porkkana ja bataatti. Kuopus aloitti samalla litanialla kohdasta päärynä.
Perunaa meillä syödään tosi harvoin muutenkin, oikeastaan ovat tainneet saada sitäkin vasta sitten kun on syöty ensimmäisiä palaruokia. Hyvin se on silti mennyt alas aina kun on tarjolla ollut.
lapset : 5v, 7v ja 9v.
vauvana eivät syöneet pottua vaan puuroa+hedelmäsoseita...
Aloitettiin kukkakaalilla, sitten tuli parsakaali, bataatti ja päärynä.
Silti kunnon ruuat on aina maistunut. Maissi myös tuli ennen perunaa.