Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasteni lääkekulut 1500 € vuodessa - mitä mieltä?

Vierailija
05.10.2010 |

Laskeskelin juuri, että lasteni lääkekulut viime vuodelta olivat yhteensä 1500 €. Ja nyt puhun siis ei-Kela-korvattavista lääkkeistä, joita he ikävä kyllä tarvitsevat.

Eli omasta pussistamme olemme maksaneet nuo 1500 €. Lisäksi toiselle lapselle kertyi Kela-korvattavia lääkekuluja yli maksukaton, joten lisäksi maksoimme miltei 700 € hänen lääkekulujaan jonka jälkeen Kela maksoi loppuvuonna kaikki Kela-korvattavat lääkkeet.

Yhteensä lasten lääkekulut olivat siis vuoden aikana 2200 €.

Mutta onko tässä siis mitään järkeä - vastaako tämä teidän muiden käsitystä Suomesta hyvinvointivaltiona?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että meillä on siis kaksi lasta joiden lääkekulut yhteensä olivat siis n 2200 €. Kulut eivät olleet esim. kuuden lapsen :)

Vierailija
2/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiastahan ei voi olla oikein mitään mieltä, kun ei tiedä, mitä tabuja muksunne rouskuttavat. Ja että voisiko tautia hoitaa ilmankin.

Mutta oletetaan että ei voi. Silloin olen tietysti sitä mieltä että ei ole mitään mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltu on sitäkin.

Hoidettavat vaivat ovat allergioita, astmaa ja refluksitautia.

Astmalääkkeet korvataan tällä hetkellä asiallisesti, allergialääkkeet ja refluksilääkkeet ovat jossain Kelan mustassa aukossa eikä niitä jostain syystä korvata.

Vierailija
4/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä törmää aina siihen illuusioon, että lääkkeet ei voi maksaa yli 600 e vuodessa, mutta kiitos kun tuot tänne ihan rautalangasta mallia. Minullakin on lähipiirissä ihmisiä, jotka joutuvat käyttämään sairauksiensa takia esim. voiteita ja vitamiineja yms. joita Kela ei korvaa, joten menee paljon yli maksukaton. Lisäksi voi olla niin, että joku lääke ei sovi ja joku toinen sopii ja tietty se sopiva lääke ei ole Kela-korvattava, mutta se ei-sopiva on.

Teillä ei ilmeisesti ole vakuutuksia?

Itse en juurikaan luota Suomen hyvinvointivaltioon ja niinpä meillä on vakuutukset kaikilla neljällä ja polttelemme niistä nyt kuluja, kun olemme vielä alle eläkeikäisiä.

Sinänsä hassua on nuo refluksilääkkeetkin, jos niitä ei korvata, jos ja kun usein astmaisilla on refluksitautia ja toisekseen astmalääkkeet voivat sitä jopa aiheuttaa. Eikö mitään refluksilääkettä korvata?

Vierailija
5/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni otin nyt sairauskuluvakuutuksen tästä viisastuneena. Lapsille aion kyllä ottaa, mutta nykyiset vaivat tietysti rajataan niistä pois..

Refluksilääkkeitä on yksi korvattava, mutta siitä ei ikävä kyllä ollut hyötyä lapsilleni. Hassua sinänsä, että tämä ei-Kelakorvattava jota nyt käytämme on myös ainoa PPI-refluksilääke joka on ihan lapsille kehitetty ja turvalliseksi todettu..

Vierailija
6/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkasin just, että mulla nyt koekäytössä oleva refluksilääke (juu, mulla on astma) on onneksi kelakorvattava. Meilläkin tajuttiin vakuutusten tärkeys siinä vaiheessa, kun odoteltiin exälle 20000 euron lääkityksen Kela-päätöstä. Diagnoosi kun oli muutamia kuukausia vaillinainen, niin mietti, että olisikohan saanut lääkeityksen vakuutuksesta...

Vahingosta viisastuneena otin itselleni vakuutuksen myös ja valitettavasti siitä on ollut enemmän kuin hyötyä, kun sairastuin astmaan ja sen liitännäisenä (ja astmalääkkeiden liitännäisenä) on tullut taas lisää lääkkeitä vaikka miten paljon. On tuo astmakin melkoinen sairaus -> ensin vaikea hengittää -> lääkkeet -> lääkkeet avaa myös ruokatorvea -> refluksi -> refluksilääkkeet. Tai toinen kiertokulku: vaikea hengittää -> tablettimuotoista kortisonia ja 5 muuta lääkettä -> lihominen ja sydämen sykkeen nousu -> verenpaine nousee -> verenpainelääkkeet.

Vierailija
7/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suosikkini lasten lääkkeistä on tippa-muotoinen antihistamiini, jota pikkuinen käyttää vielä. Yhtäkään markkinoilla olevaa antihistamiinitippaa Kela ei korvaa. Aikuisten antihistamiinit kyllä korvataan. Mikäköhän siinä on, että aikuisten allergioita saa hoitaa, mutta lasten ei? ;)

Vierailija
8/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo astma-refluksi kiertokulku on muuten mielenkiintoinen hallittava. Ventolinea poika ei siedä kovin paljon, koska refluksi pahenee. Silti sitä on joskus pakko käyttää.

Sitten taas jos refluksi on pahana, niin astma äityy siitä. Niin tai näin, aina väärin päin.

Vierailija
9/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vahingosta viisastuneena otin itselleni vakuutuksen myös ja valitettavasti siitä on ollut enemmän kuin hyötyä, kun sairastuin astmaan ja sen liitännäisenä (ja astmalääkkeiden liitännäisenä) on tullut taas lisää lääkkeitä vaikka miten paljon. On tuo astmakin melkoinen sairaus -> ensin vaikea hengittää -> lääkkeet -> lääkkeet avaa myös ruokatorvea -> refluksi -> refluksilääkkeet. Tai toinen kiertokulku: vaikea hengittää -> tablettimuotoista kortisonia ja 5 muuta lääkettä -> lihominen ja sydämen sykkeen nousu -> verenpaine nousee -> verenpainelääkkeet."

ne tahkoavat sitä enemmän voittoa mitä enemmän lääkkeitä menee. Ymmärrän että lasten sairaudet harvemmin ovat lasten/vanhempin syytä =ne eri asia.

Mutta kun puhutaan aikuisista ihmisistä, niin OMILLA ELINTAVOILLA pystyy vaikuttamaan terveyteen!

On titenkin tiettyjä sairauksia mihin ei elintavoilla voi vaikuttaa, mutta jos puhutaan esim. sydän- ja verisuonitaudeista tai 2. tyypin diapeteksesta, niin omilla elintavoilla voi ehkäistä (ja myös "parantua" jopa kokonaan) em. sairauksia.

Liikunta, terveelliset elämäntavat ja terve järki (jos muuttaa uuteen asuntoon ja koko perhe sairastaa =HETI selvittää onko hometta/muuttaa pois jos oireet muualla helpottava jne.) auttaa pitkälle.

Lähipiirissäni on ihmisiä, jotka ovat havahtuneet saatuaan 2. tyypin diapeteksen tai sydänkohtauksen. Ja liikunnan lisääminen, painon tiputtaminen, kunnon kohottaminen --> ei tarvitse käyttää enää niin paljon (ei välttämättä lainkaan) lääkkeitä.

On aika naurettavaa että joku mättää roskaruokaa naamaansa, ja samalla alentaa KOHONNUTTA kolesterolia lääkkeillä sekä syö verenpainelääkkeitä, kun pienellä kuntokuurilla ja ruokavalion tarkistuksella saisi olon terveemmäksi ILMAN LÄÄKKEITÄ.

Myös astmaatikkojen on hyvä huolehtia siitä että on hyvässä kunnossa, sillä se vähentää astan oireita. Ja tietenkään ei pidä rasittaa itseään liikaa niin että hengitys vinkuu jne. vaan _pikkuhiljaa_ kohottaa kuntoa. On täysin väärä tapa vältellä kaikkea rasitusta (kuten moni tekee, jopa vanhemmat estävät lapsiaan joilla astma liikkumasta jne.) sillä se pahentaa astmaa.

Ja kannattaa myös tutustua vaihetoehtoisiin hoitoihin, suhtaudun itse kyynisesti em. mutta akupunktioon on pakko vähän uskoa, kun jo kolme tuttua on saanut siitä avun migreenikohtauksiin. Kun ei tarvitse estolääkitystä säästyy rahaa. Yksi tutuistani kärsi muutaman viikon välein kohtauksista, nyt niitä tulee 2-3 vuodessa, kiitos akupunktion. (alkuun otti tiiviseen tahtiin "tehopaketin" ja nykyään käy paljon harvemmin). Toki tuokin maksaa, mutta eipähän tarvitse ostaa kalliita migreenilääkkeitä, ja varsinkin kun myös oksensi =se parinkympin pilleri ei usein ehtinyt vaikuttamaan kun oksensi ulos sen, piti koittaa niellä toista jne. mikä kävi kalliiksi.

Kannattaa siis katsoa peiliin ja miettiä millä tavoin voisi itse vaikuttaa terveyteensä. Lääkärit myös mielellään määräävät lääkkeitä (lääkefirmat yleensä muistavat lääkäreitä hyvin) ja siksi pieni kriittisyys on aiheellista; tarvitsenko minä TODELLA tätä, ja onko lääkkeissä ehkä päällekkäisyyksiä jne.

Vierailija
10/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

diaPeteksessa! :D

Vierailija
11/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin mitä tuo aikaisempi kirjoittaa. Siitä huolimatta sen toteuttaminen omassa elämässä on todella, todella haastavaa. Luulen tietäväni, että mikä on astmani aiheuttanut. Olen pyrkinyt pois aiheuttajasta/pahentajasta, mutta en ole päässyt. Kun en pääse eroon astmasta, niin joudun käyttämään lääkkeitä. Kun käytän lääkkeitä, niin osa niistä lihottaa vietävästi. Kun taas lihon, niin tottakai elimistö on taas kovilla. Lisäksi kun on ajanjaksoja, jolloin lääkärit vaan suosittelee, että olisin päivät sairaalassa ja vain yöt kotona, niin tiedetään minkälaisest astmasta on kyse. Niinä hetkinä liikunta on nollassa, elimistö vaan vetelee ihan viimeisiään ja yritän vain selvitä hengissä seuraavaan päivään. Noin on periaatteessa vain keväisin, mutta esim. viime kesänäkin yritin kohottaa taas kuntoa, mutta kun helteet tulivat, niin leposyke oli 109 ja hengittäminen tosi vaikeaa. Teoriassa ymmärrän miten minun pitäisi elää, mutta esim. irtisanoutuminen rakastamastani työstä on henkisesti mahdotonta. Olen yrittänyt asioita edistää nyt toisella tavalla, mutta ei sekään ratkaise usein asioita, kun on jo herkistynyt ja sairastunut.

Vierailija
12/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mikä oli pointti?

Vierailija
13/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin pitäisi luoda yhtenäinen linja. Tuttavani lapsi pääsee karsastuksen vuoksi kunnalliselle, mun lapsi joutuu käyttämään yksityisiä palveluja. Samoin kunnissa on erilainen käytäntö koskien silmälasien korvausta, mä jouduin maksamaan lasit kokonaan itse. Puhumattakaan silmän peittohoidonkuluja aiemmin. Lapseni on esim usein sairastanut silmätulehduksia, niistä lääkkeistä harva on ollut Kelak-orvattava.

Kelan korvaukset tuntuvat olevan sattumanvaraisia ja uudet hoidot /lääkkeet pääsevät korvauksen piiriin tosi, tosi hitaasti.

Lapsellani oli vuotava vertavuotava verisuonikasvain, joka piti leikata. Sijaintinsa puolesta ja parantumisen nopeuden takia laser oli ehdottomasti paras vaihtoehto. Kela ei korvaa laserleikkausta, perinteisen veitsileikkauksen kyllä. Lapsi olis joutunut veitsileikkauksen jälkeen olemaan poissa hoidosta ja vanhempi pois töistä. Laserleikkaus oli paljon nopeampi (15minsaa) ja vaati vähemmän henkilökuntaa. leikkauksen jälkeen lapsi oli ihan ok, haaavaa hoidettiin viikko laastareilla. Ja toki tuli yhteiskunnalle halvemmmaksi, kun maksoin sen kokonaan itse.

Vierailija
14/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset ovat juuri tätä varten. Miksi ihmeessä valtion pitäisi kustantaa kaikki normaali eläminen?? Lapsista on kuluja, ja kaikki lapset eivät ole terveitä, se pitäisi ymmärtää kun lapsia hankkii.

Vierailija
15/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuon vuoksi meillä on vakuutukset 4- ja 7-vuotiaalle. 7-vuotiaan saldo tänä vuonna on noin 1500 euroa, sisältää lähinnä allergiatestausta yms. Käyntejä on tänä vuonna paljon, parina viime vuonna ei ollut nuhaa kummempaa.

Pienempi taas on tänä vuonna päässyt helpolla, mutta silti lääkärikäyntejä, lääkkeitä yms. on ollut sen verran, että vakuutus kannattaa.

Vierailija
16/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti lapselle jo ennen syntymää, koska jos ei ota niin jo todetut vaivat rajataaan vakuutuksesta pois, eli ei korvata niitä

meillä on molemmilla vakuutus ja kyllä on kannattanut

voi aina tilata tarvittaessa alan erikoislääkärin, ei tartte jonotella ruuhakssa arvauskeskukseen ja saada suomea ymmärtämätön lääkäri pelottelemaan lasta !

saa tarvit tutkimukset ja hoidot ja aina alan erikoislääkärin vastaukset suomeksi ja selkokielellä

eli ottakaapa nyt opiksenne ja hankkikaa ne vakuutukset

ja kyllä voi saada kelan kieltävän korvauspäätöksenkin kumottua,näin itselläni kävi ensin ei korvattu mut kun sain selventävän Blausunnon toiselta lääkäriltä niin johan tuli täys korvaus

ja siis eikö kela korvaa ollenkaan ? tuota en kyllä usko, lapsillani on astmaa ja allergiaa molemmilla, ja kyllä ne on ihan korvattavia kaikki epipenit sun muut, ota nyt ap selvää ja en ihan heti usko ettei ne jotka korvataan sovi lapsellesi, miksi ei sovi, mitä oiretta tulee ??

Vierailija
17/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hurjan kuuloset kulut teillä! Ootko varma, ettei noiden ei-korvattavien tilalle löytyisi lääkärin avulla joitain vastaavia korvattavia versioita? Kannattaa ainakin yrittää kysellä, vaihtoehtoja kun on aika paljon.

Joku puhui ketjussa Ventolinen käytöstä. Jos sitä joutuu paljon käyttämään, ei ole kyllä astman hoito tasapainossa ja peruslääkkeen annosta pitäisi nostaa. Silloin, kun hoitava lääke ja sen annos on kohdillaan, ei pitäisi lyhytvaikutteista avaavaa hirveästi tarvita (kannattaa katsoa lasten astmatesti "astmatesti.fi" -sivulta)

Meillä itsellä on vakuutus ja kierrätän kaikki reseptivapaatkin lääkärin avulla sen kautta. On kyllä maksanut itsensä takaisin moneen kertaan.

Vierailija
18/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin yksityislääkäriä voi kyllä käyttää, vaikkei olisi vakuutustakaan:) Täällä aina hoetaan, että hyvä kun on vakuutus, niin voi mennä yksityiselle. Ei siellä ovella tarkasteta, kenellä on vakuutus:) Vakuutus kannattaa joillekin, itse peruutin lasteni ennen syntymää otetut kun olin maksanut niitä useamman tonnin enkä vielä hakenut mitään takaisin.

Toinen juttu, lääkkeiden Kela-korvattavuudesta päättävät ihan muut tahot kuin lääkeyritykset itse. Erikoinen logiikka sillä kirjoittajalla edellä, joka näytti ymmärtäneen, että olisi jotenkin lääkevalmistajien edun mukaista, että lääke ei ole Kela-korvattava = maksaa kuluttajalle enemmän.

Vierailija
19/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein unohtaa (en tarkoita ap:ta) lapsia suunnitellessaan. Haaveillaan tytöstä tai pojasta, täällähän on usein näitä ketjuja. Ja mitä sen kanssa tehdään, minne kouluun ja sitäjatätä. Unohdetaan, että niistä voikin olla ylimääräistä vaivaa ja rahanmenoa, kuten ap:lla valitettavasti. Puhumattakaan rankoista sairauksista tai kehityshäiriöistä.

Meillä myös, yhdellä lapsella isot lääke- ja lääkärikulut vuosittain ja arkena vaatii muita enemmän hoitoa. Meillä on onneksi vakuutus, olen siitä ikionnellinen. Ja itse pelkäsin joka raskaudessa, että ei sieltä aina voi täysin tervettä tulla.

Jaksamista ap:lle arkeen.

Vierailija
20/24 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joille vanhemmat viellä lisäksi syöttää turhia (ei korvattavia) lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi