Kun nyt muutkin...Millaisia vaihtoehtoja joulukalenterille?
Toinen lapsi akaa jo kasvaa joulukalenteri-iästä, on 10v. Tavallaan kaipaisi jotain, mutta pikkukamasta ei saa niin iloa kuin nuoremmat sisarukset. Rakastaa kuitenkin joulua ja tunnelman kohottajia.
Itse tehty joulukalenteri on ollut monena vuonna, ja niissä pieniä yllätykisä. Kaikki ideat jo kuitenkin koluttu... Huulirasvoja ja kyniä ei enää jaksaisi kalenteriin haalia. Mitähän sitä keksisi, ikäänkuin kalenteriksi, mutta jotain muuta kuin karkkia ja tavarayllätykisä?
Miten teillä isommat lapset ovat "luopuneet" kalentereistaan? Ovatko ostaneet jotain muuta tilalle? Vai yksinkertiasesti vaan sanoneet, että ei kiinnosta?
Kommentit (9)
Niitä on ollut noissa yllätyskalentereissa monena vuonna. Siksi eivät enää oikein yllätä ;o)
Tehtäväkalnetri olisi mahtava, mutta pelkään, että en keksi kivoja hommia joka päivälle, ja sitten olen aika laiska. Jouluna kiireisiä viikkoja, enkä haluaisi joka illalle sitoutua johonkin hommaan.
-ap
Entä näitä helmipaketteja yms. Hän voisi niistä askarrella itselleen tai joillekkin sukulaislapsille koruja lahjaksi?
Tehdä joulukortteihin runoja tms. Tai tehtäviä, jotka on lapselle suunnattu joista selvityy omatoimisesti ilman aikuisen ohjausta. Tai osa voi olla aikuisne kanssa suoritettuja.
Isompi siis osaa lukea ja pienempi ei. "Tonttu" jättää kirje-lappuja eri paikkoihin, niissä on siis meidän vanhempien kirjoittama viesti. Jutun juju on se, että isommalle on eri viesti kuin pienemmälle. Lapussa saattaa esim. lukea pienemmälle, että jos oikein tarkkaan katsoo, saattaa olohuoneen pöydän alta löytyä pari konvehtia. Ja isommalle viesti on se, että saa käydä herkkukaapista hakemassa ja jallittaa pikkuveljeään jollain lailla niin, että yhdessä voivat "löytää" nämä. (isoveli siis lukee vain tämän pikkuveljelle tarkoitetun viestin)
Pienempi tykkää kuin hullu puurosta touhuta eri tehtävissä isoveljen kanssa, ja isoveli taas nauttii, kun saa toimia "tonttuna" ja nauttii suunnattomasti siitä, kun saa osallistua pikkuveljen joulu-ilon luomiseen.
mutta lapsuudesta muistan, kun mulle oli tilpehööriä, 11 vuotta vanhempi isoveli sai joka päivä rahaa kalenterista, kolikoita kyllä, niin ei tullut liian kalliiksi.
Meillä kanssa ollut tehtäviä joka päivälle, yritän keksiä sellaisia, jotka tuo joulun hengen, eli tehdään jotain jollekin muulle, autetaan tai ilahdutetaan jollakin tavalla jotakuta.
herkkuja tai jotain pikkuleluja.
Mutta esim. ensin katson itse kalenterista ja laitan tehtäväkalenteriin joulukoristeiden laiton, postikorttien kirjoittamisen, piparein leipomiset jne. Tuollaiset voi laitta vaikka viikonloppuun tai perjantille, kun on aikaa. Sitten laitan jotain herkutteluja, lautapeli-iltoja, jne., jne.
Lopuksi konvehdit tai pikkulelut niihin iltoihin kun on harrastuksia, tai en muuten keksi mitään erityistä. Pojat ovat tykänneet kovasti. Voihan lautapelejä pelata muutenkin, mutta lapset pitävät siitä, kun avaavat kalenterin kirjelappusen aamulla ja sitten illalla tehdään se asia.
tehnyt lapsille runo- tai satukalenterin omin runoin ja saduin. Ovat aina tykänneet hirmuisesti.
-satuja (olen kopioinut kirjasta luvun kerrallaan luettavaksi, kirjan saa kokonaan sitten vikan luvun päivänä) ja ehkä DVD
-jouluista syötävää (suklaata, pähknöitä, rusinoita, pipareita jne)
-jotain käytännöllistä tai kuluvaa, kuten heijastin, kyniä, jouluaiheisia tarroja (lapsi käyttää yleensä kaikki kalenteriin, kortteihin yms)
-jotain tekemistä, esim. leffassa käynti
-mahdollisimman vähän turhaa tavaraa :) esim. joulukoristeita, lelu
kymmenvuotiaalla pojalla Hyypiö jonka numerotaskuista löytyi joka päivä lupaus. Esim. että " tänään tehdään pitsaa" " saat puolituntia ylimääräistä peliaikaa" " pääset tänään uimahalliin" jne.
Joskus on ollut valokuvia asunnostamme ja aina kuvan osoittamasta paikasta löytynyt osa ja ohjeen pala koottavaan Legojuttuun.
Jatkotarinoita olen myös kirjoitellut useana vuonna.
Varmaan tuo lupauskalenteri on tänäkin vuonna, koska kuulema "ihan sama, mutta kalenteri olisi kyllä edelleen kvia". Ja lupauskalenterein muisti ensimmäisenä.
reilu 11v poika ja edelleen haluaa suklaakalenterin ja lisäksi legokalenterin.
Mistä hän tykkää? Jotain jouluisia korsiteita, runoja joissa vinkkejä tehtäviin.