^*^Pitkään tuhtaavien lokakuu^*^
Kommentit (64)
nopeesti tulin käväsemään. Kohta pitää sinne ouluun lähteä ajelemaan ensikäynnille. klo:12.00 on aika!
Saatiin eilen ne meidän tulokset omalta polilta. Se vaati vaan sen että me käytiin ne itse sieltä noutamassa! Eivät olleet niitä postiin saaneet vielä laitettua! Viikko aikasemmin olivat luvanneet toimittaa meille ne mahd. pian! En tiedä kauanko olisi vielä mennyt ellei niitä olisi itse haettu!
Mitenkäs Uskon piinailut sujuu? Toivottavasti ette joutuisi uudestaan samaan rumbaan, vaan tämä kerta sanoisi nyt toden!
Liisa: Se on totta että aika tosiaan matelee näiden asioiden kanssa. Ja aina, aina se toivo hiukan nostelee päätään kun loppukiertoa kohden mennään.. Vaikka en olekkaan luomuplussaan enää uskonut pitkään aikaan!
Inkerille tsemppiä tulosten odotteluun!
Nyt menoksi! Tulen kirjotteleen kuulumisia kun ehdin... Mulla on illalla koulutus niin saa nähdä ehdinkö koneelle!
Nelli
Ja nyt jo niin varma tulevasta tädin vierailusta... :( Eipä paljon muuta voi sanoa. Kiitos tsempeistä. :)
Nellille kovasti tsemppiä sinne Oulun reissulle!! Me odotellaan täällä hyviä uutisia (eihän sieltä voi muuta tulla!?)..
Usko: Halitus, jos näin pääsee käymään! Miten sä oot tuohon tulokseen tullut?
Myrmicalle vielä onnittelut!!
Tuosta plussaamisesta tuli mieleen, että oon muutamana kerran miettinyt, että mitähän Asterille ja Rizzalle kuuluu? Toivottavasti vain hyvää, kun molemmilla oli kivinen alku vauvojen kanssa..
Huomenna sinne gynelle, kaikki toivo laitetaan siihen! Tässä kierrossa oli taas myöhäinen ovis (kp20), joten toivon, että saisin tuohon jotain apua..:)
Sofi, kirjoittelee kesken kahvitunnin..:)
Usko: Toivotaan että ei olis ne menkat alkamassa :(
Sofille tsemppiä gynelle! Toivottavasti tulis apuja sieltä suunnalta!
Minäkin olen mielessäni aina silloin tällöin miettinyt Rizzaa ja Asteria.....
ON: Pitkällä kaavalla tehdään IVF meille.. Minun toivomuksestani, lääkärille olisi sopinut kumpi kaava tahansa. Ensi viikolla aloitan sumuttelut ja vko:lla 46 olisi tarkoitus olla punktio!
Jos Sofi kulta taas kehtaa pikkasen päivitellä :D
Nelli yk 28
iät: 26 v. mies 32 v.
Toiveissa toinen lapsi, mulla tyttö 06/05, miehelle ensimmäinen.
1. IUI 03/10 + alk.rask.km 4+6,
2. IUI 04/10 -,
3. IUI 05/10 -,
4. IUI 08/10 -,
IVF-keskustelukäynti 01.10.2010
Ensikäynti VL 12.10.2010
1. IVF (pitkä) 11/10 (punktio vko46)
Sofille ja Nellille tsemppiä!! :)
ON: Ovis oli ilmeisesti eilen (ovisplussa ainakin tuli eilen aamulla). Se on hyödynnetty. Ja pari kertaa ennenkin ovisplussaa. Miehellä on flunssa, joten en tiedä sitten miten vaikuttaa noihin pikkuveitikoihin. Jostain olen ainakin lukenut, että kuume on pahaksi. Sai kyllä eilen houkutella vielä toista kun on flunssassa. Mutta kaikki keinot on kai käytettävä.. :D
Kävin tänään homeopaatilla. Jonkin verran ollaan menty eteenpäin tässä minun asiassa. Sain vielä jotain uutta lääkettä ja vähän sanoi että saatan olla jo maha pystyssä kun seuraavan kerran minulla on aika hänelle (marraskuun puolivälissä). Se antoi vähän toivoa, mutta silti olen jotenkin negatiivinen tämän asian suhteen. No, täytyy katsoa miten käy. Sitten homeopaatti antoi neuvoksi, että kun on menkkakipuja eli sattuu kovasti, niin pitäisi yrittää rentoutua ja hengittää syvään. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta täytyypä kokeilla. Ja ehdotti myös esim. kauratyynyä kipukohdan päälle (että kauratyyny ulottuisi myös hieman lonkan päälle).
Onko teillä muilla ollut huonoa oloa paria päivää ennen ovista? Tai ovispäivänä? Minä ihmettelin moista, mutta kaipa sitäkin voi sitten olla. Ja tosi kärttyinen olin myös ennen ovista. Miesparka.. Minä ja minun hormoonit.
Tsemppiä kaikille! :)
Kp 16/n.27-31
ja onnea 2pojanäidille oviksen bongauksesta. Hyvä että sait miehen suostuteltua puuhiin flunssasta huolimatta.
Mulla ois sitten tänään illalla pregnylin pisto ja sitten perjantaina punktioon. Jos hyvin käy niin siirto maanantaina. Mua jänskättää jos tuo pregnyl ei taaskaan mulla toimi, niin sitten koko hoito epäonnistuu. No ainakin sen sitten tietää kun biologi niitä rakkuloita maljalla katselee.
Oliskohan munkin pitänyt kokeilla vaikka akupunktiota tai jotain muita hoitoja tukemaan tätä IVF-rumbaa. Enpä tullut ajatelleeksi. No toivotaan että onnistuisi ihan omin voiminkin. Mua jännittää se perjantai jo aika lailla. Eniten se, että mitä sieltä löytyy. Onko munasoluja ollenkaan ja minkälaatuisia. No, ei kauaa enää.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille.
Ai niin Nelliltä piti kysymäni, että miksi sulla on IVF pitkän kaavan mukaan? Onko siinä paremmat mahkut kun lyhyessä kaavassa? Mulle ei edes ehdotettu kuin tätä lyhyttä kaavaa.
Oon käynyt välillä lueskelemassa teidän kuulumisia, mutta en vaan ole jaksanut kirjotella omia kuulumisia tänne. Tulee siis omaa napaa nyt vaan tähän väliin...Sori.
Me ollaan kohta jo kaksi vuotta yritetty ja se tuntuu niiiiiin pitkältä ajalta... Viime kierrossa mulla oli ekaa kertaa clomit. Ne oli kumminkin mulle sopimattomat siksi että ovuloin niiden kanssa liian aikaisessa kierron vaiheessa ja kohdun limakalvo jää tosi ohueksi. Tähän kiertoon kokeiltiin Arimidex-lääkettä, mikä on vaihdevuodet ohittaneille naisille rintasyövän jälkihoitoon tarkoitettu lääke :D Sen pitäisi auttaa mun limakalvoa vahvemmaksi. Kävin ma follikkeliultrassa ja nyt oli ainakin sillain hyvä tilanne että ovuloin tässä kierrossa paljon myöhemmin. Mulla oli viisi munarakkulaa joista täytyy perjantaina tsekata mitkä lähtevät kasvamaan. Jos niitä kasvaa enemmän kun kolme, jää tämä kierto kokonaan väliin yrityksen kannalta. Sitten tulee jopa yhdyntäkielto! On liian suuri monisikiöraskauden riski. Jos munarakkuloista esim kaksi on lähtenyt kasvamaan, otan pregnylin vielä avuksi ja ma voitaisiin kokeilla inssiä.
Tää on ihan liian jännää! Meidän tuurilla oon ihan varma että kaikki viis munarakkulaa kasvaa ja joudutaan taas kerran odottaan kuukausi eteenpäin...Mut se jää nähtäväks sitten perjantaina että miten käy tässä kierrossa. Toiveikas olen :) Vaikka mä oon ehkä liiankin positiivinen...Ei pitäis elätellä mitään turhia toiveita niin ei olis pettymys aina niin suuri kun menkat alkaakin.
Kauhee oma napa-romaani tuli, sori nyt. Millaisia kokemuksia teillä on pregnylistä? Mua jännittää se että kuinka uskallan pistää itteeni...
Tervetuloa mukaan!
Ja sattuipas sopivasti tuo pregnyl-kysymys. Juuri äsken pistin itseeni tupla-annoksen kun perjantaina menen punktioon. Alan olla jo aika haka näissä pistämisissä, kokemusta jo puregonista, orgalutranista ja pregnylistä. Ihan hyvin se menee, vaikka alkuun jännitin kun itse piti pistää. Terhakkaasti vaan neula vatsaan niin ei satu. Mulle paras paikka on vähän navan alapuolella. Onko sua jo neuvottu, miten ne aineet sekoitetaan? tässä pikaopas. Eli katkaiset molemmista pulloista kaulat ja vedät isommalla neulalla nesteen siihen pulveripulloon ja sekoitat ja vedät sen aineen takaisin ruiskuun sillä samalla isolla neulalla. Sen jälkeen vaihdat pienen neulan ja eikun pistämään. Musta oli vaikea katkaista niitä pullon kauloja käsin, joten sain klinikalta sellaisia näppäriä muovisia katkaisuputkia avuksi. Niillä saa pullot katki siististi eikä tarvitse pelätä lasin siruja.
Olikohan vähän sekavasti selitetty...Sorry.
Sinullahan hyvä tilanne on. Toivottavasti kuitenkin tässä kohtaa kaikki eivät intoudu kasvamaan ja pääsette pupuilemaan. Ollaan sitten sun kanssa jännittämässä toimenpiteitä samaan aikaan, hih. Mulla siis pe punkteeraus ja jos joku viidestä follista haluaa jakautua niin siirto maanantaina. Jännääääää!
En ehtinyt eilen koneelle kertomaan gynekuulumisia, joten ne tulee nyt..:)
Oli tosiaan aivan mahtava naisgyne, tuntui, että hänen kanssaan pystyi puhumaan ihan kaikesta, ja niinhän me puhuttiin..:) Ensin käytiin paperilla läpi tämä meidän tuhtaaminen. Gyne katsoi miehen simppatuloksia ja oli sitä mieltä, että niissä ei ole mitään vikaa.
Tutkimuksessa gyne totesi, että ovis on tapahtunut ja limakalvot näytti suoraan lainattuna ihanteellisilta.. Eli tutkimuksen tulos oli, että kaikki näyttää hyvältä ja missään ei ole vikaa.. Tämähän on oikestaan hyvä asia! Toisaalta, kun ei mitään vikaa löydy niin ei voi mitään korjatakaan.. Hormoneja gyne ei suositellut, koska niille ei näytä olevaan mitään tarvetta..
Gyne oli sitä mieltä, että yllättävän pitkään ollaan kestetty ja hän suositteli inssiä, oikeastaan piti sitä ainoana vaihtoehtona, laittoi lähetteen menemään. Gynen kanssa puhuttiin myös tosta miehen haluttomuudesta lähteä inssiin, mut gyne yritti lohdutella, että pitää nähdä se vain apuvälineenä, ei minään muuna.
Jonoa keskussairaalalle on kuulemma kuukaisi tai kaksi, eli meillä on nyt sen verran aikaa keskustella asiasta kotona. Katsotaan nyt..
Vuosi sitten annoin miehelle rauhan tämän asian suhteen, jospa hän nyt vuorostaan antaisi minulle sen rauhan..
Ettei mene ihan omanapaiseksi niin..
Nelli: Haluatko lyhyesti selittää mitä eroa noilla pitkällä ja lyhyellä kaavalla on? Ihana, että pääsitte vauhtiin!
Eveline: Tsemiä punktioon!!
Caffee: Hauska kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Toivotaan, että kasvavat juuri sopivasti, eivätkä liikaa!
2pojanäiti: Ainakin sun homeopaatti on positiivinen, toivotaan, että hänen ennustus pitää paikkansa!:) Mulla on kanssa välillä lievää huonivointisuutta, mutta ihan ohimenevää..
Terveisin,
Sofi
Kiva 2poj@näiti että sait miehen hyödyntämään ovista flunssasta huolimatta! Mulla on muuten kauratyyny mun menkkakipuja varten! Jos sulla ei vielä sellasta ole niin tosiaankin olen samaa mieltä kuin tuo sinun homeopaattisi, käy heti hankkimassa sellainen!!! Todella lämpimästi voin suositella. Se hetkellinen apu (kun se tyyny on vielä lämmin) on jotain taivaallisen ihanaa.. Se auttaa! Harmi kun sitä tyynyä ei ihan yhtenään saa putkeen lämmitellä (menee huonoksi) vaan siinä on jonkinmittanen aika pidettävä väliä. Mutta aivan I-H-A-N-A! Harmi ku mä en saa sitä suolistoon, jossa mulla on nykyään pahimmat menkkakivut! Pitäsköhän yrittää tukkia se ens kerran sinne :D
evelina: Tsemppiä punktioon! Ja eiköhän se pregnyl tee tehtävänsä, uskomme niin, eikö vain?
No mulla tehdään evelina IVF pitkän kaavan mukaan koska itse sen tosiaan valitsin. Tietääkseni pitkässä yleensä saadaan enemmän rakkuloita, mutta lopputulos (käytettävien alkioiden suhteen on sunnilleen kai sama.. tai joillain toimii pitkä/lyhyt paremmin) En aivan satavarma, mut näin muistelisin joskus lukeneeni.
Suurin valintaperustelu mulla oli pitkälle kaavalle se että, siinä on tuo omien hormonien lamauttaminen. Mulla on niin vahva (oma) epäilys endosta, että sen vuoksi tuon halusin. Lääkäri puolsi ihan täysin kantaani. (Mullehan on tehty tähystys, jossa ei selviä näkyviä pesäkkeitä ollut, mutta selvää kiristystä oli kohdun takana sekä suolistossa. Lisäksi tähystyksessä nähtiin että kohtuni on kirjava ---> viittaa endometrioosiin) Itse epäilen että kyllä sitä endoa siellä jonkin verran olisi koska kärsin (suoraan sanoen) ihan helvetin moisista kivuista menkkojen aikaan! Menkkojen aikaan varsinkin mun suolisto on kovilla (juuri siellä esim. oli sitä kiristystä tähystyksessä)... Ulostaminen on täyttä TUSKAA ja pienenkin ilman liikkuminen suolistossa sattuu aivan saatanasti!
Caffee: Kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa! Kiva kun tulit kertoileen kuulumisia! Toivottavasti siellä ei loppujen lopuksi olis ko se pari rakkulaa niin pääsisitte inssiin! (Mullehan muuten eka inssi tehtiin vaikka oli viisi melkein samankokosta rakkulaa! Että aika paljon vaihtelee käytäntö) Pregnylistä on ihan ok kokemuksia.. Inhottavempi se on pistää ko puregon, mutta pregnylin onneksi tarvitsee pistää vain kerran!
Sofi: Kiva että oli hyvä käynti. Toivottavasti saat miehesi lämpiämään inssi-ajatukselle! Tsemppiä ja toivotaan toivotaan! Ja tulehan kertoileen mihin päädyitte!
Ja lyhyesti Sofille :)
Lyhyt kaava: Pistokset aloitetaan n. kp3 -----> pistellään niin kauan että tehdään punktio, eli pitäisi aikalailla mennä varmaan kuitenkin suunnilleen siihen missä olis luonnollinen oma oviskin! Lyhyessä käytetään myös näitä jarrupiikkejä loppuvaiheessa pistelyjä että rakkulat ei karkaisi liian aikaisin.
Pitkä kaava: Sumuttelut aloitetaan (oman hormonitoiminnan alasajo) n. kp21-23. Sitten pitäisi menkkojen alkaa silloin kun omassa kierrossa kuuluukin (eli mulla esim. n. viikon päästä sumujen alottamisesta kp28). Sitten kun on sumuteltu yhteensä kaksi(-kolme) viikkoa on ns. nollautra. (eli esim. mulla n. viikko menkoista) Katsotaan että sumuttelu on toiminut. Jos näin on niin aloitetaan pistelyt (sumuttelua jatketaan pistelyiden ajan). Pistelyiden aloittamisesta n. 2 viikon päästä on punktio. Tietenkin seuraillaan ultrissa tilannetta. Jarrupiikkejä ei pistetä koska tuo sumuttelujen jatkaminen pistosten ajan ajaa saman asian.
Ymmärsitköhän mitään :) Ja korjatkoon joku jos selitin jotain väärin!
Ja sitte vielä omaa napaa!
Tänään kävin apteekissa että olisin ostanut lääkkeet... Mutta eihän siellä ollut suprecuria kuin yksi pullo (tarvitsen kaksi)! En uskaltanut ostaa sitä yhtäkään pulloa, vaikka alkuun sillä olisinkin päässyt, kun ei kuitenkaan tiedä tullaanko sitä suprecuria saamaan lisää siihen mennessä kuin ensimmäinen pullo loppuu! Aikoivat soittaa minulle huomenna apteekista, jos tuota suprecuria ei saada lisää tähän hätään! En tiedä miten meidän hoidon aloituksen käy jos sitä ei saada ensi viikkoon mennessä?
*muoks* tuo suprecur on siis se lääke mitä minun pitäisi alkaa ens viikon alulla sumuttelemaan!!!
Nelli
Sain tänään Suprecuria ostettua!!!! :D Jeeeee.. Ensi viikolla sitten sumuttelemaan!
Mites Evelinan punktio on sujunut? Toivottavasti kaikki meni oikein hyvin!
Punktio meni loistavasti, ei sattunut ja nopeasti ohi. Paljon parempi kokemus kuin ennalta pelkäsin.
Mutta viidestä rakkulasta löytyi vain kaksi munasolua, plääh. Huomenna biologi soittaa ja kertoo ovatko hedelmöittyneet. Maanantaina taas soittavat ovatko jakautuneet ja sitten olisi iltapäivällä siirto. voi kun mun kaksi pientä solukaista nyt jaksaisi loppuun asti. Muuten tämä neiti jää ilman omaa vauvaa, nyyh...
Ja nyt takaisin peiton alle. Hyvää yötä!
Kiva kuulla että itse punktio sujui hyvin! Mä niin toivon että ne molemmat solut hedelmöittyisivät ja lähtisivät jakaantumaan!! Tulehan kertoon kun kuulet uutiset hedelmöittymisestä! Pidän sulle täällä peukkuja...
Nelli
Olipa mukava kuulla, että sun punktio meni hyvin. Toivon kovasti ja pidän peukkuja, että olet saanut hyviä uutisia labrasta.
Kiitos onnitteluista kaikille. Oottelen ekaa ultraa, vielä 1,5 viikkoa pitäis jaksaa. Taitaa mennä niin tämä lapsettoman odotus, että en usko ennenkuin näen.
Näyttää siltä, että on moni muukin matkalla hoitoihin. Kovasti tsemppiä, tosi hyvät tuloksethan niissä on. Jostain just kuulin että Suomi on ihan kärkimaita näissä onnistumisprosenteissa.
Onnea matkaan kaikille ja plussien hyökyaalto ***myrmica
Eli täti tuli jälleen kerran piristämään mun päivääni...Lauantain olin ihmeissäni kun olo oli normaali eikä vuotoa kuulunut. No nyt aamulla olikin sitten tuttu tunne vatsalla ja niin vaan päästiin uuteen kiertoon. Rento ja hyvä mieli kuitenkin, ei yhtään masenna tai ole itku herkässä.:) Nyt tähän uuteen kiertoon otan nuo clomit käyttöön. En usko että niistä on apua, mutta kokeillaan. Pyydän nyt myös sitä lähetettä keskussairaalaan, kyllä meillä taitaa olla hoidot edessä. Toivottavasti ei tarvitse jonotella montaa kuukautta. Kaipailisin kokemuksia noista clomeista. Onko odotettavissa jotain sivuvaikutuksia? :) Tietää mihin varautua...
Kiitos Sofi. Nyt oon taas vähän viisaampi. :) Oon yrittäny aina välillä noita lämpöjä mittailla, mutta järki siinä vaan lähtee...Taidan lopettaa mittailut kokonaan. :)
Evelinalle peukutukset vielä tätäkin kautta!:)
Liisa kp1
Liisalle: Noista clomeista en osaa sanoa, mutta jonoista tiedän jotakin. Jos olette menossa S:n keskussairaalaan, niin sinne on noin parin kuukauden jono. Mulle gyne sanoi just viikolla lähetettä laittaessa, että menee luultavasti alkuvuoteen. Eli pyydä vain lähete, niin ei mee niin pitkälle..
Evelinalle: Toivotaan, että ne kaksi olisi priimaa ja maanantaina siirto onnistuu!! Onko teillä mitään jatkosuunnitelmia tämän jälkeen, kun laitoit, että muuten jäät ilman vauvaa?
Eipä muuta..:)
Sofi
Tosin siihen oli ehtinyt jo valmistautua viikko ennen testipäivää alkaneen menkkakivun kanssa. Tiistaina alko jo tuhruvuoto ja torstaina päivä ennen testipäivää jo melkein kunnon vuoto. Negatestin jälkeen lugesteronin lopetus ja perjantaina alko todella runsaat ja kivuliaat menkat.
Ja nyt uuteen yritykseen. Meillä tosin ainakin kaks kiertoa jää väliin sairaalasta johtuen.
Ois kiva jos ehtis vielä tälle vuodelle, että olis tosta lääkekulukatosta jotain hyötyäkin... Punktioon ei kuulemma ehdi, mut toiveissa olis et ehtis saada ne reseptit ja sit heti alkuvuodesta 2. IVF.
Sofille päivitettävää...
Minä29, mies30. Minulle esikoinen, miehelle toinen
Tauotonta yritystä 07/05 (Menossa siis yk60+)
Tutkimukset aloitettu kevät07 mm.laparoskopia ja simpat Dg. selittämättömiä
Kevät08 hoitona 3kk femarit tuloksettomana, jonka jälkeen aikalisä.
Hoitoihin uudelleen kevät10 => suoraan ivf:ään kun yritystä takana tuloksettomana jo näin kauan.
Simpat tutkittu uudelleen. Dg. hedelmöityskyky heikentynyt
1.IVF pitkällä kaavalla. Puntio vko 39. Nega
2.IVF ? Tulossa... Joskus...
Pahoittelut myös muille tädin kohdanneille.
Evelinalle peukku pystyssä!
Hei!
IhmemaanLiisa: Mulle tuli clomeista vähäisiä kuumia aaltoja ja ekassa inssissä ennen menkkoja nännit tosi kipeiksi (en tosin tiedä, johtuiko nännikipu clomeista vai Pregnylistä). Mutta aika vähällä siis pääsin! =)
Caffee: Ei se Pregnylin pistäminen mustakaan kovin kauheeta ollut, vaikka en mikään tottunut pistäjä olekaan. Enempi jännitti se ampullien avaaminen ja aineen sekoittaminen. Lääkäri antoi mulle pistosopetusta ja sain itekin kokeilla piikittää (ilman ainetta) ja tästä oli kyllä suuri apu! Siitä apteekista saatavasta Pregnyl-oppaasta oli myös apua, joten kannattaa semmonen pyytää mukaan. Ja muista pyytää apteekista piikit (2 kpl piikkejä + ruisku), mulle ne unohtivat antaa ne ekalla kerralla! Tohon ampullin kaulan katkaisuun olen käyttänyt kumihanskoja apuna tai kietonut vähän paperia ampullin yläosan ympärille, etten loukkaa sormia lasisen ampullin rikkoutuvaan reunaan.
Sofi: Mitäs mies tuumasi inssilähetteestä?
2poj@näiti: mulla ei oo ollu pahoinvointia oviksen aikoihin.
Nellillä asia etenee, ihanaa! =D
Evelinalle tsemppiä!
ON: kuumeisesti mietin, että mentäiskö vielä yhteen inssiin ennen IVF:ää. Mies heitti asian mun päätettäväksi, kun mähän se olen, johon ne hormonit pumpataan, hänen osuus on niin "helppo".
- Ennuli -
kp 16
Kerrankin maanantai on mukava päivä. Juuri äsken sisälleni laitettiin kasvamaan pikkumyy. Top-luokan alkio oli ja toista vielä viljellään ja koitetaan saada se pakkaseen.
Kyllä on omituinen olo, kerrankin olen päässyt näin pitkälle, että on jotain sisällä. Nyt vaan toivotaan,e ttä pikkumyy jatkaa kasvuaan ja tarraa kiinni ja lujaa, pikkumyyn tarmokkuudella.
Huh, olen niin täpinöissäni, että pyydän anteeksi vain tämän oman navan ympärillä pyörimistä.
ja pienelle tarrasukkia matkaan!
Meille tuli täti vierailulle jo muutama päivä etuajassa,kaikissa verikokeissa nyt käyty ja odotellaan kuun loppua, että lääkäri soittaa tuloksista.
inkeri kp 5