Saavatko vain ylipainoiset tai diabetestä sairastavat äidit yli 4-kiloisia vauvoja?
Kommentit (26)
enkä sairasta diabetesta ja sain 4.5 kg pojan joka ei edes mennyt yli lasketun ajan.
Oma hoikka, terveellisesti syövä ystäväni on saanut kolme yli nelikiloista lasta. Ei ongelmia sokereissa.
Oma lapseni oli 3,8kg. Ylipainoisten kavereideni lapset ovat KAIKKI olleet n. puoli kiloa pienempiä. En todellakaan tajua miksi, itse olen hoikka, painoa tullut raskauksissa 12kg, ei ikinä häikkää sokereissa jne.
Eikö siihen vaikuta se mihin aikaan lapsi syntyy, siis meneekö paljon yli, miten istukka on toiminut, geenit jne. Synnyttäjä ei voi tällaista hallita eikä tarvitsekaan. Pääasia että syö ja elää terveellisesti ja yrittää siten taata mahdollisimman terveen lapsen syntymän, oli syntymäpaino mikä vaan.
ja ylipainoinen en ole ollut koskaan. Esikoista ja kuopusta odottaessani olin todella hoikka. Myöskään diabetesta en sairasta.
Tiukkaa diabetesruokavaliota noudattamalla vauva voi jäädä todella pieneksi. Onkohan sekään ihan hyvä juttu?
Mullakin hoettiin kun tytär oli pieni että laihduta ettei lapsikin liho. Lapsen paino oli kuitenkin käyrän alapuolella, ja neuvolanakka sanoi että lisärasvaa pitäisi antaa kun on liian hoikka. Eli lapsi oli hoikka mutta silti vaarassa lihoa, hoito oli äidin laihdutus ja lapselle rasvaa ruuan sekaan:) Ei auttanut vaikka sanoin että en itsekään ollut lapsena lihava, vaan itse aikuisena läskini hommannut, en tietenkään syöttänyt lapselle suklaata vaikka itse sitä vedin. Edelleenkin 16 vuotiaana tyttäreni on hoikka, eikä koskaan ole ollut mitään merkkiä lihomisesta, vaikka itse painan nyt vielä 30kg enemmän kuin silloin.
3460g ja muut neljän hengen huoneessa, kaikki äidin pieniä ja kaikilla yli nelikiloiset vauvat.
tosin mullakin poika yli 4kg, mutta myös pitkä 55cm.