Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "hyvätuloinen"?

Vierailija
04.10.2010 |

Onko tuloraja/henkilö? vai /perhe?

Onko raja se tyypillinen 4000e/kk?

Vai kenties 10000e/kk?

Me ainakin ollaan ihan keskituloisia, kun tienataan 3000+4000e/kk!!

Perheessä 2+4 henkeä. Asutaan Espoossa. Ja lapsilisät menee todellakin käyttöön!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2009 hyvätuloisen raja oli 3760e/kk

ihan keskituloinenhan tuo on!

Vierailija
2/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkat menee kun tienataan 2500+5000 €/kk

Verottaja tasaa tuloja hyvin tehokkaasti.

Olishan se kiva jos voisi joskus vähän luksustakin hankkia elämäänsä. Paljon ollaan kuitenkin opiskeltu ja pitkiä päiviä tehdää töissä :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2009 hyvätuloisen raja oli 3760e/kk

ihan keskituloinenhan tuo on!

Jos vain 10% palkansaajista tienaa enemmän kuin tuon 3.760 eur/kk, on varsin perusteltua asettaa hyvätuloisuuden raja tälle kohtaa.

Eri asia on toki se, että esim. omassa kaveripiirissäni ei liene montakaan sellaista, joka tienaisi alle tuon summan. Vaikka moni tuttu tienaakin enemmän, ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että itse olen hyvätuloinen runsaan 5.000 euron kuukausituloineni, ja niin on myös mieheni, vaikka alle 5.000 eur/kk tienaakin. Osaan myös olla tyytyväinen ja kiitollinen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme. Yritä sinäkin nähdä vähän omaa napaasi pidemmälle. Saattaisi kummasti kohentaa elämänlaatua.

Vierailija
4/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän yhteenlasketut nettotulot on vähän yli 11000 €/kk. ei ne suuret tulot, vaan pienet verot.

Vierailija
5/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi kyllä huomioida NETTOtulot, ei bruttotulot. Monet eivät tajuakaan, kuinka paljon veroja vähän isommista ansiotuloista menee. Palkankorotuksista ei tunnu jäävän mitään käteen.

Vierailija
6/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain 10% palkansaajista tienaa enemmän kuin tuon 3.760 eur/kk, on varsin perusteltua asettaa hyvätuloisuuden raja tälle kohtaa.

Laitapa linkki, missä noin sanotaan??

Jos palkkatulojen keskiarvo on 3000e/kk, niin tuo väitteesi ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa!

Vierailija
7/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan jotain 3500 eur NETTo + minun insentiivit 2 kertaa vuodessa (ehkä 6000 BRUTTO ja siitä melkein puolet veroa)

Emme mielestäni oli hyvätuloisia, rahat aina loppu ;-) ennen palkkapäivää

Vierailija
8/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

summaan. Minulla ei siis valitettavasti ole linkkiä tarjolla, mutta summa kuulostaa varsin uskottavalta, kun muistelen, mitä itsekin olen lukenut.

Vierailija
9/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan jotain 3500 eur NETTo + minun insentiivit 2 kertaa vuodessa (ehkä 6000 BRUTTO ja siitä melkein puolet veroa) Emme mielestäni oli hyvätuloisia, rahat aina loppu ;-) ennen palkkapäivää

Vierailija
10/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollan sit varmaan kauheia tuhlareita kun minä ansaitsen 4500 e brutto ja mies 3000 eur eli käteen jää meilläkin 4500 kuussa + minun bonarit. Ja silti säästöön jää vain 300 eur kuussa.... kaikki menee mikä tuleekin.

Asunto ja autolainaankaan ei mene kuin 1000 e kuussa ja silti ollaan aina perse auki.

Näin kun miettii niin en ymmärrä minne rahat menee loppujenlopuksi. . .

Vierailija
11/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti käteen. mulla se on 5200 €/kk, mikä on musta hyvin

Vierailija
12/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tilastokeskus.fi/til/pra/2008/pra_2008_2010-04-09_tie_001_fi…

Tällainen löytyi nopealla hakemisella. Parhaiten palkattu kymmenesosa (9. desiili) palkansaajista ansaitsi siis vuonna 2008 yli 4 287 euroa. Aika lähellä tuota toisen kirjoittajan esittämää vuoden 2009 lukua. Ihan oikealla tontilla siis ollaan.

Uskokaa vaan hyvät ihmiset, että kyllä tuollainen 4.500 euroa kuussa (ja vähän vähemmänkin) alkaa Suomessa olla korkea tulotaso. Tottahan se hämärtää kuvaa, jos tuttavapiirissä on henkilöitä, jotka tienaavat lähemmäs kymppitonnin tai ylikin, mutta kovin harvalukuisia ovat nämä yksilöt kun katsotaan kokonaiskuvaa. Itse en näe ollenkaan syytä voivotella, kun perheemme kokonaisbruttotulot ovat siellä 10.000 euron pinnassa/kk. Meillä menee hyvin ja olen siitä onnellinen.

Vierailija
13/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni saa 2400 euroa nettona, brutto vähän yli 3000. Itse ole opiskelija ja meillä on kolme lasta.

Meillä menee ihan hyvin, enkä pidä meitä köyhinä. On auto, käydään ulkomailla, asutaan kalliissa Helsingissä, ostetaan uusia vaatteita jne.

Te olette kaikki rikkaita!

Vierailija
14/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisen määritelmäksi kertoi Arvopaperi-lehden päätoimittaja kuuluvan ne ihmiset, jotka tienaavat sen ylimmän 10%. Eli suomeksi sanottuna hyvätuloinen on sellainen ihminen, joka tienaa enemmän kuin 90% suomalaisista. Tällä hetkellä on hyvätuloisen raja 4050 euroa.

Ja raja on siis henkilöä kohti.

melba, joka ei ole itse hyvätuloinen

Vierailija
15/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni hyvätuoloinen. Itse tienaan 3000€/brutto ja en todellakaan ole hyvätuloinen.

Vierailija
16/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisen määritelmäksi kertoi Arvopaperi-lehden päätoimittaja kuuluvan ne ihmiset, jotka tienaavat sen ylimmän 10%. Eli suomeksi sanottuna hyvätuloinen on sellainen ihminen, joka tienaa enemmän kuin 90% suomalaisista. Tällä hetkellä on hyvätuloisen raja 4050 euroa. Ja raja on siis henkilöä kohti. melba, joka ei ole itse hyvätuloinen

Vierailija
17/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks rikkaita pitää aina rangaista. Jos olisin kitkuttanut vuosia opintotuella, kehittänyt liiketoimintaa raatamalla vuosikaudet niska limassa, olisin mielestäni ansainnut olla rikas.

Nehän ne nimenomaan tän maan pystyssä pitää ja ovat just kituutaneet!!

Ei kukaan ole koskaan vaatinut että keksituloisilta otetaan lapsilisät pois tms. Itsekin olen keskituloinen, eikä minun kimpussani olla samalla tavalla kuin rikkaiden. Ei keskituloisia saa sen enempää rangaista tai pienituloisia lellitellä ylenmäärin muiden kustannuksella.

Vierailija
18/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto. Kyllähän normaalisti palkoista puhutaan bruttona. Jos vaikka työpaikkahakemuksessa pyydetään palkkatoivetta, niin ei siihen nettopalkkatoivetta laiteta.

Vierailija
19/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehaän on huonohko palkka joka ei riitä mihinkään, varsinkaan kun on vähänkin lainaa ja asuu omakotitalossa. . NETTONA kun tuo on noin 2700 eur

lainakulut 1000 e

sähkö, vesi, vakuutus, jäte yms on omakotitalossa lähemmäs 500 e kuussa

ruoka ainakin 600 e 5-henkisessä perheessä

auton vakuutus ja bensat 200 e kuussa

+ kaikki muu (vaatteet, harrastukset jne) eli tuo ei riitä mihinkään nykyään

Vierailija
20/43 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se vaan on. Tai toki voit itse päättää sen, että mikä SINUSTA on hyvätuloinen, mutta sillä ei ole sitten mitään tekemistä sen asian kanssa, että kuuluisi esim. siihen ryhmään, jotka tienaa enemmän kuin 90% väestöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme