Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan ja esikoisen (4v) ensikohtaaminen, miten...

Vierailija
04.10.2010 |

miten siis kannattaisi tutustuttaa toisiinsa, kun tämä toinen kohta syntyy? Muistan itse, kun olen lapsena ollut sairaalassa tapaamassa vauvaa ja se oli kovin pelottavaa, äiti makasi sairaala-asussa yms. Kokemuksia, miten olisi parasta? MItä pitäisi sanoa yms. Se voi syöpyä mieleen lapselle hyvin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli tuon 4v kun pikkusisko syntyi ja hän oli tosiaan odottanut aivan kauhealla innolla, koska vauva tulee.

Kun tulivat siskoni kanssa sairaalaan, ryntäsi hän samantien katsomaan vauvaa yrittäen tunkea kukkakimppua vauvan viereen =D

En tiedä, ei siinä välttämättä tarvitse tehdä mitään. Jos kauheasti pelottaa lapsen reaktio, voithan pukea omat vaatteet siksi aikaa päälle ettei tule niin sairaalamaista tunnelmaa.

Vierailija
2/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja mummi oli pukenut esikoisen juhlavaatteisiin, olivat käyneet hommaamassa lahjan ja kortin. Tulivat luoksemme, ja voih ihanuttaa sitä halien määrää, ikävää jne!

Esikoinen pyysi saada vauvan syliinsä ja saihan se siinä mun vieressä istua vauvan kanssa.

Oli mulla sairaala vaatteet, mutten vaan raatona siinä maannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vuotta nuorempi (3 v.), mutta tuli kyllä sairaalaan katsomaan minua ja vauvaa. Oli hirveän kiinnostunut tippalaitteesta (minut leikattiin), sairaalan sängystä yms ja sylitteli vauvaa siinä kuin muutkin. Ei ole ilmeisesti jäänyt mitenkään paha maku suuhun.

Mies toi tullessaan minulle mehua yms. herkkuja, joista esikoinen tietysti sai osansa. Etukäteen selitettiin, että äidin mahassa on reikä, josta lääkäri otti vauvan pois.

Vierailija
4/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma, kotoa mukaan tuotu oloasu. Poika tuli isovanhempien mukana sairaalaan, oli enemmän kiinnostunut kertomaan meille vanhemmille kuluneen päivän tapahtumista. Tuskin on mitään traumoja jäänyt. Kodinomainen sairaalahuone, äiti ihan samalainen kuin ennenkin, kaikki läheiset lähellä.

Vierailija
5/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun raskaushormonit pistävät itkemään joka asiasta. Pitäisi skarpata jotenkin. Ei varmasti traumoja tule, mutta haluaisin jotenkin, että kaikki olisi täydellistä heidän sisaruussuhteensa alulle...

Vierailija
6/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tulet kotiin jossa nelivuotias odottaa turvallisen aikuisen kanssa. Laitat vauvan syrjään ja huomioit esikoisen kunnolla ja juot vaikka hänen kattamat kahvit. Sitten voitte mennä katsomaan vauvaa, annat isomman riisua ja hypistellä ja ottaa syliin. Näin minä olen ehkäissyt kokonaan mustasukkaisuuden. Ja kun tulee vieraita, isommalle annetaan lahja ekana ja onnitellaan isosisaruudesta, pyydetään lasta näyttämään missäs se vauva nyt on.

Vierailija
7/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei esikoinen kysellyt miten se vauva oli sen hankkinut ja mistä lahja tuli ulos.

Lahja on lempilelu (pehmo) ollut jo monta vuotta.

Vierailija
8/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tulet kotiin jossa nelivuotias odottaa turvallisen aikuisen kanssa. Laitat vauvan syrjään ja huomioit esikoisen kunnolla ja juot vaikka hänen kattamat kahvit. Sitten voitte mennä katsomaan vauvaa, annat isomman riisua ja hypistellä ja ottaa syliin. Näin minä olen ehkäissyt kokonaan mustasukkaisuuden. Ja kun tulee vieraita, isommalle annetaan lahja ekana ja onnitellaan isosisaruudesta, pyydetään lasta näyttämään missäs se vauva nyt on.

Minä olen tuon hoitanut niin että isomman lapsen olen antanut avata vauvan lahjan koska eihän vauva sitä itse osaa aukaista.

Molempia lapsia yhtä paljon ole huomioinut eikä mustasukkaisuutta ole. En ole alkanut sille linjalle että jos toinen saa lahjan, niin toisenkin pitää saada.

Vierailija
9/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta isompi toki, hänhän on tullut isoveljeksi ja on lahjan arvoinen. Vauva saa lahjoja sitten ristiäisissä. Ja olen sanonut.

Vierailija
10/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuopus syntyi. Olimme ostaneet lahjan jonka kuopus muka oli tuonut tullessaan esikoiselle. Se on jäänyt mieleen positiivisena asiana esikoiselle. Lisäksi huomioin heti esikoista kun hän tuli sairaalaan ja yhdessä katsottiin vauvaa. Mutta loppujen lopuksi lelu sitten kiinnosti enemmän kuin vauva.

Vierailija
11/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeita tai hankalia. Vauva tulee perheeseen ja sillä selvä. Älkää tehkö asiasta taidetta.

Vierailija
12/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia kuopuksen syntyessä. Uskon vakaasti, että se johtuu siitä kun otimme esikoisen mukaan vauvan odotukseen. Puhuimme tulevasta pikkusiskosta paljon (lue. PALJON), vauva masua sai kosketella ja kuulostella potkuja :) Esikoinen sai valita tulevalla vauvalle vaatteen ja leluja. yms. Itse en usko siihen, että äiti lähtee ja tulee vauvan kanssa yhtäkkiä kotiin. Siinä voi lapsi hämmentyä ja tulla mustasukkaisuutta. Vaikka lapset ovat lapsia, heille täytyy minun mielestä olla avoimia, kertoa kaikki suoraan. Kehitys taso huomioon ottaen.

Vierailija
13/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva syntyi. Tulivat isin kanssa hakemaan vauvan ja äidin kotiin ja yhä muistelee tuota sekä sitä lelua joka ostettiin tulomatkalla huoltoasemalta (kun sattui pyhäpäivä). Muutoin ei käynyt sairaalassa eikä me oltukaan siellä kuin pari yötä.

Vierailija
14/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia kuopuksen syntyessä. Uskon vakaasti, että se johtuu siitä kun otimme esikoisen mukaan vauvan odotukseen. Puhuimme tulevasta pikkusiskosta paljon (lue. PALJON), vauva masua sai kosketella ja kuulostella potkuja :) Esikoinen sai valita tulevalla vauvalle vaatteen ja leluja. yms. Itse en usko siihen, että äiti lähtee ja tulee vauvan kanssa yhtäkkiä kotiin. Siinä voi lapsi hämmentyä ja tulla mustasukkaisuutta. Vaikka lapset ovat lapsia, heille täytyy minun mielestä olla avoimia, kertoa kaikki suoraan. Kehitys taso huomioon ottaen.

Meillä poika oli mukana myös odotuksesta: oli neuvolassa mukana kuuntelemassa sydänääniä (tämä oli kyllä hänestä kovin hienoa) ja sai valita esim. petivaatteet pinnasänkyyn.

Vauvan syntymän jälkeen poika sai heti alusta lähtien vaihtaa vaippoja minun tai miehen opastuksella, syöttää vauvaa (oli alusta lähtien korvikkeilla, joten onnistui helposti), sai pitää sylissä jne. Nyt kun vauva on 3kk, esikoinen opettelee vaihtamaan vaatteitakin vauvalle =)

Toki hän hakee huomiota ja pelkäsinkin aluksi millaisia mustasukkaisuuskohtauksia lapsi tulee saamaan kun on tottunut olemaan huomion keskipisteenä. Yllättävän hyvin on mennyt mutta kait siihen tosiaan vaikuttaa se, että poika on saanut alusta lähtien olla mukana kaikessa.

-muistaakseni kolmonen-

Vierailija
15/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näkisin ihan nämä erityisjärjestelyt tarpeelliseksi. Ihan normaalia ja kuuluu asiaan.

ap:n mielestä siis

Vierailija
16/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näkisin ihan nämä erityisjärjestelyt tarpeelliseksi. Ihan normaalia ja kuuluu asiaan. ap:n mielestä siis

Ihan normaalia ennakoimista. Kotona sen takia että paikka on tuttu ja mieti itseäsi kun tapaat uuden ihmisen, eikö olisi mukavaa että tilanne olisi sinulle tuttu.

Vierailija
17/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain, mitä siinä sanoa ja tehdä, kun se ehkä muistuu esikoiselle mieleen koko elämäksi, niin kuin itselläkin.

vaikeita tai hankalia. Vauva tulee perheeseen ja sillä selvä. Älkää tehkö asiasta taidetta.

Vierailija
18/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka alku lähtisi hienosti käyntiin.

Meillä kanssa esikoinen odotti vauvaa innokkaasti eikä pitänyt sairaalaa kovin ihmeellisenä paikkana. Isänsä kanssa oli kotona ja tekivät yhdessä kivoja juttuja. Kun tulin, huomioin myös paljon ja kaikki sujui hyvin.

Kun vauvasta tuli elävämpi, alkoi leikkiä leikkimatolla ja yrittää liikkeelle lähtöä (noin 5 kk:n iässä), tuli mystasukkaisuutta eli alkoi kokeilla, mitä kaikkea vauvalle voi tehdä ilman että se huutaa. Välillä oli vauvalle niin ihana ja välillä sitten kamala. Onneksi alkaa olla ohi.

Vierailija
19/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näkisin ihan nämä erityisjärjestelyt tarpeelliseksi. Ihan normaalia ja kuuluu asiaan. ap:n mielestä siis

Ihan normaalia ennakoimista. Kotona sen takia että paikka on tuttu ja mieti itseäsi kun tapaat uuden ihmisen, eikö olisi mukavaa että tilanne olisi sinulle tuttu.

Entä jos vauva itkee juuri silloin kun tuleette sisälle? Jätät vauvan huutamaan että voit juoda esikoisen laittamat kahvit? Järki mukaan. Lapsen voi hyvin tuoda sairaalaan katsomaan vauvaa siinä missä muutkin. AP kyllä ne sanat tulevat sitten han itsestään. Itse olen ollut vähän nuorempi kuin sain sisaruksen, mutta muistan sairaala käynnin ainostaan positiivisena kokemuksena.

Vierailija
20/21 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli esikoinen vesirokossa kun kuopus syntyi, eli ei päässyt sairaalaan meitä katsomaan lainkaan. Sitten kun päästiin pois niin olivat isin kanssa meitä odottamassa osaston oven ulkopuolella. Toisaalta oli ihanaa, että sitten saatiin lähteä koko perhe kotiin, eikä niin että oisivat käyneet vaan katsomassa ja sitten ois erottu itkussa kun ois pitänyt vielä itse jäädä sinne vauvan kanssa.