Mitä puudutusta suosittelisitte?
Olen siis muutaman viikon päästä menossa synnytykseen.
Eniten pelottaa paikkojen repeytyminen ja siitä aiheutuva kipu. Supistuksia en niinkään pelkää, tosin enhän voi tietää miten kivuliaita tulevat olemaan, ksoka olen ensisynnyttäjä.
Haluaisin aktiivisynnytyksen ja liikkua paljon synnytyksen aikana. Ilmeisesti epiduraali etää hieman tätä toimintaa? Olen kuullut ainakin, että epiduraali puuduttaa jalkoja jne.
Mitäs sanotte?
Kommentit (21)
tositilanteessa ottaisit vaikka morfiinia joten ei kannata suunnitella mitään "aktiivisynnytystä".
tositilanteessa ottaisit vaikka morfiinia joten ei kannata suunnitella mitään "aktiivisynnytystä".
Mä en nyt oikein tähän usko. Luulen, että suunnittelu ainakin minun kohdalla auttaa synnytyspelkoihin. Todellakin olen aktiivisynnytystä miettinyt, koska uskon, että liikkuminen auttaa kipuihin. Itseasiassa en usko vaan tiedän, että se auttaa. Elämässäni olen joutunut kuitneki kärsimään muistakin kivuista.
Minua ällöttää ajatus, että jalkani olisivat niin puutuneet, etten pystyisi esimerkikis kävelemään ja liikkumaan. Onko jollakin samanlaisia tuntemuksia ollut?
ap
mä olen saanut molemmilla kerroilla kohdunkaulan puudutuksen ja sen haluan myös seuraavalla kerralla. Ekalla kerralla meni aivan nappiin, supistukset ei tuntuneet missään ja paikat aukesivat tosi nopeasti sen laiton jälkeen.
Toisella kerralla ei mennyt ajoitus ihan niin täydellisesti koska jouduin odottamaan lääkäriä tunnin, mutta taas kerran se "räjäytti" paikat auki. Eli kun lääkäri tuli reilun puolen tunnin päästä katsomaan miten minulla menee, oli lapsi jo syntynyt!
Missä vaiheessa kohdunkaulan puudutus olisi hyvä laittaa ja mihin se auttaa siis parhaiten? tunsitko tämän puudutuksen kanssa kipuja ponnistusvaheessa tai kun paikat mahdollisesti repeytyivät?
ap
eihän siinä epiduraalissa jalat puudu :D
toivottavasti ymmärrät että on eriasia mitä olet suunnitellutja mitä käytännössä tapahtuu. Et voi tietää millainen puudutus on sinulle sopiva, koska et vielä tiedä miten synnytyksesi etenee. Mitäs jos et tarvitsekaan mitään kivunlievitystä?? Tai toisaalta saat unohtaa koko aktiivisen synnytyksen jos jotakin tapahtuu tai koet että et pysty. Puudutuksissakin sivuvaikutuksia joita et varmastikaan kaipaa. Oletko lukenut tai kuullut postspinaalisesta päänsärystä, totaalispinaalista tai siitä että puudutukset eivät vaikuta halutulla tavalla.
Tarkoitukseni ei ollut kääntää päätäsi kumpaakaan tai mihinkään suuntaa. Suosittelisin että tutustut erilaisiin puudutuksiin ja kun tilanne tulee tiedät mistä puhutaan ja osaat siinä vaiheessa tehdä päätöksiä. Jos nyt edes tarvitset sen kummemmin puudutuksia tai lääkkeitä...
toivottavasti ymmärrät että on eriasia mitä olet suunnitellutja mitä käytännössä tapahtuu. Et voi tietää millainen puudutus on sinulle sopiva, koska et vielä tiedä miten synnytyksesi etenee. Mitäs jos et tarvitsekaan mitään kivunlievitystä?? Tai toisaalta saat unohtaa koko aktiivisen synnytyksen jos jotakin tapahtuu tai koet että et pysty. Puudutuksissakin sivuvaikutuksia joita et varmastikaan kaipaa. Oletko lukenut tai kuullut postspinaalisesta päänsärystä, totaalispinaalista tai siitä että puudutukset eivät vaikuta halutulla tavalla.
Tarkoitukseni ei ollut kääntää päätäsi kumpaakaan tai mihinkään suuntaa. Suosittelisin että tutustut erilaisiin puudutuksiin ja kun tilanne tulee tiedät mistä puhutaan ja osaat siinä vaiheessa tehdä päätöksiä. Jos nyt edes tarvitset sen kummemmin puudutuksia tai lääkkeitä...
Missä vaiheessa kohdunkaulan puudutus olisi hyvä laittaa ja mihin se auttaa siis parhaiten? tunsitko tämän puudutuksen kanssa kipuja ponnistusvaheessa tai kun paikat mahdollisesti repeytyivät? ap
minä sain sen puudutuksen muistaakseni kun paikat olivat auki jotain 5cm. Minulta se vaimensi supistuksista kivun pois. Senhän voi antaa niin kauan kun löytyy kohdunkaulaa mihin sen voi laittaa. Ponnistusvaiheessa en tuntenut sen suurempaa kipua, se oli kuin rankka urheilusuoritus. Repeämiä ei minulle tullut pari pintanaarmua lukuun ottamatta. T.2
eihän siinä epiduraalissa jalat puudu :D
Jos sun lukemisenymmärtäminen ei ole kohdillaan ihan, niin selvennän vielä, että olen kuullut näin tapahtuvan. Tämän kesustelun pointtina oli saada kokemuskia ja mielipiteitä asioista. En ole mikään synnytysekspertti, koska en ole koskaan synnyttänyt. Mutta aivan sama
Ymmärrän. Vaihtoehto synnyttämisestä ilman puudutuksia on myös käynyt mielessä.
Epiduraalista. Estääkö se liikkumista merkittävästi???
hyvin esiin. Tarkoitukseni oli tuoda esiin että
ota valmistaudu hyvin ja jos tarvitset puudutuksen otat sen ja jos tunnet että et tarvitse niin et ota. Mutta että tiedät vaihtoehdot. Valmistaudu ,mieti erivaihtoehtoja, mutta älä suunnittele sellaista mistä et voi vielä tietää.
liian tarkkoja suunnitelmia esim. kivunhoidon suhteen ei kannata tehdä. Jokainen synnyts etenee omaan tapaansa ja matkan varrella voi tulla monenlaista yllätystä. Matkaan kannattaa lähteä avoimin mielin ja luottaa myös synnytystä hoitavaan henkilökuntaan, kuten myös itseensä ja omiin voimavaroihinsa.
Liika ennalta suunnitteleminen voi joskus jopa häiritä synnytyksen kulkua, varsinkin jos suunnitelmasta jostakin syystä joudutaan poikkeamaan eikä synnyttäjä pystykään mukautumaan uuteen suunnitelmaan eikä näin heittäytymään mukaan.
Synnytystapahtumaan eikä vallitseviin olosuhteisiin voi aina itse vaikuttaa. Voi jopa käydä niin, ettei synnyttäjä ehdi saada minkäänlaisia puudutuksia: synnytyksen kulku voi olla senlaatuinen, ettei tietty puudutus tule kyseeseen tai toisaalta synnytys esim. etenee nopeasti eikä anestesialääkäri ehdi paikalle sopivalla hetkellä.
Onnea matkaan:)
En ole tehnyt mitään tarkkaa kaavaa siitä, miten aion synnyttää. Aktiivisynntys on toive.
Siksi kyselenkin täällä teiltä hyvät ihmiset neuvoja ja mielipiteitä, jotta tiedän tosipaikan tullen vaihtoehdoista jne.
Epiduraalista vielä tosiaan kaipailisin lisää tietoa. Voiko se esim puuduttaa niin, että liikkuminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta?
Kiitos kaikille vastaajille :)
mulla oli se ja vauvan ulostulovaihe ei sattunut yhtään. Se o juuri siihen tarkoitukseen.
tehdä alakropankin vähän tönköksi, jolloin liikkumaan ei juuri pääse ja ponnistaminenkin on tunnottomuuden vuoksi hankalaa.
Toisaalta liikkumaan ei pääse myöskään silloin, jos vauva ei ole kunnolla laskeutunut synnytyskanavaan synnytyksen ollessa jo hyvin käynnisä tai vauvan vointia joudutaan seuraamaan asentamalla anturi. Eli monia hiukan yllättäviä asioita voi tulla vastaan:)
epiduraali voi puuduttaa jalat niin että liikuminen hankalaa, verenpaineet voivat laskea huimaa yms. Jos käytetään puudukkeen lisäksi esim. sufentaa lisänä voi tulla kutinaa (joka tavallista)
epiduraalin ja ei jalat kantaneet. Makasin sitten sängyssä melkein ponnistusvaiheeseen asti.
Kuopuksen aikaan sitten hengittelin ilokaasua (loppujen lopuksi tuli huono olo) ja liikuin koko ajan. Kävin suihkussa yms. Vasta ihan loppuvaiheilla sain spinaalin koska kivut yltyivät kauheiksi. Ja taas makasin. Mutta kuopuksen synnytys oli paljon parempi kokemus kuin esikoisen.
Sen keksijälle pitäisi antaa Nobelin palkinto.
Eipä muuta.
pudenduspuudutuskin johonkin tosi mojovaan paikkaa, kun toinen kinttu oli kokonaan poissa pelistä yli 4h synnytyksen jälkeenkin... Hoitajat talutti kahen puolen vessaankin :roll: Sitä paitsi se sattu ihan hitosti. Sen laittaminen siis. En ottanut kolmannella kerralla.
Ilokaasu on ollut mun kaveri. :)
mä olen saanut molemmilla kerroilla kohdunkaulan puudutuksen ja sen haluan myös seuraavalla kerralla. Ekalla kerralla meni aivan nappiin, supistukset ei tuntuneet missään ja paikat aukesivat tosi nopeasti sen laiton jälkeen.
Toisella kerralla ei mennyt ajoitus ihan niin täydellisesti koska jouduin odottamaan lääkäriä tunnin, mutta taas kerran se "räjäytti" paikat auki. Eli kun lääkäri tuli reilun puolen tunnin päästä katsomaan miten minulla menee, oli lapsi jo syntynyt!