MAALISMASUT LOKAKUUSSA
Kommentit (39)
Liikkeitä olin tuntevinani ja olenki ihan varma että tunsin niitä jo hieman mutta nyt kun en vähään aikaan tuntenut niin soitin neuvolaan ja kävin kuuntelemassa sydänäänet, kyllä siä masussa vissiin kaikki hyvin on kun sydän jumputti 160 ja potki kovasti mutta en vaan tunne niitä...
kovasti odottelen niitä kunnon liikkeitä. ens viikolla mahdollisesti pääsen rakenneultraan kun mulla on äitipoli käynti, sokereiden takia mutta jos ne ei siellä ultraa niin kunnon ultra aika on varattu 19.10 että viimeistään silloin.
kova halu olisi saada tietää kumpi siellä on, mulla on aika tyttöolo mutta varmaks en uskalla sanoa, mitäpä väliä sillä kumpi sieltä tulee, pääasia että kaikki menee hyvin alusta loppuun asti! saikulla olen nyt jo toista viikkoa, supistusten takia...
himpula3 18+3
ainakin täällä on aina tilaisuuden tullen harjoitettu unelmaa ryhtyä karhuksi ja kömpiä talviunille. Tämänhän piti hellittää?!? Edes alkuraskaudessa, niin väsynyt sitä kuin olisikin ollut, ei nukuttanut näin paljon!
Minä sain ultrassa lasketun ajan 4 pv aikaisemmaksi kuin kuukautisten perusteella laskettuna. Tämä sattui sillä tavalla, että en nyt tiedä kummanko mukaan pitäisi ilmoittaa raskauden kesto? Jos kuukautisten perusteella niin olen tänään 14+6 mutta jos ultratuloksen perusteella niin olen 15+3. Taisivat ottaa neuvolassa käyttöön sen ultrassa lasketun ajan, joten kai sitten sen mukaan mennään.. Nämä tietokoneistetut raskauskiekot vaan kysyvät aina sitä kuukautisten alkamispäivää, paitsi Pampersin, joka kysyy laskettua aikaa.
Liikkeitä en odotakaan vielä tuntevani ainakaan muutamaan viikkoon. Ultrassa kertoivat myös että istukkani on mukavasti etupuolella joten toimii tehokkaana vaimentimena eikä minun pidä huolestua kun en ala tuntemaan mitään kuin vasta noin vk 20 kieppeillä. Harmillista.
Heath: Helpottavaa kuulla, että tilanne on tasaantunut. Raskaana on kyllä kaikin puolin herkempi ja haavoittuvampi. Toivottavasti se johtui tosiaan vain elämäntilanteen muuttumisesta ja asiat selviävät pian.
Täällä on tunnusteltu ja jopa katseltu liikkeitä entiseen malliin. Osa päivistä tuntuu olevan aktiivisempia kuin toiset, esim. eilen oli hiljaisempaa. Mielenkiintoisinta on, että liikkeet näkyvät vatsan päältä. :D Toissailtana mieskin näki yhden pompahduksen. Monta kertaa hän tuli kyttäämään, mutta aina silloin tenava tuntui tajuavan, että nyt häntä tarkkaillaan, kun pysyi ihan hissukseen. :)
Kaveri ihmetteli, että jopa näkyvät aikaisin. Ilmeisesti olen sitten jotenkin erikoinen rakenteeltani. Tosin eipä tuossa ole yhtään rasvaa vaimentamassa ja voi hyvin olla, että kohtu on eteenpäin kallellaan. Mutta onpa ollut illoiksi tekemistä, kun voi tuijottaa ei nyt ihan omaa napaansa, mutta vierustaa. :D
Voi ei, tulee taas ihan hirveästi tekstiä, anteeksi!
Mutta siitä piti sanoa, että tuo "milloin oli viimeiset kuukautiset" on minustakin vähän häiritsevää. Minulla kun ne olivat 21.5. mutta ovulaatio ja hedelmöitys olivat oireista ja kaikesta muustakin päätellen noin 10.6. eli päiväksi pitääkin antaa olikohan 26.5. jotta saa oikean lasketun ajan. Kierto on normaalistikin pidempi ja sitten vielä juuri tuo kierto olisi ollut muutaman päivän normaalia pidempi. Mutta varhaisultrassa onneksi saatiin sama hedelmöityspäivä kuin itse arvioitu, joten ei tarvitse niin arpoa. :)
Pahoinvointi on mokoma palannut. :( Pääsin siitä eroon jo joskus rv 13+, mutta sitä oli uudestaan vähän sen jälkeen ja nyt sitten taas rv 18. Höh. Vähän hankaloittaa juomista, kun iltaisin vain ällöttää ja nimenomaan vesi ei meinaa millään mennä alas.
Sitten ihan vika asia: Pitkään en ollut mitään mieltä sukupuolesta, mutta sitten tuli vahva tyttöolo, osin oireiden perusteella. Jonkin ajan päästä se kääntyikin poikaoloksi ja nyt tuntuu, etten osaisi tyttöä edes vastaanottaa. :o Ihan ihmeellistä! Mutta kohtapuoliin on rakenneultra ja jos en muista kieltää, niin ultraaja saattaa kertoa arvelunsa. :)
Syysterveisin,
ivilla ja Erkki, rv 18+5
Oho, kirjautuminen huolittiin ihan ekasta kerrasta.. Yleensä saa aina taistella ja tilata uutta salasanaa ja ja ja.. Ennen kuin hyväksytään. En tunne itseäni tervetulleeksi tälle sivustolle.. ;)
Masussa lienee kaikki kunnossa, liikkeitä tuntuu vallan mukavasti. :) Eilen illalla taisin ihan nähdä yhden töytäisyn, kun oikein tuijottamalla tuijotin ja rakko oli ihan täynnä (nostaa kohtua ja saa vauvan enemmän "pintaan" ja "ylös"). Muttei ne vielä säännöllisesti ala päälle näkyä, kun ei vielä kädellekään suostu potkimaan. Kunhan jotain hipsuilee, se on pääasia, että jotain tuntuu. Masu on kasvanut edelleen yllättävän maltillisesti. En oikein tiedä näkeekö tätä edes vielä vieraat päällepäin.. Riippuen tietty vaatetuksestakin.
Ylihuomenna on toinen neuvola, jumps-jumps ekan kerran tässä odotuksessa. Rakenne-uä kuukauden päästä.
Ivilla, kyllä mäkin uskon että liikkeet muutaman viikon päästä alkavat näkyä päällepäin. Eli et ole ainut tässä maassa. Mulla on kans vissiin joka kerta jo ennen puoliväliä masu alkanut poukkoilla. :)
Hankinnat on nyt tähän asti niitä vanhojen äippäpakkausten kestovaippoja sekä imetysliivit. Vaunukopasta pistin juuri meiliä menemään, sattui kiva tytölle sopiva väri löytymään.. Tyttö siis meille tulossa, istukkanäytteen sukukromosomien perusteella. :) Ehkäpä sitä jotain tyttömäistä vaatettakin tulee hankittua tässä odotuksen aikana.. Niin ja myssyn ja tossut olen jo ehtinyt neuloa, värin voinette arvata.. ;)
Rusetti ~rv16
Eipäs ole tullut pitkään aikaan kirjoiteltua tänne, ahkerasti kyllä olen palstaa silti lukenut. Meille ei kuulu mitään uutta, liikkeet on ruennu tuntumaan, mutta on pitkiäkin taukoja ettei tunnu, jopa viikko. Väsymys on hiukan vähentynyt, mutta edelleen olen normaalia väsyneempi.
ylihuomenna olisi taas neuvola, ajattelin jo nyt kysäistä että kumpaa terkka veikkaisi, meillä kun on niin hyvä neuvola että on ultra joka neukkukerralla. Rakenneultra on kolmen viikon päästä, että jospa se sitten sukupuoli viimeistään selviäisi. Lähinnä kysyn sen takia, että osaan pojalle varata vaatetta, meillä kun kaikki tallessa olevat vaatteet on punaisia :D Onneksi ei tarvitse muuta hankkia, jotenkin ei tee mieli lähteä minnekään vaunukauppaan tms.
joudun joka kuukausi käymään verikokeissa. Verestä paljastui joku anti-Cw, jota nyt sitten tarkkailevat koko odotusajan. On se kumma ettei yksikään raskaus näytä menevän "normaalisti", aina on joku minkä takia ei voi ns. elää normaalisti. Esikon aikaan hirveä issiaskipu, tokalla huimaaminen, joka paljastui likaisten korvien syyksi ja nyt tämä kolmas, että pitää ravata verikokeissa. Ihmettelen miten vähän tässä raskaudessa on ollut issiaskipua. Jospa se olisi pojan merkki ;)
Ninppa ja möykky 17+5
Tänään onki ollu vähän energisempi pvä. Kävin neukku lääkärissä ja kaikki ok, sydänäänetkin kuului ihan heti ja oli taas nii helpottunu olo. Itte olin laskeskellut viikkoja vähän väärin ku ne sano et tänään on rv 16 täynnä ja itte olin laskanut et 15 tulis,mut mikäs siinä :)
Painoa ei ollu tullu 9+ jotain viikon käyntiin ku 320g.Mulla kauhee ressi isosta vauvasta ku toi meiän kakkonen oli 4210g ja itte oon pieni ja hentoluinen.
Verta sain kakkosen synnytyksen jälkeen 2 pussia joten rv36 mulla otetaan taas joku näyte verestä?!.
Joku kirjotteli et pahaolo ois tullu takasin ja ittellä aamuisin taas tuppaa oleen taas pahaa oloa,outoa. Sitten väsymys on ollu maximus :S, oottelen niitä "virkeitä aikoja". Ultraa oottelen minäkin täällä joka onvasta tas kk päästä,joutuupi siis oottaa.
Jännää et joillakin on neuvolassa ultralaite,ei meillä vaa tääl vantaalla,vähänkö ois luksusta. Meillä muutenki noi käynnit ei oo niin tiheeseen et nyt oon käynny 2 krt neukussa tän raskauden aikana ja seuraava aika hoitajalle ois 22.11 et kiva kiva..
Semmosta tällä erää, nyt mä lähen köllöttelee ku paineen tunne alakerrassa on tosi kova,siihen en saanu mitään vastausta oikeen. Mites teil muilla jotka oottaa tokaa tai kolmatta onko tota paineen tunnetta??
Ipanapa ja kolkki tänään rv16 :)
Väsymystä riittää täälläkin ja pahoinvointia aamuisin. Liikkeitä tuntuu jonkun verran, mutta vielä harvakseltaan. Joinain päivinä tuntuu oikein liikesarjoja, mutta tänään on taas ollut hiljainen päivä.
Huomenna on kolmannen neuvolakäynnin aika ja rakenneultra on kolmen viikon kuluttua. Voi miten jännää jos sukupuolen näkisi, vaikkakin olen sitä mieltä, että tärkeintä on tietysti vauvan terveys. Ainahan sitä miettii, että onko kaikki hyvin.
Meillä esikoinen täytti viikonloppuna 2 vuotta ja synttärijuhlat tuli pidettyä. Tänään käytiin neuvolassa ja vitsit miten meidän neiti on kasvanut! Hän on kyllä hyvä syömään ja nukkumaan, toivottavasti pikkukakkonen ottaa mallia isosiskosta :)
Palailen neuvolakuulumisten kanssa loppuviikosta!
Miaea ja veitikka 17+1 (huh miten viikot juoksee..!)
Eilen olin neuvolassa, kaikki ok. Paino tippunut taas kilon, mutta ei ole vaarallista kun on mistä lähteä. Voisin ihan mielelläni lahjoittaa jollekin tarvitsevalle 10 kg, niin olisin ihannemitoissani. Edellisen raskauden kilothan jäivät sairaalaan ja imettäessä lähti viimeisetkin ylikilot. Imetyksen lopetettua ja jäätyäni viime syksynä kotiäidiksi vuoden loppuun, aloin nauttia olostani ja leivoin sydämeni kyllyydestä - ja söinkin niitä leipomuksia :) äkkiä tuli 5 kg ihan huomaamatta, helposti lihoavaa tyyppiä kun olen. Jospa sitä nyt olisi viisaampi, eikä menisi siihen lankaan kun imetyksen lopettaa aikanaan.
SF-mittaa ei otettu, edellisessä raskaudessa mitattiin jo tässä vaiheessa. Mahtoiko th unohtaa? Tarkisti kuitenkin, että kohtu on kasvanut ja on oikeassa kohdassa. Sydänäänet saatiin kuuluville hyvin, vaikka onkin istukka etupuolella vaimentamassa ja suhisemassa omia ääniään. Terkka ihmetteli, että olen liikkeitä näin aikaisin jo tuntenut, kun kuitenkin edellisessä raskaudessa tunsin n.vkolla 18 ja silloin istukka oli takaseinämässä. Kai ne nyt tuntuvat aiemmin kun tietää mitä odottaa.
Kovin olen alkanut jännittämään rakenneultraa, johon on tasan 3 viikkoa aikaa. Seuraava neuvola on marraskuun puolessa välissä, saas nähdä suostuuko ultraava lääkäri siirtämään lasketun ajan 19.3. (kuukautisten mukaan) -> 14.3. (kahdessa ultrassa todettu). Ei muuta, mutta jos menee yliajalle, niin tuolla 5 päivälläkin on merkitystä.
Eipä muuta kun värikästä ja aurinkoista syksyä kaikille!
Miaea ja veitikka 17+3
Odotus tuntuu juuri nyt ikuiselta, vaikken henkisesti vielä olisikaan valmis toimittamaan tätä pientä ihmistä maailmaan (siis niinkuin sen aika nyt muutenkaan olisi vielä käsillä - toivottavasti :). Mutta on jotenkin kyllästyttänyt tämä mahakkaan elämä viime päivinä. Olen todella siunattu kyllä, mutta punaviiniä jos saisi lasillisen ;D
Neuvolassa on käyty, ja rakenneultrassa, molemmat meni hyvin. Neuvola antoi jo lomakkeet ja lappuset äitysavustuksen hakuun. Meinaatteko muut ottaa äitiyspakkauksen? Mielestäni tuo 2010 on kaunis, mutta moniakaan noista tavaroista ei tarvita x2, esikoiselle kun pakkaus myös otettiin ja tavarat on tallessa. Onko kukaan muuten törmännyt vaaleanpunaisiin harsoliinoihin, mistä voisi saada? Rakenneultrakin vähän lupasi ihanaista pikkutyttöä..
Sallimasu rv 21
Sallimasu: Name it- vaatemerkin alta löytyy vaaleanpunaisia kuvioharsoja. En vaan tiedä mistä kaikkialta niitä voi ostaa. Mut tässä linkki vaatemerkin sivulle, josta löytyy joitakin jälleenmyyjiä: http://nameit.bestsellershop.com/FI/
Toki harsoja voi värjätä tavallisilla vaateväreillä. Lopputulos onkin sit värjääjästä kiinni :D
ON: Tänne ei kuulu oikeastaan mitään uutta. Tänään oli neuvola ja hiukan jo katsottiin jalkoväliäkin :D Vielä täysin varmoja ei sukupuolesta olla, mutta terkka oli sitä mieltä että kyllä siellä pippeli vilkkui :)) Jospa lopullinen vastaus saadaan parin viikon päästä rakenneultrassa.
Ninppa ja möykky 18+0
...meinaa tippuu vaan..
Eipä täällä mitään ihmeellistä :). Liikkeitä varmaan tuntuu,sellasii puttauksia silloin tällöin :)
Ipanapa 16+5
Tervehdys Uusimaalta!
Syksyiset terveiset kaikille odottajille. Mukava kuulla et suurimmalla osalla vointi on hyvä. Mun oma olo on ollu koko raskauden ajan hyvä, eli olen ollut hyvin onnellisessa asemassa. Tosin vähän on päänsärkyä ollu. Luulin että se on hormooniperäistä, mutta yhtä hyvin se voi johtua niskasta joka on hierojan mukaan ihan jumissa. Sikiön sydänäänet kuulin ensimmäistä kertaa viime neuvolassa 22.9. Ihan mahtava tunne! Ensimmäiset liikkeet tunsin samana päivänä illemmalla. Aika harvassa tuntemukset vieläkin on. Harmittaa vietävästi kun rakenneultran aika olis ollu alkavalla viikolla 14 päivä. Työnantaja sit pyysi et vaihtaisin päivämäärää hänen menoista johtuen. Kilttinä työntekijänä tein sitten työtä käskettyä. Aika siirty 19 päivään. Ja parituntia ajan muuttamisen jälkeen pomo ilmoitti, et ihan turhaan vaihdoit. Eihän tuo nyt niin ratkaisevasti muuttunut mutta odottavan aika kun tunnetusti on pitkä. Isukki haluaa ehdottomasti tietää sukupuolen. Mä olisin alun alkaen halunnu säilyttää salaisuuden. Mut mitä pidemmälle raskaus on edenny, ni sitä samaa tahtia on mun uteliaisuuskin herännyt. Eli nyt toivon et saatais sukupuoli selville tulevassa ultrassa. Ja onhan se sit kivempi ostaa jotain pientä kun ei tartte pidättäytyä neutraaleissa väreissä. Markkinoilla kattelin ensimmäistä kertaa vauvanvaatteita. Siellä huomasin et olishan se kiva tietää et saisko ostaa sen ihanan vaaleanpunaisen, joka mielestäni oli kaikkein söpöin. Pinkkifani kun olen. Siis on poikavauva ihan yhtä tervetullut, en mä sitä tarkoittanut.
Tällaisia ajatuksia mulla tälläkertaa.
Satiini 18+5 laskettu aika 8.3.2011
P.s Ei ole vieläkään siunaantunut sopivaa työnimeä "maha-asukille", muutamaa on koitettu mut eivät ole tuntuneet luontevilta.
Hei taas kaikille!
Viime viikonloppuna tunsin ensimmäiset liikkeet. Ei mitenkään selvästi, ja edelleen ihmettelen että voiko nämä pienet liikeet todellakin olla vauvan liikkeitä, mutta kaipa juuri niitä ovat. :) Oon vain pystynyt näitä huomaamaan iltaisin kun itse joko makaan sängyllä tai sohvalla. Edelleen kuuntelen silloin tällöin sydänääniä dopplerilla ja se rauhoitta mieltä ihanasti. Kadehdin niitä jotka jo päivittäin tuntevat liikkeitä. Onkohan helpottunut olo jo sit siinä vaiheessa..?
Pahoittelut muuten niille jotka kertoivat että pahoinvointi on tullut takaisin, tosi kurjaa!! Mulla onneksi ainakin toistaiseksi aika hyvä olo.
Ipanapa11: Voisitko jossain vaiheessa päivittää mun tiedot siihen listaan kun LA on vaihtunut parikin kertaa ton tiedon jälkeen ja vuosiakin o tullut lisää...? Tässä siis oikeat tiedot:
LA 11.3.2011:
Heath – n31/m35 - Helsinki(synnäri:NKL)- esikoinen (KM takana 6/2010)
Muuten mulla on siis ihan hyvä olo. Vähän on vain ruvennut ärsyttää kun niin monet näköjään ovat sitä mieltä että olen (tai vatsani on) jo viikkoja nähden aika iso, ja kun on kuitenkin vasta esikoisesta kyse. Aika usein kysytään että onkohan tulossa kaksosia... :/ Eli toivon että tässä kuitenkin olis asiat kunnossa, vaikka näköjään olenkin jo aika iso.
Seuraava neuvola mulla vasta kolmen viikon päästä rakenneultran jälkeen. Rakenneultra on ens viikon pe, ja sitä kyllä jännitän, onkohan kaikki siellä masussa kunnossa... Samalla haluaisin kovasti jo tietää kumpaa sorttia tässä olisi nyt tulossa, mutta näköjään sitä ei aina saakaan tietää rakenneultrassa...? :/ Meillä on kyllä 4D buukattu viikolle 23, niin kaipa siellä viimeistään saa tietää... Ja sit oon kans ymmärtänyt että ultralääkääri/th ei aina edes kerro sukupuolta vaikka hän pystyisikin sitä näkemään...? Eikö olekin niin että tulevilla vanhemmilla on oikeus saada tietää?? Aika hämärää mun mielestä...
Tällä hetkellä mulla ei ole aavistustakaan kumpaa olisi tulossa. Toive olisi ehkä että olis tyttö ja jossain vaiheessa olin ihan vakuuttunut että tyttö oliskin tulossa, mut viime ultran jälkeen tuli aika vahva poikaolo. Molemmat täälläkin yhtä tervetulleita, tietenkin. Ja nyt en enää tiedä ollenkaan. Mutta utelias olen!
Tällä hetkellä yritän vielä olla ostamatta kaikennäköistä tavaraa, oon ajatellut että vasta rakenneultran jälkeen kun tiedän kumpi on tulossa voisin ehkä ruveta ostelemaan jotain pientä. Vaunut ja sänky ostetaan varmaan vasta siinä joulun tienoilla, vaikka on jo tiedossa täsmälleen mitä aiotaan hankkia. Ja äitiyspakkauskin on tarkoitus sitten tilata.
Kauheesti oli muuten töitä viime viikoilla, tämän vuoden isoin projekti saatiin päätökseen pe ja hyvin meni vaikka olikin 5 about 13 h päivää peräkkäin, viikon tuntisaldo taisi olla n. 65 h... Mutta duuni on todella mieluisa ja hyvin meni onneksi eikä tuntunut raskaalta, vasta v-loppuna olinkin sitten aika loppu, mut sainkin sit kunnolla levättyä. Toisaalta tuntuu kyllä ihan mukavalta ettei tarvitse tavalliseen malliin paiskia töitä enää ensi vuonna, olen kyllä sitä sorttia että olen aika paljon elänyt duunin puolesta ja panostanut siihen aika paljon viimeisten 10 vuoden ajan, on kyllä vaikea luopua siitä nyt vaikka hyvä syy kyllä löytyy... :)
Meillä alkaa muuten perhevalmennus ensi viikolla. Oon kuullut kaikennäköistä siitä eikä välttämättä aina ihan hyviä juttuja. Saako siitä jotain irti? Vai onko se vain tylsä kalvojen läpikäynti, jossa ei saa mitään uutta tietoa..? Suhtaudun kyllä nyt vähän epäilyttävästi tähän jostain syystä, vaikka onhan tietenkin mukavaa että tällaista järjestetään... Miten teillä muilla? Onko perhevalmennus ollut hyvä, muuten kuin että pääsee tutustumaan muihin samassa tilanteessa oleviin..? Varmaan nämäkin vaihtelee kunnittain aika paljon.
Sori, tulipa pitkä stoori taas... Hitsi, täällä Helsingissä muuten sataa vähän lunta! Taitaa se talvi tulla kuitenkin... Hyvää syksynjatkoa! :)
- Heath & Hope - (rv 18+4)
Jätä ihmettelijät omaan arvoonsa, kaikenlaista ihmiset aina viitsivätkin ihmetellä. Eivätkä ehkä tarkoituksella, mutta odottava äiti tietysti aina miettii mitä on kommenttien takana. Oman mahani pienuutta taas on ihmetelty nyt ja erityisesti viimeksi, ja olin ihan huolissani onko vauva edes kasvanut jos mahan kert "pitäisi" olla isompi. Ihan normaalikokoinen poikanen sieltä silloin syntyi ja toivottavasti nytkin. Vauvamahan koko riippunee miljoonasta asiasta, kohdun suunnasta, lapsiveden määrästä, omasta pituudesta jne..
Ainakin Kättärillä kerrotaan nykyään sukupuoli, jos sen haluaa tietää. Luulisi, että Naistenklinikalla on sama meininki.
Oma olo viimekertaisen kyllästymisen jälkeen muuttunut vähän haikeaksi. Tämä on ehkä viimeinen raskauteni, snif ja nyyh. Nyt kun maha jo näkyy, on ihana pukeutua äitiysvaatteisiin ja mekkoihin, on Niin mama-olo :) Ja oma kroppakin näyttää naisellisemmalta raskaana (edellisestä raskaudesta palauduin aikaisempaa pienemmäksi, omasta mielestäni ihan kuihtuneeksi rusinaksi). Sitä paitsi, tämän raskauden jälkeen mammavaatteet laitan jo kiertoon, tuntuu melkein yhtä haikelta kuin vastasyntyneen pieneksi käyneiden vaatteiden poispakkaus.
Kiitos muuten Ninppa harsovinkistä, name-it:in pinkkejä harsoja löytyikin Hulluilta päiviltä! Ihanan pehmeitä pesun jäljiltä.
Runokirjavinkki herkistyneille äideille: lainasin juuri kirjastosta Anna-Mari Kaskisen Ihmettä ja iloa - runoja vauvakotiin. Piti vähän itkeä tihrustaa sitä lukiessa, kauniita sanoja.
Äitiyspakkauksen ottamista edelleen punnitsen, joka toinen päivä mieli muuttuu. Ihania juttuja siellä, mutta ei kovin ekologista&ekonomista omistaa tuplana kaikkea mahdollista..
Sallimasu 21+5
..piti vielä kommentoida: menisin kaikkiin mitä tarjotaan, vauvaperheystävien löytäminen on niiden kullanarvoisinta antia :) Ainakin vauvan kanssa on mielestäni ollut ihanaa, että voi kysellä toiselta saman ikäisen vanhemmalta, onko tuo ja tämä normaalia, miten teillä, jakaa iloa ja väsymystä - lapsettomat kaverini eivät ymmärrä/jaksa aina kuunnella samoja jankutuksia :)
Mä olen saikulla taas, nyt jymähti selkä pahemman kerran, ei yhtään kiva, kaikki flunssat ja vatsataudit ollu nyt peräjälkeen ja veto ihan veks.. No saapahan viettää syysloman lasten kanssa kotona.
Oltiin viime perjantaina rakenne-ultrassa ja kaikki oikein hienosti ja hyvin TYTTÖ kasvaa. Liikkeet on vasta nyt alkanut tuntumaan ja syyn tähän osasin jo veikatakin eli istukka on siististi kohdun etuseinämässä vaimentamassa.
Esikois-tytön 10v synttärit oli sunnuntaina, taas niin mietin että kyllä aika menee nopeaan, juurihan tuokin oli vauva..
Sussi rv 20+0!
ipanapa11: Muakin vois tonne listalle laittaa, eli 10.3.2011 Mari-35v/m36v-Itä-Uusimaa-esikoinen
Mä en oo viel tuntenu liikkeitä, tai sit en vaa oo tajunnu. Välil tuntuu et siel selväst on jotain, joku "klöntti" mut en tiedä mistä se tunne tulee. Dopplerilla edelleenkin kuunnellaan välillä sydänääniä kun tässä ootellaan muita merkkejä.
Rakenneultraan on vielä 2 viikkoa...mut nopsaanhan se aika menee.
Vatsan saan vielä tietyillä vaatteilla hyvin piiloon...ja niin sitä olen useimmiten pitänytkin. Kohtapuolin vois olla kiva siirtyä mahaa "paljastaviin" vaatteisiin :).
Kävin viikonloppuna lastenkirpparilla, mutta mitään en ostanut. Saldo on siis edelleenkin kaverin luona varauksessa oleva vauvan turvaistuin.
Meillekin tarjottiin perhevalmennusta nyt alkavaksi, mutta tuntui, että se oli ihan liian aikaisin, joten ei menty. Katsotaan sitten mennäänkö myöhemmin. Pieni paikkakunta kun tämä on, niin noita muita uusia äitejä oppii tuntee muutenkin tai niihin törmää neuvolakäynneillä.
Hyvää syksynjatkoa kaikille!
Mari ja masutyyppi 18+6
Hrr, meinaa talven pukata. Meillä ei sentään ihan vielä ole maa valkoisena käynyt, mutta aamulla kun katoin forecasta niin Hki-Vantaan (lentokentän) mittari kertoi olevan -1. Pienemmälle pojalle piti sitten jo kaivaa paksummat hanskat ja villapuku päiväkodille, tarkenee paremmin ulkoilla. Eilen oli kädet viileät.. Pukeutumisesta kehunkin teille tähän samaan syssyyn H&M äitiysleggingsejä. Tavan sukkikset ja leggarit alkoi jo tuntumaan ikäviltä, vyötärö painaa vatsaa (ellei satu olemaan niin korkea vyötärö että yltää masun yli taikka sitten erityisen löysää mallia..). Nuo hennesin ovat kivat! Löysä reuna ylhäällä muttei kumminkaan valu. Saisi olla ehkä hitusen pidempikin masu-osa tällaiselle pitkäselkäiselle, mutta vallan hyvät ovat näinkin. Ja myydään kahden kappaleen pakkauksessa, eikä olleet hinnalla pilattu. :) Suosittelen! Talviodotus ei ole oikein mitään herkkua, kun tuntuu ahdistavalta (vai tuntuuko muista?) pyntätä monta kerrosta päällekkäin. Sitten kun vatsa alkaa kunnolla kasvaa, niin todennäköisesti tulee lämpimämpi olo etupatterin ansiosta itsellekin. Mutta mua edelleen paleltaa toistaiseksi.. Mitä nyt välillä tarkenen sisällä jo pelkällä t-paidalla. Pääsääntöisesti kyllä villa/neuletakki on t-paidan päällä edelleen. Muut alun oireet on oikeastaan sentään jo poistuneet, enkä ole enää niin väsynyt enkä niin huonotuulinen ja vatsakin toimii eikä ummeta..
Istukan sijainnista. Tällä kertaa takana, musta vaan tuntuu juuri tällä hetkellä että liikkeet tuntuu siksi jopa huonommin mitä etuseinäistukan kanssa.. Tämä arvio tulee täysin mututuntumapohjalta, en todellakaan enää muista aiemmilta kerroilta miltä liikkeet on juuri näillä viikoilla tuntuneet. Eilen oli ainakin sellainen päivä, että liikkeet tuntui huonosti koko päivän, vasta illalla masu aktivoitui kunnon liikkeisiin. Päivällä ne liikkeet tuntui jossain tuolla syvemmällä, ja silloin niistä ei voi olla varma onko se vauva vai suolisto.. Taitaa mun masukeilla olla suurin hupi nyrkkeillä istukkaan, kun ainakin tuo pienempi poika masussa oli kovinkin villi (ja istukka edessä). Ilmankos hän sitten sektiolla syntyikin kun napanuoraansa oli niiden tekemiensä kuperkeikkojen myötä kietoutunut. Onpa mulla tänään mukavia lauserakenteita, pilkkusäännötkin unohtuvat.. :) Mutta tänään taitaa liikkeiden suhteen olla parempi päivä, ainakin aamu alkanut lupaavasti. Kaipa siellä on tilaa viettää joka toinen päivä selkä ulospäin ja joka toinen päivä hiplataan sitten sitä puolta.
Sallimasu, sama juttu täällä. En usko että tämän jälkeen enää meille vauvoja tulee. Tavallaan tämä tyttö sulkee ympyrän. Menettämämme esikoinen on myös tyttö, kaksi poikaa tullut sen jälkeen ja nyt sitten on tyttö tulossa. Ainakaan tähän nykyiseen asuntoon ei enempää lapsia mahdu.. Sitäkään ei vielä olla pohdittu että mahtuuko nykyiseen autoon turvaistuimet/kaukalot kolmelle lapselle. Tai on pohdittu muttei ihan käytännössä kokeiltu. Neljän lapsen kanssa autonkin on sitten ihan pakko olla jo isompi.
Mitäköhän muuta.. Tilailin H&M postimyynnistä parit mammahousut, ne pitäisi hakea postista. Ja sovittaa. :) Ja masutuubit. Nettikaupat myy näemmä söpöjä masutuubeja kuvillakin, mutta en taida raaskia sijoittaa 24€ (+postikulut).. Talvitakkiasiaa en ole vielä ratkaissut. Vaunukopasta olen sopinut kaupat niin ikään, kun sattui löytymään mukavan värinen. :)
Ai niin, neuvola oli viime viikolla. Kaikki kunnossa, syke kuunneltiin ja oma painonkehitys ei ole vielä lähtenyt nousuun. Verenpaineet, hb ym ok. Viikonloppuna päätä särki ja vielä maanantainakin. Vielä oli muutama huonosti nukuttu yö, niin oleminen oli raskasta. Mutta eilen ja tänään ei ole onneksi enää särkenyt. Koitan nyt venytellä ja jumpata hartiaseutua varmuuden vuoksi, vaikkakaan en tiedä johtuiko päänsärky suoranaisesta hartiaseudusta. Ilmeisesti hormonit saattavat aiheuttaa päänsärkyä, mitä netistä tutkin asiaa.
Sussi, paranemista sun selälle kovasti!
Mari, tuo "klöntti"-tunne on tuttu täälläkin. Välillä kun makaa selällään niin klöntti tuntuu ihan selkeästi kädelle. Ihan vielä ei kyllä pysty sanomaan onko klöntin pää ja peppu kummassa päässä. :) Kyllä ne muksaukset sullekin alkaa varmaan ihan lähiaikoina tuntua.
Meille iski viime viikolla isommalle pojalle (4,5v) elämänsä ensimmäinen korvatulehdus. Saapi nähdä paraneeko ekalla ab-kuurilla.. Vielä eilen oli pk:ssa pojan omien puheiden mukaan särkenyt korvaa ja saanut siellä lääkettä. Että että, ehkäpä yritän saada pojalle lääkärikäynnin viikonloppua vasten perjantaille. Ei ole ollut sen enempää sairas, eli tuli aika puun takaa tuo tulehdus.
Rusetti ~rv17
*tuleekohan viesti tällä kertaa perille asti..*
Heips!
Heath kyseli perhevalmennuksesta. Täällä meidän kunnassa oli ainakin ihan ok valmennus, vaikka olihan se sellaista kalvosulkeista osittain, mutta suurin anti oli ehdottomasti tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin pariskuntiin. Ollaan pidetty yhteyttä kovasti sen jälkeen ja 2 äitiä on tulossa ensi viikolla kylään. Tosi kiva, kun lapset on jo 2-vuotiaita ja leikkivät vähän jo keskenään.
Tänne ei mitään ihmeempää uutta. Mulla työpäivät pitenee marraskuun alusta, olen tähän asti tehnyt 6,5 h työpäivää ja nyt pitäisi aloittaa 8 h työpäivät. Onneksi tiedän, ettei tarvitse jaksaa kuin helmikuuhun, meidän alalla kun on talvi kaikkein kiireisintä aikaa. Väsymys alkaa olemaan siedettävää ja toivon, että se energinen keskiraskauden aika löytää minutkin :)
Jumpassa olen käynyt nyt pari kertaa ja tänäänkin olisi tarkoitus mennä. Pitääkin vähän siivoilla ennen sitä, joten ei kun hommiin!
Miaea ja veitikka 18+2
Moi taas kaikille! Toivottavasti löydätte tänne kohtapuolin. :)
ipanapa11: Jos sulla ois aikaa, voisitko päivittää tähän sun ekaan viestiin se listä siitä ketkä kaikki me ollaan tässä ketjussa?? Se löytyy edellisestä ketjusta about ensimmäisen sivun puolesta välistä... Se kyllä kaipaa reilusti päivitystä, mut jos lista on itse aloitusviestissä se seuraa mukana jokaisessa uudessakin sivussa ja sillä tavalla olis helpompaa seurata missä vaiheessa kukin on. Mehän voidaan laittaa tietomme sulle vaikka aina viestimme lopussa jos päivitystä kaivataan. Tämä kun näköjään toimii niin että vain se joka kirjoittaa aloitusviestin pystyy sitä aloitusviestiä muokaamaan... Eli sen takia kysyn sulta...
Meillä on nyt pahin parisuhdemyrsky laantunut, kyllä tämä tästä vielä. Ja kiitoksia lämpimistä sanoista, sain paljon lohtua niistä! Ja en todellakaan aio antaa miehen lakaista tämän asian maton alle, tätä pitää selvittää. Mutta itellä ainakin parempi fiilis nyt kun on mennyt jo vähän aikaa. Olen kyllä ottanut teidän ehdotukset parisuhdeterapiasta ihan vakavissani, mutta katsotaan ekaksi miten itse tästä selvitään ja saadaanko asiat selvitelty näin kahdestaan. Ellei se onnistu aion kyllä ehdottaa terapiaa.
Itse odottelen jo kovasti liikkeitä, vaikka vielä en tunne mitään. Dopplerilla olen kuunnellut ja sydän kyllä siellä tykyttää, mut ois niin ihana tuntea liikeetkin. :) Joko teillä muilla on alkanut liikeet tuntumaan..? :) Ja onko joku jo ehtinyt rakenneultraan?
- Heath & Hope - (rv 17+3)