Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 5 pvää, kuinka usein suunnilleen syö?

Vierailija
02.10.2010 |

Kuulostaako normaalilta?

Yöllä imetin kummastakin rinnasta klo 2.00 yht. n. 20 min. Sama klo 4.00. Klo 7.00-8.00 imetystä. Klo 9.00 jälleen, jonka jälkeen vauva oli kitisevä ja tyytymätön. Klo 11.00 annoin 40 ml korviketta. Klo 12.00 imetin, jonka jälkeen vauva nukahti ja heräsi noin 15.30. Imetin ensin kummastakin rinnasta, vauva nukahti välillä ja sitten imetin taas ekasta rinnasta. Nyt vauva on nukkunut 16.30 lähtien.

Pelottaa, kun en tiedä, saako vauva tarpeeksi mun maitoa vai pitääkö antaa lisäksi korviketta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja annan korviketta lisäksi sillä neiti on laiskan puoleinen imemään. Välillä tyytyy pelkällä rinnalla, mutta jos hamuaa edelleen ja kitisee niin annan korviketta lisäksi.

Meillä kyllä vaikuttaa kitinöihin myös vaippa, saattaa rauhoittua kun saa kuivan vaipan.

No en tiedä oliko apua

Vierailija
2/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi "asua" rinnalla, eli olla syömässä melkein koko ajan. Se on normaalia, eikä tarkoita sitä että vauva saisi liian vähän maitoa.

Vauvasi saa tarpeeksi maitoa ja maitosi riittää oikein hyvin kun annat rintaa aina kun vauva haluaa. Voit itse lueskella tai katsoa telkkaa tms. silloin kun imetät.

Teillä ei ole mitään hätää, kaikki sujuu kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua näin jälkikäteen harmittaa, että oman vauvani kanssa uskoin neuvolan tätiä > 4 tunnin välein syöttöä, ei tiheämmin. Jo nyt on! Älytöntä kellon mukaan syöttää!

Vierailija
4/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syö oikeestaan ihan kokoajan ekat kuukaudet. Aina kun kitisee, niin tissi suuhun vaan:).. Kapalo rauhoittaa myös pientä sätkyilijää. Tsemppiä vaan!

Vierailija
5/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntynyt syo tosiaan melkein koko ajan, muutaman tunnin taukoja voi olla, vrk ympari. Siita ne valit sitten pikkuhiljaa pitenee.

T: kolmen aiti

Vierailija
6/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää, että vauva söisi liian usein, mutta pelkään, ettei se saa tarpeeksi ruokaa.

Tavoitteena on täysimetys ja en haluaisi turhaan antaa korviketta.

ap

Vierailija
7/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasaseen tahtiin parin tunnin välein, sitten imetyskerrat harveni hieman, väliä oli 3-4 tuntia. Maitoa tuli vuorokaudessa pumpattua useita desejä pakkaseen, eli mistään liian vähäisestä maidon saannista ei ollut kyse.

Lapsi kasvoi hyvin eikä kukaan koskaan ihmetellyt/kyseenalaistanut vuorokauden imetysmääriä.

Muista, että kaikki lapset ovat yksilöitä alusta alkaen. Teet ja toimit omalla vaistollasi, anna piu´paut neuvolan aikatauluille.

Vierailija
8/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää, että vauva söisi liian usein, mutta pelkään, ettei se saa tarpeeksi ruokaa.

Tavoitteena on täysimetys ja en haluaisi turhaan antaa korviketta.

ap

rintaa aina kun vauva haluaa etkä anna korviketta.

Luota itseesi. Vauva saa varmasti tarpeeksi ruokaa. On oikeasti hyvin harvinaista että maitoa ei tulisi tarpeeksi jos äiti tarjoaa rintaa kun lapsi pyytää ja kumpikaan ei ole sairas.

Muista lepäillä ja juoda. Ota rennosti ja pidä vauva lähellä. Pötkötelkää vaikka yhdessä sängyssä, luet ja katot leffoja, nyt ei tarvitse suorittaa yhtään mitään!

Vierailija
9/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olin 4pv sairaalassa synnytyksen jälkeen ja todellakin auttoivat imetyksen kanssa ja vauvaa punnittiin ennen ja jälkeen, joten tiesi grammalleen paljonko maitoa vauva sai. Kotiin lähtiessä antoivat vielä puhnron johon soittaa jos kysyttävää. Eikö nykypäivänä enää saa sairaalasta apua?

Vierailija
10/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotat vaan itseesi ja että maitoa kyllä tulee. otat rennosti. Vauva haluaa imeä ja olla lähellä.

Vierailija
11/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olin 4pv sairaalassa synnytyksen jälkeen ja todellakin auttoivat imetyksen kanssa ja vauvaa punnittiin ennen ja jälkeen, joten tiesi grammalleen paljonko maitoa vauva sai. Kotiin lähtiessä antoivat vielä puhnron johon soittaa jos kysyttävää. Eikö nykypäivänä enää saa sairaalasta apua?

synnytyksestä kotiin. Ja kuopuksen kanssa myös.

Ja nuo syöttöpunnitukset on ihan turhia, äideille tulee vaan epävarma olo.

Mutta kyllä sairaalaan voi soittaa jos huolettaa, ja takaisinkin voi mennä. Neuvolasta tai imetystuesta voi pyytää imetysopastusta kotiin. Mutta ei ap:lla taida olla sen kanssa ongelmia, kuhan varmisteli että kaikki on kunnossa niinkuin varmasti on.

Vierailija
12/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse synnytyssairaalassa ollessani vauvoja oli aivan mielettömän paljon niinkuin äitejäkin ja hoitajat oli ihan ylityöllistetty eikä oikein tainnut muistaa, että kelle on mitäkin kerrottu. Itse sain yöpymispaikan entisestä varastohuoneesta, joka pikapikaa kunnostettiin kolmen vuoteen huoneeksi. Kaikki huoneet oli ihan täynnä synnyttäjiä.

Lähdin sairaalasta omasta pyynnöstäni yhden yön valvomisen jälkeen, koska tarvitsin oikeasti unta ja rauhaa mitä en sairaalassa saanut. Vointini oli hyvä ja minut päästettiin kotiin sillä ehdolla, että veisin vauvan parin päivän päästä lääkärintarkistukseen.

Jäi varmasti monta asiaa oppimatta enkä hetkeäkään syytä henkilökuntaa. Synnyttäjien määrä oli varmasti yllätys heillekin.

On hyvä, että noita hyviä kokemuksia sairaalassa olosta on paljon enemmän kuin tällaisia vajakkeja.

Ja ap:le: annat vauvan syödä miten haluaa, otat rennosti. Vauvat on yksilöitä: minun vauva söi kymmenen minuuttia tunnin välein. Ystäväni vauva lähemmäs tunnin viiden tunnin välein. Kumpikin vauva kasvoi tasaisesti käyrällä terveiksi ja reippaiksi taaperoiksi.

Neuvolassa kyllä huomataan ajoissa, jos vauvan kasvu lähtee laskuun. Voit tuota painoa tavallisella kotivaa-allakin seurailla (punnitset itsesi vauva sylissä ja vähennät siitä oman painosi). Mutta huolissaan ei kannata olla. Vauvoja ei voi ohjelmoida syömään samaan aikaan ja samalla tavalla. Myöskin rintamaito saattaa toisella äidillä olla hieman rasvaisempaa kuin toisella, vaikka pääsääntöisesti koostumus on sama. Eli ihan rauhassa vaan! :)

Vierailija
13/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden tunnin välein on hyvä syöttöväli eli lapsesi tahtisesti.

Miksi annoit 11.00 korviketta? Varmasti olisi rinnoistasikin tullut maitoa.

Korvike saataa tehdä vatsan kipeäski ja on sitten sen vuoksi itkuinen.

Jos haluat tehostaa maidon tuloa. Pumppaa rinnoistasi maitoa ja juota se sitten pullosta vauvalle. Maidon pumppaaminen imetysten välillä lisää maidon tuotantoa.