Atoopikkolasten äidit, APUA!
Minulla ihana 2-vuotias tyttö, joka kasvanut ja kehittynyt hyvin, ei mitään allergioita. Jo viime keväänä alkoi lähinnä raajoihin ojentajapuolille tulla kädelle tosi karhealta tuntuvaa ihottumaa, jota lapsi raapii kovin esim. unissaan. Minulla tai isällä ei mitään ihottumia tai sairauksia ole ollut, minun äidillä kovin paha atooppinen ihottuma. Käytin lapsen lasten allergologilla asian takia keväällä ja sain kuuriluontoisesti Apolar-kortisonivoidetta, joka siis 3-luokan kortikosteroidi eli hyvin vahva. Nyt ihottuma taas pahentunut huomattavasti. Taipeissa ihottumaa ei ole. Tässä teille kysymyksiä:
-Pitääkö perusvoiteella rasvata esim. joka ilta suihkun jälkeen koko lapsi?
-Joka ilta suihku vai harvemmin?
-Allergiatestit??
-Oraalisen antihistamiinin käyttö? Vanha Atarax vai uudempi esim. Xyzal?
-Kortisonia sitten vaan viikko ja aitten viikko väliä? Kuinka kauan tällaista voi jatkaa?
-Kuivaharjaus ym. kotikonstit?
Viime kerran allergologin vastaanotosta ei juurikaan ollut hyötyä. Olen itsekin terveydenhuollon ammattilainen ja näistä asioista paljon ymmärrän.
Nyt kaipailen kuitenkin atoopikkojen äitien hyväksi havaitsemia kotikonsteja, joista tuhannet kiitokset jo etukäteen :)
Kommentit (6)
tai tiedän. Sekä itse että tyttäreni olemme molemmat juosseet allergiatesteissä ja mitään allergiaa ei ole löytynyt.
Kuitenkin aika ajoin iho kutiaa vietävästi, tänä syksynä minulla vasen käsivarsi.
Kortisonia olen käyttänyt kuurina ja ainakin minulla auttaa parhaiten kostean ihon rasvaus eli suihkun jälkeen kun iho on vielä nihkeä rasvaan perusvoiteella.
Tyttärelläni on auttanut valohoito niin keinotekoinen kuin vaihtari vuosi eteläisellä pallonpuoliskolla.
meillä ei pojan iho kestä joka iltaista suihkua, ehkä n. 3 päivän välein käy suihkussa/saunassa. Ja rasvataan joka pesun jälkeen ihottuma paikat kortinonilla ja muuten perusrasvalla. Ja ihottumat ilman pesuakin 1- 2 kertaa päivässä. Kortisonia 2vkoa ja sit 2vkon tauko. Histamiinesista en osaa sanoa, meillä aerius. Tuo atarax väsytti liikaa ja kirveli suussa.
meidän poju (nyt 5 vee) rasvataan perusrasvalla (niitäkin kannattaa vaihdella tuubin päätyttyä) aamuin illoin, jos "röpölöjä" ilmestyy niitä sitten kortisonipohjaisilla voiteilla (sipocort, apolar) 3-5 päivää, sitten viikon tauko. Mistään kuivaharjauksista en ole edes kuullut (muuten kuin selluliittiä vastaan), valohoidosta allergialääkäri puhui jos ns. normaalit keinot (rasvaus) ei tepsi. Kesällä ei edes rasvattu, koska aurinko teki hyvää ihottumille. Tietysti jos jokin ruoka-aineherkistymä löytyy, sitä kannattaa välttää. Meillä oli ensitesteissä parivuotiaana allergian aiheuttajina koivu, timotei, kissa ja koira. Nyt uusissa testeissä yllättäen kananmuna (ilmeisesti ei testattu ensin) ja timotei. Ja koirahan meillä on ollut aina, kolme eri allergialääkäriä sanoivat tästä, että se on siedätystä, jos oireet eivät mene pahemmaksi.
Toivottavasti antoi vastauksen johonkin. :)
Mutta mulle ihottuma on tullut taipeisiin, mutta lapselleni juuri kämmenselkiin, ja jalkoihin. Kortisoni ja jokailtainen rasvaus on auttanut. En rasvaa koko lasta, vain ihottumaalueet ja hiukan ympäriltä. Ei liikaa suihkuja ja puuvilla vaatteet
riittää pari kertaa viikko ja käytä pesuaineena Aqualania. Suihkun jälkeen kostealle iholle rasva, eli älä levitä voidetta vasta ihon kuivuttua täysin. Jos ihottuma kutisee kovin, laita joku perusvoide jääkaappiin ja iholle sieltä eli kylmänä. Rauhoittaa kutinaa todella hyvin.
Ataraxhan aiheuttaa riippuvuutta ja on väsyttävä, joten käytä mahd. vähän.
Kortisonissa on pidettävä tauko esim kahden viikon välein viikon tauko. Pidä huoli ettei kortisonivoidetta pääse limakalvoille tai silmiin (jos raapii, voide siirtyy sormiin ja sitä kautta silmiin).
Kasvopesut aamuisin perusvoiteella. Yöksi aina rasvaisempaa voidetta, mm. Hydran hyvä.
Itse olen atooppiseksi diagnosoitu, mutta tarkalla ruokavaliolla ihoni on täydellisessä kunnossa, en käytä edes perusrasvaa. Heti kun hairahdun syömään jotain mitä en saisi, niin se näkyy ihossa. En siis usko, että on olemassa pelkkää atooppista ihottumaa, vaan mielestäni se on allergian oire.