Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 6.11 on RUOTSALAISUUDEN päivä?

Vierailija
01.10.2010 |

Vietetäänköhän Virossakin venäläisyyden päivää?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani voitaisiin ihan hyvin viettää ruotsi kielen tai ruotsinkielisten tms. päivää, mutta en kyllä hyväksy sitä, että Suomen lipulla liputetaan ruotsalaisuuden päivää.

Vierailija
22/28 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi ajat sitten joutanut romukoppaan pakkoruotsin, yliopistojen kielietuilukiintiöiden, säätiöiden voitelurahojen jne. jne. eriarvoisuuden kanssa.

www.pakkoruotsi.net

Tuskin kukaan itseäänkunnioittava suomalainen lippua vetää salkoon (oli sitten syntymä- tai kuolinpäivä, aivan yksi ja sama).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa.

Mitäpä muutakaan kuin vierauden päivä, eiksniin?

Vierailija
24/28 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät missään tapauksessa halua olla suomalaisia (finnar) vaan ovat ainoastaan suomenmaalaisia (finländare).

Nyt joku tulee väittämään, että eivät voi sanoa olevansa finne koska se tarkoittaisi suomenkielistä. Kyllä se finne tarkoittaa ruotsin kielessä (minkä itäinen murre suomenruotsi on) nimenomaan suomalaista ihmistä, äidinkielestä viis.

Suomen ruotsinkieliset aina kovasti selittävät, että he eivät ole ruotsalaisia vaan suomalaisia. Joten jos päivän nimi on ruotsalaisuuden päivä, kyse on naapurimaasta, ei Suomesta.

Vierailija
25/28 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus ja saamelaisuus ovat osa Suomea ja siten Suomen lippu on OK. Mutta Suomen lippu ja RUOTSALAISUUS? Joku tuossa on kyllä pielessä.

Suomenruotsalaisia on enemmän kuin saamelaisia, ja ovat vähintään yhtä keskeinen Suomea kuin saamelaiset. Miten lippu tähän liittyy?

Vierailija
26/28 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät missään tapauksessa halua olla suomalaisia (finnar) vaan ovat ainoastaan suomenmaalaisia (finländare).

Nyt joku tulee väittämään, että eivät voi sanoa olevansa finne koska se tarkoittaisi suomenkielistä. Kyllä se finne tarkoittaa ruotsin kielessä (minkä itäinen murre suomenruotsi on) nimenomaan suomalaista ihmistä, äidinkielestä viis.

Suomen ruotsinkieliset aina kovasti selittävät, että he eivät ole ruotsalaisia vaan suomalaisia. Joten jos päivän nimi on ruotsalaisuuden päivä, kyse on naapurimaasta, ei Suomesta.

Ihan totta. Me emme ole "finnejä" (toiselta nimeltään ugrie) vaan finländare, kuten sanoit. Kulttuuriimme (joka ei oikeasti ole sen kummempaa salatiedettä) kuuluu vahva isänmaallisuus, mutta myös asioita joita ei "finnejen" kulttuuriin niin vahvasti kuulu ja joita korostetaan tällä erottelulla. Joissain piireissä finne ja ugrie voidaan myös nähdä negatiivisena nimityksenä, arvatkaa kuinka monta hurri ja svedupelle huutoa olen pienen elämäni aikana kuullut? Teidän suomenkieliset lapsenne huutavat minun kolmivuotiaalleni joka leikkii päiväkotinsa pihalla näitä samoja huutoja. Mikä hänen "rikoksensa" on? Osata kahta kieltä.

Vierailija
27/28 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvatkaa kuinka monta hurri ja svedupelle huutoa olen pienen elämäni aikana kuullut? Teidän suomenkieliset lapsenne huutavat minun kolmivuotiaalleni joka leikkii päiväkotinsa pihalla näitä samoja huutoja. Mikä hänen "rikoksensa" on? Osata kahta kieltä.

No jos teitä ei saa sanoa ruotsalaisiksi, kerrotko ystävällisesti, että

- miksi puolueenne nimi on Suomen RUOTSALAINEN kansanpuolue?

- miksi eduskunnassa on RUOTSALAINEN eduskuntaryhmä?

- miksi vietetään RUOTSALAISUUDEN päivää?

Vierailija
28/28 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kulttuuria ja soisin mielelläni, että saamelaiskulttuuria yhdessä kantasuomalaisen kulttuurin rinnalla tuettaisiin verovaroista.

Kovaääniset hurrit pitäköön itse omasta kännilaulukulttuuristaan huolen, jos haluavat.

Suomalaiset selkänahasta revityillä säätiöiden salaisilla miljoonilla sen pitäisi kai onnistua. Vaan kun ahneelle ei mikään riitä, kaikki pitää maksattaa suomalaisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme