Sanokaapas mitä teen. Opiskeluasiaa.
Olen reilusti yli nelikymppinen pienen lapsen äiti. Lapsi oli yllättävä, mutta iloinen sellainen iltatähti. Ja ainoa lapseni myös. Olen aikoinani parikymmentä vuotta sitten suorittanut kouluasteisen hoitoalan tutkinnon ja tehnyt sen alan töitä. Nyt olisi mahdollisuus päästä täydentämään tutkinto lähihoitajaksi. Ulkoapäin, sukulaisilta ja myös tältä palstalta olen saanut kuitenkin kovin negatiivista viestiä. Lähihoitaja ja ilmeisesti muu vastaava ei olekaan mitään. Toisaalta kiinnostaisikin esim. sosionomin tutkinto, mutta jotenkin pelottaa se työmäärä mitä siihen sisältyisi. Pelkään että en jaksaisi sitä pienen lapsen kanssa. Olenko luuseri, jos tyydyn siihen lähihoitajatutkintoon. Palkkatasoon ei suurta vaikutusta olisi sillä amk-tutkinnollakaan. Kuuntelenko nyt järkeä, tunteita vain sosiaalisia paineita? Mitä tekisitte sijassani?
riippuu ihan siitä, mitä työtä haluat tulevaisuudessa tehdä. Itse ihmettelen lähihoitajiksi haluavia (yksikin kaverini, suorastaan nero, vaihtoi paljon rahakkaammalta alalta tuohon) työn raskauden ja siihen nähden huonon palkan takia, en siksi, että pitäisin lähihoitajia ihmisenä huonompina tai tyhmempinä. Sosionomin tutkinnosta olisi kai siinä hyötyä, jos haluatkin tehdä vaikka sosiaalityöntekijän työtä tai muuta virastohommaa. En tosin kauheasti tiedä noiden eroista.