tuli mieleen tuosta yhdestä down /abortti ketjusta
jos lapsenne esimerkiksi jää kehityksessä jälkeen muissa lapsissa ja vaikka 4v iässä diagnosoidaan kehitysvammaiseksi niin tapatteko hänet siinäkin tapauksessa??
Uskomatonta porukkaa täällä.Itselläni on kaksi ihanaa ja aurinkoista tyttöä joilla on mosaiikki down eli kun syntyivät niin MISTÄÄN,ei niin MISTÄÄN olisi voinut epäillä että olisi kehitysvammaa odotettavissa.toinen sai diagnoosin 4v ja toinen 3v
Ja jos joku ihmettelee että mikä ihmeen mosaiikki down niin voi googlettaa mutta sisäisesti ovat downeja mutta ulospäin ihan näyttävät normaaleilta lapsilta.
Vasta 2 vuoden iän jälkeen alkoi tulla ekat epäilyt että ehkä kaikki ei olekaan normaalia kun kehitystä ei tapahtunut
Nämä erityiset prinsessamme ovat perheemme esikoinen ja kolmas lapsi.Kakkonen ja nelonen ovat normaaleja.
Lapsi on lahja oli sitten erityinen tai se täydellinen.Ja on vaikeitakin päiviä mutta tuovat elämäämme myös paljon iloa naurullaan ja iloisuudellaan kun osaavat olla niin välittömiä.
Moni kyllä piti meitä hulluna että tehtiin vielä neljäs kun mahdollisuus saada uusi erityinen perheeseen oli 50/50.Edes testejä en halunnut raskausaikana tehdä vaikka lääkäri kovasti yritti sitä vaihtoehtoa tuputtaa
ja Kyllä...mielestäni vammaisabortteja ei pitäisi sallia ellei lapsi ole elinkelvoton.Downihan ei tähän kategoriaan kuulu.
Ja jotkut joutuu vaan sopeutumaan.Ystäväni sai ihanan pienen down pojan ja eipä ultrassa ollut näkynyt mitään turvotuksia tms.On kehittynyt lähes samassa aikataulussa kuin ns " normaalit " ikä toverinsa.fiksu ja iloinen poika on ja kun kuvittelee että jos tämä kaveri olisi odotusaikanam downista tiennyt niin keskeytyksen olisi tehnyt :(
Jos downwilla tai muilla vammaisilla ei ole oikeus elää niin miksi meillä muillakaan maapallon tallaajilla sen suurempi oikeus olisi??
kysynpä vaan.
UGH .olen puhunut
Kommentit (23)
Jokainen down vauvansa abortoiva, maksaa abortointikustannukset itse. Se ei ole halpaa hommaa sekään. Ja meidän muiden maksettavaksi nekin kulut tulevat.
Mulla esikoinen on jo erityinen, en halunnut neljännestä sellaista. Ja olisin maksanut aborttimaksutkin itse, jos yhteiskunta sellaista olisi vaatinut.
Kuitenkin voisitte kaikki vammaistuet Downeista maksattaa yhteiskunnalla, mutta ette aborttia?
Ymmärrän sen että lapseni ehkä saattaa elää pidempään kuin minä ja jää silloin joko sisarustensa tai yhteiskunnan hoidettaviksi.
Kehitysvammaiset myös hyvin hyvin harvoin elävät läheskään niin vanhaksi kun ei kehitysvammaiset ihmiset. Toki tämä rippuu kehitysvamman laadusta ja sen mukanaan tuomista muista sairauksista. Ainakin omassa lähipiirissäni ja työni kauttaa kohtaamissa perheissä on useimmiten käynyt niin että vanhemmat hautaavat kehitysvammaisen lapsensa.