Nyt käsi sydämelle. Puhutko pahaa kenestäkään tuttavastasi?
Mun mielestä se on ihmisluontoa ja minun ainakin on nostettava käsi syyllisenä pystyyn.. Olen puhunut pahaa jostain tuttavastani. Lähinnä tilanteissa, joissa olen kuullut tuttavan arvostelleen minua tai tapaani elää ja kasvattaa lapsiani. Kaikkea ei voi aina sanoa suoraan, koska vaikka itse ottaisin kritiikin mielummin itselleni osoitettuna, kaikki ei siihen kykene.
Itse varmistan kyllä aina sen, etten kasvojani varsinaisesti menettäisi jos kohde saisi asiasta tietää. En siis juoruile enkä kerro salaisuuksia, mutta jos tuttava on esim. arvostellut minua natsiäidiksi (väärin perustein), voin sanoa mielipiteeni hänen kasvatuksestaan. En kuitenkaan sano mitään mikä ei oikeasti pidä paikkaansa. Voin myös sanoa, etten juuri arvosta tuollaista selkäänpuukottamista ja se vaikuttaa mielipiteeseeni kyseisestä henkilöstä.
Kommentit (26)
Tai en ehkä pahaa, mutta arvostelen ja ihmettelen miks joku tekee niin tai näin ja sekin sano sitä ja tätä...
Ja niin tekee kaikki muutkin...
En halua kääntää ketään toisia ihmisiä vastaan vahvistaakseni omaa näkökulmaani,
vaan arvostelen toisten käytöstä ja sanomisia ja haen toista näkökulmaa ja toisaalta voimaa kestää omista arvotuksistani poikkeavaa käytöstä.
Pyrin purkamaan tätä närkästymistäni henkilöille, jotka eivät tod.näk. ymmärrä väärin ja lavertele eteenpäin, jolloin kyseessä olisi pahan puhuminen.
vähän niin kuin täällä AV:llä joku voi ihmetellä jonkun toisen tekemisiä; haetaan toista näkökulmaa, ei välttämättä arvostella ja tuomita.
Arvostelen esim. curlingvanhemmuutta.
Mutta IKINÄ en valehtele, vaan kaikki on totta oli se paskaa taikka ei.
mä välillä huomaan että tuli juoruttua jostakusta sellaista mitä olisi voinut jättää kertomattakin. Mutta olen kyllä tehnyt tietoisiakin valintoja, etten kerro vaikka kuinka hyvän juorun tietäisin. Salaisuudet totta kai pysyy salassa, niitä en levittele.
En pistä liikkeelle juoruja, kerro salaisuuksia tms, mutta arvostelen kyllä ihmisten tekemisiä ja mielipiteitä. Arvostelunkin hoidan aina asiallisesti, en siis esim. sano että X on ihan paska koska teki jotain.
Ei se että on jonkun tuttava tai ystävä tarkoita ainakana minusta sitä että tästä ihmisestä ei koskaan saisi sanoa mitään negatiivista.
että hyvin vähän. Jos mulla on jotakin negatiivista sanottavaa jostakusta, sanon sen ihmiselle, johon voin luottaa. Ensijaisesti pyrin ymmärtämään ihmisiä. Olen ollut elämäni aikana havaitsevinani, että tulee tyytymättömäksi ihmisiin, jos koko ajan odottaa kaikilta jotain oman mielen mukaista. Tätä yritän välttää, ettei tulisi pettymyksiä ja pahaa verta.
Mutta siis joo, joskus kyllä puhun läheisteni negatiivisistakin puolista muille.