Voiko kotihoidon tukea saada tässä tapauksessa?
Minä olen kohta menossa töihin ja mies jää silloin lomautetuksi kotiin hoitamaan 1,5v lasta. Voinko saada silti tuota kotihoidon tukea, vaikka olen kokopäivätyössä? Jos mies sitä hakisi itselleen, lomautusrahasta käsittääkseni vähennettäisi se tuki kokonaan eli ei mitään hyötyä. Mutta käykö tämä näin päin? Entä kuntalisä??
Kommentit (14)
isä vai äiti. Jos toinen on työtön tai lomautettu, vähennetään pienempi tuki isommasta eli saa vain lomautuksesta tulevan rahan.
se silti vähennetään miehesi korvauksesta. Kuntalisästä en osaa sanoa mutta uskoisin että sekin vähennetään.
Eli ei kannata hakea ollenkaan tuota kotihoidon tukea..
Ap
Eli ei kannata hakea ollenkaan tuota kotihoidon tukea..
Ap
kuntalisää vähennetty, kotihoidon tuki kylläkin. Eli kannattaa hakea sitä kotihoidon tukea ja kuntalisää, vaikka tietäisi että kotihoidon tuen osalta tulee kielteinen päätös. Näin ainakin jokunen vuosi sitten.
se silti vähennetään miehesi korvauksesta. Kuntalisästä en osaa sanoa mutta uskoisin että sekin vähennetään.
Eli, mies on lomautettuna (saa n.900e korvauksia) ja minä (toistaiseksi) ä-lomalla alimmalla tuella (koska olen työtön). Minulle myönnetään kotihoidontuki, mutta sama määrä vähennetään miehen korvauksista?
sosiaalietuutta ei makseta päällekkäin. Saat kielteisen päätöksen kotihoidon tuen osalta, mutta et kuntalisän.
Eli, mies on lomautettuna (saa n.900e korvauksia) ja minä (toistaiseksi) ä-lomalla alimmalla tuella (koska olen työtön). Minulle myönnetään kotihoidontuki, mutta sama määrä vähennetään miehen korvauksista?
Äitiys- ja vanhempainvapaalla kotihoidontukea ei saa. Jos jäät kotiin hoitamaan lasta, saat sen koko kotihoidontuen +lisän tuloista riippuen. Jos taas lähdet töihin, vähennetään kotihoidontuen määrä miehesi työttömyyskorvauksesta.
Eli, mies on lomautettuna (saa n.900e korvauksia) ja minä (toistaiseksi) äitiyslomalla alimmalla tuella (koska olen työtön). Minulle myönnetään kotihoidontuki, mutta sama määrä vähennetään miehen korvauksista?
etkä siis ilmeisesti työttömänä työnhakijana tällä hetkellä ja jos saat kotihoidontukea niin ei sitä summaa mieheltä vähennetä. Jos olisit itse töissä ja mies lapsen kanssa kotona niin silloin vähennettäisiin.
Näin ainakin meillä kun mies oli työttömänä ja minä sain kh-tukea.
sosiaalietuutta ei makseta päällekkäin. Saat kielteisen päätöksen kotihoidon tuen osalta, mutta et kuntalisän.
Eikö se menisi niin, että kotihoidontuesta (ja mahdollisesti hoitolisästä) tulisi kyllä myönteinen päätös, mutta summa vähennettäisiin työttömyyskorvauskesta?! Kuntalisä taas on kunnasta riippuvainen, millä perustein sitä maksetaan!
olen nyt ä-lomalla (vauva vasta 3kk ja toinen lapsista 4v.) eli kotihoidontuki alkaisi vasta joskus ensi vuonna. Meillä olisi tarkoituksena juuri se, että olisin lasten kanssa kotona, kunnes nuorin täyttää kolme (jolloin esikoinen menee kouluun). Miehen lomautuksen kestosta ei ole mitään tietoa, voipi olla että päättyy ensi kuussa tai ensi vuonna tähän samaan aikaan. Ja koska olin ä-lomalle jäädessäni työtön työnhakija, ei olisi mitään varmuutta, että edes pääsisin töihin -loman loputtua.
Lähinnä pelästytti se, että kotihoidontuki tultaisiin vähentämään miehen korvauksista, koska jäljelle jäävä summa olisi niin pieni, ettemme eläisi sillä. Mutta jos se vähennetään siinä tapauksessa, että mies on se, joka jää kotiin lasten kanssa (siis virallisesti) niin sitten ei ole hätää =)
jos saisi sen n.200e palkan päälle niin hienoa! koska olen pienituloinen niin sekin tuntuisi mukavasti. kiitän vastauksista!
Ap
Meillä näin. Mies lomautettuna, saa ansiosidonnaista, koska kuuluu liittoon. Minä hoitovapaalla, saan kotihoidontukea (ja kuntalisän siihen mukaan) Mieheltä ei vähennetä mitään ansiosidonnaisesta. Mutta jos minä menen tekemään yhdenkin tunnin töitä, mieheltä vähennetään ansiosidonnaisesta kotihoidontuki. (ei kuntalisää) Nyt ollaan sitten kumpikin kotona koska mua ei oteta töihin kokoaikaiseksi kun olen hoitovapaalla. Muutama vuoro olisi onnistunut, mutta ei pysty kun siitä ei ole rahallista hyötyä. En tiedä oliko tästä yhtään apua, mutta toivottavasti saatte asiat järjestettyä
mutta jos sinä olet työssä, niin se vähennetään miehesi korvauksesta. jos miehellesi tulee karenssi, niin kht juoksee kuitenkin, joten sitä kannattaa hakea. jos sinä olet hoitovapaalla ja miehesi työttömänä, niin kht:a ei vähennetä. pelkän lomautuksen aikana tuskin tulee karenssia, joten silloin tuolla kht:lla ei ole niinkään merkitystä.
Kotihoidon tukea maksetaan, kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa!
Kuntalisästä en osaa sanoa, koska ne kriteerit on jokaisessa kunnassa erilaiset. Kysy kunnalta :)