Onkohan joku lääkäri paikalla? Aivojen magneettikuvasta kysyttävää
12-vuotiaalla ollut muutama migreenikohtaus ja pari huimauskohtausta, jonka vuoksi menimme neurologille (yksityisesti)eikä mitään kummempaa löytynyt. Otettiin magneettikuva tuon huimauksen vuoksi. Tänään sain lausunnon, jota nyt mietin. Ensi viikolla mennään uudelleen neurologille kuulemaan vastaukset. Tässä välissä tyttö sairasti enterorokon, jolloin hänellä oli kova kuume ja kova päänsärky, nokkosrokkoa ja mahakipua. Parani siitä muutamassa päivässä ja tosiaan aika pian sen jälkeen otettiin aivojen magneettikuva. Lausunto vaikuttaa muuten hyvältä, mutta seuraava lause jäi mietityttämään: Vasemman isoaivohemisfäärin valkeassa aineessa näkyy lateraaliventrikkelin korpuksen yläosan tasolla pistemäinen, epäspesifi valkean aineen leesio. Ei demy-epäilyä eikä neolepsiaan viittaavaa ja muilta osin aivoparenkyymi kuvautuu säännöllisenä. No tämä seuraavakin hieman mietityttää: Oikealla mastoideum-lokeroston takaosassa vähäistä limakalvopaksuuntumaa, muuten korvalokerostot ja nenän sivuontelot ilmastoituvat hyvin.
Kiitos jos viitsit vaivautua....
Kommentit (30)
Ilman, että ne vaurioituisivat siitä?
kyse ei olisi mistään vakavasta. Nimittäin itseltä leikattiin aivokasvain viime kesänä ja ei voi (toki voi)olla meidän perheellä niin huono onni. Onneksi oli hyvälaatuinen ja hyvässä paikassa, mutta rankka kokemus kaikenkaikkiaan koko perheelle...
kyse ei olisi mistään vakavasta. Nimittäin itseltä leikattiin aivokasvain viime kesänä ja ei voi (toki voi)olla meidän perheellä niin huono onni. Onneksi oli hyvälaatuinen ja hyvässä paikassa, mutta rankka kokemus kaikenkaikkiaan koko perheelle...
Mikä oli operaatin nimi?
näin mulle on kerrottu. Mulla oli oik. otsalohkossa meningeooma n. 3 cm x 2 cm. Olin täysin terve, ei päänsärkyä yms. oireita. Olin koiran kanssa kävelyllä ja sain täysin yllättäin epilepsiakohtauksen, jonka syyksi löytyi kasvain. Aika järkyttävä uutinen. Olen siis vieläkin sairauslomalla. Leikkaus onnistui hyvin ja kasvain oli siis hyvälaatuinen. Toipuminen sujunut hyvin ja jälkitarkastus parin viikon päästä. On tämä silti järkyttävää ollut...
tuolausunto merkitsee? t. huolestunut ap
Miten kukaan voi ajatella, että aivoista saadaan otettua noin tarkkaa kuvaa.. Ilman, että ne vaurioituisivat siitä?
"Magneettikuvauksella on monia etuja röntgenkuvaukseen verrattuna. Ensinnäkin, koska magneettikuvauksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, se ei aiheuta vaaraa terveydelle. Toinen merkittävä etu on se, että magneettikuvauslaitteella saadut kuvat voidaan esittää sekä vaaka- että pystyleikkeinä."
Mutta tavallinen thoraxkuva on paaaaaaaaljon vaarallisempi, siinähän on nimenomaan tuota ionisoivaa säteilyä.
- Näin sanoi minulle myös neurologi, joka laittoi minut aivojen magneettikuvaukseen.
pieniin leesioihin oikein mitään voi sanoa. Se voi olla ihan anatominen juttu, tai joku vanha arpi, vaikka tulehduksen tekemä vaurio kudoksessa. Vanhemmilla ihmisillä nähdään usein pieniä verenkierron tukoksista johtuvia leesioita (hyvin paikallinen aivohalvaus, jota ei edes huomata oireina)
Leesio sinänsä ei sano yhtään mitään, vain sen, että kuvassa näkyy normaalista eroava alue. Se voi olla migreenin syy/seuraus tai sitten aiheuttaja voi olla ihan joku muu. Joka tapauksessa tuollaisia ei lähdetä sen kummemmin tutkimaan tai poistamaan, jos ei ole muita oireita. Seurantaa ehkä tehdään.
Migreeniin kannattaa hakea hyvä lääkitys, se on paljon vakavampi sairaus kuin tavallinen, yleensä lihasjumeista lähtevä päänsärky.
voinut tulla, kun lapsi joskus liikkatunnilla putosi päälleen "turmariipunnasta". Open mukaan oli oli kauhea kumaus kuulunut ja sai sormeen samalla murtuman. Nyt kun tarkkaan mietin, niin migreeniä on tainnut tosiaan olla tuon tapauksen jälkeen. Pitää oikein tutkia tarkemmin noita päivämääriä. Voi ei! Olen melkein varma, että näin on...Ei ne migreenit varmaan välittömästi alkaneet, ehkä muutama viikko/kuukausi sen jälkeen..Ei sille varmaan mitään voida tehdä enää, silloin kyllä levättiin....
Tosiaan en yhtään ollut muistanut tuota putoamista ennen enkä neurologillekaan kertonut, pitää nyt muistaa kertoa
mutta lääkärit eivät tee duuniaan ilmaiseksi klo 21 illalla.