Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua kaivataan imetyksen lopetukseen 9,5 kk vauva

Vierailija
29.09.2010 |

Vauvalla ikää 9,5 kk ja olisi tarkoitus lopettaa yhden/kahden kuukauden sisällä imetys kokonaan. Vauva ei ole juonut korvikkeita, ei käyttänyt tuttia eikä käyttänyt tuttipulloa.

Olen muutaman päivän antanut lehmän maitoa nokkamukista. Olen tähän asti imettänyt monta kertaa päivässä, mutta nyt yritän imettää korkeintaan kolme kertaa. Vauva protestoi nukkumaan mennessä kovin, koska on tottunut nukahtamaan tai melkein nukahtamaan tissille.

Tänään nukutin vauvan tuttipullolla missä oli lehmän maitoa. Onko mitään väliä käyttääkö tuttipulloa vai nokkamukia? Olen ostanut erilaisia nokkamukeja, mutta niistä tuntuu tulevan liian lujasti.

Kokemuksia kaivataan äideiltä, joilla on ollut samanlainen tilanne. Eli onko järkevää nukuttaa vauva sänkyynsä tuttipullolla vai mitenkä suosittelette? Tarkoitus ei olisi ottaa tuttipulloa pitkäksi aikaa käyttöön, mutta haluan päästä imetyksestä nopeasti eroon.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vähensin imetyksiä päivällä ja viimeiseksi jäi iltaimetys ennen nukahtamista. Ennen pitkää ei vauva enää kaivannut sitäkään vaan oppi nukahtamaan itsekseen.

Kannattaa harjoitella nukahtamista ilman maitoa jo nyt, on haastavaa ja hermoja vievää, mutta kyllä vauva siihen tottuu nopeasti. Eli en käyttäisi enää tuttipulloa. Mutta yksi mikä sopii toiselle ei sovi toiselle jne..

Vierailija
2/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Imetyskertojen vähentäminen aamu- ja päiväsyötöistä alkaen, viimeksi iltasyöttö ennen nukkumaan menoa

- aterioilla mukista juotava

- Kun jätin iltasyötön pois, annoin iltapuuron/vellin kanssa maitoa nokkamukista

- iltapuuron jälkeen iltasatu sylissä, sitten sänkyyn, paijailu ja peittely

Mielestäni ei kannattaisi edes ottaa tuttipulloa kuvioihin enää.

Meillä 3 lasta samoilla kuvioilla vieroittunut varsin kivuttomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suositella lehmänmaitoa alle 1 vuotiaina. Eli suosittelisin kuitenkin antamaan korvikemaitoa jos haluat imetyksestä eroon. Kannattaisi myös nukuttaa vauvaa ihan vaikka jonkun unirätin tms avulla. Tuttiin tai tuttipulloon ei varmaan kannata enää totuttaa.. Syötät vaan kunnon iltapalan ja annat mukista maitoa ja sitten nukutat vaikka sylissä unirätin kanssa. Luulen että se viikon aikana oppii nukahtamaan ilman tissiä.

Vierailija
4/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimit sitten nukuttamisen kanssa, kun minä olen yrittänyt nukuttaa ilman tissiä ja vienyt vauvan sänkyyn, mutta nousee koko ajan pystyyn ja olen hänet jättänyt sinne yksin ja antanut huutaa jonkun aikaa ja, jos ei rauhoitu niin menen huoneeseen ja laitan uudelleen makaamaan tai otan vähäksi aikaa syliin, mutta en ole tälläisessa nukuttamisessa onnistunut ilman sitä maitoa. Aiemmin tilanne on päätynyt siihen, että annan tissiä tai sitten tuon lapsen olohuoneeseen ja onkin lähtenyt leikkimään, vaikka hetki sitten oli aivan väsynyt.

En tiedä kuinka kauan uskaltaa huudattaa vauvaa ja pitääkö huoneessa käydä välillä?

Meillä on tähän asti mennyt kaikki paremmin, kuin hyvin, mutta nyt on hermot vähän loppu, mutta eiköhän tämä tästä. Tulee syyllisyys, että kannattaako imetystä sittenkään vielä lopettaa, mutta toisaalta olen imettänyt jo niin kauan, että soisin että saan lopettaa ilman huonoa omatuntoa.

Haluan lopettaa imettämisen, koska minusta tuntuu, että imetys häiritsee kiinteiden syömistä. Meillä on ongelmana vähäinen painonnousu ja vauva tuntuisi syövän vain rintaa siksi päätin, että lopetan tissittelyn, jotta ei olisi sitä häiriötekijänä.

Vierailija
5/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että 10 kk ikäisestä voi siirtyä maitotuotteisíin ja näin ollen kun lapsi oppii syömään ja juomaan näitä tuotteita niin voi lopettaa imettämisen samaan aikaan.

Korvikkeita en halua antaa.

Vierailija
6/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa juuri tuossa 9-10 kk ikäisenä paino lakkasi nousemasta yhtä hyvin kuin ennen, mutta mä taas tein päin vastoin kuin sinä, eli annoin sitten tissiä vauvalle (koska sairasteli myös silloin paljon). Nyt parivuotiaana on edelleen aika huono syömään, et ehkä sun ratkaisu on parempi.

Mitä tohon nukuttamiseen tulee, mä istuin vauvan vieressä kun hän huusi, en siis jättänyt yksin, vaan paijasin ja laulelin, en ottanut myöskään syliin. Kyllä se siitä sitten nukahti, vaikka aluksi huutoa kesti reilut parikin tuntia. Huutamisen jälkeen vauvan on kyllä tärkeä saada jotain juotavaa, joko sitä maitoa mukista tai sitten vettä.

Vierailija
7/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiiteä ruoka eli siitä saa energiaa enmmän kuin kiinteistä. Alle yksivuotiaan pääasiallinen ravinto kuuluu olla maito (siis maito ämmänä, korvikkeena tai tölkkimaitona).

Vierailija
8/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että 10 kk ikäisestä voi siirtyä maitotuotteisíin ja näin ollen kun lapsi oppii syömään ja juomaan näitä tuotteita niin voi lopettaa imettämisen samaan aikaan. Korvikkeita en halua antaa.

Hapanmaitotuotteisiin!! Ei "raakaa maitoa" vielä noin pienelle!!

Vierailija
9/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaisit imettämisen muuten, mutta jatkaisit imettämistä iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa? Näin saisit vauvan helposti nukahtamaan imettämällä. Näin minä olen tehnyt. Mielestäni pääsin siten paljon helpommalla kuin niin, että olisin yrittänyt saada lasta väkisin nukkumaan ilman imettämistä.

Jossain vaiheessa lapsi ei sitten enää nukahtanutkaan imettämiseen. Silloin panin lapsen sänkyyn ja istuin sen vieressä niin kauan, että hän nukahti. Vähitellen sitten rupesin aina käymään välissä muualla, vaikka lapsi olikin vielä hereillä (sanoin lapselle, että käyn hoitamassa sen ja sen jutun ja tulen sitten takaisin). Vähitellen pidensin näitä asioiden toimittamisia ja lopulta lapsi oppi nukkumaan sillä aikaa kuin olin asioilla. Sen jälkeen riittikin se, että panin lapsen sänkyyn, ja pienten iltarituaalien jälkeen hän nukahti siihen itsekseen.

Pääsin mielestäni tosi helpolla, eikä lasta tarvinnut huudattaa missään vaiheessa.

Yksi imetyskerta päivässä tuskin häiritsee liikaa muuta syömistä.

Vierailija
10/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että 10 kk ikäisestä voi siirtyä maitotuotteisíin ja näin ollen kun lapsi oppii syömään ja juomaan näitä tuotteita niin voi lopettaa imettämisen samaan aikaan.

Korvikkeita en halua antaa.

Eikös korvikkeet ole tehty lehmänmaidosta?

Esim. NAN 3 on jo isommalle lapselle räätälöity? Lähinnä mietin vaan että iso hyppäys äidinmaidosta suoraan tavalliseen maitoon saattaa (joillain) aiheuttaa mahavaivoja. Ei siis muuten mitenkään toi vaan särähti jotenkin korvaan...

Mutta asiaan:

Tuttipulloa en enää välttämättä lähtisi opettamaan vaan juuri ruokailuiden yhteydessä sitä maitoa nokkamukista ja sitten "iltatissi" ja sen jälkeen sänkyyn.

Meillä nukkumisasiossa auttoi kirja "pehmeä matka höyhensaarille" missä oli hyvin mielestäni selitetty se miten voi esimerkiksi toimia jos lapsi on tottunut nukahtamaan rinnalle. Ja muutenkin miten saada lapsi nukkumaan paremmin ilman "huudatusta".

Vierailija
11/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaisit imettämisen muuten, mutta jatkaisit imettämistä iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa? Näin saisit vauvan helposti nukahtamaan imettämällä. Näin minä olen tehnyt. Mielestäni pääsin siten paljon helpommalla kuin niin, että olisin yrittänyt saada lasta väkisin nukkumaan ilman imettämistä.

Jossain vaiheessa lapsi ei sitten enää nukahtanutkaan imettämiseen. Silloin panin lapsen sänkyyn ja istuin sen vieressä niin kauan, että hän nukahti. Vähitellen sitten rupesin aina käymään välissä muualla, vaikka lapsi olikin vielä hereillä (sanoin lapselle, että käyn hoitamassa sen ja sen jutun ja tulen sitten takaisin). Vähitellen pidensin näitä asioiden toimittamisia ja lopulta lapsi oppi nukkumaan sillä aikaa kuin olin asioilla. Sen jälkeen riittikin se, että panin lapsen sänkyyn, ja pienten iltarituaalien jälkeen hän nukahti siihen itsekseen.

Pääsin mielestäni tosi helpolla, eikä lasta tarvinnut huudattaa missään vaiheessa.

Yksi imetyskerta päivässä tuskin häiritsee liikaa muuta syömistä.

Me keksittiin toi "asioilla käynti" vasta paljon paljon myöhemmin, mutta se tosiaan toimii!

Vierailija
12/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiiteä ruoka eli siitä saa energiaa enmmän kuin kiinteistä. Alle yksivuotiaan pääasiallinen ravinto kuuluu olla maito (siis maito ämmänä, korvikkeena tai tölkkimaitona).

joku imetysfriikki liikenteessä vai?

Kyllä mielestäni tuon ikäinen lapsi tarvitsee jo kiinteitä! Mutta en lähde asiasta vänkäämään, ei näytä vaikuttavan teihin imetysfriikeihin ollenkaan...

Vierailija
13/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku imetysfriikki liikenteessä vai?

Kyllä mielestäni tuon ikäinen lapsi tarvitsee jo kiinteitä! Mutta en lähde asiasta vänkäämään, ei näytä vaikuttavan teihin imetysfriikeihin ollenkaan...

edellinen, mutta sulla taitaa olla vaikeuksia ymmärtää sanan "pääasiallinen" merkitystä. Pääasiallinen ei tarkoita samaa kuin pelkästään tai ainoastaan.

Kun äidinmaito on pääasiallinen ravinto, se ei tarkoita, että se on ainoaa ravintoa vaan se on hyvin tärkeässä ja hallitsevassakin osassa, mutta sen lisäksi syödään paljon muutakin. Eli niitä kiinteitä.

(Tosin suositus taitaa sanoa, että äidinmaito on tärkeää alle vuoden ikäiselle, ei tarvitse enää olla ihan pääasiallinenkaan.)

Vierailija
14/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo isompi lapsi, mutta ei ole koskaan nukutettu tuttipullon kanssa enkä aio nyt aloittaa, vaikki imetystä olen lopettamassa.

Mitä tahansa illalla teetkin, niin siitä muodostuu lapselle rutiini ja jos saa maitopullon nukkumaan mennessä, niin tietysti osaa sitä vaatia seuraavanakin iltana. Helpommalla pääset, jos saat ensin ne muut rutiinit kuntoon, imetyksen jätät pois vasta sitten kun lapsi ei enää käytä sinua tuttina. Imetys ensin ja sitten lapsi omaan sänkyyn/viereen nukahtamaan, parin viikon jälkeen sitten imetys pois.

Vierailija
15/15 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsa ei välttämättä siedä vielä kovin hyvin lehmän maitoa tuon ikäisenä ja jotkut eivät vain halua juoda maitoa, kokeile piimää, sitä on helppo juottaa lasista aterioillakin. Itse en siirtyisi vielä tuon ikäisen kanssa pelkkään lehmänmaitoon, hapanmaitotuotteet on kuitenkin paljon vatsaystävällisempiä.