Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen liike körttiläisyys on ja millaisia körtit ovat?

Vierailija
28.09.2010 |

Minun mielikuvani on mustia vaatteita ja kaiken kieltämistä, mutta en ole enää ollenkaan varma, onko tuo mitenkään paikkaansapitävä juttu ollenkaan. Olen aika kauan tuntenut yhden ihmisen kaveripohjalta harrastuksen kautta ja olen ehkä vähän ihastunutkin. Meillä synkkaa hyvin, on juteltu kaikenlaista ja tyyppi on tuntunut kaikinpuolin ihan tavalliselta. Mukava ja hauska, urheilullinen, vasttuullisessa työssä. Paljon kavereita ja pidetty ihminen. Nyt ihan ohimennen mainitsi, että tietty aika ei käy, kun on menossa seuroihin ja kertoi olevansa körtti, heillä päin kuulemma puhelinpylväätkin ovat.

Minulla oli leuka lattiassa enkä viitsinyt enempää häneltä itseltään kysyä. Itse olen lähinnä ateisti enkä kuulu kirkkoon. Minkälainen lahko tämä körttiläisyys on ja kannattaisiko unohtaa koko mies samantien?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen mieheen voi tutustua. Voi olla keskimääräistä parempikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysyisit häneltä itseltään,että miten körttiläisyys näkyy hänen elämässään!Miksi täällä kyselet?Et täältä kuitenkaan saa yhtä hyvää vastausta,kuin häneltä itseltään!Onko uskonto niin tabu,ettet voi edes puhua asiasta?Varmaan hänkin osaa odottaa,että sinä et ajattele samoin välttämättä ja haluaisi kertoa asiasta että pääsisit ennakkoluuloistasi.

Vierailija
4/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-mielestäni näistä "lahkoista" sallivimpia kaikenlaisen elämänmenon suhteen

-nöyriä, liika ylvästely ei ole ok

-ajattelevat enemmänkin sitä omaa uskoaan ja kaipuuta jumalayhteyteen kuin sitten muiden ihmisten uskoa tai hyvyyttä

Vierailija
5/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja körttien nettisivut!

Ei herännäisyys ole mun mielestä mikään "lahko".

Riippuu aina ihmisestä kuinka ennakkoluuloton on, eli jos osaat arvostaa toisen ihmisen vakaumusta, eikä teillä ole pahoja erimielisyyksiä uskon suhteen, niin miksi pitäisi heittää mahdollisesti hyvä suhde hukkaan. Tosin en usko että uskovainenkaan alkaa suhteeseen täysin uskonnottoman kanssa, ellei sitten aio sua käännyttää! Ja toisaalta ei se tarkoita, että ihminen on himouskovainen, jos hän käy seuroissa.

Vierailija
6/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kirkon sisällä toimiva herätysliike. Siinä on tärkeää Jumalan suuruus ja ihmisen pienuus, kun oikein tiukille joutuu, on myönnettävä, että itse vain panee vastaan, Jumala etsii, kutsuu ja pelastaa.

Körttiläisyyteen kuuluu avaruus ja laajasti toisten hyväksyminen. Kulttuuria, urheilua yms. toki voi harrastaa. Vaatteet ovat tavallisia, emme me körtit ulkoisesti erotu mitenkään.

Seuroissa veisataan Siionin virsiä, mollisävelmäisiä virsiä, jotka oikeastaan rukousta. Puheet ovat lyhyitä, usein pohdiskelevia.

Kysy mieheltä enemmän, ota selvää, mitä körttiläisyys ja seuroissa käyminen hänelle merkitsevät. Eikä körttiläisyyden olemukseen tutustuminenkaan olisi huono vaihtoehto.

Vierailija
7/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät ehkä kirkossa vähän keskimääräistä useammin ja tosiaan välillä seuroissa. Ammatillisesti ovat ehkä hieman tavallista useammin suunatutuneet ns. kutsumusaloille. Toki insinöörejäkin porukassa riittää, mutta moni pyrkii sellaiseen työhön, jossa kokee voivansa palvella muita ihmisiä tai joilla kokee olevan muukin merkitys kuin raha.

Toisten synneistä eivät ole yleensä kovin kiinnostuneita, vaikka omiaan surevat. Keskimäärin liberaalimmasta päästä kristittyjä, suuri osa kannattaa mm. homoavioliittoja ja niiden siunaamista kirkossa, vaikka eivät sen tyyppisiä asioita uskossa tärkeänä pidäkään.

Uskovaisiksi ei muuten kannata haukkua. Kunnon körtti istuu mieluummin alasti kusiaispesässä kuin määrittelee itsensä sanalla uskovainen (viittaa liikaa siihen, että usko olisi lähtöisin ihmisestä eikä Jumalasta.)

Vierailija
8/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa usko on merkinnyt hänen elämässään voimavaraa? Muuttuiko se mies muuksi, kun sait kuulla hänen hengellisestä suuntautumisestaan? Ilmeisesti sinäkin merkitset hänelle jotain, kun kertoi tuollaisen henkilökohtaisen asian.

Vierailija
9/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen mieheen voi tutustua. Voi olla keskimääräistä parempikin.

Ihminen, joka pystyy vitsailemaan vakaumuksestaan, ei voi olla kovin ahdasmielinen.

Vierailija
10/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi itkeä(surusta), kun kuuli minun olevan raskaana, eikä olla miehen kanssa naimisissa. Seurusteltu kyllä 5 vuotta

Vierailija
11/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi itkeä(surusta), kun kuuli minun olevan raskaana, eikä olla miehen kanssa naimisissa. Seurusteltu kyllä 5 vuotta

Moni vanha ihminen kasvoi yhteiskunnassa jossa äpärä lapsi oli häpeä.

Ja se on iso asia että seksi suhde on avioliiton sisäpuolella, koska muuten se on moraalittomuutta, ja seksuaalinen moraalittomuus ei kuulu uskovaisen elämään.

siis et voi tosissasi uskoa raamatun sanomaan jne ja olla samaan aikaan huijari, rikollinen, valehtelija, varas tai seksuaalisesti moraaliton

Vierailija
12/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tapasi sanoa meitä lapsia körttiläisiksi, jos pukeuduttiin miten sattuu, ja oli tukka sekaisin. :D

Vierailija
13/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan kyllä olla ymmärtäväinen...

Nyt anoppi on huolissaan, kun poika menee joulun jälkeen päiväkotiin, että sitä varmasti aletaan haukkua äpäräksi... :(

Vierailija
14/35 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan kyllä olla ymmärtäväinen... Nyt anoppi on huolissaan, kun poika menee joulun jälkeen päiväkotiin, että sitä varmasti aletaan haukkua äpäräksi... :(

Ei siitä ole niin pitkä aika kun noin tapahtui

Vierailija
15/35 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kysyisi körttiläisyydestä mieheltä itseltään, siinähän saatte lisää jutunjuurta.

Vierailija
16/35 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan kyllä olla ymmärtäväinen... Nyt anoppi on huolissaan, kun poika menee joulun jälkeen päiväkotiin, että sitä varmasti aletaan haukkua äpäräksi... :(

Ei siitä ole niin pitkä aika kun noin tapahtui

Ja joillakin vanhoilla ihmisillä (jopa vähän yli kuusikymppisillä, jota siis eivät ole edes erityisen vanhoja) on aika ihmeellsiä piintyneitä käsityksiä, vaikkeivät olisi edes erityisen uskonnollisia.

Vierailija
17/35 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi körtti. Körtit hyväksyvät yleensä myös naispapit mukisematta.
Mulla kesti kauan ennenkuin löysin "oman porukan". Mun on hankala käyttää itsestäni uskova-sanaa, Jeesuksen seuraaja kylläkin. Samoin "pelastusvarmuus" on mulle sellainen mitä saa nikottelemaan. Parempi kulkea valveilla itsensä kanssa kuin ruotia toisten tekemisiä.
Aloittajalle: Jos teillä synkkaa ja annat miehen olla uskossa, niin sun ei tarvitse vaihtaa. ;)

Vierailija
18/35 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen körtti. Meillä kivetkin on körttejä ja heinät huojuu siionin virsiä. Anteeksiantoa, armoa ja hyväksyntää, sitä on körttiläisyys. 

Vierailija
19/35 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 23:51"]

Koitan kyllä olla ymmärtäväinen...
Nyt anoppi on huolissaan, kun poika menee joulun jälkeen päiväkotiin, että sitä varmasti aletaan haukkua äpäräksi... :(

[/quote]Aivan varmasti.

Vierailija
20/35 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:47"]

Yhdesti eräs henkilö kysyi kuulunko mihinkään uskontoon, kun sanoin että en kuulu, niin hän sanoi että minä voisin ryhtyä körtiksi niin kuin hänkin. Hän sanoi että kirkossa ei tarvi käydä muuta kuin aihessta. En kuitenkaan usko, että hän on uskovainen, vaikka saattaa kuulua kirkkoon. Itse olen olettanut että körtti on vain kirkkoon kuuluva uskonnoton ihminen.

[/quote]Erikoinen kommentti, en ihan tainnut tavoittaa sanomaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan