Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opeista löytyy maailman ärsyttävimmät ihmiset

Vierailija
28.09.2010 |

Ja toki myös paljon ihania :)

Nyt vaan olen saanut yliannoksen niistä ärsyttävistä. Teen työtä kansalaisjärjestössä, ja vierailemme kouluilla _kutsuttuina_ asiantuntijoina, ilmaiseksi. Eli luulisi, että ovat iloisia. Mutta ei. Tälläkin viikolla on nähty jo seuraavaa:

- Ope nro. 1 tulee luokan kanssa tilaisuuteen ja on saman tien lähdössä pois. Sanomme, että open pitäisi olla paikalla, koska hän on vastuussa oppilaista. Ope on silminnähden närkästynyt siitä, että hänen suunnittelemansa vapaatunti meni mönkään. Ilmoittaa kovaäänisesti oppilaille, ettei täällä tarvitse kärsiä ellei halua. Ja kertoo, että asia on niin tylsä, ettei hänkään jaksaisi kuunnella.

- Ope nro. 2 tuo tilaisuuteen yläasteluokan. Luokka on kovin passiivinen, ja patistelen heitä mukaan: "tämä asia opetetaan ala-asteella, joku osaa varmasti vastata kysymykseeni". Tilaisuuden jälkeen ope kommentoi minulle vihaisena: "Olitpa epärakentava, eihän nämä erityisoppilaat kaikkea voi osata". Ei ole maininnut mitään erityisoppilaista etukäteen.

- Ope nro. 3 moittii minua tilaisuuden jälkeen siitä, etten huomioinut maahanmuuttajaoppilaita. He eivät osaa suomea, joten minun olisi pitänyt puhua somalia!

No joo, nämä ovat vain jäävuoren huippu, suurin osa opeista on tosi mukavia. Mutta ihmetyttää nämä muutamat, jotka luulevat, että kasvatusvastuu ulottuu myös vierailijoihin.

P.S. olen itsekin ammatiltani ope

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pakko on kestää ja näyttää pirteää naamaa, kun siitä saa palkan.

t. ope

Vierailija
22/24 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin jos aiot heitä osallistaa! Ja toisekseen, kunnon infot myös opeille, ei riitä, että sovit jonkun koulusihteerin kanssa jotain tulostasi sovittaessa, vaan ihan esittäydyt ja kättelet open ja juttelette! Mä oon ainakin kokenut nolona myös sen, että mut on ikään kuin "heitetty ulos" kun oppilaille on tullut joku ulkopuolinen taho puhumaan ja siellä olen istunut oppilaiden kanssa. "Opettaja voisi kyllä tässä vaiheessa jo poistua, että me päästään aloittamaan." Oli aika hölmö olo, mutta jatkossa kysynkin aina, toivotaanko mun olevan paikalla. Ja se ei tarkoita, että kärttäisin hyppytuntia...

Jossa kerrotaan, mistä on kyse, mitä koulun ja open tulisi huomioida. Lisäksi olen pyytänyt etukäteen tietoa, jos minun pitäisi huomioida jotain. Kouluilta ei yleensä vastata mitään. ap

On todellakin sellaisia peruskouluja, että asioita ei vain organisoida mitenkään. Meillä oli tilanne, että järjestön tyyppi tuli aamulla paikalle, kaikki oli ihan että ooh, mikä luento. Sitten eräs koulun työntekijöistä järjesti minuutissa tilan ja oppilaat paikalle. Opet voi olla vähän näreissään, jos tuleekin minuutissa tunnin mittainen luento oman tunnin päälle.

En tiedä, mikä koulu oli kyseessä ja mitä oli tapahtunut, mutta tosiaan, joissain kouluissa ei oikein informaatio kulje. Ei ihme, että kouluilta ei tule mitään infoa, kun kukaan ei ole vastuussa tällaisista luennoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin jos aiot heitä osallistaa! Ja toisekseen, kunnon infot myös opeille, ei riitä, että sovit jonkun koulusihteerin kanssa jotain tulostasi sovittaessa, vaan ihan esittäydyt ja kättelet open ja juttelette! Mä oon ainakin kokenut nolona myös sen, että mut on ikään kuin "heitetty ulos" kun oppilaille on tullut joku ulkopuolinen taho puhumaan ja siellä olen istunut oppilaiden kanssa. "Opettaja voisi kyllä tässä vaiheessa jo poistua, että me päästään aloittamaan." Oli aika hölmö olo, mutta jatkossa kysynkin aina, toivotaanko mun olevan paikalla. Ja se ei tarkoita, että kärttäisin hyppytuntia...

Jossa kerrotaan, mistä on kyse, mitä koulun ja open tulisi huomioida. Lisäksi olen pyytänyt etukäteen tietoa, jos minun pitäisi huomioida jotain. Kouluilta ei yleensä vastata mitään. ap

On todellakin sellaisia peruskouluja, että asioita ei vain organisoida mitenkään. Meillä oli tilanne, että järjestön tyyppi tuli aamulla paikalle, kaikki oli ihan että ooh, mikä luento. Sitten eräs koulun työntekijöistä järjesti minuutissa tilan ja oppilaat paikalle. Opet voi olla vähän näreissään, jos tuleekin minuutissa tunnin mittainen luento oman tunnin päälle.

En tiedä, mikä koulu oli kyseessä ja mitä oli tapahtunut, mutta tosiaan, joissain kouluissa ei oikein informaatio kulje. Ei ihme, että kouluilta ei tule mitään infoa, kun kukaan ei ole vastuussa tällaisista luennoista.

Vierailija
24/24 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi oli asiaton riippumatta siitä oliko kuulijakunta erityisoppilaita vai ei. Ope nro 3 oli myös oikeassa. Ei sinun kukaan oleta puhuvan somaliaa vaan englannilla olisit voinut pääkohdat todeta. Sinun täytyisi tutustua etukäteen kuulijakuntaasi, kysellä opettajilta minkä ikäisiä oppilaita on tulossa ja onko jotakin erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tämä kuuluu osana valmistautumiseen.

Että koulussa opetetaan suomeksi. Enkä sitäpaitsi usko, että ne 1-6 -luokkalaiset somalilapset ymmärtävät englantia yhtään paremmin kuin suomea.