Opeista löytyy maailman ärsyttävimmät ihmiset
Ja toki myös paljon ihania :)
Nyt vaan olen saanut yliannoksen niistä ärsyttävistä. Teen työtä kansalaisjärjestössä, ja vierailemme kouluilla _kutsuttuina_ asiantuntijoina, ilmaiseksi. Eli luulisi, että ovat iloisia. Mutta ei. Tälläkin viikolla on nähty jo seuraavaa:
- Ope nro. 1 tulee luokan kanssa tilaisuuteen ja on saman tien lähdössä pois. Sanomme, että open pitäisi olla paikalla, koska hän on vastuussa oppilaista. Ope on silminnähden närkästynyt siitä, että hänen suunnittelemansa vapaatunti meni mönkään. Ilmoittaa kovaäänisesti oppilaille, ettei täällä tarvitse kärsiä ellei halua. Ja kertoo, että asia on niin tylsä, ettei hänkään jaksaisi kuunnella.
- Ope nro. 2 tuo tilaisuuteen yläasteluokan. Luokka on kovin passiivinen, ja patistelen heitä mukaan: "tämä asia opetetaan ala-asteella, joku osaa varmasti vastata kysymykseeni". Tilaisuuden jälkeen ope kommentoi minulle vihaisena: "Olitpa epärakentava, eihän nämä erityisoppilaat kaikkea voi osata". Ei ole maininnut mitään erityisoppilaista etukäteen.
- Ope nro. 3 moittii minua tilaisuuden jälkeen siitä, etten huomioinut maahanmuuttajaoppilaita. He eivät osaa suomea, joten minun olisi pitänyt puhua somalia!
No joo, nämä ovat vain jäävuoren huippu, suurin osa opeista on tosi mukavia. Mutta ihmetyttää nämä muutamat, jotka luulevat, että kasvatusvastuu ulottuu myös vierailijoihin.
P.S. olen itsekin ammatiltani ope
Kommentit (24)
En esiinny täällä järjestön edustajana, vaan puran ärsytystä yksityishenkilönä.
ap
Yhtä hyvin voisit sanoa samaa vaikka sairaanhoitajista tai virastopäälliköistä.
Juu ja en ole ope.
Eli en todellakaan leimaa koko ammattikuntaa. Ja kuten sanoin, olen itsekin ope.
ap
et sitten parempaa keksinyt...nO TULIPA yksi ammattikunta haukuttua. Ketkä seuraavaksi? vaihteeksi yh:t?bussikuskit?
Kommenttisi oli asiaton riippumatta siitä oliko kuulijakunta erityisoppilaita vai ei.
Ope nro 3 oli myös oikeassa. Ei sinun kukaan oleta puhuvan somaliaa vaan englannilla olisit voinut pääkohdat todeta.
Sinun täytyisi tutustua etukäteen kuulijakuntaasi, kysellä opettajilta minkä ikäisiä oppilaita on tulossa ja onko jotakin erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tämä kuuluu osana valmistautumiseen.
etukäteen siitä, että onko kyseesssä erityisluokka ja mikä luokka ja onko maahanmuuttajia tai muita erityistarpeisia. Kyllä mä aina otan, kun teen vastaavia hommia. Olen yhteydessä opettajaan, jonka luokalle menen puhumaan/jonkun luokka tulee meidän luo ja selitän tälle, mitä aion tehdä ja teettää ja kysyn että millaista väkeä on ja onko erityishuomioitavaa.
etenkin jos aiot heitä osallistaa! Ja toisekseen, kunnon infot myös opeille, ei riitä, että sovit jonkun koulusihteerin kanssa jotain tulostasi sovittaessa, vaan ihan esittäydyt ja kättelet open ja juttelette! Mä oon ainakin kokenut nolona myös sen, että mut on ikään kuin "heitetty ulos" kun oppilaille on tullut joku ulkopuolinen taho puhumaan ja siellä olen istunut oppilaiden kanssa. "Opettaja voisi kyllä tässä vaiheessa jo poistua, että me päästään aloittamaan." Oli aika hölmö olo, mutta jatkossa kysynkin aina, toivotaanko mun olevan paikalla. Ja se ei tarkoita, että kärttäisin hyppytuntia...
Luokkamme oli kirjattu (ihan pyytämättä ja tilaamatta) tällaiseen tuokioon, josta kukaan ei tiennyt juuri mitään etukäteen. Kun tunti alkoi, en tietenkään ollut voinut valmistaa luokkaani etukäteen mitenkään, koska en itsekään tiennyt mitä tuleman piti. Ennen opetustuokion alkua selvisi yhtä ja toista joka olisi ollut syytä tietää etukäteen. Erityislapsia ja heikosti suomenkieltä puhuvia, joita on täällä joka koulussa ainakin meillä päin, ei huomioitu mitenkään. Oppilailla oli ollut välitunnilla isompi rähinä, jota selvitin hetken tunnin alusta. Luokassa oli useita henkilöitä järjestöstä. Kukaan ei tuntunut ottavan vastuuta mistään. Opetustuokio kesti huomattavasti pidempään kuin oli ilmoitettu. Oppilaat eivät jaksaneet kuunnella, en minäkään. Tuokion pitäjät sopivat pitkin tuntia mitä tehtäisiin sittenkin ja sopottivat hiljaa ikätasolle aivan liian vaikeita asioita. Tuntui että aika meni hukkaan.
etukäteen siitä, että onko kyseesssä erityisluokka ja mikä luokka ja onko maahanmuuttajia tai muita erityistarpeisia. Kyllä mä aina otan, kun teen vastaavia hommia. Olen yhteydessä opettajaan, jonka luokalle menen puhumaan/jonkun luokka tulee meidän luo ja selitän tälle, mitä aion tehdä ja teettää ja kysyn että millaista väkeä on ja onko erityishuomioitavaa.
Ei kerrottu mitään.
ap
Luokkamme oli kirjattu (ihan pyytämättä ja tilaamatta) tällaiseen tuokioon, josta kukaan ei tiennyt juuri mitään etukäteen. Kun tunti alkoi, en tietenkään ollut voinut valmistaa luokkaani etukäteen mitenkään, koska en itsekään tiennyt mitä tuleman piti. Ennen opetustuokion alkua selvisi yhtä ja toista joka olisi ollut syytä tietää etukäteen. Erityislapsia ja heikosti suomenkieltä puhuvia, joita on täällä joka koulussa ainakin meillä päin, ei huomioitu mitenkään. Oppilailla oli ollut välitunnilla isompi rähinä, jota selvitin hetken tunnin alusta. Luokassa oli useita henkilöitä järjestöstä. Kukaan ei tuntunut ottavan vastuuta mistään. Opetustuokio kesti huomattavasti pidempään kuin oli ilmoitettu. Oppilaat eivät jaksaneet kuunnella, en minäkään. Tuokion pitäjät sopivat pitkin tuntia mitä tehtäisiin sittenkin ja sopottivat hiljaa ikätasolle aivan liian vaikeita asioita. Tuntui että aika meni hukkaan.
Tuskin kävin teillä, ei kuulosta tutulta (ei kestänyt pidempään vaan vähemmän aikaa kun oli sovittu ja oppilaat viihtyivät hyvin). No enivei, ei ole minun vikani, eikä järjestöni, jos meidät tilataan tilaisuuteen, johon ei haluta osallistua. Hauku tuosta se, joka on kirjannut.
En voi huomioida erityislapsia ja maahanmuuttajia etukäteen, jos minulle ei heistä kerrota.
ap
Kommenttisi oli asiaton riippumatta siitä oliko kuulijakunta erityisoppilaita vai ei.
Ope nro 3 oli myös oikeassa. Ei sinun kukaan oleta puhuvan somaliaa vaan englannilla olisit voinut pääkohdat todeta.
Sinun täytyisi tutustua etukäteen kuulijakuntaasi, kysellä opettajilta minkä ikäisiä oppilaita on tulossa ja onko jotakin erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tämä kuuluu osana valmistautumiseen.
Miksi olet sitä mieltä, että kommenttini on asiaton? Sanoin, että asia on sellaista, joka on opetettu ala-asteella, tarkoitus oli vain patistella oppilaita vastaamaan, koska arvelin, että he eivät viitsi viitata.
ap
etenkin jos aiot heitä osallistaa! Ja toisekseen, kunnon infot myös opeille, ei riitä, että sovit jonkun koulusihteerin kanssa jotain tulostasi sovittaessa, vaan ihan esittäydyt ja kättelet open ja juttelette! Mä oon ainakin kokenut nolona myös sen, että mut on ikään kuin "heitetty ulos" kun oppilaille on tullut joku ulkopuolinen taho puhumaan ja siellä olen istunut oppilaiden kanssa. "Opettaja voisi kyllä tässä vaiheessa jo poistua, että me päästään aloittamaan." Oli aika hölmö olo, mutta jatkossa kysynkin aina, toivotaanko mun olevan paikalla. Ja se ei tarkoita, että kärttäisin hyppytuntia...
Jossa kerrotaan, mistä on kyse, mitä koulun ja open tulisi huomioida. Lisäksi olen pyytänyt etukäteen tietoa, jos minun pitäisi huomioida jotain. Kouluilta ei yleensä vastata mitään.
ap
et sitten parempaa keksinyt...nO TULIPA yksi ammattikunta haukuttua. Ketkä seuraavaksi? vaihteeksi yh:t?bussikuskit?
Ja jos olisit vaivautunut lukemaan otsikkoa pidemmälle, olisit huomannut, että kirjoitin myös "ja paljon ihaniakin". Lisäksi olisit huomannut, että kirjoitin, että suurin osa opeista on mukavia, ja nämä ikävät ovat vain jäävuoren huippu.
ap
Kommenttisi oli asiaton riippumatta siitä oliko kuulijakunta erityisoppilaita vai ei. Ope nro 3 oli myös oikeassa. Ei sinun kukaan oleta puhuvan somaliaa vaan englannilla olisit voinut pääkohdat todeta. Sinun täytyisi tutustua etukäteen kuulijakuntaasi, kysellä opettajilta minkä ikäisiä oppilaita on tulossa ja onko jotakin erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tämä kuuluu osana valmistautumiseen.
Kommenttisi oli asiaton riippumatta siitä oliko kuulijakunta erityisoppilaita vai ei. Ope nro 3 oli myös oikeassa. Ei sinun kukaan oleta puhuvan somaliaa vaan englannilla olisit voinut pääkohdat todeta. Sinun täytyisi tutustua etukäteen kuulijakuntaasi, kysellä opettajilta minkä ikäisiä oppilaita on tulossa ja onko jotakin erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tämä kuuluu osana valmistautumiseen.
Että koulussa opetetaan suomeksi. Enkä sitäpaitsi usko, että ne 1-6 -luokkalaiset somalilapset ymmärtävät englantia yhtään paremmin kuin suomea.
Sen ymmärrän, jos opettaja ei ole kovin hyvin informoitu tilaisuudesta (lähettämäsi etukäteistiedot eivät välttämättä tosiaan siirry opettajille asti), mutta johan on toope ope, joka alkaa huudella, ettei "täällä tarvitse kärsiä, ja asia on niin tylsä, etten minäkään jaksaisi kuunnella!"
Ja mitä tulee erityisoppilaisiin... jos nyt kyse ei ole syvästi vammaisista lapsista, mukautetussa opetuksessakin käydään kyllä perusasiat läpi. Miksi erityisluokkien oppilaille ei saisi sanoa, että camoon, te tiedätte tämän kyllä!
Aika metkaa, että jossain on englanninkielinen opetus osalle lapsista, eikä sitä muisteta kertoa vierailevalle luennoitsijalle.
Ottakaa nyt muut vastaajat pää perspuolesta ulos, ettekö te oman ammattikunnan puolustelultanne ehdi edes lukea kunnolla ap:n kuvausta. Ihan OIKEASTIKO teistä ap on tarinan mölö ja opettajat ovat toimineet aivan oikein?
En ole opettaja, mutta pakko sanoa, että ap:n saamat VASTAUKSET TODISTAVAT AP:N VÄITTEEN TODEKSI!
Itsekin opettajanhuoneessa aikaani viettävänä tunnistan hyvin nämä itsetietoiset tyypit. Ulkopuolisen vierailijan pitäisi hoitaa opetus, pitää järjestystä yllä, puhua viittä kieltä ja hankkia erityisopettajan koulutus. Oma ope voikin sitten hyvillä mielin mennä kahville.
Taitaa nämä älähtäneet olla juuri näitä sankareita.
En ole AP.
Hä? Kyllä kai nyt siellä koulussakin opetus on pelkästään suomeksi?
Mä ihmettelen samaa! Ei kai somalialaisille nyt muutkaan tunnit ole somaliaksi tai englanniksi? Ja miten ne nyt sit englantia sitten osaisi?
Ja mitä ihmeen mussutusta asiattomista kommenteista? Kyllä meilläpäin oli normaalia, että opettajakin vittuili jos ei oppilas osannut jotain ala-asteen asiaa kun ylä-asteella oltiin!!!
AV:laiset ovat todella taitavia lukemaan rivien välistä. Aivan muitta mutkitta päätellään, että ap on mennyt tilaisuuteen täysin valmistautumatta ja ottamatta selvää asioista. Tiedetään myös, että ap:n "luento" on ollut tylsä.
Niin tuttua, niin tuttua. Täällähän tiedetään aina myös se, että jos mies pettää, niin se johtuu pihtaavasta, nalkuttavasta vaimosta. Aloittaja tuomitaan aina, ja jos perusteita ei ole, niin ne keksitään.
olet saanut opettajilta.
T. Ope, jonka mielestä open tehtäviin kuuluu briiffata vierailijaa etukäteen oman luokan tarpeista ja erityispiirteistä
Yhtä hyvin voisit sanoa samaa vaikka sairaanhoitajista tai virastopäälliköistä.
Juu ja en ole ope.