Minkä rotuinen koira kerrostaloon?
Eli sellainen, joka ei ole haukkuherkkä ja joka pystyy kulkemaan portaissa. Ehdotuksia?
Kommentit (57)
voihan kaikki muutkin koirat haukkua. Meidän talosta yritetään savustaa nyt jotain koiraa/perhettä ulos sillä koira kuulemma ulvoo. No, en ole kuullut, ei minua siis häiritse.
Meidän edellisessä talossa rapussa oli 4 koiraa ja naapurirapussa 2 susikoiraa samassa asunnossa. Susikoirat haukkuivat päivät pitkät, välillä naapuri laittoi ne pihallensa (oli eka kerros)ja sieltä haukunta kuului kun ne olis ulvonut korvan vieressä.. Muut haukkuivat välillä, mutta kun niitä oli riittävän monta, aina oli mekkalaa. Mä olin raskaana ja koko päivän kotona. Oli helvettiä. Onnex oli aso, niin muutimme pois.
Sellaista koiraa ei ole, joka ei haukkuis.
Naapurit vain ei halua sanoa päin naamaa sulle, mutta niitä vituttaa.
koiraa kerrostalossa, mutta olen useamman kerran asunut koiran naapurissa. En ole ainakaan havainnut mitään suurempia ongelmia, esim. haukkumista. Ja ainakin mun naapurien koira on liikutettu todella paljon.
Sanoin jo tuossa aiemmin, että koiraa on ihan yhtä suuret mahdollisuudet pitää huonosti kerros- kuin omakotitalossakin. Käsittääkseni myös omakotitalossa asujat käyvät muualla töissä, ja näin heidänkin koiransa viettää työpäivän pituisen ajan yksin kotona.
Itse en olisi koiraa ottanut asuessani kerrostalossa kaupungissa, mutta se johtuikin omasta laiskuudesta - teettäähän koira ehkä hieman enemmän työtä kerrostalossa kuitenkin. Samoin vietin tuolloin sen verran epäsäännöllistä elämää, että koira olisi ollut hankala.
Tulee mieleen, että aivan yhtä hyvin mä voisin täällä päteä, että miten te kodin ulkopuolella töissä käyvät muka voitte pitää koiraa, kun se joutuu olemaan niin pitkiä aikoja yksin kotona. Me kun ollaan molemmat kotona töissä, joten koira on tosi harvoin yksin.
Voi herranen aika! Tottakai koiraa voi pitää kerrostalossa. Kunhan vain kouluttaa koiran niin ettei hauku turhia eikä päästä koiraa kyllästymään, silloin sattuu vahinkoja. Rodulle/yksilölle sopiva lenkkimäärä ja muutama puruluu ja lelu siksi ajaksi kun on töissä. Ei mitään ongelmaa. Tottakai rotu vaikuttaa voiko koiraa pitää kerrostalossa. On olemassa koiria jotka oikeasti tarvitsevat ulkoilua hirveästi ja niitä jotka vartioivat kotia viimeiseen asti. Näitä koiria ei ole luotu kerrostaloon. Mitään rotua ei ole luotu kerrostaloon, mutta uskokaa koirat ovat soveltuvaisia. Perehtykää rotuun ennen hankkimista ja kysykää kasvattajilta sopiiko kyseinen rotu sinun elämäntyyliisi. Näin sekä omistaja, koira ja naapurit ovat tyytyväisiä.
Villakoira on hyvä valinta, turkin saa saksilla ja pienellä trimmerillä pidettyä lyhyenä " karitsatyylillä", ei hauku turhia ja todella helppo kouluttaa kunhan pitää motivoituna. Ystävällinen ihmisille ja koirille, tarvittaessa voi hyvin mielin antaa luotettavalle naapurille hoitoon kun sitä tarvitsee. Allergiaystävällinen.
Tai sitten vaikka länsigöötanmaanpystykorva, tarvitsee vain riittävät ulkoilumäärän ja aivotyöskentelyä kotiin. Kompaktin kokoinen, todellinen pieni suuri koira. Helppo turkin hoito ja melko helppo kouluttaa.
Perehdy rotuun ja kysele kasvattajilta lisää, he kyllä tietävät!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2010 klo 00:05"]
MIKSI koiraa ei voisi ottaa kerrostaloon? Kysyy ihmettelevä kasvattaja
tai asfallttiviidakkoon tai betonilähioon
Eläin kuuluu siihen ympäristoon mihin hänet on luotu. Pitää olla tilaa ryomiä ja nurmikkoa missä juosta jne jneJa mihin perustat väitteesi? pelkästään siihen ettei koira kuulu betonilähiöön ja asvalttiviidakkoon?
Nyt on puurot ja vellit sekaisin totaalisesti kirjoittajalla.
Ei omat koirani ryömi pihalla, ei minkään rotuiset. Ei edes alkukantaisiin rotuihin luettavat.
Pitäsikö koirien olla jatkuvasti ulkona?Edelleen ihmettelevä kasvattaja
Minulla on noutajia, ja kyllä ne vain pihalla rakastavat olla. Ja suoraan sanottuna ryömivät ja möyrivät ulkona. Minun koirani eivät ole jatkuvasti pihalla, mutta päivällä niitä ei sisällä paljoa näe. Ehkäpä olen onnistunut kouluttamaan ne pysymään omalla pihapiirillä ;)
Itseäni kauhistuttaa ajatus koirista mitkä joutuvat olemaan sisällä suurimman osan päivästä! Koirat tarvitsevat paljon liikkumatilaa.
Todellinen kasvattaja olet joo.
Minullakin on noutajia ja meillä on oma piha. Koirat ovat työpäivän sisällä ihan yksin ja vetävät sikeitä koko ajan. Eivät varmaan ehdi siltä kuorsaamiselta kärsiä. Olen huomannut että pihalla olevia koiria ei käyettä lenkillä, koska niillä on piha! Sen sijaan kerrostalokoirat lenkitetään aina väsyneiksi ja ne vain nukkuvat olleessaan sisällä. Sääliksi käy ilman virikkeitä eläviä pihakoiria.
Että ne menisi kyllä yelistämään. Noutajat ainakin käyvät kerrostaloon, koska ne eivät edes viihdy napun päässä pihalla vaan kaipaavat seuraa (ihmisen) niin kuin gun-dog -määritelmän alaiset koirat yleensä.
kasvattaja minäkin
Pehmolelu- tai Youtube-rotuinen koira on ihan ok, muita älä edes harkitse.
Terveisin naapurisi
Täällä jengi kirjoittaa, että koira ei saa olla päivisin yksin. Eli kukaan työssä käyvä ei voisi ottaa koiraa! Ainoastaan eläkeläiset ja sossupummit. ihan mahtavaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 18:14"]
koira ei kuulu kerrostaloon.
Koiralla pitää olla oma piha. Sen pitää voida päästää ulos noin vain useita kertoja päivässä. Se ei riitä että aamulla ja illalla viette ulos. Se on jopa ajattelematonta naapureita kohtaan kun he joutuvat kuulemaan miten usein koirasi haukkuu päivittäin.
Sama ongelma rivitalossa, mutta siinä sentään kukaan ei asu sinun alapuolella tai yläpuolella.
Vaihda asumismuotosi ensin. Sitten vasta osta koira.
Kerrostaloon saa hankkia marsu tai kultakala.
[/quote]
Se on ihan se ja sama, että asutko vaikka kellarin kokoisessa kämpässä, kunhan se koira pääsee ulos tarpeilleen ja lenkille. Ihme p*skanjauhantaa, herranjestas.
Miksi pitäisi eläimiä ottaa ihmisasuntoon?
En ymmärrä lainkaan....
http://www.purina.fi/Home/All+About+Dogs/Your+New+Pet+Dog/Choosing+a+Dog/Breed+Needs
Tuossa aika hyvä yhteenveto :)
Hauvakonekin on hieman suuntaa-antava!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 18:14"]
koira ei kuulu kerrostaloon.
Koiralla pitää olla oma piha. Sen pitää voida päästää ulos noin vain useita kertoja päivässä. Se ei riitä että aamulla ja illalla viette ulos. Se on jopa ajattelematonta naapureita kohtaan kun he joutuvat kuulemaan miten usein koirasi haukkuu päivittäin.
Sama ongelma rivitalossa, mutta siinä sentään kukaan ei asu sinun alapuolella tai yläpuolella.
Vaihda asumismuotosi ensin. Sitten vasta osta koira.
Kerrostaloon saa hankkia marsu tai kultakala.
[/quote]
Se on muuten ihan paskahailee, asutko kerrostalossa, rivarissa, omakotitalossa tai vaikka teltassa: koira pääsääntöisesti makaa, välillä vaihtaa paikkaa ja sitten taas makaa kotona. Ulkona sitten touhutaan, harrastetaan, lenkkeillään. Myös omakotitalossa (!) asuvan koiran on päästävä lenkille joka päivä, pelkkä omassa pihassa pyöriminen ei tosiaankaan riitä! Hitto, että sieppaa tuollaiset vatipäät, jotka tietämättömiä mielipiteitään faktoina huutelee, aarrrggghhh!!!
Asumismuoto toki vaikuttaa siinä vaiheessa, jos päädytte kovin haukkuherkkään --> omakotitaloon, ei lähinaapureita. Muuten pointtina siis se, että sitä koiraa ei todellakaan kiinnosta, nukkuuko se kartanossa vai kerrostaloyksiössä. ugh.
Koira on laumaeläin..jos sen kanssa on joku kokmo päivän ja saa riittävästi ulkoilua, juosta ja hyppiä..haukkua, hyöriä ja pyöriä. Jokainen koira ansaitsee kunnon kodin ja paras olisi tietty koira-ystävällinen paikka ,issä saa olla koira. Ei mikään kerrostalokoppi missä naapurit ovat herkkiä valittamaan..katsokaas kun haukkuminen on koiralle luontaista.
Haluaisin kuulla, paljonko nämä "ei koiria kerrostaloon"-tyypit lenkittää ja aktivoi koiriaan päivässä. Kun se ihmeesti tuppaa menemään niin, että koiraa ei sitten tarvitse heidän mielestään mitenkään aktivoida, riittää että avaa takaoven jotta koira pääsee kulkemaan ulos halutessaan -> pihasta tulee vain yksi lisähuone koiran kodissa. Siellä se sitten räkyttää aidan takana tai vielä pahempaa, häkissä tai juoksulangassa koppinsa kyljessä 24/7. Koira on kuitenkin laumaeläin, ja maailman ainoa eläinlaji, joka valitsee erilajisen eläimen (ihmisen) kumppanuuden ja seuran mieluummin kuin oman lajitoverinsa. Sen paikka on siellä, missä sen lauma on.
Tietenkään kaikki koirat eivät sovellu kerrostaloon. Laumanvartijat stressaantuu vilkkaassa kaupunkiympäristössä pikkuisella reviirillä, jotkut pystykorvat ja muut haukkumalla vartioivat reagoi aivan kaikkeen haukkumalla vaikka siihenkin saa koulutuksella paljon vaikutettua miten kauan räkytys jatkuu, huskyt tarvitsee niin paljon liikettä että harvalla kerrostaloasujalla on sitä mahdollista niille tarjota, joillain arktiseen kylmään tehdyillä pitkäkarvaisilla koirilla on tukalan kuuma sisällä minkäänkokoisessa asunnossa.
Mun staffi lenkkeilee päivässä pari kolme tuntia, leikkii lähes päivittäin kavereidensa kanssa ja harrastaa tottista, juoksua (8-10 km) ja jälkeä. Kun se on työpäiviä yksin, se leikkii aktivointileluilla ja nukkuu, ja on niin hiljaa, että naapurit ei tienneet että mulla on koira kun menin kysymään, eihän koira ole metelöinyt päivisin. Ei ole koskaan koulutettu olemaan hiljaa, kyllä mun mielestä koiran pitää saada haukahtaa pari kertaa varoittaakseen vaarasta kunhan ei jää päälle se räkytys, yksinollessaan ei kuitenkaan edes haukahtele. Kun mä oon kotona ja koira käynyt lenkeillä ja harrastamassa, se yleensä lekottelee silitettävänä sohvalla tai nukkuu lopun vuorokaudesta. En mä oikein ymmärrä, mikä kohta tän koiran elämästä on kovin kärsimystä, vaikka se joutuu nukkumaan, leikkimään aktivointileluillaan ja olemaan silitettävänä sohvalla kerrostalokaksiossa.
Jos kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta ja luonnollista auktoriteettia (kunnioitusta ei oteta, se ansaitaan) koulutukseen, huumorintajua bull-tyyppisen koiran mentaliteettiin ja halua käyttää aikaa koiran kanssa touhuamiseen riittää, niin staffia voi suositella kerrostaloonkin. Nämä ei yleensä pahemmin hauku, mölisevät ja rupattelevat muuten kyllä, mutta niin hiljaa, ettei se naapuriin asti kuulu. Karva on helppohoitoinen ja koko pakkaus kompaktin kokoinen. Sen verran etupainoisia nämä ovat, että en suosittelisi antamaan koiran laskeutua rappuja itse vuodesta toiseen montaa kerrosta montaa kertaa päivässä vaikka siihen kyllä pystyvätkin, rappujen ylös juokseminen taas on noitten mielestä mainiota viihdettä.
Meilläpäin ainakin menee hermot pihalla räksyttäviin koiriin, kun ei niitä kiinnosta siinä pihalla palloilla itsekseen.
mä asuin aikoinaan vuokratalossa sakemannini kanssa, ja saakelin naapurin englanninbuldoggi haukkui päivät ja ulvoi yöt. Tosin vika oli omistajassa, jonka mielestä riitti kun paskatti koiran roskiksen pieleen pari kertaa päivässä. Koira-parka. Mäkin sain sitten isännöitsijältä valituksen, että oma koirani mekkaloi yöt ja päivät, ja jouduin selittämään että mä olen työttömänä kotona ja koiran kanssa 24/7?, mahtaisiko ääni tullakin naapurista? Onneksi isännöitsijä uskoi mua. Naapurille taisi tulla jokunen varoitus, sen jälkeen koira hävisi. Oma koira pysytteli päivät hiljaa, kun töihin pääsin.
Se että koira kärsisi kerrostalossa, on kyllä omistajan vika. Mä tein oman koiran kanssa 3 tunnin edestä lenkkejä, harrastettiin tottista, agilitya ja liikuttiin paljon metsissä. Tavaroiden etsimistä harjoiteltiin olkkarissa. Monikohan takapihan musti siellä maalla on siellä häkissä 24/7 lenkeille pääsemättä ja saa virikkeekseen päivittäisen ruokakupin?
Aika hiljainen koira on kiinanpalatsikoira, ja toinen on chow chow, joka on myös sellainen koira, että jos lenkillä etenee 200 metriä, se on jo saavutus.
Ne on aian siellä misää olen itsekin. Saattavat käydä ulkona jos sieltä kuuluu jotain vaikka olisin sisällä.
Koirani pysyvät pihassa ilman kiinni laittamista, kuten mulle vastanneen kultsujen omistajankin koirat, mutta se ei kai nyt ollut keskustelun aihe??? En ymärrä miten pihassa pysymienn nyt tähän kerrostaloasumiseen liittyi.
Tuon pointin ymmärrän, jos joku ahdistuu koiran haukunnasta, mutta en edelleenkään ymmärrä miksei koiraa kerrostaloon.
Itse myyn ihan mielelläni, etenkin jos on jossain määrin entuudestaan tuttu henkilö.
Jos puhutaan koko ajan normaalista ihmisestä eli henkilöstä joka huolhtii koiransa tarpeista:lenkittää, käyttää ulkona kun tarvitsee ja ouhuaa koiransa kanssa niin kerrostaloasumien ei koiran elämää huonommaksi muuta.
Kerrostalossa asujan on lähdettävä koiran kanssa säällä kuin säällä edes pieni pissalenkki, koiraa tulee todennäköisemmin edes vähän tapakoulutettua koska koiran kanssa liikutaan ihmisten ilmoilla.
Ok talossa on helppo väsyneenä vain laittaa koira käymän ulkona tai kun tulee vettä taivaan täydeltä ankeista räntäsateista puhumattakaan.
Kerrostalossa asuja ei niin voi toimia ikinä.
Painotan vielä että puhun koko ajan henkilöstä joka huolehtii että koira pääsee pissalenkkinsä eikä pissata koiraa ulko-oven viereen.
Sisätiloissa ei ole mitään merkitystä onko koira kerrostalossa vai missä, ei se arvostele seinien sisäpuolella ettää joutuu olemaan kerrostalossa.
joiden omistajat kuvittelee että oma piha riittää päivän aktiviteetiksi. Koira on ihmisen seuraan jalostettu eläin, se tarvitsee ennen kaikkea tekemistä ihmisen kanssa. kaupunkikoira, jota lenkitetään ja koulutetaan 2 tuntia päivässä on paljon onnellisempi kuin maalaiskoira, joka räksyttää oman aidan takana aamusta iltaan.
Ekaksi koiraksi kannattaa ottaa pieni/keskikokoinen rotu, ihan siltä varalta, että ette saa sitä täysin vetämättömäksi hihnassa. Villis on erittäin hyvä valinta.
Voi kantaakin