Miten saan vauvan syömään soseita?
6kk neuvolassa käskettiin lapselle syöttää liha ja kasvissoseita 2krt/pvä. Meidänpä poika saattaa ottaa kaksi lusikallista ja sitten työntää sormet suuhun, hieroo naamaa ja silmiä ja tämän jälkeen alkaa mahdoton huuto ja itku ja kiehnääminen syöttötuolissa. Olen kerralla istuttanut puolikin tuntia ja yrittänyt syöttää mutta ei. Kokeillut puolentunnin tai tunnin päästä uudestaan vaan sama homma jatkuu ja sitten huutaa nälkää ja kun saa velliä pullosta niin jo menee alas hetkessä..
Perjantaina 8kk neuvola ja velleillä mennään :/
Kommentit (3)
Minä tutustuin aiheeseen ja kokeilin käytännössä kuopuksella . Toimii!
ei siinä muu auta.
Tarjoa paljon erilaisia makuja, jos joku kelpaisi toista paremmin. Tarjoa sormiruokaa. Tarjoa ennen kuin iso nälkä iskee.
Eihän ole hampaita tulossa? Jos suuta kutittaa, tuskin ruokakaan maistuu.
Kyllä vauvasi oppii syömään kiinteitä, kaikki oppivat. Minun esikoiseni taisi olla 10-11 kuukautta... Siihen asti mentiin maidolla, maissisoseella ja sormiruualla
vauva kohta ja syöty soseita parisen kuukautta. Aloitin makeilla eli mustikka-vadelma, mustikka-puolukka, omena, mango. Tämän jälkeen kasviksista bataatti (ei syönyt vaikka oli makea), porkkana, kukkakaali, parsakaali. Sen jälkeen otin kaurapuuron. Aluksi vain normaalia kaurapuuroa, jossa oli seassa hedelmä tai marjasosetta. Nyttemmin hienonnan bamixilla ensin kaurahiutaleet ja teen siitä puuron. Puurokokeilun jälkeen olen tehnyt myös riisihiutaleista jauhoa ja tehnyt riisistä puuropohjan erilaisille kasvissoseille. Ja soseutetulle lohelle ja kanalle. Muita lihoja ei olla vielä edes kokeiltu. Meillä ei ole velliä tarjottu, ellei puuro sitten ole jäänyt löysäksi. Rintamaito ja vesi on juomia.
Kun kokeilet noita kiinteitä, niin tyydy siihen, että vauva syö vaan pari teelusikallista ei enempää. Kun vauva kääntää pään, niin et enää anna. Ei mitään väkisin syöttöä. Se ei vaan toimi.
Aloita niillä makeilla, niin vauva saa opetella rauhassa lusikkaan mieleisillä mauilla. Sitten kun hedelmäsosetta uppoaa, niin rohkeasti vaan tarjoat hienoa kaurapuuroa. Vain vähän aluksi ja aamuisin, koska siitä menee maha sekaisin helposti. Ei välttämättä heti, mutta vaikka viikonkin päästä. Puuro auttaa mahan toimintaan.
Loppujen lopuksi alussa se ruoka on vaan lisäravintoa, kaikki ravinteet tulevat maidosta. Sinun ei siis tarvitse ajatella määriä. Muista imettää tai juottaa pullosta riittävän paljon maitoa ja pitää se ruoka aluksi vaan kivana uutena juttuna. Ei pakkosyöttöä missään nimessä.
Jotkut aloittaa sormiruokailulla, mutta itse koin sen liian hankalana ja hitaana. Annan kyllä ruuan lisäksi sormiruokaa, mutta syömään opettelu on tehty mössöillä.