lapsi vuotta aiemmin kouluun
harkitsemme kolmannen lapsemme kohdalla hänen laittamista vuotta aiemmin kouluun kuin normaalisti. Koska on vuoden alussa syntynyt, menisi siis normaalisti 7,5 vuoden ikäisenä kouluun. tavoitteena olisi siis saada hänet 6.5 v. ikäisenä kouluun
pohdinnasa on siis jättää yksi tarhavuosi väliin, ja mennä eskariin vuotta aiemmin, ja siitä kouluun. löytyykö samankaltaisia tapauksia?
Kommentit (63)
että olisimme harkinneet. Ja varsinkin, koska ovat (tai ovat menossa) englanninkielisellä luokalla, eikä sinne käytännössä oteta vuotta aikaisemmin. Esikoisemme on syntynyt kesällä ja hyvin olisi voinut mennä kouluun vuotta aikaisemminkin. Onneksi opettaja osaa eriyttämisen ja lapsella vaativia harrastuksia, joihin voi kanavoida energiaansa. Välillä kuitenkin turhautuu koulunkäyntiin. Toisaalta, turhautuisi varmaan myös siinä tapauksessa, että olisi aloittanut vuotta aikaisemmin...
Kannattaa miettiä niitä sosiaalisiakin puolia, ei ole kiva olla porukan nuorin. Jos on ihan tammikuun alussa syntynyt, niin silloinhan pääsee ravintoloihin, saa ajokortin jne. samoihin aikoihin kuin esim. joulukuussa syntyneet, mutta esim meillä elisi ollut ainakin puoli vuotta nuorempi, kuin nuorin "oikeaan aikaan" koulun aloittanut. Rippikoulun voi käydä luokkatovereiden kanssa samaan aikaan, se ei riipu syntymävuodesta.
Toinen vaihtoehto aikaisemmalle kouluunmenolle on jokin erityispainotteinen opetus, joka antaa lisämielenkiintoa koulunkäyntiin. Ja nykyään luokissa on usein muitakin "osaajia", joissain luokissa lähes kaikki osaavat jo lukea koulun alkaessa.
Enkä minäkään tajua, minkä takia koulu pilaisi lasten leikit. ei ole pilannut isommilta lapsiltammekaan.
[/quote]
Hohhoijaa.. Totta kai luokalla voi olla oppilaita, jotka ovat syntyneet vuoden alussa. Hitaasti kehittyville hyvä juttu. Mutta auta armias, jos lapsi on jo muutenkin edellä luokkakavereitaan. Ei se ole kivaa olla koulussa jos ei opi mitään uutta. Miksi tämä ei tunnu menevän useimmille kommentoijille jakeluun? Ja leikkiä voi koululaisenakin sitä paitsi.
[/quote]
toisekseen, en tajua miksi
Et tainnut ymmärtää.. Jos ap:n lapsi siis täyttää vaikka 2.1. 8 vuotta kun aloitta koulun nk. oikeassa iässä. Eli olisi vuoden VANHEMPI kuin tuo oma lapsesi ekalla luokalla. Ehkä vähän ENEMMÄN turhauttavaa!!
Lapsi turhautuu koulussa jos siellä ei ole tarpeeksi uutta opittavaa. Tuskin lapsi turhautuu siksi että on syntynyt samana vuonna kuin muutkin kouluun menevät? Ap:n lapsi menisi kouluun 7,5 v iässä mikä on ihan normaalia, samoin kuin 6,5 v iässä meno jos on loppuvuodesta syntynyt.
Huomaan, ettet tajua... tai et lukenut aloitusta. Kyse ei ollut pelkästään alkuvuonna syntyneestä lapsesta, vaan alkuvuonna syntyneestä lapsesta, joka ''koulukypsyy'' varhain.
Ap:n lapsi olisi normin mukaan eskarissa about samanikäisenä kuin joulukuun lopussa syntynyt lapsesi on koulussa ekalla. Molempien lapset kenties yhtä eteviä. Pointti siis: ap:n lapsi joutuisi silti odottamaan vielä vuoden sinne kouluun pääsyä, ja vain koska "se on normaalia".
ikäisiään edellä? Jos selkeästi on, niin sit voisi harkita, mutta jos on ihan ikäistensä tasolla, niin parempi että menee ihan oikeana vuonna.
sosiaaliset taidot olivat erittäin hyvät, lapsi luki ja kirjoitti.
Kävivät eskarin vuotta aikaisemmin. Lisäksi vanhemmat järjestivät (ja maksoivat) koulukypsyystestit.
Nyt siis jo aikuisia. Ihan hyvin pärjäsivät, mutta täysi-ikäisyyden kynnyksellä oli osittain haasteita.
Yksi kävi ns. amis-lukion eli käytti siihen neljä vuotta ja valmistui oman ikäluokkansa kanssa.
Kaikki ovat pärjänneet suht hyvin koulumaailmassa ja yliopistosta ovat valmistuneet tai opiskelevat siellä.
joku muu peruste tuohon kuin se, että lapsi on alkuvuodesta syntynyt?
En laittaisi, mutta sehän on vain oma mielipiteeni. Meillä ehdotettiin esikoisen kohdalla (neuvola kyseli; tyttö oli näppärä ja isokokoinen ikäsekseen). Ehdottomasti en halunnut. Oli omasta kouluiästä muistoja niistä, jotka eivät päässeet rippikouluun ja autokouluun muiden kanssa samaan aikaan. En näe koulun aikaisemmin aloittamisessa mitään hyötyä. Ellei sitten jostain syystä päivähoitoa ole vaikea järjestää tms. teknistä syytä, jonka takia kouluun. Mutta lapselle varsinaisesti ei siitä ole minun nähdäkseni mitään hyötyä, haittaa voi olla.
tapailee aapista. en nyt tiedä, onko ikäistään edellä, mutta se vaikuttaa että sisarukset ovat koulussa.
Sisarukset osasivat lukea ennen kouluun menoa. Uskon, että tämä kuopus oppii lukemaan vielä varhaisemmassa vaiheessa. nyt kirjoittelee sanoja, ja aikansa kuluksi ihan luettavissa olevia sanoja piirrustuspaperille. Lähinnä olen isompien lasten kohdalla pitänyt turhauttavana 2. luokan käymistä, kun siinä tankataan vielä lukemisen opettelemista.
Jos ei laiteta aiemmin kouluun, niin on sitten vanhimpia omalla luokallaan + että on lukenut ja kirjoittanut vuoden pari, kun ekalle mennään., se on minusta turhaa.
ap
Itse en edes miettisi tuommoista ellei lapsi olisi jotenkin "superälykäs" ja tietäisin varmasti, että hän jaksaa/pärjää koulussa.
Miksi ette anna hänen olla lapsi ihan rauhassa? Ei siitä ole mitään haittaa, että on alkuvuodesta syntynyt.
ja tämä koulun aloitteesta.
Kuulostaa oudolta - tai tosi vanhalta tapaukselta. Olen ymmärtänyt, että tuo ei ole nykyperuskoulussa mahdollista?
Jos ei laiteta aiemmin kouluun, niin on sitten vanhimpia omalla luokallaan + että on lukenut ja kirjoittanut vuoden pari, kun ekalle mennään., se on minusta turhaa.
ap
[/quote]
Minä taas näkisin asian niin, että saa olla ihanan etuoikeutetussa asemassa, kun menee kouluun vanhimpien joukossa ja tiedotkin on hallussa. Riippuu tietysti paljon opettajasta, mutta kyllä meidän lasten opettajat on osanneet keksiä puuhaa niille edistyneillekin, ja niitä on ollut luokassa useita. Viisivuotiaana lukeminen ei ole nykyään kovin harvinaista. Esikoisen päiväkodissa viisivuotiaatkin kävi esikoulua (kävivät sitä sitten kaksi vuotta) ja kaikkihan ne oppivat lukemaan. Ei siitä mitään haittaa ollut, pelkkää hyötyä. En ikinä olisi ottanut lasta pois päiväkodista ennen aikojaan. Mutta päiväkoteja ja kouluja on tietysti monenlaisia.
sekä laskea +/- laskuja. Mutta ei tulisi mieleenkään laittaa lasta kouluun aikaisemmin. Koulussa opitaan ensimmäisillä luokilla paljon muutakin kuin nuo laskemisen ja lukemisen taidot
tapailee aapista.Sisarukset osasivat lukea ennen kouluun menoa. Uskon, että tämä kuopus oppii lukemaan vielä varhaisemmassa vaiheessa. nyt kirjoittelee sanoja, ja aikansa kuluksi ihan luettavissa olevia sanoja piirrustuspaperille.
Teidän tilanteessa kuulostaa siltä, että vanhemmat kiinnittävät huomiota pelkästään lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen.
Ekaluokkalaisen arki on kuitenkin paljon muutakin: laskemista, yhteiskuntaan valmentavia ja kulttuuria opettavia tunteja, koulukäyttäytymisen opettelua - ja kaikkein tärkeimpänä tietysti sosiaalisen kanssakäymisen oppimista.
Itsekin osasin lukea kolmivuotiaana ja kirjoittaa ja laskea viisivuotiaana. Silti näin aikuisena oli selvästi erittäin hyödyllistä, että menin ihan samanikäisten kanssa ensimmäiselle luokalle. Kotona kasvatettuna, joskin perhe- ja päiväkerhoja käyneenä, minulla oli selvästi tekemistä sosiaalisessa oppimisessa.
Vaikka äidinkielen tunnit saattoivat olla minulle turhia, niin välitunnit eivät todellakaan olleet. Sain arvokasta oppia siitä, miten muiden ihmisten kanssa ollaan.
En siis kovin helpolla laittaisi lasta vuotta oppineempien seuraan pelkästään sillä perusteella, että lukeminen ja kirjoittaminen sujuu.
Itse olen mennyt vuotta aiemmin juuri siksi että luin ja laskin jne osasin jo ennen koulua koko ekaluokan oppimäärän. Koko kouluhistoriani oli luokan paras tai toiseksi paras oppilas, mutta olin kaikkein nuorin kaikkein pienin ja se harmitti vietävästi. Koko kaveripiirini muodostui vuoden ja jopa 2 vanhemmista ja niinpä sitten rippikouluiässä kaikki muut kaverit oli jo päässeet ripille ja minä menin yksin...
Oma poikani on syntynyt heti vuoden aluksi osasi lukea eskarissa, on matikassa äivän älyttömästi edellä ikätovereitaan. Oman kokemukseni perusteella annettiin hänen nauttia lapsuudesta vuosi pidempään. Nauttii koulusta ja on tosi ylpeä kun on luokan vanhin. Nostaa itsetuntoa paljon enemmän kuin hyvä koulumenestys. On sieltä koulusta löytynyt haastetta ihan kivasti vieläkin.
Lukemissani ketjuissa kukaan vuotta aiemmin kouluun laitettu ei ole päätöksestä valitellut tai ollut katkera. Kun taas monet heistä, joiden kohdalla asiaa pohdittiin mutta jätettiin sikseen, tottuivat ajattelemaan ettei koulussa mitään tarvitse tehdä ja muutenkin alisuoriutumaan elämässä. Ei kannata väkisin pitkittää sitä niin sanottua lapsuutta, jos lapsi turhautuu olemattomista haasteista.
Siellä annetaan eri tasoisia tehtäviä eri tasoisille lapsille. Ei ap:n lapsi ole mikään erikoisuus.