Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraatteko tuota OKM:n nimitysskandaalia? Talvitie antoi väärää tietoa

Vierailija
07.01.2026 |

Epäpätevin valittiin Kokoomuksen poliittisena nimityksenä. Oikeuskansleri huomauttanut useasti. Olisi voitu saada asiantuntija, saatiin kirkkoherra, jota entinen oma alainen oli haastattelemassa, vaikka ministeri Talvitie yritti muuta väittää. 

Tässä uusin, maksumuurin takana:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011733686.html

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvitie on nauttinut normaalit ruokajuomat ja puhuu niin totta kuin osaa...  

Vierailija
2/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin takana:

Ministeri Talvitie antoi väärää tietoa valtiosihteerinsä roolista ylijohtajahaastatteluissa

HS:n tiedot|Opetus- ja kulttuuriministeriön huippupestin täytöstä on kehkeytynyt mittava sotku.

TIEDE- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie (kok) antoi Helsingin Sanomien haastattelussa väärää tietoa opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtajanimitykseen liittyen.

Helsingin Sanomat kysyi juttuun ministeri Talvitieltä kommenttia valtiosihteeri Kristiina Kokon osuudesta valintaprosessissa ja osallistumisesta hakijoiden haastatteluihin ratkaisevalla haastattelukierroksella. Talvitie totesi, että hän (Kokko) oli läsnä, mutta ei osallistunut haastatteluun.

Asiaa tuntevien kolmen HS:n lähteen mukaan Kokko kuitenkin osallistui työhönottohaastatteluihin myös kysyen kysymyksiä. HS ei tavoittanut keskiviikkona Talvitietä kommentoimaan asiaa.

(. . .)

KOKON asemaa haastattelijana on kummasteltu, sillä valtiosihteeri tunsi sittemmin ylijohtajapestiin valituksi tulleen Rintamäen entuudestaan. Rintamäki on Kokon entinen esimies helsinkiläisestä Lauttasaaren seurakunnasta.

Vaasan yliopiston julkisjohtamisen emeritusprofessori Ari Salminen on pitänyt tapausta esimerkkinä räikeästä poliittisesta virkanimityksestä.

NIMITYKSESTÄ ja Kokon asemasta hakuprosessissa on kiinnostunut myös oikeuskansleri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous ja juridiikka järjestötoiminta ei ole vielä lisännyt omia tai tapahtumissa esim Opiskelijat voivat osallistua vain tälle vuodelle 

Vierailija
4/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu taitaa olla avoin kaikille:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011733629.html

Keskustan Honkonen arvostelee kokoomuksen toimintaa kohtuuttoman härskiksi

Poliittiset virkanimitykset|Oikeuskansleri puuttui poikkeuksellisella tavalla opetus- ja kulttuuriministeriön nimitykseen.

Seuraan tätä, sillä olen itse kulttuurialan yrittäjä ja OKM:n linjalla on mahdollisesti paljonkin merkitystä työlleni. Suututtaa, että kulttuuri- ja taidepolitiikkaa johtaa nyt asiantuntematon kirkonmies. Toivottavasti seuraavaksi nimittävät performanssitaiteilijan johtamaan Kirkkohallitusta, tasapuolisuuden nimissä. 

Ap

Vierailija
5/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rovasti, ei kirkkoherra. Rintamäksi siis. Pätevä ei missään nimessä ole. Surullista. 

Vierailija
6/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslainen liero.

Vierailija
7/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuon nimityksen ihan reilusti esittääkin tuovtaho joka antoi varoituksen. Siitä vaan!

Varsinkin kun nyt on jääty kiinni kuunnellut totuuden puhumisesta/puhun niin totta kuin osaan.

Vierailija
8/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakunnan kansa ja hyvä palvelu on tarkoitettu yli 10 henkeä vähennetään ei ole mitään järkeä mutta vaaraton idea ja halpa tietysti myös siellä missä olitte tehneet yhteistyötä ja verkostoitumista on ollut hyvät paikat ainutlaatuinen sillä rahalla saa nähdä tuleeko siitä miten käyttää maskia.

Vierailija
9/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuon nimityksen ihan reilusti esittääkin tuovtaho joka antoi varoituksen. Siitä vaan!

Varsinkin kun nyt on jääty kiinni kuunnellut totuuden puhumisesta/puhun niin totta kuin osaan.

Ymmärtääkseni oikeuskanslerilla ei ole valtuuksia estää nimityksiä, jos siis sitä tarkoitit. Päätösvalta kuuluu vaaleissa valituille kansanedustajille ja heistä valituille ministereille. Nyt sitä käytetään hyvän hallintotavan ja kenties lainkin vastaisesti. 

Vierailija
10/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikeää korruptiota tuo on ministeriltä eikä mitään muuta.

Vierailija
11/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räikeää korruptiota tuo on ministeriltä eikä mitään muuta.

Jep. Rovasti Rintamäki on vetänyt Daniel Sazonovin kuntavaalikampanjaa. Häpeäisivät. 

Vierailija
12/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomi olisi länsimainen sivistysvaltio, Talvitie eroaisi itse tai hallitus kaatuisi.

Vierailija
13/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Kokoomus, siellä, vilppi, valhe ja ummettunut suhmurointi.

Vierailija
14/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomi olisi länsimainen sivistysvaltio, Talvitie eroaisi itse tai hallitus kaatuisi.

Talvitien tulee erota, Rintamäen valinta perua. 

Vierailija
15/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi!

Vierailija
16/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ministeriä lähetetä uusien haasteiden pariin kuten Jäätteenmäen tapauksessa?

Vierailija
17/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ministeriä lähetetä uusien haasteiden pariin kuten Jäätteenmäen tapauksessa?

Tai Kulmunin. Esimerkkejä riittää, mutta Kansallinen Kokoomus toimii toisin. 

Vierailija
18/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvitien tulee erota, Rintamäen valinta perua. 

Minulle riittäisi anteeksipyyntö ja Rintamäen korvaaminen sillä toisella, pätevällä hakijalla. 

Vierailija
19/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on edelleenkin itäblokin viemärivaltio. Länsimaissa tuollaisesta tempusta valehtelija vetää itse johtopäätökset ja eroaa. Joskus puoluejohdon rohkaisemana, mutta ei täällä.

Vierailija
20/38 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu taitaa olla avoin kaikille:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011733629.html

Keskustan Honkonen arvostelee kokoomuksen toimintaa kohtuuttoman härskiksi

Poliittiset virkanimitykset|Oikeuskansleri puuttui poikkeuksellisella tavalla opetus- ja kulttuuriministeriön nimitykseen.

Seuraan tätä, sillä olen itse kulttuurialan yrittäjä ja OKM:n linjalla on mahdollisesti paljonkin merkitystä työlleni. Suututtaa, että kulttuuri- ja taidepolitiikkaa johtaa nyt asiantuntematon kirkonmies. Toivottavasti seuraavaksi nimittävät performanssitaiteilijan johtamaan Kirkkohallitusta, tasapuolisuuden nimissä. 

Ap

Tai laittavat heteron Setan/Priden presidentiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan