Uskovat, mitä tarkoitatte "kristillisillä arvoilla"? Aika moni on kuulemma laittanut lapsensa
kristilliseen kouluun, koska siellä "välitetään ja ylläpidetään kristillisiä arvoja". Sitten kun olen kysynyt tarkemmin, niin vastaukset ovat olleet tyyliä "siellä ei suvaita kiusaamista", "siellä kunnioitetaan ihmisarvoa" tai "siellä ei opeteta evoluutiota totuutena".
Viimeinen kohta ei minusta ole arvo laisinkaan, ja kaksi ensimmäistä ovat arvoina aivan yleishumaaneja. Omat lapseni ovat ihan tavallisessa koulussa, eikä siellä hyväksytä kiusaamista tai mollata kenenkään ihmisarvoa.
Antaisitteko ihan konkreettista listaa "kristillisistä arvoista", joita teidän mielestänne on kristittyjen piirissä enemmän kuin muiden. Kiitos. :)
Kommentit (22)
Sovellan ihmisiin ja homoihin eri fysiikan lakeja. Kun hetero rakastaa se on hienoa, kun homo rakastaa se on sairasta. Kun hetero haluaa perheen, se on hienoa, kun homo haluaa perheen, se on sairasta. Kun hetero haluaa olla uskollinen kumppanilleen, se on hienoa, kun homo haluaa olla uskollinen kumppanilleen, se on perverssiä.
Kun hetero perustaa perheen, perhearvot vahvistuu. Kun homo perustaa perheen, se tuhoaa kaikkien perhearvot.
Minun usko on ainoa oikea. Kaikkien muittenkin pitää just tismalleen samalla lailla. Jos eivät usko, uhkailen ja kiristän, ja jos mahdollista yritän manipuloida heikoimmassa asemassa olevia, kuten kehitysmaiden köyhiä. Puhun kauniita sanoja moraalista ja lähimmäisenrakkaudesta, oikeasti arvostan ja kohtelen toisuskoisia kuin lehmänläjää. Olen sitä mieltä, että kaikkien pitää osallistua harrastamaani henkiseen väkivaltaan niitä kohtaan, jotka ovat mielestäni väärällä lailla erilaisia, silloinkin kun erilaiset eivät ole haitaksi kenellekään. Siinä teille näitä käytännön kristillisiä arvoja. Juhlapuheet on erikseen.
Lisäksi luulen, että uskovaiset laittavat lapsiaan kristilliseen kouluun siksi, että pelkäävät lapsen muualla kuulevan hieman monipuolisemmin asioista.
Kun naapurissa on yksi hullu perhe, niin kaikki Suomen 500 000 uskovaista ovat tietenkin samanlaisia. :)
En osaa vastata, mutta itseänikin kiinnostaisi. Taidan olla aika pihalla, mutta voiko Suomessa siis olla kouluja, joissa ei opeteta evoluutioteoriaa?
että koulu opettaa
- Raamatun olevan jumalan sana ja korkeampi kaikkia ihmisen tekemiä lakeja
- kristittyjen tapojen ja perimätiedon kunnioitusta
- toisten kristittyjen lasten tapaamista, hyvän kaveripiirin muodostumista
- vahvan identiteetin, joka pohjaa nimenomaan kristinuskon perinteille, ei esim. perunamuusin ja idolsin.
joten kristilliset hyveet ovat edelleen voimassa suurimmassa osassa yhteiskuntaa. Ja onhan universaaleja ihanteita ja moraalisääntöjä riippumatta uskontokunnasta.
En osaa vastata vaikeaan kysymykseesi sen paremmin. Sen voin kertoa että minun lapseni olivat vähän aikaa kristillisessä koulussa. Huomasin, että siellä oli samanlaisia ongelmia kuin muuallakin. Oli kiusaamista, ikäviäkin tapauksia, oli lapsia huonosti kohtelevia sijaisopettajia... lapseni siirtyivät tavalliseen kouluun, tosin ei siksi että meidän kohdallamme olisi ollut näitä ongelmia, vaan liian pitkän koulumatkan takia.
Kristillinen koulu on hyvä vaihtoehto silloin kun koetaan epävarmuutta omasta roolista lapsen hengellisessä kasvatuksessa ja halutaan jokapäiväistä tukea siihen. Kristillisessä koulussa saa vapaasti pitää hengellisiä tilaisuuksia, rukoilla ja puhua Jumalasta Luojana. Tavallista koulua käyvä lapsi on kuitenkin mielestäni mahdollista yhtä hyvin kasvattaa kristillisessä hengessä.
Omasta mielestäni kristinuskon ei pidä suojautua omiin bunkkereihinsa vaan olla kaikkialla yhteiskunnan sisällä - tavallisissa kouluissa, työpaikoilla, juhlapyhissä ja arjessa.
Ainakin meidän koulussa kiusaamiseen puututaan tiukasti, paremmin kuin entisessä, kristillisessä koulussa jopa. Ihmisarvoakin kunnioitetaan, ja uskontotunnilla käsitellään kauniisti Raamatun asioita. Opettajat tietävät, että haluan koulun kunnioittavan vakaumustamme, ja siihen suhtaudutaan täysin luonnollisesti. En koe ristiriitaa kristittynä olemisen ja tavallisen koulun välillä. Oma lapseni on kertonut kaverilleen Jumalasta ja tämä kaveri on alkanut rukoilla itsekseen.
Siltikin, koulumaailmassa voi olla kouluja eri painotuksilla ja kristillisille kouluillekin on varmaan oma paikkansa. Meidän paikka se ei kuitenkaan ollut.
En osaa vastata, mutta itseänikin kiinnostaisi. Taidan olla aika pihalla, mutta voiko Suomessa siis olla kouluja, joissa ei opeteta evoluutioteoriaa?
Ap kirjoitti ettei opeteta evoluutioteoriaa TOTUUTENA. Luultavasti kuitenkin opetetaan, mutta sanotaan, että monet uskovat näin, mutta Raamattu ei opeta näin.
Oma lapseni on kertonut kaverilleen Jumalasta ja tämä kaveri on alkanut rukoilla itsekseen.
Nimittäin toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen. Käännyttäminen on halventavaa käytöstä lähimmäistä kohtaan, pidetään omaa vakaumusta toista parempana.
ei ainoana totuutena. Ja luomiskertomusta sitten toisena "vaihtoehtona" maailman synnylle.
ap
ja jokaisella on oikeus harjoittaa uskoaan. Jos lapseni kaveri uskoo, häntä ei saa kukaan estää rukoilemasta. Sama koskee omaa lastani. Suomessa on uskonnonvapaus.
Oma lapseni on kertonut kaverilleen Jumalasta ja tämä kaveri on alkanut rukoilla itsekseen.
Nimittäin toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen. Käännyttäminen on halventavaa käytöstä lähimmäistä kohtaan, pidetään omaa vakaumusta toista parempana.
Eihän tuossa käännyttämisestä puhuttu, vaan Jumalasta kertomisesta. Asioista voi kertoa täysin tuputtamatta. Ja kaveri on kuulemma itse alkanut rukoilla - eiköhän tuolla olisi ollut vapaus olla alkamattakin.
t. ei-uskovainen, jota ei neutraali ajatustenvaihto haittaa mitenkään.
että koulu opettaa - Raamatun olevan jumalan sana ja korkeampi kaikkia ihmisen tekemiä lakeja - kristittyjen tapojen ja perimätiedon kunnioitusta - toisten kristittyjen lasten tapaamista, hyvän kaveripiirin muodostumista - vahvan identiteetin, joka pohjaa nimenomaan kristinuskon perinteille, ei esim. perunamuusin ja idolsin.
Eihän tuossa käännyttämisestä puhuttu, vaan Jumalasta kertomisesta. Asioista voi kertoa täysin tuputtamatta. Ja kaveri on kuulemma itse alkanut rukoilla - eiköhän tuolla olisi ollut vapaus olla alkamattakin.t. ei-uskovainen, jota ei neutraali ajatustenvaihto haittaa mitenkään.
...ellei omasta uskostaan (pyytämättä) puhuminen eriuskoiselle? Jos joku tulee kadulla sinulle puhumaan uskostaan, etkö koe sitäkään käännyttämiseksi? Jehovantodistajatkin tulevat ovellesi puhumaan uskostaan, sekään ei ilmeisesti ole käännyttämistä..?
on jotain sellaista, missä ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa; toinen käyttää toisen heikkoutta tai heikkoa hetkeä hyväkseen ujuttaakseen hänelle omaa ideologiaansa tai uskontoaan. Pikkutyttöjen väliset jutustelut eivät ole käännyttämistä. Hengellisten aiheiden käsittely ei liene rikollista tai moraalisesti arveluttavaa, kun kukaan ei painosta, uhkaile tai manipuloi toistaan. Jehovantodistajien ovelletulo on tietysti kiusallista, mutta heistä pääsee kätevästi eroon sanomalla ei kiitos ja panemalla oven kiinni.
Ja mä olen megaallerginen käännytykselle ;)
Musta on ihan eri asia sanoa
"Uskon Jumalaan ja olen siksi onnellinen"
kuin sanoa
"Uskon Jumalaan. Sinun pitäisi myös, koska muuten joudut Helvettiin!"
Ovelta ovelle kiertävät jehovat ovat kokemukseni mukaan aina kehoittaneet nimenomaan kääntymään uskoon, joka on käännyttämistä. Toki he kertovat myös omasta uskostaan, mutta juurikin aina painottaen sitä, että kuinka minun pitäisi tehdä samoin.
Olisiko pitänyt sanoa, että en mä viitti kertoo, etten mä vaan käännytä sua? :)
Jos joku tulee kadulla sinulle puhumaan uskostaan, etkö koe sitäkään käännyttämiseksi? Jehovantodistajatkin tulevat ovellesi puhumaan uskostaan, sekään ei ilmeisesti ole käännyttämistä..?
Ja yhtä helpostihan heistä pääsee eroon kuin puhelinmyyjistä. Sanoo vain "ei kiitos".
10
kirjoitti jotenkin tosi kauniisti.
Minun usko on ainoa oikea.
Kaikkien muittenkin pitää just tismalleen samalla lailla.
Jos eivät usko, uhkailen ja kiristän, ja jos mahdollista yritän manipuloida heikoimmassa asemassa olevia, kuten kehitysmaiden köyhiä.
Puhun kauniita sanoja moraalista ja lähimmäisenrakkaudesta, oikeasti arvostan ja kohtelen toisuskoisia kuin lehmänläjää.
Olen sitä mieltä, että kaikkien pitää osallistua harrastamaani henkiseen väkivaltaan niitä kohtaan, jotka ovat mielestäni väärällä lailla erilaisia, silloinkin kun erilaiset eivät ole haitaksi kenellekään.
Siinä teille näitä käytännön kristillisiä arvoja. Juhlapuheet on erikseen.