Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon vauvalle ihan pieniä vaatteita?

Vierailija
26.09.2010 |

Kuinka paljon vauvalle kannattaa varata noita koon 50-60 cm vaatteita? Toistaiseksi ei ole siis yhtään ja olen katsellut noita netissä myynnissä olevia vaatepaketteja, joissa tuon koon vaatteita on hirveä määrä. Kannattaako ostaa alle 60 cm:n vaatteita etukäteen vai hankkia vasta sitten, kun vauva on syntynyt?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 3,3kg ja 50cm ihan "hukkui" koon 62 vaatteisiin, joten mies lähti kauppaan ostamaan pienempiä. Synnärillä meni koon 44 housut, kun oli lyhyet jalat. Kyllä meillä koko 56 tuli tarpeeseen, sitä käytettiin n. 1,5kk.

Vierailija
2/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli varmaan 10 bodya/koko ja lisäksi kasa muuta vaatetta eikä ollut yhtään liikaa. Jos on kova pulauttelemaan niin kolmen bodyn kanssa tulee olemaan pulassa... Kirppiksiltä oli suurin osa meidänkin vauvan vaatteista. Niitä pieniä kokoja löytyy niin helposti. Jos saamme joskus toisen, en kyllä aio varata 50cm vaatteita kun ehkä pari kappaletta, meni meidänkin vauvalle n.2 viikkoa päälle. (52cm syntyessään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä niillä äp:n pienellä kietaisubodyilla ja potkareilla pärjää hyvin alkuun. Ovat 56 cm.. Oon lisäks ostanu ehkä yhden setin 56 kokoa. 50cm eivät ole mahtuneet kummallekaan lapsista..

Vierailija
4/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä niillä äp:n pienellä kietaisubodyilla ja potkareilla pärjää hyvin alkuun. Ovat 56 cm.. Oon lisäks ostanu ehkä yhden setin 56 kokoa. 50cm eivät ole mahtuneet kummallekaan lapsista..

Vierailija
5/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljät ja puolipotkareita kolmet, yöasuja kahdet. Poika syntyi 53cm pitkänä ja käytti noita asuja ehkä kaksi viikkoa. Olisi silti pitänyt hommata niitä enemmän, koska poika kakkasi valuvia kakkoja 8 kertaa päivässä ja puklaili paljon, yleensä oli koko ajan puhtaat vaatteet lopussa. Olisi pitänyt olla kaikkia vaatteita vähintään tuplamäärät.

Osta tosiaan käytettyjä, niin saat halvalla. Ei sitten niin harmita, vaikka käyttöikä jäisikin pieneksi. Ja voit myydä ne edelleen.

Vierailija
6/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain viitsisi ostaa turhaan vaatteita, joita ei tule käytettyä yhtään, vaikka edullisesti ne saisikin. Siksi neuvoja täällä kyselen.

Järkevintä olisi ilmeisesti ostaa ainakin jonkin verran 56 cm:n kokoisia vaatteita?

ap

Vierailija
7/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalimittainen poika ja normaalisti kasvoi. Silti 56 kokoiset vaatteet menivät 2-3 kk ja 62 melkein puoleen vuoteen saakka. Eli ei ne aina ihan heti pieneksi jää. Ja tykkäsin pitää sopivia vaatteita.

Vierailija
8/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se silti kiva pitää sopivankokoisia vaatteita.

Vierailija
9/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos käykin niin että lapsi on syntyessään esim. 52cm niin 50cm ei enää mahdu.

Meidän poika oli syntyessään juuri sen 52 cm, ja kyllä pariviikkoisena vielä 50 cm vaatteita käytetään. Riippuu valmistajasta.

56 cm pienempää ei itse ostettu, saatiin lahjaksi. 56 cm ostettiin jonkun verran etukäteen ja lisää tarvittiin pulauttelun ja satunnaisesti falskaavien vaippojen takia. Parempi liikaa kuin liian vähän, mun mielestä.

Vierailija
10/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kauaa sovi, mutta on se silti kiva pitää sopivankokoisia vaatteita.

Varsinkin kun on esikoinen kysymyksessä eikä kummallakaan ole aiempaa kokemusta vauvoista, niin olisi kiva olla oikeankokoiset vaatteet päällä, jos sitten olisi helpompaa opetella myös sitä vauvan hoitamista. :)

ap

Vierailija
11/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tulette saamaan niitä.

Itse ostin muistaakseni yhdet potkarit (tein miehelle "isyyspakkauksen" ja laitoin ne sinne).

Saimme niin paljon vaatteita, että osaa en ehtinyt edes käyttää.

Vierailija
12/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö oli kyllä sen 50cm syntyessä, mutta niin hoikka että 56 senttiset vaatteet oli aivan liian isot moneen viikkoon. 50-senttisetkin roikkui rumasti päällä, onpa sit sairaalasta lähtökuvassa sellainen vaatteisiin kääritty eikä sellainen nätisti puettu, kuten olin ajatellut...

Vierailija
13/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut täysiaikainen ja sellainen keskikokoinen, en muista tarkkoja mittoja, mutta jotain siinä 50 cm ja 3500 grammaa. Mies sen sijaan on syntynyt keskosena. Siskoni on taas saanut tosi isoja vauvoja. Voinko näiden perusteella päätellä oikeasti jotain?

Olen katsellut netistä tuollaisia vaatepaketteja, joissa on paljon kokoa 56.

ap

Päätellä voi seuraavalla tavalla: jos on itse ja jos täysiaikaisena syntynyt isä on ollut iso syntyessään, niin luultavasti vauvakin on iso. Keskosuus ei periydy. Yleinen trendi on, että lapset on isompia kuin vanhempansa.

Sekä itse että mieheni olimme noin 3500 g syntyessämme, tytär taas oli 4200 g ja 53 cm. 50-senttiset vaatteet ei meillä menneet hetkeäkään, 56-senttiset ehkä viikon. Näin jälkikäteen eipä olisi kumpiakaan tarvinnut hankkia ollenkaan.

Vierailija
14/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevin yhdistelmä ja nopeita vaihtaa lukuisissa vaipanvaihdoissa. Sain kaverilta paljon ranskalaisia vaatteita, jotka oli sellaista velouria ja kokopukuja. Ne olivat suunnilleen 52 cm, ja menivät molemmille lapsille pitkään. Esikoinen oli 47 cm ja käytti 50 cm vaatteita reilun kuukauden ja 56 cm vaatteita 3 kk. Oli tosin hoikkakin (2.9 kg ja kasvoi -10-käyrällä).

Kuopus oli 52 cm mutta jälleen hyvin hoikka, joten 50 cm vaatteet (ne ranskalaiset ja muutamat lahjaksi saadut) menivät ekan kuukauden ja sen jälkeen 56 cm 2,5 kk.

Itse ostaisin sinuna kolme 56 cm bodya ja ehkä sellaista kietaisubodymallia, niin ei tarvitse heti pään yli niitä vetäistä (tämä on mielipidekysymys, itse pidin noista kietaisumalleista, mutta kaikki eivät pidä esim. mieheni ei tajua, mikä neppari menee minnekin...), kahdet puolipotkarit ja yhdet esim. täyspotkarit tai housut ja sukat/sukkahousut. Lisäksi vielä yksi yöpuku. Äitiyspakkauksessa on niitä 60 cm vaatteita, joita voi sitten käyttää apuna vähän väljinä. Ystävät ja tuttavat saavat sitten sairaalaan/kotiin tuoda niitä juuri oikean kokoisia vaatteita eli jos vauva esim. 50 cm niin esim. vanhempasi voisivat ostaa pari 50 cm bodya ja potkarit tai jos vauva on 56 cm, niin sukulaiset ostaisivatkin sitten 62 cm vaatteita lisää.

Itse pärjäsin kolmella 50 cm bodylla, kaksilla housuilla, yksillä potkareilla ja yhdellä velourpuvulla sekä kahdella 56 cm velourpuvulla, yhdellä yöpaidalla, kolmella bodylla ja kaksilla housuilla sekä hupparilla. Toki sain pari bodya lisää kaveriltani, kun melkein samanikäinen vauva mutta kasvoi nopeammin. Lisäksi käytin kotioloissa usein näitä äitiyspakkauksen 60 cm vaatteita hihat käärittyinä ja potkareiden kärjissä sukat. :)

Talvivauva tarvitsee muuten myös ulkoasun 56 cm.

Vierailija
15/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ei mahtunut enää sairaalasta kotiuduttua yhteenkään 50-senttiseen ja vain osaan 56-senttisistä

Yksi taas meni kolme kuukautta 56-senttisillä ja 62-senttisiä siitä ainakin seuraavat 3kk. Silloin harmitti, kun en ollut hankkinut yhtään 50-senttistä, kun ne 56setkin oli liian isoja monta viikkoa.

Pari muuta on käyttäneet 50 ja 56-senttisiä jokusen viikon.

Vierailija
16/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö oli kyllä sen 50cm syntyessä, mutta niin hoikka että 56 senttiset vaatteet oli aivan liian isot moneen viikkoon. 50-senttisetkin roikkui rumasti päällä, onpa sit sairaalasta lähtökuvassa sellainen vaatteisiin kääritty eikä sellainen nätisti puettu, kuten olin ajatellut...

Tyttö oli 51-senttinen syntyessään, ja käytettiin 50-senttisiä bodyja melkein kaksi kuukautta. Ja meillä oli muistaakseni vain 3 tai 4 bodya siinä koossa, oli hieman pyykkäämistä kun vauva kuitenkin puklaili ahkerasti ja muutaman kerran vaippa fuskasi.

56-senttiset vain roikkuivat päällä, ei siinä auta hihojen kääriminen jos ongelma on leveydessä. Joissakin 56-senttisissä oli kaula-aukkokin niin hervoton että olkapäät tulivat ulos. Mielestäni ylipäänsä 50- ja 56-senttisten bodyjen suurin ero on leveydessä, ei niinkään pituudessa. Eli jos on hoikka vauva, ne 50-senttiset menevät pidempään vaikka pituutta tulisi. Hieman oli koomista jossain vaiheessa kun vauvalla oli 50-senttinen body ja 62-senttiset sukkahousut :D

Kannattaa myös muistaa, että eri valmistajien vaatteissa on isoja eroja. Eli ei tuijota vain kokolappuja. Minä esimerkiksi olin raskauden aikana ostanut yhden 50-senttisen bodyn, joka sitten oli isompi kuin osa 56-senttisistä. Onneksi saatiin käytettynä jonkun verran sitten ihan oikeasti pienempiä 50-senttisiä.

Vierailija
17/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapsi oli 54 cm syntyessä, mutta todella hoikka. 56 tuntui että on tosi pieni. Lisäksi puklas koko ajan, vaatteita sai vaihtaa jopa 5 krt vuorokaudessa.

Jos ostat käytettynä ja maksat niistä euron - 2 kpl, oikeesti mitä väliä. Voit myydä ne joskus eteenpäin ja jos teillä käy samoin kuin meillä, ei ole kiva lähteä kiertää kirppareita kiireellä aikataululla tai ostaa normaalihinnoilla kaupasta.

Hanki nyt ainakin 5 settiä 56 cm. Ja jos jää käyttämättä, elämä on kovaa. Oikeesti, nyt huomaa kuinka paljon kaikkea turhaa sitä tulikin hankittua, mutta vaatteet eivät siihen listaan kuuluneet.

Vierailija
18/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli syntyessään 50cm pitkä. En ostanut ainuttakaan vaatetta alle 56cm (niitä ostin n. 3 bodya, 3 puolipotkarit yms. Lisää saatiin lahjaksi.) Sovittiin miehen kanssa että kääritään lahkeita sitten sen aikaa. Mutta eipä ne vaatteet kauaa isoja olleet. Parissa viikossa alkoi vaatteet olla ns. sopivia. Ja juuri sen parin viikon takia en viitsinyt ostaa pienempiä. Varsinkin jos käykin niin että lapsi on syntyessään esim. 52cm niin 50cm ei enää mahdu.

Vierailija
19/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tenava on syntyessään 54cm ja 4,5kg ei niitä tarvita ollenkaan.

Mut sit jos sattuu olemaan semmonen 47cm ja 3kg ja vielä hitaasti kasvavaa sorttia, niin ne 56cm vaatteet menee ekat puoli vuotta... Eli tarvitaan paljon.

Vaikea arvailla etukäteen. Vaikka olis jo kaksikin lasta, se nuorin saattaa olla ihan eri kaliiperia kuin muut ja on lähdettävä kauppaan ostamaan lisää vaatteita ;)

Tosin jos itse on ollut 4-kiloinen vauva ja mies samoin, ei liene kovin todennäköistä, että näiden kahden vauva olis täysiaikaisena ainakaan merkittävästi pienempi tai toisinpäin. Mut sit taas jos itse on vaikka ollut se 3-kiloinen ja mies 5-kiloinen syntyessään (kuten meillä) voi lapset olla sit ihan mitä tahansa siltä väliltä...

Et koita täs nyt sitten..

Vierailija
20/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen ei mahtunut 50-senttisiin edes synnärillä ja 56-senttisiinkin ehkä kaksi viikkoa.

Pienempi kuopus olisi mahtunut 50-senttisiin varmaan sen pari viikkoa, ja sen kehitys oli myös esikoista hitaampi, muistelen että vielä 1,5-kuisenakin sen olisi saanut tungettua joihinkin 56-kokoisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan