Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä tietää, milloin tytön

Vierailija
25.09.2010 |

kuukautiset alkaa? Kuulin, että viidesluokkalaisen tyttäreni luokkakaverilla ne oli alkaneet viime kesänä! Ja siis ko. tytöllä ei ole mainittavasti rintoja ja hän on ehkä 153cm pitkä. Olin aika järkyttynyt, koska olin ajatellut, ettei omalle aika kehittymättömän näköiselle tytölleni tuota rasitetta tulisi ihan vielä...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei!! Mä en tiiä miksi oon täällä sivustolla mutta oon 11v 153cm ja painan 41kg ja just tänää tuli semmosta miltä mun sisko sanoo että kuukautiskipu tuntuu..

Vierailija
2/43 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis nykyäänhän sanotaan että noin vuos ennen sitä ikää milloin äitillä alkoi. Omalla tyttärellä alkoi jo ennen 12 vuotta vaikka itselläni alkoi vasta 15 vuotiaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 tyttölasta. Vanhimmalla oli ensin aika kova kasvupyrähdys ja sen jälkeen alkoi menkat, ikää oli noin 13v3kk. Toiseksi vanhimmalla oli myös koba kasvupyrähdys 12-13- vuotiaana, mutta menkat alkoivat vasta 15-vuotiaana. Nuorin on nyt 12v ja ei ole vielä pituuskasvu kiihtynyt eikä ole mitään ulkoisen murrosiän merkkejä. Pituutta nyt joku 145cm ja painoa 29kg, joten ei ehkä ihan pariin vuoteen vielä ala.

Nää kaikki meidän tytöt on rakenteeltaan sellaisia hoikkia ja pitkiä ja harrastavat kilpaurheilua. Itse olin lapsena aika pullukka ja mulla menkat alkoi jo 11-vuotiaana.

Vierailija
4/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskollani 10-vuotiaana. (Ja oltiin molemmat hoikkia). Meilläkin äiti oli järkyttynyt eikä ollut yhtään varautunut, hänellä kun menkat olivat alkaneet vasta 16-vuotiaana. Ainoa huono asia ja rasite tuossa oli äisin kauhistelava suhtautuminen. Muuten se tuntui sellaiselta "mä olen nyt ISO tyttö" jutulta. Tai no, siteiden ostaminen punastutti.

Ei tyttäresi elämä ole pilalla vaikka menkat alkaisivatkin. Muistat vain puhua menkoista jo ennenkuin niiden pitäisi alkaa ja ostat paketin siteitä tukittavaksi ja varoille kaappiin niin ei tytön itsensäkään tarvitse hermostua.

Vierailija
5/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskollani 10-vuotiaana. Tai no, siteiden ostaminen punastutti. Ei tyttäresi elämä ole pilalla vaikka menkat alkaisivatkin. Muistat vain puhua menkoista jo ennenkuin niiden pitäisi alkaa ja ostat paketin siteitä tukittavaksi ja varoille kaappiin niin ei tytön itsensäkään tarvitse hermostua.

Kävikö 10v muutenkin itse kaupassa?

Vierailija
6/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä 16-vuotiaana, itselläni alkoivat lähempänä 15v. Oletan, että tyttärellänikin alkaa myöhään. Rintani alkoivat kasvaa 11-vuotiaana muistaakseni, mutta niiden kasvuaika oli todella pitkä. Vielä lukion jälkeenkin saivat kokoa. Nyt ovatkin todella suuret.

Vierailija
7/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskollani 10-vuotiaana. Tai no, siteiden ostaminen punastutti. Ei tyttäresi elämä ole pilalla vaikka menkat alkaisivatkin. Muistat vain puhua menkoista jo ennenkuin niiden pitäisi alkaa ja ostat paketin siteitä tukittavaksi ja varoille kaappiin niin ei tytön itsensäkään tarvitse hermostua.

Kävikö 10v muutenkin itse kaupassa?

Osti äiti joskus jos erikseen pyysimme, mutta pääasiallisesti ostimme alusta asti siteet itse. Ja olin ostanut siteitä itse (äidille) jo tuota ennen, ehkä 9-vuotiaana. Kauppaan oli matkaa kilometri ja oli vielä koulureitin varrella joten en ymmärrä mikä ongelma tuossa kaupassa käymisessä olisi. Siteiden ostaminen hävetti. Kerrankin levisi kukkarosta kaikki kolikot kassahihnalle kun jonoon taakseni tuli luokkalainen poika. Ihana myyjä ymmärtäväisesti hymyillen auttoi keräämään kolikot ja laskikin ne puolestani kun olin siinä vaiheessa jo ihan valtavan häpeilyni vallassa :) Mutta toisaan, siteiden ostaminen oli ainoa oikea harmistus menkkojen alussa. Jos äiti viitsisi ostaa alkuun siteet tytölle valmiiksi niin menkkojen alussa ei pitäisi olla mitään pahaa.

Vierailija
8/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vanhemmat hoitivat perusostokset, eli ruoat ja hygieniatarvikkeet. Tarvittaessa voitiin kipaista kaupalla, mutta ei se ollut meidän tehtävä.

Ja jos vielä nolotti, niin ihmettelen ettei äiti voinut ostaa kaappiin säännöllisesti...

Vierailija
9/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseli mummiltani milloin hänellä ja hänen äidillään oli alkanut menkat ja tiesikö hän isäni isän puoleisten naishenkilöiden menkoista. Mummi oli tosi nolo. Olin minäkin, 9v.

No 11v alkoi menkat, kuten äitini suvussa. Ja ei olisi asioita enää mummilta voinut kysyä.

Mun tyttö nyt 9v...

isänsä sisaruksilla alkanut onneksi tosi myöhään...

Vierailija
10/43 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pullukoilla muka alkaa aikaisemmin mutta ainakin minä muistan kouluajoilta että nimenomaan hoikat kehittyivät aiemmin. Pullukat olivat viimeisten joukossa, itsekin noin 60 kg ja 14-vuotias.

Vierailija
11/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että keskimäärin alkaa kun painoa tulee noin 40kg... vai muistankohan ihan väärin :D (Minä olin 11v, 153cm ja 43kg)

Vierailija
12/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa yhden sidepaketin hommaat kaappiin varuille, jotta on mistä on ottaa, jos tulee tarvetta.'Alkavat kun alkavat, yksilöllistä.

Vierailija
13/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä nyt olla järkyttymättä...

Vierailija
14/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaan olin vasta 35 kg kun ekat tuli. Terkkari oli vähän ihmeissään kun kuuli et on alkanut. Mutta sit olikin puolen vuoden tauko ennenkuin tuli seuraavat. Ja olin 13 v ja urheilin monta kertaa viikossa.

Vierailija
15/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ne alkavat lähellä ikää, jossa äidillä on alkanut, mutta tokihan siitäkin taipumuksesta voi osan periä isän puolelta.

Niinkuin todettu, niin sidepaketti kaappiin valmiiksi ja jos ei koulussa ole vielä evästetty, niin asiasta voisi olla hyvä jo sivumennen puhua tytön kanssa. Etenkin se on hyvä mainita, että kaikenlaiset ikävät tuntemukset, kuten kipu tai jomotus, ovat tavallisia ja että niitä varten SAA ottaa lääkkeitä. Oma liikunnanopettajani oli sitä mieltä, että sellaisia ei pitäisi syödä...

Vierailija
16/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vaihtelua on. Nykyään kai ihan normaalia että 9-10 vuotiailla tytöillä alkaa kuukautiset.

Vierailija
17/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menkat alkavat yleensä + - 2 vuoden kuluttua siitä, kun rinnat alkavat kehittyä.

Meidän 8,5 v:n rinnat ovat jo alkaneet hieman kasvaa, joten menkat voivat hyvin tulla 10-vuotiaana.

Vierailija
18/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun kavereilla alko kaikilla suurinpiirtein 14-15 vuotiaina joillain jopa 16 ja nykyään 8- vuotiaalle kasvaa rinnat.Kauheeta,eikö lapsia ole kohta ollenkaan =(

Mut joo,rasvaprosenttiin on aika paljon sidoksissa ja nykypennuthan on ollut ruoka-aikana kotona.Vähän päälle kymmenvuotiaat tytöt painaa saman kuin aikuiset synnyttäneet naiset.

Vierailija
19/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi menkat 10-14 v. Itsellä 11 v. Äidilläni samoin.

Minulla oli myös yksi pulska kaveri, jolla alkoi menkat 15 v. ja itse esim. olin tosi hoikka, kun menkat alkoi 11 v.

Vierailija
20/43 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun kavereilla alko kaikilla suurinpiirtein 14-15 vuotiaina joillain jopa 16 ja nykyään 8- vuotiaalle kasvaa rinnat.Kauheeta,eikö lapsia ole kohta ollenkaan =(

Mut joo,rasvaprosenttiin on aika paljon sidoksissa ja nykypennuthan on ollut ruoka-aikana kotona.Vähän päälle kymmenvuotiaat tytöt painaa saman kuin aikuiset synnyttäneet naiset.

Joo ja mun äidillä 60-luvulla alkoi 11-vuotiaana, samoin mulla 90-luvulla. Eikä ollut eikä ole rasvaprosentti huikea kummallakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi