Kätilö kanssasi. Vastaan kysymyksiin n. tunnin ajan.
Kommentit (44)
Joku sanoo että toisessa ei niin helposti repeä kun on jo kerran venynyt, mutta toinen taas sanoo että vanha arpikudos ei kestä sitäkään venytystä mitä terve venymätön...
T: toinen alullaan, mutta eka synnytyksestä jäi paha pelko...
Ei ole. En ole yksityisneuvolan kätilö ja ainoastaan lähisukulaisten synnytyksiä olen mennyt hoitamaan sovitusti. Sitoo liikaa,jos lupaa hoitaa jonkun ja silloin pitää olla valmis lähtemään mistä tilanteesta vaan hoitamaan synnytystä vaikka olisi tullut juuri iltavuorosta je menossa aamuun. Kehitellä asiaa voisi,mutta tuskin täysin onnistuu. klö
Yleensä ei toisella kerralla repeä ainakaan niin pahasti. Hieman arpikin joustaa ja muu kudos vielä paremmin. Sen pelon voit jättää mielestäsi. klö
eli sektiota pelkäävälle odottajalle jos vähän informoisit..:)
- sairaalaan tullaan ilmeisesti aamulla, eikä saa syödä. mitäs sitten? katetri? sattuuko/tuntuuko sen pistäminen?
- spinaalin pistäminen, viekö tunnon koko alakropasta?
- tuntuuko se vatsan viiltäminen ja vauvan ulosotto? tuleeko siitä paha olo?olen kuullut että siinä siis tuntee kaiken, muttei satu.
- entäs ompelu, kestääkö kauan? kuinka kauan koko hommassa menee?
- saako vauvan heräämöön?
kiitos jo etukäteen!! olen siis jo synnyttänyt alakautta, mutta nyt raskauden edetessä on alkanut pelottaa ja mietityttää tuo sektioon joutuminen..
kun LA ois joulukuussa ja joulukuussa 2004 tehty sektio??
Mites se ennenaikaisen synnytyksen vaara minun kohdallani, kuinka todellinen on ja millä viikoilla voi syntyä pahimmillaan?
Kun mulla oli Oyssissa semmonen aivan huippu, jo iäkkäämpi kätilönä.. :D
Sairaalaan tullaan samana aamuna,vaihdetaan leikkausvaatteet,ajellaan haavan seudulta ihokarvat ja laitetaan katetri,jonka laitto ei satu(jos et ole jännityksestä kaarella).
Leikkaussaliin viedään,kun kutsutaan. Aloitetaan puudutusvalmistelut,laitetaan ravintiliuos tiputus,kytketään laitteet,jotka seuraavat elintoimintojasi. Selkä pestään ja laitetaan puudutus,joka tuntuu neulan pistona. Sitten asennetaan sänky sopivaan asentoon,vatsasi peitellään eikä sinulla jää näköyhteyttä haavaan. Leikkaus kestää n. 5-10 minuuttia,eri kerroksia irrotellaan ja lapsi autataan maailmaan ja näytetään sinulle. Sitten lapsi kuivaillaan ja tarkastetaan kunto ja mahdollisesti saat hänet hetkeksi kainaloosi. Istukka autetaan ulos,ommellaan kohtu ja vatsan eri kerrokset.
Kaiken kaikkiaan toimenpiteessä menee n. tunti. Sairaalasta riippuu,saatko vauvan kainaloosi ja missä vaiheessa. Parin tunnin kuluttua osastolle toipumaan,hoitoaika 3-5 pv. klö
yleisesti ottaen? Eka synnytykseni oli pitkä ja erittäin kivulias, pyörtyilin ja itkin vain, puudutukset ym. eivät auttaneet, enkä muista tapahtuneesta paljoakaan. Kuinka todennäköistä mielestäsi on, että seuraava synnytys on samanlainen? Ja onkohan normaalia kun synnytys ei vieläkään ole mielessäni kovin positiivinen kokemus, vaikka siitä on " jo" 5kk? Kiitos jos ehdit vastata..
Ellei mitään muuta syytä ennenaikaisuusvaaraan,ei tuo sectio sitä aiheuta. Turvallisesti voit alakautta synnyttää. Onnea matkaan! klö
Joka kerta tätä kysytään,mutta en tule kertomaan. klö
Toisessa synnytyksessä kesto yleensä liki puolittuu ensimmäiseen verraten ja ponnistusvaihe myös on nopeampi. Kyllä naiset kelaavat synnytysjuttujaan lähes elämänsä kuten miehet armeijaa. Et ole " epänormaali" . klö
Sectiossa säilyy kosketustunto,mutta ei kipu, Joku on kuvannyt,että ihan juin joku kaivelisi taskujasi. klö
Valvotti viimekin yönä. Raskausviikkoja 25.
Jos kipukohta on siinä karvoituksen yläpuolella,olisi se tyypillinen häpyliitoksen läystymisvaiva,joka ykleensä vaan pahenee loppuraskautta kohti. Jos sivummalla,saattaa olla suolistoperäistä,mutta jos jatkuu,mene lääkärille. klö
Ei minulla ole mitään asiaa vastaan,jos siinä pienellä tilkalla kilistetään- ja ihan kohteliasta olisi tarjota muillekin synnytykseen osallistuneille se tilkka. Eri asia,jos esim. isä alkaa magnum pulloa tyhjentää siinä,humalaan ei ole tarkoitus tulla. klö
Olen toista kertaa raskaaana viikoilla 7 ja ultrassa löytyi pieni noin sentin läpimiltaltaan oleva hematooma. Jos se kasvaa isoksi eikä kuivu pois niin voiko synnytyksessä tulla komplikaatioita ison verimassa takia ?
Tuskin se siitä kasvaa. Joko kuivuu pois tai sitten vuotaa ulos jossain raskauden vaiheessa. klö
koska välillä tulee pieni pissaloraus housuun? Näkeekö gyne käynnillä jos lantionpohjanlihakset ovat huonossa kunnossa?
Eli hoidat raskaudenkuluja ja autat maailmaan vauvan?
Ja jos on niin miksi selainen " palvelu" on nykyisin niin vähäistä?
Ite synnytys pelkoisena olen meinaan saanut siitä omakätilöinnistä suuren turvan ja uskaltanyt synnyttää alakautta.