Kauanko vuokra-asunnossa saa olla kylässä ennen kuin se lasketaan "asumiseksi"? Ev
Kommentit (47)
Yleensä taloyhtiön säännöissä lukee kauanko vieras saa olla ilman, että menee vesimaksua. Meillä se on 2 viikkoa, kuten aika monessa taloyhtiössä. Olen nimittäin asunut itse pitkään veljeni sunnossa vieraana ja maksoin vesimaksut parilta kuukaudelta. Lisäksi äitini maksoi asuessaaan meillä oman remonttinsa ajan. Ja on kumma että isännöitsijää pidetään kyylänä, jos hoitaa asiansa.
Kuulostatte kaikki kyllä nyt vuokra-asujilta, jotka eivät tajua, että sen pitkään vieraanakin olevan vedet joku kuitenkin maksaa. Samoin jätemaksut.
Tosin vuokralaisellani ei olisi helppoa pitää alivuokralaista, koska asuntoon on hänellä vain 1 avain.
t. äitiänsä vuosittain majoittava.
Yleensä taloyhtiön säännöissä lukee kauanko vieras saa olla ilman, että menee vesimaksua. Meillä se on 2 viikkoa, kuten aika monessa taloyhtiössä. Olen nimittäin asunut itse pitkään veljeni sunnossa vieraana ja maksoin vesimaksut parilta kuukaudelta. Lisäksi äitini maksoi asuessaaan meillä oman remonttinsa ajan. Ja on kumma että isännöitsijää pidetään kyylänä, jos hoitaa asiansa. Kuulostatte kaikki kyllä nyt vuokra-asujilta, jotka eivät tajua, että sen pitkään vieraanakin olevan vedet joku kuitenkin maksaa. Samoin jätemaksut.
Antaako taloyhtiö myös hyvitystä kun asukaat ovat pitkään poissa?
t. äitiänsä vuosittain majoittava.Yleensä taloyhtiön säännöissä lukee kauanko vieras saa olla ilman, että menee vesimaksua. Meillä se on 2 viikkoa, kuten aika monessa taloyhtiössä. Olen nimittäin asunut itse pitkään veljeni sunnossa vieraana ja maksoin vesimaksut parilta kuukaudelta. Lisäksi äitini maksoi asuessaaan meillä oman remonttinsa ajan. Ja on kumma että isännöitsijää pidetään kyylänä, jos hoitaa asiansa. Kuulostatte kaikki kyllä nyt vuokra-asujilta, jotka eivät tajua, että sen pitkään vieraanakin olevan vedet joku kuitenkin maksaa. Samoin jätemaksut.
ohis
Miten yhtiössänne on ohjeistettu säännöllisistä oleskeluista asunnoista? Esim. lapset yhteishuoltajuustilanteissa?
En ole tuollaisia sääntöjä ja ohjeita yhdessäkään taloyhtiössä täällä päin nähnyt. Hyvä asia tietysti jos asiat on kirjattu kunnolla ylös. Jätemaksu sisältyy kai aina vastikkeeseen, joka on sama asuipa asunnossa yksi tai kymmenen henkeä.
vuokralaiselle pitää antaa asuntoon kaksi avainta, eli teet väärin kun olet antanut vain yhden avaimen.
Meillä käy minun sisko usein kylässä viikon tai kaksi, ja mielestäni tuona ajan voi ihan hyvin olla. Jos olisi kuukauden tai pidempään, maksaisimme vesimaksun hänestäkin.
Entäs sitten sellainen tilanne kuin oli minun vielä seurustellessa mieheni kanssa. Minulla oli oma asunto, mutta käytännössä menin työpäivän jälkeen aina miehen asunnolle ja olin siellä illat sekä yöt. Omassa asunnossa sitten aamut ja hieman iltapäivällä ennen kuin miehen työt loppuivat. Ja tätä kesti kuukausia.
Tosin vuokralaisellani ei olisi helppoa pitää alivuokralaista, koska asuntoon on hänellä vain 1 avain.
Meillä on naapuri, joiden lapsi asuu puolet isän, ja puolet äidin luona. Hänestä menee ainakin meidän taloyhtiössä vesimaksu. Isänsä istuu taloyhtiön hallituksessa ja on itse sanonut maksavansa.
Olen muuten elämäni aikana asunut kuudessa kahdeksassa taloyhtiössä ja aika monessa joku perheenjäseneni on istunut hallituksessa. Sen takia nämä asiat taitavat olla minulle aika selviä.
Taloyhtiön ei muuten tarvitse tietää onko lapsen huoltojärjestelyt millaiset.
säätö oli että sai olla kylässä 3 kuukautta, sen jälkeen olisi pitänyt vaihtaa kirjat toiseen kuntaan.
Me itse ollaan tehty niin että jos vuokralainen haluaa ottaa jonkun luokseen asumaan, niin ilmoittaa vain meille siitä ja maksaa vesimaksun siitä toisestakin. Siinä talossa siis vesimaksu menee henkilöluvun mukaan. Kun ottaa sinkun vuokralaiseksi, niin se saattaa löytää puolisin joka haluaa muuttaa meidän vuokraamaan asuntoon. Ehkä voisit kysyä sitä vuokranantajaltasi että voiko kaverisi muuttaa teille?
Tiedän lapsia jotka ovat kirjoilla äitinsä luona käytännössä asuvan suurimman osan ajasta mummon luona sekä vierailevat tasaisesti sekä äitinsä että isänsä kotona. Pitääkö lapsista maksaa vesimaksut kaikkiin kolmeen asuntoon? Siis isän luona vierailevat noin 1-2 viikonloppua kuussa ja pikkuisen enemmän lomilla ja äidin luona ovat 2-3 viikonloppua kuussa, sekä loput lomat, mutta ovat virallisesti siellä kirjoilla?
Onko näihin olemassa mitään sääntöjä? Miten määritellään missä asuu? Onko ok nostaa tukia tyhjillään olevasta kämpästä (jossa on kirjoilla) ja asua sitten jossain muualla? Tällaisessa tapauksessa tuota tyhjää kämppäähän voi vaikka vuokrata eteenpäin ja näin tuplata tulonsa.
Vuokralaiset saavat vierailla maksimmissaan kolme tuntia muuten alkaa juosta maksu auton pysäköinnistä ja veden hintaa nostetaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2010 klo 10:36"]
Itse aikoinani majailin avioeron jälkeen useampia viikkoja ystäväni luona kun en kotona halunnut ahdistneena yksin olla. Eikö siellä nipo naapuri vienyt taloyhtiön kokoukseen oleilustani tiedon ja yrittivät kaverilleni saada tästä syystä vesimaksunkin kahdelta henkilöltä. Onneis ei mennyt läpi, kun ystäväni oli tiukkana kokouksessa ja totesi ettei aio ystäväänsä hylätä hädän hetkellä mutta ei siitä kyllä suostu maksamaankaan. Olivat kammottavia naapureita....
[/quote]
Meillä kävi samoin.
Alettiin puhumaan pysyvästä asumisesta ja siitä että pitää kylässä olevan henkilön tiedot lisätä taloyhtiön papereihin. Vesimaksuakin yrittivät vaatia.
Tämä ystävä joutui parkkeeraamaan autonsakin matkan päähän taloyhtiöstä, sillä naapurit alkoivat ystävällisesti pitämään kirjaa siitä milloin autonsa oli talon lähellä parkissa, tai mikä pahinta, taloyhtiön vieraspaikalla.
Aivan järkyttäviä naapurikyyliä.
Ei tuohon ole mitään rajaa. Ihminen voi olla kirjoilla vain yhdessä paikassa ja voi majailla vuoron perään useissa eri paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2010 klo 13:49"]Ehkä voisit kysyä sitä vuokranantajaltasi että voiko kaverisi muuttaa teille?
[/quote]
jos "kaveri" on puoliso tai lähisukulainen, niin mitään lupaa ei tarvi kysyä, eikä tarvi edes lmoittaa. Jos alivuokraa osan asunnosta, niin siitä pitää ilmoittaa, mutta edelleenkään ei tarvi lupaa.
Suurin osa tapauksista on naapurikyylien kiusantekoa, mutta muutamia faktoja voisi laittaa tiskiin.
1. Vesimaksu. Yhden ylimääräisen ihmisen vedenkulutus näkyy todella äkkiä tilastoissa. Meillä tehdään kokouksiin ihan diagrammeja ja niissä poikkeava kulutus näkyy heti. Vesimaksut on monessa paikkaa tosi paljon alakanttiin ja korotuspaineita on jatkuvasti. Kukaan ei tietenkään haluamaksaa enempää, mutta noussut kulutus on korotusperuste. Ensi vuonna kaikki maksaa 2 e per nenä enemmän, kun tänä vuonna asunnossa b8 majaili ylimääräinen muutaman kuukauden. Tätä siis yritetään välttää. Kun ylimääräinen maksaa vesimaksun, kulutuksen nousu ei näy piikkinä suhteessa maksettuihin vesimaksuihin.
Se, että maksaa vesimaksun jo yhteen paikkaan ja asuu puolet ajasta muualla, eikä siksi halua maksaa toista vesimaksua, ei valitettavasti hyödytä ketään. Yhteen taloon maksetaan täysi maksu vajaalla käytöllä, toiseen ei makseta mitään vaikka käyttöä on. Ei se ekan talon vähällä käytöllä säästynyt maksunosa siirry siihen taloon missä oleilee korvaamaan noussutta käyttöä.
2. Hätätilanteet
En tiedä vakuutuksista ja vahingoista, mutta ainakin evakuointitilamteissa on oleellista tietää, ketä talossa on ja ketä savun seasta pitää vielä etsiä. Siksi pitäisi olla kaikkien siellä asuvien nimet talonkirjoissa. Ei se ehkä jo kuollut yksinasuva ystävä pysty pelastusmiehille kertomaan, että sydänsuruinen tilapäisasujaystävä on vielä makkarissa ja ei sitä kukaan jää silloin etsimäänkään.
Nykyinen mieheni kävi seurusteluaikoina yökylässä luonani silloin tällöin kuukauden ajan, mutta katsoin sen olevan vierailua. Sitten hän muutti asuntooni kokonaan, vaikka olikin kirjoilla muualla. Siitä lähtien maksoimme kahdesta hengestä vesimaksua, vaikka virallisesti asunnossa asui vain yksi ihminen. Tiedotimme asian oma-aloitteisesti isännöitsijälle, joka lähetti meille vesilaskulaput.
Taloyhtiön pj oli persläpi ja alkoi kerran pihassa vittuilla miehelleni, että kuka hän oikein on miksi hän täällä hiippailee jatkuvasti ja tuhlaa taloyhtiön varoja. Mieheni sanoi, että asuu minun asunnossani ja me kyllä maksamme vesimaksua hänestäkin ja muuta velvollisuutta hänellä ei ole asiasta kertoa, koska isännöitsijän kanssa asia on sovittu.
Myöhemmin myimme kummankin asunnon ja rakensimme rahoilla omakotitalon. Ihana rauha. Ei ole kukaan kyyläämässä.
Mietttikääs te jotka yövytte ja te jotka majoitatte!!!
Haluatteko itse maksaa ventovieraan naapurissa majailevan vedenkulutuksesta???
Jokainen maksaa omasta kulutuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
tutuilla on taloyhtiössä joku ihme sääntö että viikon saa vieraita olla yökylässä, sen jälkeen perivät korkeampaa vesilaskua. Taloyhtiössä asuu muutama kyylä jotka kyttäävät tarkkaan kuinka kauan jossakin asunnossa vieraita viipyy.
Ei se ole mikään "ihme sääntö", vettä myös kuluu enemmän. Eikö siis voisi maksaa reilusti ylimääräisen asukkaan vesimaksun, jos vieras viipyy kaemmin kuin viikon? Vesimaksut ovat yleensä aika kohtuulliset, pieni korvaus muuten ilmaisesta oleskelusta?
Kuukauden tai pidempään kestävästä _yhtäjaksoisesta_ asumisesta on tehtävä ilmoitus taloyhtiöön.
Kirjoilla olemisesta:
minä olen ollut vuosia kirjoilla kahdessa paikassa yhtäaikaa:
olin kirjoilla sekä omassa asunnossani, että miesystäväni luona yhden vuoden ajan.
Myöhemmin olin eron jälkeen jonkin aikaa kirjoilla kahden eri miehen asunnoissa.
Oli kyllä aika Alfa-naaras-olo...
Viime kerralla oli kolmisen viikkoa. Ei tullut mieleenikään, että olen rikollinen kun äiti / mummo kyläilee luonamme. Lapsille oli kyllä ihanaa.
Enkä ilmoittanut huoltomiehelle asiasta. Vastaavasti me olemme koko perhe matkoilla koko kesän, joten ehkä se veden kulutus sillä tasaantuu.