Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tunnetko ketään kellä olis psoriasis

Vierailija
24.09.2010 |

mun ihottumaläiskä osoittutui siksi ja se voi leviää vaikka minne. Onnetonta touhua kun kolmekymppisenä saa tällaisen kirotun taudin : (((

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi inhottava tauti

Vierailija
2/41 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee melkein huomaamattomaksi kesällä, talvella taas pahenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on saanut apua solariumista, syö helokkiöljykapseleita yms ja välttää tietääkseni joitain ruoka-aineita. Välillä ihottuma vähenee todella paljon ja välillä sitä taas on enemmän.

Vierailija
4/41 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sille ei ole mitään lääkitystä

Vierailija
5/41 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sille ei ole mitään lääkitystä

Voiteita lievillä, solunsalpaajia, jopa ns biologisia pistettäviä lääkkeitä!

Vierailija
6/41 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut jo 24 vuotta eli ihan lapsesta asti. Suurimman osan ajasta on ollut ihan hyvänä iho, pari pahenemisjaksoa kyllä jotka on sitten taas parantuneet. Mutta nyt kahden viimeisen raskauden jälkeen on pysynyt huonompana. Raskausajat on iho ollut hyvä mutta sit pari kuukautta synnytyksen jälkeen on pahentunut, toisin kuin ysillä. Päänahka on hilsettä täynnä ja kutiaa, kyynärpäät ja polvet on isosti ihottumaiset. Lisäksi on pieniä täpliä ympäri vartalon. Tosi inhottava tauti kyllä!

Muuten, miten te kehtaatte etelän lämmössä olla? Itse olen lähdössä Thaimaahan talvella (eka kertaa mihinkään) ja hirvittää ajatus uimarannasta ja uimapuvusta. :( Aion toki saada aurinkoa iholle, mutta pelkään että en nauti siitä yhtään. Mistä sais asennetta? Muutenkin tää tauti vaikuttaa itsetuntoon, joka ei mulla ole kovin hyvä.

Mutta mukava kuulla että jollain oli auttanut sokerin ja viljojen poisjättäminen. Eikös sitä ole tutkittu aika vasta, että osalla psoriaatikoista auttaa gluteeniton ruokavalio? Itse en ole sitä vielä kokeillut mutta pitäisi varmaan.

Vierailija
7/41 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on saanut avun jättämällä ruokavaliosta pois koisokasvit (peruna, tomaatti, munakoiso ja jotain muitakin joita en nyt muista). Aiemmin läikkiä oli ympäri kehoa ja ne kutisi tosi paljon, mutta ruokavaliolla on saanut tilanteen paranemaan niin hyvin että pieniä läikkiä tulee sillon tällön eikä nekään juuri kutise.

Exä taas käytti kortisonivoiteita ja jotain nestettä jotka autto siihen kutinaan, mutta eivät itse ihottumaan.

Vierailija
8/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, tuon sulle nyt  vähän toivoa. Mulla on Psoriasis, tosin koepalalle sitä ie ole diagnosoitu, mutta kyllä se melkooisen varmasti sitä on.

Ihan lapsena polvissa ja kyynärpäissä oli hilseilevät läiskät, jotka joittain pieneni ja paheni. Polvien läiskät katosivat kokonaan, kunnes n. 24 v kovan työstressin myötä tulivat takaisin. Hoidin niitä miedolla kortisonirasvalla. N. 6 kk kuluessa polvien läiskät vaan katosivat, ihan itsestään. Nyt 40 v sain ihastuttavan vaivan päänahkaan, joka hilseilee ja kutiaa. Ei onneksi kasva sellaista paksumpaa juttua kuin psori tyypillisesti. Samalla taas kyynärpäät ovat ärtyneet. Toivon tämän taas menevän pois ajan myötä.

Ei se auta olit raapimatta tai et, ihan turha neuvo. Valohoito ja aurinko ovat kai parhaat avut. Ruokavaliosta tietää varmaan joku pahemmin oireileva? Raapimista on tosi vaikea välttää, ehkä joku Atarax auttaisi, en tosiaan tiedä.

Mutta siis, voi muuttua ihan oireettomaksi ihan nopeastikin ja pysyä poissa ikuisesti tai vaikka vuosia...

Vierailija
11/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psori tai seborrea, se hilse pitää ensin todellakin rapsuttaa pois ja sen jälkeen iholle laitetaan ihottumapaikan mukaisesti nestettä/voidetta Diprosalic tai Bemetson. Hiuspohja kohenee näppärästi ihan tuolla liuoksella. Kun karsta on muualla, esim. jalkapohjassa, siihen kannattaa käyttää Diprosalic voidetta ja kääre päälle ja sitten kaikin voimin yrittää olla rapsuttamatta. Iho paranee hissukseen.

(Outo ketju, kun kukaan ei muka tiedä miten hoidetaan.)

Vierailija
12/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä? Mun ystävällä tuli tuo tauti 17-vuotiaana. Laihtuessa iho parani, lihoessa ihottuma jne levisi. Hälle maksettiin lomamatkoja aurinkoon, siellä iho myös parani. Samoin solariumilla hoidettiin, ja joillain laaserhoidoilla joista ruskettuu(?). Välillö iho on naamaa ja sormenpäitä myöten punainen ja karhea ja välillä taudista ei näy jälkeäkään. Raskauduttuaan koko tauti katosi ja ilmestyi taas synnytyksen jälkeen

Vierailija
13/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä? Mun ystävällä tuli tuo tauti 17-vuotiaana. Laihtuessa iho parani, lihoessa ihottuma jne levisi. Hälle maksettiin lomamatkoja aurinkoon, siellä iho myös parani. Samoin solariumilla hoidettiin, ja joillain laaserhoidoilla joista ruskettuu(?). Välillö iho on naamaa ja sormenpäitä myöten punainen ja karhea ja välillä taudista ei näy jälkeäkään. Raskauduttuaan koko tauti katosi ja ilmestyi taas synnytyksen jälkeen

Vierailija
14/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi. Toinen nainen. Tällä naisella helpottui oireet, kun hän lopetti e-pillerit. Ei ole moneen vuoteen häirinnyt, aikuisena puhkesi ja niitä läiskiä oli vars päässä.

Vierailija
15/41 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on. Pistoshoidot nyt viimein auttoi, kaikki muu kokeiltiin ensin.

Vierailija
16/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä stressaa siitä tai leviää vielä pahemmin.

Missä sulla se läiskä on?

Vierailija
17/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se kasvaa koko ajan :( ap.

Vierailija
18/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kasvaa korvan takana iso läiskä jotain hilsettä, joku meinasi että psoria. Mutta kun revin hilselaatat pois, iho vuota jotain nestettä, josta ilmeisesti tämä hilse kuivaessaan muodostuu. Olisiko sittenkin joku taliköhnä tms.

Mikä avuksi?

Vierailija
19/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä on. sen kanssa kyllä elää. otat sitten sen kortisonihoidon, jos ei muu auta. ja alat käymään aurinkotankkauksella joka talvi pimeimpään aikaan.

Tsemppiä! :)

ps. tähän ketjuun tulee pian vastauksia, joissa käskekään sun olla iloinen, että on harmiton eikä mikään tappava sairaus. jätä ne omaan arvoonsa ;)

Vierailija
20/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimimerkki kokemusta on