Vauva hoitoon vai mukaan häihin?
Meillä on yhden sukulaisen häät kuukauden päästä ja ainakin näillä näkymin ollaan sinne menossa, mutta hiukan mietityttää, että otetaanko vauva mukaan vai ei.
Vauva on siis häiden aikaan vähän vajaa 2kk ikäinen. Viimeiset pari viikkoa vauva on ollut tosi itkuinen enkä tiedä mistä se johtuu, onko sitten koliikkia vaiko jotain muuta. Jos vauva on yhtä itkuinen tuollonkin niin vauva jäänee hoitoon miehen äidille, jos itku on menneen talven lumia niin sitten voisi ehkä ottaa mukaankin.
Mielelläni en toisaalta veis noin pientä useiden ihmisten keskelle saamaan tauteja, toisaalta niitä voi saada kyllä muualtakin.
Meidän isommat lapset (heistä nuorin 7v) tulevat kyllä kyseisiin häihin. Häät ovat toisella paikkakunnalla missä asumme ja miehen vanhemmat asuvat n. 30km päässä sieltä ja appivanhemmilla ollaan tuo viikonloppu ja vauva mahdollisesti myös häiden ajan.
Kommentit (21)
..että mukelosi pääsee pääosaan huutamalla koko ajan...
joko hoitoon, jos tuttu hoitaja (mummo tmv.) tai sitten jäisin itse kotiin. Ja nimenomaan siksi, etten haluaisi pilata toisten juhlaa mahdollisesti rääkyvällä vauvalla.
Onko teidän isommat lapset kutsuttu häihin? Joskus ihmiset vain ottavat lapsensa mukaan, vaikka heitä ei olisi kutsuttu. Silloin voi olla hankalaa jos on esim. plaseeraukset, ja vieraita onkin ennakoitua enemmän.
Vaikka varmasti voisi olla ihana ajatus ottaa vauva mukaan juhliin, niin tottahan on, että vauva ei kyllä piittaa hölkäsen pöläystä mistään juhlatunnelmasta, vaan se on sitä normaalia vauva-arkea sekin päivä. Vaipat pitää vaihtaa ja kaivaa tissiä tai tuttipulloa esiin ja nukuttaa seuraavaksi vaunuihin jossain nurkalla.. Eli siinä menee juhlat ihan pipariksi TEIDÄN itsenne osalta. Hääpari nyt tuskin hoksaakaan kun ei teitä näy, vaan ootte yhdessä tai yksitellen jossain hoitopuuhissa vaan. Vauva hoitoon ja muu perhe juhlimaan!
Meillä oli kaverin häät kun lapseni oli vuoden ikäinen. Hoito ei onnistunut, kukaan tuttu ei päässyt hoitamaan ja vierasta en halunnut, koska lapsi oli hyvin arka ja vierastava.
Meilasin hääparille (huom, meilasin, koska ajattelin, että saavat keskustella ja meilillä on myös helpompi sanoa ei). Kysyin, sopiiko, jos otan lapsen mukaan niin, ettei hänelle tarvitse varata istumapaikkaa eikä ruokaa. Lisäksi lupasin, että poistun lapsen kanssa heti, jos hän alkaa häiritä.
Uskoakseni kaikille jäi hyvä mieli tästä järjestelystä, koska olemme edelleen hyviä ystäviä. Jos homma ei olisi järjestynyt näin, minun olisi ollut pakko jäädä kotiin.
vuokrata hotelli huonen hääpaikkakunnalta ja sinne vauvan isovanhemmat vauvan kanssa kun olette häissä. Jos paikkakunnalla vaikka kylpylä tmv. niin voisitte viettää koko perheen kanssa siellä viikolopun +isovanhemmat mukaan. Vaiva ja mummu&pappa vahtisivat pikkuista häiden ajan, mutta jos joku "hätä" tulisi olisitte lähellä. Tai JOS teidän on pakko saada vauva juhliin mukaan, niin isovanhammat voisivat hänet hakea tarvittaessa juhlista pois koska olisivat ihan lähellä, tai te viedä vauva hotellille.
ei ole enää itkuinen. Muuten jää appivanhemmille ja minä tai mieheni tai sitten koko perhe lähtee häistä aiemmin.
ap
Kyseisiin häihin tulee muitakin lapsia, mutta nuorimmat ovat 1-2v ikäisiä. Varmistimme hääparilta ja sanoivat, että vauvakin on tervetullut, mutta jos on sillonkin vielä itkuinen niin sillon vauva jää hoitoon.
ap
Onko teidän isommat lapset kutsuttu häihin? Joskus ihmiset vain ottavat lapsensa mukaan, vaikka heitä ei olisi kutsuttu. Silloin voi olla hankalaa jos on esim. plaseeraukset, ja vieraita onkin ennakoitua enemmän.
hääparit (ja muutkin juhlijat, esim. ristiäisten järjestäjät) kertoisivat SELKEÄSTI kutsussa, ketkä perheenjäsenet on kutsuttu. Esim. mieheni velipuolen häihin tuli kutsu vain mieheni nimellä, joten oletimme, ettei minua ja lasta ole kutsuttu. No, pian kävi ilmi, että tarkoitus oli kutsua kaikki, mutta laittoivat nyt vaan hänen nimensä.
Ja toisin päin: kutsuimme lapsemme nimiäisiin hyvin pienen porukan, mutta vieraiden määrä nousikin kolminkertaiseksi. Suurin osa kutsutuista otti nimittäin mukaansa myös aikuiset lapsensa ja näiden perheet. Oma vikamme, kun emme osanneet kertoa tarpeeksi täsmällisesti, keitä kutsu koskee.
Tämä meni vähän alkuperäisen aiheen ohi, mutta pointti oli, että kutsujien pitäisi selvästi ilmaista, keitä kutsu koskee ja kertoa, jos eivät esim. toivo lapsia mukaan.
jätä vauva hoitoon jos vain mahdollista.
Minulla oli toinen lapsista häissä mukana kun oli 3 kk enkä voinut häntä jättää kotiin.
Ja olihan se sitä imettämistä, vaipanvaihtoa ja nukuttamista enimmäkseen. Kirkosta lähdin kesken toimituksen kun vauva alkoi kitisemään enkä halunnut pilata parin tärkeätä hetkeä. Ruoan söin kylmänä kun juuri silloin vauva heräsi unilta kun alettiin syömään ja moni ohjelmanumero meni minulta osittain ohi. Enpä paljoa nauttinut niistä häistä.
Ja te jotka olette sitä mieltä että isä olisi voinut hoitaa välillä että olisin saanut nauttia häistä minäkin, isä ei ollut mukana vaan jäi toisen lapsen kanssa kotiin.
Olisin jättänyt vauvankin isän kanssa kotiin jos siihen olisi ollut mahdollisuus, syynsä on siihen etten voinut jättää.
ei ole enää itkuinen. Muuten jää appivanhemmille ja minä tai mieheni tai sitten koko perhe lähtee häistä aiemmin. ap
eli ei itkuinen, mutta just sinä iltana repeää taas :D
varmistimme oikeastaan siksi, koska emme ole ollut pahemmin yhteydessä kyseiseen pariin viime aikoina eikä tiedetty varmaksi tiesivätkö, että meillä on myös vauva.
ap
hääparit (ja muutkin juhlijat, esim. ristiäisten järjestäjät) kertoisivat SELKEÄSTI kutsussa, ketkä perheenjäsenet on kutsuttu. Esim. mieheni velipuolen häihin tuli kutsu vain mieheni nimellä, joten oletimme, ettei minua ja lasta ole kutsuttu. No, pian kävi ilmi, että tarkoitus oli kutsua kaikki, mutta laittoivat nyt vaan hänen nimensä.
Ja toisin päin: kutsuimme lapsemme nimiäisiin hyvin pienen porukan, mutta vieraiden määrä nousikin kolminkertaiseksi. Suurin osa kutsutuista otti nimittäin mukaansa myös aikuiset lapsensa ja näiden perheet. Oma vikamme, kun emme osanneet kertoa tarpeeksi täsmällisesti, keitä kutsu koskee.
Tämä meni vähän alkuperäisen aiheen ohi, mutta pointti oli, että kutsujien pitäisi selvästi ilmaista, keitä kutsu koskee ja kertoa, jos eivät esim. toivo lapsia mukaan.
pois häistä.
ap
ei ole enää itkuinen. Muuten jää appivanhemmille ja minä tai mieheni tai sitten koko perhe lähtee häistä aiemmin. ap
eli ei itkuinen, mutta just sinä iltana repeää taas :D
meidän vauva oli ensimmäisissä häissä mukana n 2 viikon ikäisenä ja hyvin meni, nukkui koko juhlinnan ajan, mitä nyt välillä sivuhuoneessa käytiin vaihtamassa vaipat ja antamassa tissiä. Seuraavissa häissä hän oli 4 kk ikäisenä ja sekin sujui tosin hyvin eli välillä kun annoin tissiä ja vaihdoin vaipat niin nukkui muun ajan tyytyväisenä. Tosin meidän vauva kyllä on sitten muutoinkin ollut sellaista aika vähäitkuista ja tyytyväistä sorttia lukuunottamatta ajoittaisia ilta/yökitinöitä.
lähtisi 2 kk ikäisen kanssa häihin. Laita mies ja muut lapset häihin ja jää itse kotiin nauttimaan vauvasta.
muun perheen kanssa häihin. Kyllä se vauva pärjää hoidossa, ei sen tarvitse olla äidin kanssa 24/7
lähtisi 2 kk ikäisen kanssa häihin. Laita mies ja muut lapset häihin ja jää itse kotiin nauttimaan vauvasta.
muun perheen kanssa häihin. Kyllä se vauva pärjää hoidossa, ei sen tarvitse olla äidin kanssa 24/7
Mutta hyvä olisi jos voisi olla.
Kiitos tästä vinkistä. Kyseessä on melko pieni paikkakunta, jossa häät ovat eli en tiedä onko siellä hotellia tai vastaavaa, tietysti tuon ehtii vielä selvittää.
ap
vuokrata hotelli huonen hääpaikkakunnalta ja sinne vauvan isovanhemmat vauvan kanssa kun olette häissä. Jos paikkakunnalla vaikka kylpylä tmv. niin voisitte viettää koko perheen kanssa siellä viikolopun +isovanhemmat mukaan. Vaiva ja mummu&pappa vahtisivat pikkuista häiden ajan, mutta jos joku "hätä" tulisi olisitte lähellä. Tai JOS teidän on pakko saada vauva juhliin mukaan, niin isovanhammat voisivat hänet hakea tarvittaessa juhlista pois koska olisivat ihan lähellä, tai te viedä vauva hotellille.
Muuten jäisin itse pois vauvan kanssa.