Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi syy ettei olla naimisissa

Vierailija
24.09.2010 |

on se ettei meidän suvussa ole semmoisia jotka ilolla auttaisi ja järkkäisi ja jopa maksaisi meidän häät.

Jos olisi, voitasiin ehkä ollakin naimisissa. Koska avioliitolla ei meillä ole niin suurta merkitystä, niin, eipä olla vihillekään menty.

Monilla tuttavapariskunnillä vanhemmat on suorastaan tapelleet että kuka maksaa häät, on sisaruksia jotka tykkää semmoisesta järkkäämisestä ja suunnittelusta ja kaikki on tehty hääparin puolesta. Kaverin sisko suorastaan painosti kaverini naimisiin, että sai puuhata häitä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että monen on vaikea järjestää häitä, koska se vaatii melkoisen summan rahaa. Mieluummin sen rahan pistää taloon, autoon, polkupyörään, kuin yhteen iltaan, missä kestitsee sukulaismummoja. Ennenvanhaan häät oli normi ja ne järjestettiin talkoovoimin. Häät oli oltava ennen yhteenmenoa. Nykyään, kun tätä normia ei ole, niin vanhat vanhemmatkaan eivät mielellään säästöistään laita lapsiensa häihin, eivät ota puheeksi, eivätkä tarjoa apuaan. Ihan ymmärrettävää.

Vierailija
2/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun muun pitäisi maksaa teidän häänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies ei suostu naimisiin. Miksi ostaa koko lehmä, jos haluaa vain kupillisen maitoa?

Vierailija
4/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidänhän ne häät on. Miksi muiden ne pitäisi maksaa? Jos naimisiin haluaa, maistraattikin on keksitty. Me menimme pelkkien todistajien läsnäollessa vihille. Ja rahaa ei huvennut yhtään. :)

Vierailija
5/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei meilläkään ollut ketään maksamassa ja auttamassa. Siksi en apua muualta odottanutkaan ja häämme olivat minimalistiset.

Päinvastoin, olen saanut kotoa evääksi että naimisiin ei ainakaan kannata mennä.

Vierailija
6/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jonkun muun pitäisi ne järjestää ja maksaa. Mitä vikaa olisi esim. läheisimpien kutsumisessa kotiin kakkukahville? Paljon halvempaa ja helpompaa.

Vierailija
7/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin antaisivat rahaa vaikka mökkiprojektiin, mutta kun 80-luvulla syntyneet on niin itsekkäitä, että mikä on vanhempien niin se on heidän eli rahat heille.

Vierailija
8/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette itse maksaisi häitänne? Outo oletus että jonkun muun pitäisi maksaa teidän häänne.

Vierailija
9/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi monet nuoret on varakkaampia kuin vanhempansa, joten joutavat itse maksamaan kyllä häänsä.

Vierailija
10/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennenvanhaan oli oletus että morsiamen vanhemmat maksaa"

Ennen häissä 2 sukua liitettiin yhteen, ei siinä hääparin mielipidettä kysytty. Mun isovanhemmat meni naimisiin, koska vanhempansa niin oli sopineet. Ei se huono liitto ollut.

Vierailija
11/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se oli ennenvanhaan. Nyt on nyt. Lisäksi monet nuoret on varakkaampia kuin vanhempansa, joten joutavat itse maksamaan kyllä häänsä.

Mutta joidenkin vanhemmat haluaa järjestää perinteiset sukujuhlat ja maksaa ne.

Vierailija
12/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika rankka yleistys tuo 80-luvulla syntyneet...

kerroppa joku peruste millä pistät montakymmentätuhatta ihmistä tuohon muottiisi??

Vierailija
13/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meile oli tärkeää mennä naimisiin, ja koska asunnon osto ja perheen perustaminen olivat haaveina, ei haluttu laittaa rahaa älyttömästi yhteen juhlaan. Ei myöskään itsenäisinä aikuisina ihmisinä haluttu vanhempien kustantavan meidän juhlia (olisivat kyllä kustantaneet, jos olisi annettu). Niinpä meillä oli pienet häät. Kirkossa 10 vierasta, sen jälkeen illallinen. Ei sen enempää tarvita. Ja vaikka ihan kaksistaan voi siellä kirkossa käydä, pappi vihkii ihan ilmaiseksi.

Mulle ei yhteiselo tuntuisi samalta ilman avioliittoa. Avioliitto on lopullisen rakkauden ja sitoutumisen merkki. Huomaan ajattelevani avoliitosta olevista tuttavista, että eikö ne nyt ole ihan tosissaan kuitenkaan toistensa kanssa. Ja en ole mikään himouskovainen, ihan tapakristitty.

Vierailija
14/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksettiin häät. Nyt avioliittoa jo takana 10v ja ihan onnellisia ollaan edelleenkin.

Vierailija
15/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi.

Sain siitä trauman.

Seuraavia häitä mietittiin melkein 20v.

Ne suunniteltiin ja toteutettiin, maksettiin myös miehen kanssa itse.

Ei enää koskaan muiden järkkäämiä tai maksamia häitä.

Vierailija
16/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaa itse/vanhemmat/appi&anoppi hirveitä summia pelkästään siitä naimisiin menemisen ilosta...Tänä päivänä tuleva aviopari saa kyllä mielestäni itse maksaa juhlansa ja laskeskella, että mihin sitä oikeasti onkaan varaa rahaa laittaa likoon. Napanuora ei ole katkennut niiltä, jotka vaativat vanhempiaan tai appia ja anoppiaan maksamaan omat hääjuhlansa...

Vierailija
17/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naimisiin kirkossa, ja paikalla oli vain omat vanhemmat ja sisarukset. Valokuvassa käytiin ja kakkukahvit oli meillä kotona. Ja ihan itse maksettiin viulut. Ostin valkoisen jakkupuvun ja miehelle ostettiin puku muutenkin, muut kulut tuli kampaajasta ja meikistä, valokuvista ja kaffenkeitosta. Hyvin halpaa siis eikä mitään koristelujen píiperrystä vuotta etukäteen.

Ihmettelen tuttua pariskuntaa, joilla on 3 lasta ja yhteinen asuntolaina, mutta ei olla naimisissa. Miehellä isommat tulot kuin vaimolla ja on ollut vakavia terveysongelmia, niin että luulisi olevan tärkeää turvata esim. leskeneläke. Mutta kai ne sitten ikuisesti elää..

Vierailija
18/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ja avioliitto ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
19/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se ei maksa maistraatissa mitään.

Me tahtoisimme pitää pienet juhat, mutta pari ongelmaa:

-Haluamme että häissä olisi hyvät ruokatarjoilut

-Haluamme paikan olevan miellyttävä

-Meillä on lähisukua PALJON!

Eli vaikka kutsuisi vain lähimmät, rahaa menee aika paljon. Sisarukset perheineen +molempien vanhemmat +2 em. uutta kumppania, yhdet isovanhemmat ja sitten muutamia tätejä/setiä joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä =ovat kuin omaa perhettä ja em. muutamalla lapsella on myös jo omat perheet. Joten "pienet" häät olisivat sellaiset n. 40 henkilöä ainakin olisi pakko kutsua, ja tuossa ei ole vielä ainuttakaan kaveria mukana, vain lähisuku.

On helppoa mennä naimisiin jos hääpari on tyyliin ainoiden lapsien ainoita lapsia --> lähisuku on muutama henkilö. Mutta meillä näin ei ole, ja emme todellakaan ole mitään lestadiolaisia tmv. (emme edes erityisen isoista perheistä) mutta sukulaisiin pidetty aina varsin tiviisti yhteyttä, monelle esim. kummitäti voi olla vain "lahja-automaatti", mutta minulle kummini ovat erittäin tärkeitä ja olemme aina olleet ja olemme edelleen paljon tekemisissä =olisi noloa jättää kutsumatta.

Vierailija
20/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ja avioliitto ovat kaksi eri asiaa.

niin olishan se avioliittokin tullut siinä sivussa.

Meillä avioliitto ei ole niin tärkeä, että mentäis maistraattiin sen takia. Ehkä joskus kun se 50v maaginen raja lähestyy.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan