Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nimiäiset joku muoti juttu?

Vierailija
23.09.2010 |

Onko nykyään muotia pitää nimiäiset? eikö ristiäisiä enää arvosteta?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siviilivihkiminen ja nimiäiset siksikin että eiväthän ne uskonnottomat kuitenkaan ole uskollsia tai rakasta ja arvosta perhettä. Jokainen tuntemani ateisti pettää, on juoppo tai jopa biseksuaali joten ei voi oikeasti ilman kristinuskoa olla rakkautta, avioliitoa tai perhettä. Minkä nimessä ateistit edes lupaavat myötä ja vastoinkäymisissä olla yhdessä, saatananko? Toisekseen, jos lasta ei kasteta eikä siis ole kristitty niin minusta sellaisella lapsella ei ole mitään arvoa, sehän on kuin eläin kun ei sillä ole edes sielua. Miksi sellaisen syntymää pitää edes juhlistaa?

Vierailija
2/89 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siviilivihkiminen ja nimiäiset siksikin että eiväthän ne uskonnottomat kuitenkaan ole uskollsia tai rakasta ja arvosta perhettä. Jokainen tuntemani ateisti pettää, on juoppo tai jopa biseksuaali joten ei voi oikeasti ilman kristinuskoa olla rakkautta, avioliitoa tai perhettä. Minkä nimessä ateistit edes lupaavat myötä ja vastoinkäymisissä olla yhdessä, saatananko? Toisekseen, jos lasta ei kasteta eikä siis ole kristitty niin minusta sellaisella lapsella ei ole mitään arvoa, sehän on kuin eläin kun ei sillä ole edes sielua. Miksi sellaisen syntymää pitää edes juhlistaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille lapset pidetty nimijuhla, vaikka vain minä en kuulu kirkkoon. Mieheni ei halunnut ristiäisiä, kuten ei naimisiin mennessä avioliittoon siunaamistakaan vaan meidät vihittiin maistraatissa. Siis, jos jompi kumpi puolisoista ei kuulu kirkkoon, vihkiminen tapahtuu aina siviilivihkimisenä maistraatissa, mutta on mahdollisuus saada avioliittoon siunaaminen kirkossa, jos näin halutaan. Avioliittoon siunaaminen eroaa vain muutamalla lauseella kirkkovihkimisestä (pappi ei vihi paria, vaan kysyy, että "haluatteko siunata liiton, johon teidät on vihitty" tms. ja siihen vastataan "tahdon"). Ristiäiset on mahdollista saada, jos toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon. Meillä nimijuhlat olivat "vapaat". Paljon runoja ja lauluja, isä kertoi, miksi valitsimme juuri nämä "kummitukset" lapsille. Ja voitte arvata, kuinka kaikki kyynelehtivät! KOskettavat juhlat! Me vain itse toimitimme nimipaperin maistraattiin (väestörekisteriin). Ristiäisissähän pappi täyttää tuon ja toimittaa.

Vierailija
4/89 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni en sanonut että ristiäiset eivät saa olla nimenantojuhla?

Salailkaa mun puolesta lastenne nimiä vaikka rippijuhliin asti!"

Vierailija
5/89 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei kumpikaan vanhemmista kuulu kirkkoon niin ristiäiset eivät sovi. muutenkaan en usko tuohon luterilaiseen jumala oppiin niin miksi lapseni siihen haluaisin. saa sitten itse päättää mihin uskoo kun on sen ikäinen että niistä asioista jotain ymmärtää.

ja mielestäni koulu pitäisi irrottaa luterilaisesta uskonopettamisesta ja siirtyä pelkästään elämänkatsomusoppiin jossa opiskellaan muitakin uskontoja.

jokainen saa hoitaa uskonopetuksen kotonaan tai muuten parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
6/89 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsia ei kasteta vauvoina, koska Raamattu ei puhu mitään vauvojen kastamisesta. Raamatussa kastetaan USKOONTULLEITA. Henkilökohtainen usko Jeesukseen on minulle tärkeä asia ja lasten kristillinen kasvatus, mutta niitä kummejakaan ei mainita Raamatussa. Tapaluterilaisten sukulaisten kanssa tuli tästä valitettavasti riitaa, ei järjestetty siis viimeksi minkäänlaisia juhlia. Vauvalla oli nimi jo raskausaikana ja siis ihan syntymästään saakka, joka sitten ilmoitettiin itse maistraattiin. En voi niin mitenkään hyväksyä niin julmaa ajatusta, että vauva olisi paholaisen vallassa kunnes lapsikasteessa otetaan Jumalan lapseksi (liitetään seurakuntaan). Jeesus sanoo, että lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta.

Vierailija
7/89 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään jonkinlaiset juhlat lapsen nimeämisen kunniaksi.

Vanhemmat eivät halua ristiäisiä, joissa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi jos eivät itse ole uskovaisia.

Vierailija
8/89 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä. t. siviilivihitty, jonka lapsia ei ole kastettu (eikä ollut nimiäisiäkään)

Vierailija
9/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet juhlivat lapsen syntymää ja uutta nimeä eivätkä Jeesuksen seuraamista. Vauvaa voi juhlia ilman seurakuntaan liittämistäkin. Nimiäiset ovat tällöin luonnollinen valinta, ei vain muotia.

Vierailija
10/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosta ristiäisiä jotka ei edes usko jumalaan.

Vierailija
11/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua liittää lasta kirkkoon. Tiedä sitten muoti-ilmiöstä, mutta tietääkseni ristiäiset ovat nimenomaan juhla, jossa liitetään lapsi kirkkoon.

Vierailija
12/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhä useampi ei halua kastaa lastaan. Lapsi saa halutessaan liittyä kirkkoon sitten, kun pystyy itse asiaa pohtimaan.

Vierailija
13/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kyl mikään muotijuttu ole. Olin ekoissa noin 10v sitten. Eivät ole kuuluneet kirkkoon ja yksi ei löytänyt lapselleen kirkkoon kuuluvia kummeja joita PITÄÄ olla 2.

Vierailija
14/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin kasteen ja konfirmaation isompana, omat lapset on kastettu.

Vierailija
15/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se mikään muoti ole. Ne jotka ei kuulu kirkkoon, pitää nimiäiset. Tuskin se muodin mukaan menee. Tosin yhä useampi ei kuulu kirkkoon, se voi olla se muoti sitten, mutta kyse on laajemmasta ilmiöstä kuin vain nimijuhlamuoti.

Vierailija
16/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska monet eroavat herkemmin kirkosta nykyään. On luonnolista, että lapsen saatuaan ristiäisten tilalla vietetään nimenantojuhlaa/nimiäisiä, jos kirkosta on erottu. En halunut lapsiani kirkkoon, joten nimiäisiä vietettiin meilläkin.

Vierailija
17/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eroaminen on niin yleistä, että siksi myös nimiäiset. Emme kuulu kirkkoon, joten nimiäiset pidimme. Kavereista vain muutamat kuuluu kirkkoon, en ole siis ikinä ollut ristiäisissä, paitsi omissani ;)

Vierailija
18/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään jotenkin muotia ajaa autolla, kun sata vuotta sitten tuskin kukaan ajeli? Ajat ja tavat muuttuvat. Onko se sitten muotia?

Nykyään nyt ollaan vaan vähemmän uskonnollisia kuin ennen.

Vierailija
19/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään jotenkin muotia ajaa autolla, kun sata vuotta sitten tuskin kukaan ajeli? Ajat ja tavat muuttuvat. Onko se sitten muotia?

Nykyään nyt ollaan vaan vähemmän uskonnollisia kuin ennen.

Juuri näin:

http://www.yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/09/saksan_kirkot_uhkaavat_auti…

Vierailija
20/89 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerran kuulu kirkkoon eikä usko Jeesukseen niin miksi sitten pitää matkia näitä kirkollisia juhlia. Eikö sitten voi vaan ilmoittaa että nyt meidän Pertti-Viljaanalla on nimi ja piste.

Sama juttu kun nämä ihmiset jotka ei kuulu kirkkoon mutta haluaa siviilivihkimisen ja sitten se koko toimitus on kuin suoraan kopioitu kirkon vihkikaavasta "papin" kaapua myöten. Jos ei kuulu kirkkoon niin sitten voisi siitäkin täyttää lapun vaan että nyt ollaan naimisissa ja thats it.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi