Antaisitko tässä tapauksessa vauvalle lisämaitoa?
Kyselin jo 3kk ikäisten kokoja, mutta kukaan ei näyttänyt lukevan aiempia viestejä, joissa kommentoin lisää.
Meillä siis nyt 3,5kk ikäinen tyttö, joka oli syntyessään 2,3kg ja 46cm. 1kk neuvolassa 2,6kg ja 48cm, 2kk neuvolassa 3,1kg ja 50cm ja 3kk neuvolassa 3,9kg ja 52cm. Ja kun nyt eilen tytön punnitsin niin hän painoi 4,6kg.
3kk neuvolassa suositeltiin antamaan tissin lisäksi korviketta. En sitä mielelläni antaisi enkä siis vielä ole antanut (3kk neuvola oli kun tyttö 2päivää vaille 3kk), koska vei aikansa ennen kun imetys alkoi sujua ja pelkään, että korvikkeen anto pilaa sen. Tietysti vauvan terveys on tärkeämpi kuin imetys, mutta ainakin minusta näyttäisi siltä, ettei mielestäni olisi tarvetta lisämaidolle.
Toisen lapsemme kanssa minulla imetys epäonnistui, koska jouduin antamaan maitoa pullosta eikä rinta sitten enää kelvannutkaan.
Kyllähän tyttö on ikäisekseen pieni, sen toki tiedän.
Kommentit (33)
ihmees lisä maitoo!! kaikilla ei vaan maitoa riitä.oma on vähän vajaa 3 kk ja painaa ainakin sen kuus kiloo.
Voit hörppyyttää vauvaa aina imetyksen lopuksi, niin ei sitten totu pulloon. Hörppyyttää voi myös korviketta.
jos haluut kiusata tenavaasi nälällä.
Ihan oikeesti, imetysintoilu menee tässä aivan liian pitkälle. Pääasia on, että lapsi saa ruokaa ja kasvaa!!!
Kyllähän se vauva saa tarpeeksi maitoa, jos parissa viikossa on tullut painoa 700g.
Yksi meidän lapsista kasvoi kuukaudessa noin 600g ja syntymäpaino oli 2900g. Ei tarvinnut antaa lisämaitoa ja kiinteät aloitettiin 6kk iässä.
Oletko sinä tai miehesi minkä kokoisia? Meillä minä olen pieni (149cm) ja tytöt on tulleet äitiinsä.
th
Mistä tää imetysfanaattisuus tulee?! Ihan sairasta touhua, lapsi ei kasva ja ammattilaiset neuvovat antamaan lisämaitoa, ja vielä pitää senkin jälkeen miettiä ja kysellä nettipalstalta annanko lapselleni ruokaa... Äitejä painostetaan ihan liikaa tässä asiassa ja koetaan että olet sitten huono ja epäonnistunut äiti kun et TÄYSimetä.
Mistä tää imetysfanaattisuus tulee?! Ihan sairasta touhua, lapsi ei kasva ja ammattilaiset neuvovat antamaan lisämaitoa, ja vielä pitää senkin jälkeen miettiä ja kysellä nettipalstalta annanko lapselleni ruokaa... Äitejä painostetaan ihan liikaa tässä asiassa ja koetaan että olet sitten huono ja epäonnistunut äiti kun et TÄYSimetä.
kun tyttö syö. Korviketta en mielelläni antais siitäkään syystä, että isommilla on allergioita ja se riski on tällä nuorimmallakin. Hörpyttämistä olen kokeillut tai paremminkin mies, mutta usein ei huoli ja jos huolii niin todella vähän.
ap
Voit hörppyyttää vauvaa aina imetyksen lopuksi, niin ei sitten totu pulloon. Hörppyyttää voi myös korviketta.
ja vauva on tyytyväinen niin imetyksellä vaan :D
painoa tuli ekana kuukautena noin 500g, toisena sama noin 500g ja sen jälkeen vuoden ikään tasaisesti noin 700g.
Meille ei suositeltu lisämaitoa ja kiinteät aloiteltiin 6kk iässä.
Jos olisin sinä niin jatkaisin täysimetystä.
ei tarkoita suoraan, että toisen kanssa kävisi samoin.
btdt
kuten jo aloituksessa kirjoitin. Alussa hitaammin ja se johtui mitä luultavimmin siitä, että vei aikansa ennen kun imetys alkoi sujua. Tosin tytön paino laski syntymäpainosta 600g ennen kun lähti nousuun.
ap
ja vauva on tyytyväinen niin imetyksellä vaan :D
tuttelia 1kk alkaen. Kerran päivässä eli illalla. Ei vaikuttanut imetykseen mitenkään.
Keskimmäinen ei sitä huolinut, joten pystyin täysimettämään hyvällä omallatunnolla vaikka olikin pienikokoinen :)
Ei se maidon riittävyys näy välttämättä lapsen kasvussa, vaan jos vauva on tyytyväinen niin luultavasti maito riittää hyvin! Meidän esikoinen ja kuopus pysyivät hoikkina myös lisämaidolla ja imetyksen loputtua vaikka söivät hyvin. Ja terveitä ovat.
Riippuu siis tosiaankin lapsesta, vaikuttaako lisämaito imetykseen vai ei. Mitä jos odottaisit pari viikkoa ja antaisit kiinteää lisäksi sitten?
viisi. Kahta olen täysimettänyt 5-6kk, yhtä vain muutaman viikon ja yhtä en ollenkaan leikkauksen takia.
Kolme (täysimetetyt ja ei imetetty) meidän lapsista on kasvaneet aluksi vähän hitaammin eli painoa tullut ekana 2-3kuukautena vain noin 500-600g ja sen jälkeen useamman kuukauden ajan noin kilo kuussa. Eikä täysimetettyjen kohdalla suositeltu lisämaitoa.
Tämä, jonka kanssa imetys epäonnistui niin hän on koko ikänsä kasvanut huonosti. Ekana elinvuotena painoa tuli vain 400-500g kuukaudessa ja oli myös todella itkuinen. Yhä kasvaa hitaasti, mutta tasaisesti omalla käyrällään.
ap
ei tarkoita suoraan, että toisen kanssa kävisi samoin.
btdt
jos paino nousee ja ennen kaikkea vauvasi kehitys on muuten ihan normaalia ja on tyytyväisen oloinen. Meitä on moneen junaan, toiset pienempiä kuin toiset. Siis jos ne pissavaippojen määrät on kohdallaan, paino nousee ja on iloinen ja kasvaa ja kehittyy tasaisesti, niin miksi sitten sitä lisämaitoa. Varsinkin kun sinulta sitä maitoa tulee. Maitosi on vieläpä todennäköisesti paremmin sulavaa kuin kaupan korvikkeet ja ripulin ja vatsakipujen todennäköisyys omalla maidolla on pienempi. Ja siis en ole mikään imetysasiantuntija tai imetysintoilija, ihan tässä omaa kantaani vaan esitän yhden ja ainoan lapsen tuomalla kokemuksella. Imettäminen on vaan halvempaa, maito parempaa ja se on aina saatavilla, niin miksi mennä vaikeimman kautta.
Kaikki muu kehitys on normaalia. Myös pissavaippoja tulee tarpeeksi.
Joku toinen kyseli minun ja mieheni kokoa, minä olen 153cm ja mies 178cm
ap
jos paino nousee ja ennen kaikkea vauvasi kehitys on muuten ihan normaalia ja on tyytyväisen oloinen. Meitä on moneen junaan, toiset pienempiä kuin toiset. Siis jos ne pissavaippojen määrät on kohdallaan, paino nousee ja on iloinen ja kasvaa ja kehittyy tasaisesti, niin miksi sitten sitä lisämaitoa. Varsinkin kun sinulta sitä maitoa tulee. Maitosi on vieläpä todennäköisesti paremmin sulavaa kuin kaupan korvikkeet ja ripulin ja vatsakipujen todennäköisyys omalla maidolla on pienempi. Ja siis en ole mikään imetysasiantuntija tai imetysintoilija, ihan tässä omaa kantaani vaan esitän yhden ja ainoan lapsen tuomalla kokemuksella. Imettäminen on vaan halvempaa, maito parempaa ja se on aina saatavilla, niin miksi mennä vaikeimman kautta.
Esikoiselle annoin lisämaitoa anopin(!) painostuksesta, ja sen jälkeen imetys oli yhtä ongelmaa... onnistui vain kun lapsi oli puoliunessa. Kuopuksen kohdalla taas lääkäri sanoi useampaan kertaan ettei lisämaito vaaranna imetystä, joten lopuksi annoin - ja joka tuttipullon jälkeen imetys oli hankalaa (maitoa ei tullut ensimmäisellä imaisulla ja sen jälkeen liian voimakkaasti, kun taas pullosta tulee tasaisesti ja vaikka tippumalla jos ei imisikään).
Useimmitenhan se lisämaito ei kai vaaranna imetystä, mutta olisi vain pitänyt luottaa itseensä ja lapseen... Kun kumpikaan ei oikeasti itkenyt nälkäänsä - eikä edes paljoa itkenyt. Pissaakin tuli normaalisti, ja vauvat olivat perustyytyväisiä. Laihoja vain :)
Oli muuten eka kerta kun kirosin täällä. Anna ihmeessä maitoa lapsellesi. Ihanaa rasvaista KORVIKETTA. Itse imetin itseni ja lapseni sairaalakuntoon, kun uskoin imetysintoilijoita. Lapseni paino oli koko ajan noussut ja neuvolan mukaan kasvoi hyvin (meidän lapsi ei ollut pieni niinkuin sinun, vaan jättipotti). Kuitenkin kun sai korviketta, niin johan pomppasi sekä pituus- että painokäyrällä ylös.
mä kyllä antaisin jos suositeltu ammattilaisen taholta.