Onko sinusta ihan väärin jättää yläastelainen yksin kotiin kolmeksi vuorokaudeksi
kesällä? Lapsi on hyvin tottunut olemaan päivät yksikseen, muttei ole ollut koskaan yksin yötä kotona ja lapsi jäisi ihan mielellään yksin. On luotettava eikä tupakoi, kaljottele tms. eikä ystävänsäkään tee niin.
Kommentit (36)
sitähän sä et voi tietää varmasti, vaikka voi totta ollakin
kyllä ton ikänen voi jäädä yksin, eiköhän olis aika katkasta napanuora
aika paljon...
Jos kolme päivää on aluksi liian pitkä aika, aloittakaa vaikka tänä syksynä jo jättämällä lapsi yhdeksi päiväksi muutamana viikonloppuna ja keväällä kahdeksi päiväksi. Kyllä se jo kesällä kolme päivää osaa olla.
Ihme hyysäystä!
Päivittäin kävi mummo tarkistamassa tilanteen.
mutta luulen, että ensi kesänä en uskalla jättää enää 14v täyttävää kasiluokalle menijää. Tässä välissä tapahtuu paljon eikä kaikki kehitys mene siihen vastuullisempaan ja rauhallisempaan suuntaan.
Itsekin olen ollut jo seiskaluokkalaisena yksin kun vanhemmat ovat kesälomareissuilleet nuorempien sisarusteni kanssa.
Itse en halunnut matkaan.
Aloitti juuri toisen asteen opiskelut ja on siis n. 16-vuotias.
En ole jättänyt häntä vielä kertaakaan yöksi itsekseen.
Jokainen tuntee lapsensa tarpeeksi hyvin. Sitä ei tarvitse täällä kysyä. Yläasteikäinen voi olla 12- 15-vuotias. Siinä himppasen eroa. Onko hän seiskalla vai ysillä?
Tosin meillä naapurin 14v ja 12v oli kesällä viikon kahdestaan ja hoiti siinä sivussa 50-päisen lypsykarjan ja vasikat.
Itse viihdyin seiskaluokkalaisesta asti suurimman osan kesäviikonlopuista yksin kotona, kun en halunnut lähteä mökille vanhempieni kanssa. Jossain vaiheessa kotiin minun kanssani jäi myös pikkusiskoni.
Enkä pitänyt koskaan mitään bileitä, vaan viihdyin lukemalla läksyjäni, romaajena, katsomalla televisiota, ulkoilemalla, käymällä kavereiden kanssa leffoissa...
Miksi ihmeessä yläasteikäinen ei muka pärjäisi yksin kotona. Jollei ole joku sosiaalisesti onneton tai kriminaalialku. Kyllä sen ikäiseen täytyy jo voida luottaa ja antaa tilaa omalle elämällekin. Vanhemmat eivät voi kytätä kaikkea.
meillä kolme teini-ikäistä, vanhin ammatikoulussa. Vaikka olisi ns luotettava, niin eipä sitä tiedä mitä kesän aikana ehtii tapahtumaan, ajatusmaailmassakin. Jo toisaalta joukossa tyhmyys tiivistyy, jos joku kuulee että ko asunto on ilman aikuisen valvontaa, niin helposti sinne tunkee muita nuoria viettämään aikaa. Menetkö takuuseen myös kaikista muista? Joukossa on hyvinkin sinulle tuntemattomia nuoria?
En 12-vuotiasta jättäisi yksin mutta 15-16-vuotiaan kanssa se riippuisi nuoren vastuuntunnosta ja luonteesta. Jonkun voi jättää ja jonkun ei.
Toki lapsi voi olla yöt yksin kotona, jos yhdessä olette sitä mieltä mutta kyllä sitä lasta tulisi jonkun käydä päivittäin pari kertaa käydä moikkaamassa (esim. mummo, pappa, kummi, täti, naapurin tuttu aikuinen tvs.)
Entäs jos lapsi menisi jollekin kaverilleen pariksi yöksi ja oisi vain yhden yön yksinään?
meillä kolme teini-ikäistä, vanhin ammatikoulussa. Vaikka olisi ns luotettava, niin eipä sitä tiedä mitä kesän aikana ehtii tapahtumaan, ajatusmaailmassakin. Jo toisaalta joukossa tyhmyys tiivistyy, jos joku kuulee että ko asunto on ilman aikuisen valvontaa, niin helposti sinne tunkee muita nuoria viettämään aikaa. Menetkö takuuseen myös kaikista muista? Joukossa on hyvinkin sinulle tuntemattomia nuoria?
Voin sanoa että ihan mitä vain voi sattua sinäkin aikana kun vanhemmat ovat kotona ja lapsi vaikka diskoissa.
Nimim. minut haettiin kotiin diskoista ja illasta en muistanut mitään!!!
Siis miten muka nuorten ajatusmaailma muuttuu muutamassa vuorokaudessa. Eihän kukaan tässä ketjussakaan ole väittänyt jättävänsä teinejään kolmeksi kuukaudeksi yksin kotiin.
Ja vaikka joku jättäisi yläasteikäisen useammaksi viikonlopuksi yksin, niin kai vanhemmat yleensä siinä välissä viikolla keskustelevat lastensa kanssa.
Jos lapsella on jokin ongelma, vanhemmat kyllä huomaavat. Ainakin, jos lapsen kanssa on avoimet ja hyvät keskustelusuhteet.
Onko se nyt vaan niin, että amisteineihin ei voi luottaa? Sillä sellaisista minulla ei ole kokemusta.
itse vinguin 7-8 lk. (olin 13,5v) välisenä kesänä, että en halua mökille viikonlopuksi vaan jään kotiin. Lopulta vanhemmat suostuivat, ehtona oli että kaverin piti olla yötä, no yksi kaveri olikin ekan yön, mutta toisen yön olin yksin ja kyllä pelotti, katsoin vielä jonkin jännitysleffan, kun olin olevinani niin isoa...
16-v porukat luotti jostain syystä minuun niin paljon, että jättivät viikoksi yksin kaverin kanssa, no bileitä oli melkein joka ilta ja poliisitkin kävivät piipahtamassa...ihan vaan pari esimerkkiä, miten sitä on viettänyt 10v. sitten nuoruuttaan.
En oikeesti voi uskoa sitä, miten sinisilmäisiä te vanhemmat olette! Olen yläkoulussa töissä ja siellä kyllä äkkiä luulot karisee näistä luotettavista teineistä. Kyllähän niitä pieni prosentti on. Mutta sitten on niitäkin, jotka vanhempien silmissä ovat viattomia kaikkeen, ja todellisuudessa bilettävät, juovat ja polttavat tupakkaa ja harrastavat seksiä vanhempien tietämättä. Joten en jättäisi. Ja toisekseen, ne lapset, jotka yleensä jätetään kotiin, ovat enimmäkseen näitä em. kaltaisia. Niitä fiksuja ei yksin jätetäkään, sillä ne tulevat hyvistä, fiksuista perheista, joissa oikeasti vietetään aikaa yhdessä.
Meikäläinen ja oma ystäväpiirini taisi olla sitten sieltä tylsemmästä päästä. Ei meillä koskaan poliiseja käynyt. Muuta kuin isäni, joka on poliisi.
Kyllä vanhemmat pystyivät luottamaan minuun ja isoveljeeni. Selvisimme vallan mainiosti viikonloppuja yksin. Enkä ole koskaan pelännyt yksin olemista, vaikka monta kertaa olin yläasteikäisenä viikonloppuja itsekseni, kun isovelikin oli pelimatkoilla.
Taitaa olla todella lapsen luonteesta ja perheen taustasta kiinni, että kenet voi jättää viikonlopuksi yksin kotiin ja kenet ei.
itse vinguin 7-8 lk. (olin 13,5v) välisenä kesänä, että en halua mökille viikonlopuksi vaan jään kotiin. Lopulta vanhemmat suostuivat, ehtona oli että kaverin piti olla yötä, no yksi kaveri olikin ekan yön, mutta toisen yön olin yksin ja kyllä pelotti, katsoin vielä jonkin jännitysleffan, kun olin olevinani niin isoa... 16-v porukat luotti jostain syystä minuun niin paljon, että jättivät viikoksi yksin kaverin kanssa, no bileitä oli melkein joka ilta ja poliisitkin kävivät piipahtamassa...ihan vaan pari esimerkkiä, miten sitä on viettänyt 10v. sitten nuoruuttaan.
Siis miten muka nuorten ajatusmaailma muuttuu muutamassa vuorokaudessa. Eihän kukaan tässä ketjussakaan ole väittänyt jättävänsä teinejään kolmeksi kuukaudeksi yksin kotiin.
Ja vaikka joku jättäisi yläasteikäisen useammaksi viikonlopuksi yksin, niin kai vanhemmat yleensä siinä välissä viikolla keskustelevat lastensa kanssa.
Jos lapsella on jokin ongelma, vanhemmat kyllä huomaavat. Ainakin, jos lapsen kanssa on avoimet ja hyvät keskustelusuhteet.
Onko se nyt vaan niin, että amisteineihin ei voi luottaa? Sillä sellaisista minulla ei ole kokemusta.meillä kolme teini-ikäistä, vanhin ammatikoulussa. Vaikka olisi ns luotettava, niin eipä sitä tiedä mitä kesän aikana ehtii tapahtumaan, ajatusmaailmassakin. Jo toisaalta joukossa tyhmyys tiivistyy, jos joku kuulee että ko asunto on ilman aikuisen valvontaa, niin helposti sinne tunkee muita nuoria viettämään aikaa. Menetkö takuuseen myös kaikista muista? Joukossa on hyvinkin sinulle tuntemattomia nuoria?
Tai vaikka siihe nomaan lapseen voisinkin luottaa, mutta kun "kylällä" sana leviää että talo on usaemman vuorokauden ilman aikuista valvontaa? Kaikki nuoret eivät, harmi vaan, käyttäydy kovin fiksusti. Ja tuossa ajhatusmaailman muutoksessa mietin lähinnä tätä aikaa;ap suunnittelee ilmeisesti reissua kesäksi, ja olisi silloin jättämässä nyt fiksun oloisen, luotettavan teinin kotiin 3 vrk:ksi, ja tässä ajassa ehtii kyllä tapahtumaan yhtä sun toista, kun hormonit oikein hyrräävät.
Ja näin esimerkkinä.. meillä on tuossa lähistöllä eräs nuori, joka viettää paljon yksinäisiä päiviä ja öitä. Äitinsä on yh, ja poika on yksin ne ajat kun äiti on työkeikalla toisella paikkakunnalla. Ja kyllä kylän nuoret tietää mihin pääsee bilettämään, kun siltä tuntuu... Meidän asuntomme ei ole bilekämppä.
Miksi ihmeessä pitäisi ilmoittaa johonkin, jos teini-ikäinen on yksin kotona???? Minusta olisi aikoinaan pitänyt tehdä melkoinen lista ilmoituksia. Muutenkin yhteiskunnan rahoja käytetään turhaan. Turhista ilmoituksista pitäisi lähettää ilmoittajalle lasku.