Onko sinusta ihan väärin jättää yläastelainen yksin kotiin kolmeksi vuorokaudeksi
kesällä? Lapsi on hyvin tottunut olemaan päivät yksikseen, muttei ole ollut koskaan yksin yötä kotona ja lapsi jäisi ihan mielellään yksin. On luotettava eikä tupakoi, kaljottele tms. eikä ystävänsäkään tee niin.
Kommentit (36)
Ja sinä viikonloppuna, kun äiti jätti minut ekan kerran yksin kotiin, menin ja hankin lävistyksen. 15 vuotta olin, ja olin suunnitellut tuota jo pitkään.
Äidille oli aika järkytys.
Millaisella alueella asutte? Ei meidän naapurustossamme kenenkään teinit järjestä mitään poliiseja vaativia bileitä tai muutenkaan mitään koko kylän avoimia ovia.
Olemme sopineet, että viikonloppuna saa kutsua useampia kavereita kylään. Esimerkiksi elokuvaillassa saattaa olla kymmenen nuorta katsomassa yhdessä leffaa ja syömässä sipsejä ja dippivihanneksia.
Mutta ei tosiaan koskaan ole ollut yli kymmentä nuorta yhtä aikaa. Ja siis olemme itse olleet pois kotona.
Jotta luottamus kasvaa, siihen täytyy antaa mahdollisuuksia.
Meillä teinit tietävät, että jos joskus tämä luottmaus särkyisi, esimerkiksi kotona olisi jotain mennyt rikki tai väkeä olisi ollut sovittua enemmän, siitä olisi seuraamuksia. Ensimmäinen seuraamus olisi, että lapset saisivat taas nauttia lapsenvahdista. Tai lähteä kiltisti meidän vanhempien mukana maalle.
Meidän asuntomme ei ole bilekämppä.
Meillä on portilla valvontakamerat ja talossa hälytysjärjestelmät. Turvafirman mies käy ajamassa talomme ohi useamman kerran joka ilta ja yö.
Jos teinimme järjestävät kavereidensa kesken meillä jotain, siitä on sovittu ja illanistujaiset pysyvätt tiukasti kasassa.
Eikä lastemme kavereissa todellakaan ole ketään ryyppääviä huligaaneja.
kesällä? Lapsi on hyvin tottunut olemaan päivät yksikseen, muttei ole ollut koskaan yksin yötä kotona ja lapsi jäisi ihan mielellään yksin. On luotettava eikä tupakoi, kaljottele tms. eikä ystävänsäkään tee niin.
Meillä kävi aikanaan naapurissa kunnolliselle tytölle huonosti. Oli kutsunut muutaman kaverin - joista joku oli maininnut muillekin, ettei ole vanhemat kotona. Lopputuloksena oli varmaan 50 kutsumatonta vierasta, jotka hajoittivat taloa ja ympäristöä, kunnes joku lähinaapureista kutsui poliisit.
Tyttö ei siis mitään bileitä ollut järjestänyt, eikä ollut kuin muutaman tyttökaverinsa kutsunut illaksi. Sana vaan jotenkin levisi ihan tuntemattomillekin :(
voin sanoa että ilmoituksen tekisin jos tietäisin näin tapahtuvan.
Mihin tekisit ilmoituksen? Mikä oikeus sinulla on puuttua, jos teini-ikäinen pärjää viikonlopun yksin kotona?
Meidän oli viime kesänä pakko jättää teinityttömme useaksi viikonlopuksi yksin kotiin, kun isäni joutui dementiakotiin ja joduin matkaamaan äitiäni auttamaan monen sadan kilometrin päähän. Samaan aikaan mieheni oli työkomennuksella ulkomailla useamman kuukauden.
Tyttärellä on viikonloppuisin kahden eri harrastuksen treenejä ja olisi ollut hänelle epäreilua, että koulussa hyvin pärjäävää tyttöä rangaistaisiin pakottamalla jättämään mieleiset harrastukset perhetilanteen takia.
Kännykät on keksitty ja tyttö pärjäsi hyvin. Varmaan minulla äitinä oli surkein olo, mutta minäkin opin samalla luottamaan lapseeni.
huushollin, koska eivät voi tehdä sitä kotonaan, koska heillä on vanhemmat kotona?
Minä olin itse jopa viikon yksin kotona jo seiska luokkalaisesta lähtien. Eikä mitään ongelmia ollut koskaan, rauhallisesti vietin aikaa koirani kanssa kotosalla milloin mitäkin tehden (luin kirjoja, läksyjä, kävin jumpassa, uimassa, hiihtämässä jne) ruokaakin opin tekemään. Vanhemmat toki oli aina puhelin soiton päässä, jos tuli jotain asiaa. Kerran sattui jäämään avaimet sisälle, mutta wc:n ikkuna oli sattumalta auki, joten puutarhatuolin kautta kiipeilin korkealla olevasta pikkuikkunasta sisään. Toisaalta olen aina kokenut olevani ikäisiäni kypsempi. Minulla oli myös varhais puberteetti, olisiko vaikutusta moisella.
huushollin, koska eivät voi tehdä sitä kotonaan, koska heillä on vanhemmat kotona?
... teinit vuokraa paikallisen hiihtokeskuksen läheisyydestä mökin ja pitävät bileitään siellä. Ei kukaan viitsi enää toisten kodeissa bilettää, kun siitä jää kiinni. Vanhemmat voi tulla yllättäen kotiin tai naapurit kytätä.
kumminkin järkkää ihan tajuttomat viina/seksi bileet!!!!
ettei mitään bileitä järjestä kotona.
Niin mielestäni voi jättää.
Ylihuolehtivaisia mammoja täällä taas näköjään
mutta pari vuotta vanhemman siskoni kanssa viikonloppuja yksin muutaman kerran vuodessa n. 13-vuotiaasta alkaen. Ei tullut mieleenkään järjestää mitään bileitä ilman lupaa. Ei meistä kumpikaan kilttejä ja kokemattomia ollut, mutta vanhemmat olisivat varmasti naapureilta saaneet kuulla ja vapaaviikonloput olisi lopetettu siihen. Meihin luotettiin ja siitä pidettiin kiinni. Vanhemmat oli mökillä reilun puolen tunnin ajomatkan päässä ja puhelimet keksitty. Sukua ja tuttavia oli lähempänäkin ja naapurit tosiaan tuttuja. Hyvin pärjättiin.
Kuinkahan monta ilmotusta minusta olisi aikoinaan tehty. Minuun kuitenkin luotettiin ja sain olla aika paljonkin yksin viikonloppuja jos en vaikka mökille tahtonut lähteä. Osasin tosin juhlia vanhemmilta hyvin salassa.
Ihan normaali töissäkäyvä ja omillaan toimeentuleva minusta kuitenkin tuli. Onneksi ilmotusten teko ei ollut ennen nuin naurettavaa.
lapsenvahtina 15 vuotias tyttö. Olivat keskenään lasten kanssa aina 5 vrk kerrallaan. Ei mitään ongelmia. Lapset oli 5 ja 11 vuotiaat.
Ja viime kesänä tuli 16 vuotias poikani ja oli nuorempien kanssa. Ei ongelmia.
Ykstoista vuotias on ollu meillä kotona yksin viikonlopun, kun ei halunnu lähteä mökille. Päivisin kävi mummolassa syömässä 6 km:n päässä, mutta muuten oli kotona.
Itse muutin omilleni 14 vuotiaana ja hyvin selvisin. Iltatöitä piti tehdä koulun jälkeen että sai vuokran maksettua, bussikortin ladattua ja ruokaa.
Kouluun oli matkaa 85km ja päivittäin alkoi tympiin matkat. Vuosi mietittiin ja laskettiin kannattaako.
Kyllä kannatti. Alkoi numerot nousemaan ja sain omaa rauhaa läksyihin.