Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasujat ja naapurin lapset

Vierailija
23.09.2010 |

Häiritseekö muita se, että aina kun menet ulos omien lasten kanssa, teidän pihalle pelmahtaa joukko naapurin lapsia? Olenko ainut niuho, jota se välillä häiritsee?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten vaan sellaisia, joiden käytöstä ei jaksa pitkään katsoa.

Kaverit, jotka ovat kivoja, joiden kanssa oma lapsi viihtyy, ovat aina tervetulleita!!

Mutta kun kokemusta on valitettavasti kolikon toisesta puolestakin; eli lapsista joiden seura ei ole aina parasta mahdollista ja jotka vaan "pelmahtavat" omaan pihaamme, niin.. se suututtaa. Muu ei.

Vierailija
22/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähes joka ilta leikittiin porukalla jotakin - ja useimmiten meidän pihassa koska siinä oli eniten tilaa ja piilopaikkoja :D Eipä tuntunut vanhempia haittaavan vaikka melutaso nousi, kunhan ei tapeltu/kinasteltu liikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, mutta niitähän ei useimmilla tunnu olevan.

On mahdoton ponnistus kysyä "saako teidän pihaan tulla leikkimään", ja jos vastapuoli sanoo, että ei tällä kertaa, siitä on parasta suuttua verisesti ja jättää kysymättä koskaan enää uudelleen. Äly hoi!

Vierailija
24/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kyseessä vaikka tosi pienet lapset (esim. 3-v.) Näitä pitää ihan oikeasti vielä vahtiakin ja lapsilla tulee helposti riitaa just leluista jne. Jos on itsellä tiukka aikataulu ja on suunnitellut tekevänsä vaikka jotain kotihommia sisällä, niin eipä siitä tule mitään, kun pari naapurin sinänsä ihan kivaa pikkuista lasta pelmahtaa pihaan ja pitääkin ryhtyä niitä vahtimaan omien ohessa. Olisi reilumpaa, jos vanhemmat tulisivat kysymään "voitteko vahtia meidän lapsia vähän aikaa?" kun sitä se noin pienten kohdalla käytännössä on. Isompien lasten kanssa tietty eri juttu. Muuten tietysti kiva, jos lapsilla on kavereita ja naapureiden kanssa ollaan tekemisissä.

Vierailija
25/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu suurperhe, jossa isommat lapset vahtivat pienempää. Vanhempia harvoin näkee ulkona. (äiti on aina raskaana, eikä kuulemma jaksa ulkoilla).

Eli kun menen itse ulos, niin voi olla että pihaamme "pelmahtaa" neljäkin lasta, heistä vanhin on 7 vee. Pahimmillaan näillä naapurin lapsilla on vielä omat kaverinsa ja nekin tulee.

Joo, olen sanonut asiasta useastikin, mutta kun äiti on aina niiiiiiin väsynyt ja jos isommat lapset (neljäs luokkalaisesta ylöspäin) on vielä koulussa, eikä vahtimassa sisaruksia, niin pienemmät ulkoilevat keskenään.

Kukaan näistä lapsista ei varsinaisesti ole edes meidän lapsien kavereita. Meidän pihalla on vaan kuulemma niin kivaa, kun me vanhemmatkin olemme ulkona ja yleensä pelaamme jotakin lasten kanssa.

Vierailija
26/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pienten lasten kansaa oleminen on työtä. Yli 5v. ei ole haittaa ja vasta sen ikäisille kaverit on tärkeitä.

En asu omakotitalossa, mutta mun nuorin on 6v. ja helppo muistella, kuinka työläitä 2-4v. on.

Vierailija
27/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta rasittaa, kun 17 vuotiaan kavereita laukkaa yötä myöten. Viime yönäkin takaovi kävi monta kertaa. Tästä tehdään kohta loppu.

Vierailija
28/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pihaan tunkevat kaverit alle 5v. Oletuksena kun on se, että minä olen lasteni kanssa pihalla ja samalla hoidan kaikkien muiden naapuruston kotiäitien lapset ja he saavat keskittyä tekemään omia kivoja juttuja. Onpa nähty sekin, että naapurissa odotetaan ns. shoppailuvaatteet päällä, että tulen ulos lasten kanssa ja sitten äkkiä työnnetään se 4v meidän pihaan, moikataan ja ajetaan pois.

Olen ilmoittanut kaikille pihaan tuleville lapsille, että kivat kun kävit, mutta meillä on tänään oma leikkipäivä. Olen kehottanut menemään läheiseen leikkipuistoon eikä meidän keinuihin, ne on varattu omille lapsille.

Vierailija
29/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin alkaa naapurit pysymään omalla puolella.

Vierailija
30/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa nähty sekin, että naapurissa odotetaan ns. shoppailuvaatteet päällä, että tulen ulos lasten kanssa ja sitten äkkiä työnnetään se 4v meidän pihaan, moikataan ja ajetaan pois.

Vierailija
31/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kysymättä) pienten naapurinlasten lastenvahdiksi, tai seuraamaan naapurin ylivilkkaiden isompien lasten levottomia leikkejä.

Vierailija
32/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että meidän pihassa käydään luvatta, ajellaan pyörällä, oikaistaan kaverille, käydään leikkimökissä sotkemassa, sotketaan aronian marjoilla postilaatikko, soitellaan ovikelloa ja juostaan karkuun... Meillä ei ole edes näiden tyttöjen ikäisiä lapsia.

Vierailija
33/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei voi syödä kesällä jäätelöäkään omalla pihallaan omien lasten kanssa, kun heti on 8 naapurin lasta "lokkimassa".

Vierailija
34/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulevat leikkimään lasteni kanssa, niin ei haittaa vaikka ovat pihallamme.

Se haittaa, että naapurin lapsi tulee äitinsä nähden (voisi kieltää häntä) vaivaamaan meitä aikuisia esim. kun kahvittelemme tuttavien kanssa rauhassa.

Vierailija
35/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän erikoista että mennään toisen pihalle kysymättä. Siis hienoa että ollaan yhdessä, mutta jotenkin olettaisin että kysytään sopiiko. Vaikka aina sopisikin. Tai sitten jos oikeasti haluaa aina niitä lapsia pihalleen, voi sanoa ettei enää tarvitse kysyä.

Meillä rivariyhtiö niin ei ole tuollaista joutunut miettimään. Itse lapsena asuin ok-talossa ja ihan normaalisti käytiin pyytämässä kavereita ulos eikä vain hyökätty toisten pihalle.

Vierailija
36/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi kysya: saako meidan lapset tulla leikkimaan teidan pihalle teidan lasten kanssa?

Tai viela mielummin: haluaaks teidan lapset tulla meidan pihalle leikkiman?

Ja eikai nyt kukaan oikeasti 3-vuotiaita ja pienempia kysymatta tuuppaa toisten pihoille?? Niitahan pitaa vahtia koko ajan.

Jos niin tekee niin ainahan voi sanoa etta- meidan pihalle saa tulla leikkimaan mutta en pysty nyt vahtimaan pienia lapsia, joten jos tulette niin aikuinen mukaan.

Puhukaa ihmiset, puhukaa!!

Vierailija
37/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos/kun tulevat meidän pihaan vain esim. trampan tai jonkun muun kivan vempeleen takia, niin en todellakaan tykkää. Kaksi tyttöä olen käännyttänyt pois, koska kerran sattumoisin kuulin kun puhuivat keskenään. Toinen sanoi ettei haluaisi leikkiä "Tiinan" kanssa, mutta mennään kuitenkin sinne, että päästään trampaan. Nämä tytöt eivät enää saa tulla meille.

Älä nyt vaan kuvittele ettei se sinun pikku-Tiinasi harrasta myös joskus tuollaista dissaamista. Kiva sitten jos sen takia menettää koko kaverin, kun keran äiti sattuu kuulemaan lapsellisen ja typerän kommentin (ja seur päivänä sanoja saattaa olla ihan eri mieltä)

Vierailija
38/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos tosiaan sattuu niitä vähemmän kivoja lapsia naapuriin, niin ei sekään herkkua ole.

nimim. kokemusta on

Vierailija
39/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ainakin ottaa pattiin jos koko aika joku naapuruston lapsi on notkumassa meidän pihalla. Kyllä mä haluan usein viettää aikaa myös ihan oman perheen parissa ja vain omalla poppoolla. Mulla nyt lapset vielä pieniä. Esikoinen ekalla, kaksi muuta alle kouluikäisiä. Tottahan tuokin asia varmaan muuttuu lasten kasvaessa kun kuljeskelevat sitten kavereiden kanssa muutoinkin. Mutta en mä tykkää siitä, että aina jos itse lähtee lasten kanssa pihaan, on aina joku joka tuppaa mukaan seuraan, joku lapsi siis. No, kai ne lapset hakeutuu sinne, missä näkee, että joku aikuinen on lasten seurana. Niin paljon näyttää ihmiset laittavan aika pieniäkin lapsia ulos yksinään/sisarusten kanssa. Minä lähden mielelläni ulos kun lapsetkin lähtee. On kiva niiden kanssa puuhastella sielläkin ja pelailla yms... Saavat kyllä olla omalla pihalla keskenäänkin, että en mä aina ole hengittämässä niskaan ;D

Vierailija
40/43 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivaltaisia ja päälle käyviä lapsia jotka kiusaa pienempiä ja on täysin perään katsottavia. Kivat ja hyväkäytöksiset lapset on tervetulleita mutta ei koko ajan. Pitää saada olla omallakin perheellä välillä. Kavereista on se hyöty että lapset oppii sosiaalisuutta ilman vanhempien vaivannäköä ja lasten kuskailua sinne tänne ja aika kuluu kuin siivillä jos on leikkiseuraa. Ulkoilu ilman kavereita voi olla tylsää mutta kavereitten kans voi tehdä kaikenlaista kivaa jolloin liikuntaa ja ulkoilmaa tulee huomaamatta.