Olen aloittanut juoksuharrastuksen, onko siitä mitään hyötyä?
Olen nyt siis pari kertaa käynyt vasta juoksemassa. Kerrallaan olen juossut (ja välillä kävelen) n. ½ tuntia. Sykkeet 120-170 välissä. Kertokaa mulle, miten pitäisi muuttaa vai pitääkö mitenkään, jotta alkaa näkyä tuloksia kropassa ja muutenkin...
Kommentit (4)
sekä kunnon kohottamisen että laihtumisen kannalta. Tosin laihtumista halutessa pitää olla tarkkana, että ei lisää syömisiään yhtään. Kuten 2 sanoi, yhden juoksulenkin kuluttamat kalorit tulee kyllä kuitattua esim. yhdellä viinerillä tai kakkupalalla.
Tärkeintä on säännöllisyys: käy vähintään kolme kertaa viikossa joko juoksulenkillä, reippaalla kävelyllä tai niiden yhdistelmällä. (Joko yli-innokas kohta kyllä kertoo sinulle, että pitää harjoitella vähintään viisi kertaa viikossa saadakseen tuloksia, mutta se on täyttä puppua, jos et ole valmiiksi tosi hyvässä kunnossa. Voin omasta kokemuksestani kertoa, että kolme kertaa vikkossa harjoittelulla pääsee vielä kuntoon, jossa juoksee puolimaratonin selvästi alle 2,5 tuntiin.)
Kun kunto kohoaa, voit vähitellen yrittää muuttaa harjoittelua monipuolisemmaksi: viikossa yksi lenkki muita pidempi, yksi taas muita nopeampi. Mutta tätä ei tarvitse suinkaan aloittaa vielä ensimmäisten viikkojen aikana.
Jos haluat muutoksia kropassa, niin nopeammin saat niitä tekemällä juoksun lisäksi myös kuntosaliliikkeitä. Olennaista on käyttää tarpeeksi isoja painoja sen jälkeen, kun olet ensin opetellut liikkeiden oikean tekniikan pienemmillä painoilla.
eli saa jo tosissaan juosta että sen kuluttaa... Joku puolen tunnin lenkkeily (välillä kävellen) vastaa suunnilleen yhtä voileipää. Lenkkeily on tottakai hyvä juttu, pääasiallisesti terveyden ja kunnon kannalta. Laihduttaessa se ruokavalio on kuitenkin se nro 1.
Hikiliikunnalla on selvä vaikutus esimerkiksi kaamosmasennukseen ja mielialaan muutenkin. Vaikutukset eivät siis ole pelkästään fyysisiä vaan myös psyykkisiä. Ja kun kun kunto kohoaa, jaksaa enemmän. Siis pystyy tekemään enemmän ja nauttimaan tekemisestään enemmän.
Olet aloittanut ihan oikein intervalliharjoittelulla.
Pikku hiljaa voit ruveta pidentämään juoksuosuutta ja vähentämään kävelyä, kunnes jossain vaiheessa juokset/hölkkäät koko matkan :)
Jatka vain samaan malliin ja pidä mielessä, että huono olo ei saa tulla lenkillä eikä sen jälkeen. Kunto kohoaa yllättävän nopeasti.
Jos kiloja haluat pudottaa, ruokavalio on toki myös tärkeä. Yksi viineri saattaa kompensoida jo lenkin kalorinkulutuksen..