Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein jättää 2. v. 9 kk ikäinen lapsi yksin kotiin

Vierailija
23.09.2010 |

että vie isoveljen kouluun? Tänään aamulla oli taas kauhea show. 2 v. 9 kk ikäinen lapsi ei halua tulla mukaan, ei halua pukea päälle, ei halua viedä isoveljeä kouluun. En jaksanut sitä huutoa ja sanoin että kokeillaan nyt yhden kerran, katsotaan miten jaksat olla yksin. Jätin lapsen leikkimään Legoilla ja juoksin isoveljen kanssa kouluun. Sinne on noin 800 metriä. Vein lapsen ovesta sisään, halin ja pusin ja juoksin kotiin. Kaksivuotias leikki edelleen Legoilla eikä ollut surullinen eikä ollut itkenyt. Olin poissa ehkä minuutin, kaksi?

Onko mielestänne väärin jättää noin pieni lapsi yksin kotiin lyhyeksi aikaa? Omatunto soimaa kyllä ja kovasti mutta oli se rentouttavaa kun ei tarvinnut ottaa kiukkupussia mukaan. En tiedä vielä miten teen kun on aika hakea koululainen.

Mitä te tekisitte? Laitoin oven lukkoon jne että lapsi ei olisi voinut karata. Ikkunat oli kiinni.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koulumatka on alle satametriä. Miks ekaluokkalainen ei kävele sitä yksin? Ja vaikka olis kuinka huono matkoja arvioimaan, niin ei tollaista heittoa tee kuin idiootti. Alunperin matka oli melkein kilsa (parisataa metriä vajaa) ja yhtäkkiä se on alle satametriä. Ihmisen askel on yleensä noin metri.

Vierailija
2/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsi tuollaista voi päättää. Toinen asia on se, miksi ihmeessä koululainen ei voi kulkea noin lyhyttä koulumatkaa yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveli on? Eikö voi mennä yksin kouluun?

Vierailija
4/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mielestäsi voi kulkea 800m (!) yksin?

Ihmeellistä logiikkaa..

Vierailija
5/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja vielä lapsen kans? Melkoinen sprintti kyllä. Mulla menee lasten kans tuohon matkaan heti vartti ainakin..

Vierailija
6/116 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyin jättämään meillä 3v esikoisen (tyttö) siksi aikaa filmejä katsomaan kun kävin vauvaa työntelemässä ja kaupassa vastaavan matkan päässä. Nuoremmat pojat taas ovat olleet sellaisia etten missään nimessä olisi voinut jättää. Eiköhän jokainen tunne lapsensa itse parhaiten ja osaa arvioida riskit.

Vierailija
7/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a)miksi koululainen ei voi mennä yksin?b)mitä jos sulle ois sattunu jotain matkalla?c)mitä jos kotona ois vaikka tullu tulipalo?ja pieni sisällä eikä pääse ulos?..jne...

Vierailija
8/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveli on? Eikö voi mennä yksin kouluun?

mäkin ihmettelin.en jättäs noin pientä yksin.

Vierailija
9/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kuin yksi katu! Minkä pituisia kadut on yleensä xD

Alle 2 min olin jo kotona. Isoveli on 6,5 v. eikä kukaan anna noin pienten mennä vielä yksin, kaikki äidit taluttaa ne kouluun kun se on vielä uutta ja jännittävää. No, mä otan kohta kiukkupussin mukaan, rääkyvänä sitten :D

Vierailija
10/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haloo!

Vierailija
11/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi olla niin tyhmä että saattaa koululaisen kouluun, mutta jättää pikkulapsen yksin. Provohan tämä on!

Vierailija
12/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee aikaa enemmän kuin minuutti-kaksi... maailman huiput naisjuoksijat juoksevat sinne 2 minuutin pintaan - hieman alle :-)

en olisi jättänyt alle 3-vuotiasta. Itse asiassa meillä on 6-vuotias vasta nyt harjoitellut olemaan lyhyitä hetkiä ilman vanhempia kotosalla.

Vierailija
13/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti jos matkaa 800 m niin miksei koululainen mene itse? meillä eka ja tokaluokkalasiet menee ihan itse kouluun 1.8km .

ja oikeesti annatko sinä aikuinen ihminen lapsen määrätä?? onnea valitsemallesi tiellä, Se on ikävää ruveta sitten teinille opettamaan rajoja.. Tiesitko että rajat ja auktoriteeti on rakkautta.

Vapaa gurling vanhemmuusei ole rakkautta se on saamattomuutta.

Vierailija
14/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut 5-vuotiasta jättää noin 5 minuutiksi, kun vien roskat...

Vierailija
15/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se voi olla 800 m kun ajattelen! Sehän olisi melkein kilsa. Ei se ole kuin pari hassua askelta! Koulu näkyy ikkunasta!

t. ap

Vierailija
16/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se voi olla 800 m kun ajattelen! Sehän olisi melkein kilsa. Ei se ole kuin pari hassua askelta! Koulu näkyy ikkunasta!

t. ap

Vierailija
17/116 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi vanhempi koululainen ei mene kouluun yksin? Noin pienen kotiin jättäminen yksin on tosi arveluttavaa. Huolehdit enemmän vanhemmasta kuin nuoremmasta??

Vierailija
18/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Koululainen kävelköön itse kouluun! Kyllä tuon ikäinen voi jo sitä treenata ja olettehan asiaa jo varmasti harjoitelleetkin? Eli sitä, että missä kohti tietä kävellään, miten katsotaan kun mennään tien yli, saako juosta jne. Jos ette, niin aika viimonen hetki aloittaa harjoittelu.

Jos aamut on noin hankalia, niin sovi jonku ohi kulkevan mamman kanssa, että nappaavat muksusi mukaan loppumetrien ajaksi. Lapsesi voi vaikka seisoa ovella ja odottaa.

Vierailija
19/116 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se 3-vuotias siihen äkkiä tottuu. Ota vaan se aina mukaan, ei se kohta enää itke kun siitä tulee rutiinia.

Vierailija
20/116 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Herranjestas jos koulu näkyy, niin matkahan ei ole mikään vaikea kuljettavaksi edes esikoululaiselle. Ainoa mahdollinen ongelma on jos matkalla on esim. ison tien ylitys.