Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin jatkuvat retkeilyt

Vierailija
23.09.2010 |

Olenkohan mä ainoa, jota ketuttaa jo päiväkodissa alkava rahankeruu ja jatkuva retkillä juokseminen? Meillä on pienet (2,5v ja 1v3kk) lapset aloittaneet päiväkodin reilu kuukausi sitten ja nyt jo juostaan siellä täällä ja tuolla retkellä.

Ymmärrän lähimetsän retket yms. lähiympäristöön tehtävät, mutta en sitä, että pikkulapsia kuljetetaan busseilla kauppakeskusten eläinkauppoihin ja kirjastoihin. Lisäksi vielä useat, useat tiedossa olevat teatterit ym. Nämä on varmaan liki eskari-ikää oleville iso juttu, mutta ei noin pienet todellakaan tarvitse kulttuurivirikkeitä (ruoka, leikki, katto päänpäällä, tyyny johon päänsä laskee ovat se iso juttu pienille). Ja lisäksi en todellakaan pidä ajatuksesta, että omat pienet lähtee johonkin kauppakeskukseen pyörimään tarharyhmän kanssa. Puistattaa koko ajatus.

Varmaan ylireagointia, mutta ensiviikon retkipäivänä pidän itse töistä vapaan ja pidän lapset kotona.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noin pieniä retuutetaan pitkin kaupunia busseilla.

Kyllä tuollaiset retket kuuluu isommille 4 tai 5-6 vuotiaille.

Pienille riittää retki lähimetsään tai puistoon.

Paljonko teillä oikein on väkeä pk:ssa töissä että voivat tuollaisella porukalla edes lähteä?

Ja kuinka kulkevat bussilla, kun pienet tarvii rattaat ja niitä ei muutamia enenpää bussiin mahdu.

Vierailija
2/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan eivät ole onneksi huolineet ns pieniä mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellainen kohtuukokoinen. Ryhmässä 14 lasta ja 4 aikuista, sisarusryhmä ja ainoa tuosta joka tarvitsee rattaat, on meidän nuorempi.

Meinasin eläinkaupparetkestä hyppiä seinille kun kuulin, että olivat käyneet. (Itse vuorotyössä ja mies usein hoitaa viemiset ja hakemiset, joten tieto ei ihan aina kulje mulle asti.) Kyllä mun mielestä noissa kauppakeskuksissa ehtii käydä arkena muutenkin, ei sinne pk:n kanssa tarvii lähteä. Ja okei, isompi tykkää katsella sirkusta, mutta pienempi ei istu paikallansa edes 5min lastenohjelman aikaa, miten sitten jossain teatterissa?

Hienoa että järkkäävät, mutta en tykkää että noin pienille. Arghhhh...

ap

Vierailija
4/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

metsäretkille, isommat yli 3-veet käyvät nukketeatterissa, konserteissa yms.

Ikinä ei ole senttiäkään pyydetty vanhemmilta näihin rahaa, vaikka mielelläni maksaisin.

pienten retkille retuuttaminen on hölmöä.

Vierailija
5/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kaupat ovat kovinkaan innostuneita tällaisesta "asiakasryntäyksestä".

Vierailija
6/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kuussa retken, josta 50% on kauppakeskuksessa kuljeskelua. Hoitajien mielestä se on kehittvää ja saadaan olla sisätiloissa, mutta minusta aika ärsyttävää, että lapsen on laumana jossain aulatilassa ja hoitajat käy kaupoissa.

Ai että mistäkö tiedän? No kerran satuin samaan paikkaan sattumalta käydessäni lääkärikeskuksessa ja seurasin tunnin ajan, mitä oikein tapahtuu. Lopulta menin sanomaan, että ainakin oma poika lähtee nyt kotiin, jos tekeminen on sitä, että seistään parijonossa.

Vierailija
7/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pahaa on retkissä? Miksi olette tyytyväisiä jos lapsenne ovat joka päivä aamusta iltaan päiväkodilla?

En tiedä teistä mutta silloin kun oli kotiäitinä, me retkeiltiin lasten kanssa vaikka missä, monesti oltiin menossa 2-3 päivänä viikossa. Joskus pidettiin sitten ihan kotipäiivä ja joskus puistoiltiin lähipuistossa tai omassa pihassa.

Ihan pienillekin on ihania teattereita yms. ja jos pienestä alkaen saa niissä kulkea mukana, saa niistä paljon enemmän irtikin.

Varmaan ylireagointia, mutta ensiviikon retkipäivänä pidän itse töistä vapaan ja pidän lapset kotona.

Vierailija
8/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis teillähän on ihan loistava päiväkotiryhmä, noin vähän lapsia ja niin paljon aikuisia! Ja jos teidän 1,5 vuotias on nuorin niin...

Kerro missä päiväkodissa on noin aktiiviset kasvattajat, hyvät ryhmäkoot ja runsas aikuismiehitys niin mä ilmoitan muksuni sinne!!

Täytyy olla yksityinen?

Meillä 22 lasta, neljä aikuista (sijaisia ei käytetä eli yleensä aikuisia 2 tai 3, tiedän että on laitonta, niin tietää pk:n johtajakin "onpa ihana että soitit") eikä yhtään retkeä koskaan. Kerran kävivät viime keväänä kirjastossa osa porukasta... nice!

on sellainen kohtuukokoinen. Ryhmässä 14 lasta ja 4 aikuista, sisarusryhmä ja ainoa tuosta joka tarvitsee rattaat, on meidän nuorempi. Meinasin eläinkaupparetkestä hyppiä seinille kun kuulin, että olivat käyneet. (Itse vuorotyössä ja mies usein hoitaa viemiset ja hakemiset, joten tieto ei ihan aina kulje mulle asti.) Kyllä mun mielestä noissa kauppakeskuksissa ehtii käydä arkena muutenkin, ei sinne pk:n kanssa tarvii lähteä. Ja okei, isompi tykkää katsella sirkusta, mutta pienempi ei istu paikallansa edes 5min lastenohjelman aikaa, miten sitten jossain teatterissa? Hienoa että järkkäävät, mutta en tykkää että noin pienille. Arghhhh... ap

Vierailija
9/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä tarvinut rahaa antaa kuin ainoastaan taksi maksuun, kun menivät eskarissa uimaan ja sekin oli tosi pieni summa.

Kerran vuodessa isommat lapset käy teatterissa ja ei siitä tarvitse mitään maksaa. Päiväkodin tädit esittää joskus lapsille näytelmia päiväkodissa. Lisäksi päiväkodissa käy aina joskus joku esim. laulattamassa lapsia ja onhan sielä pyhäkouluakin. Miksi pitää lähteä päiväkodista pois, kun sinne voi järjestää lapsille esityksiä ynm.

Lastemme päiväkodissa tehdään melkein viikottain retkiä lähimetsiin. 3v alkaen käyvät luistelemassa jäähallissa ja ei siitäkään tarvitse mitään maksaa.

Ei alle 3v taida retkeillä tuossa päiväkodissa ollenkaan.

Kirjastossakin kävivät vasta eskari ikäisenä.

Tuntuu jotenkin hullulta raahata noin pieniä ympäriinsä paikkoihin jotka ei noin pieniä voi vielä kauheasti kiinnostaa. Kauppakeskuksissakin monet käy varmaan perheen kanssa viikottain.

Vierailija
10/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en kauppakeskusretkiä todellakaan

itse aikoinani pidin kans vapaapäivä kun oli ns retkipäivä, joka ei miellyttänyt minua ja lasta

Vierailija
11/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne tajua, mikä järki on kuljettaa pikkulapsia jatkuvalla syötöllä kauppakeskuksiin retkelle, teattereita yms.

Toki me käytiin siellä ja täällä lasten kanssa kun olin kotona, mutta kyllä tuon ikäiset on ihan onnesta soikeana jos saa vaan olla. Ja minä vaan en tykkää että pikkulapsia retuutetaan busseissa ja kauppakeskuksissa... niissä ehtii lasta retuuttamaan pakonedessä muutenkin paljon. Metsäretkelle ei taas kotoa töiden jälkeen ja kotihommien ja kauppareissujen jälkeen oikein jaksa lähteä, ja pimeässä metsässä nyt ei paljon pienille olisikaan.

Mitä ihmeen pahaa on retkissä? Miksi olette tyytyväisiä jos lapsenne ovat joka päivä aamusta iltaan päiväkodilla?

En tiedä teistä mutta silloin kun oli kotiäitinä, me retkeiltiin lasten kanssa vaikka missä, monesti oltiin menossa 2-3 päivänä viikossa. Joskus pidettiin sitten ihan kotipäiivä ja joskus puistoiltiin lähipuistossa tai omassa pihassa.

Ihan pienillekin on ihania teattereita yms. ja jos pienestä alkaen saa niissä kulkea mukana, saa niistä paljon enemmän irtikin.

Vierailija
12/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin retkeillään paljon, mutta retket suuntaavat lähimetsään, läheiseen asukaspuistoon, jossa paljon erilaista toimintaa lapsille, pulkkamäkeen, hiihtämään, luistelemaan, kirjastoon, lasten teatteri esityksiin jne. Kaupoissa eivät kyllä ole koskaan käyneet ja se kuulostaa omituiselta. Lisäksi pienten puolella (alle 3 v.) retkiä on aika vähän, pääsääntöisesti lähipuistoon ja metsään, pari kertaa vuodessa voi olla joku teatterijuttu, sekin on ihan kävelyetäisyydellä päiväkodista. Isommat ja eskarit touhuaa sitten enemmän.

Mäkään en tykkäisi mistään kauppakeskuksessa luuhaamisesta. Ja eläinkauppaan meno ilman ostoaikeita tuollaisen porukan kanssa on jo vähän arveluttavaa...

Vierailija
13/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pahaa on retkissä? Miksi olette tyytyväisiä jos lapsenne ovat joka päivä aamusta iltaan päiväkodilla? En tiedä teistä mutta silloin kun oli kotiäitinä, me retkeiltiin lasten kanssa vaikka missä, monesti oltiin menossa 2-3 päivänä viikossa. Joskus pidettiin sitten ihan kotipäiivä ja joskus puistoiltiin lähipuistossa tai omassa pihassa. Ihan pienillekin on ihania teattereita yms. ja jos pienestä alkaen saa niissä kulkea mukana, saa niistä paljon enemmän irtikin.

eli yhtä raskas. Siksi siellä pitäisi olla pelkkää rutiinia ja perushoitoa. Kyllä kauppakeskukseen, eläinkauppaan ja kirjastoon ehtii yhdessä vanhempien kanssa. Päiväkotipäivä pitäisi rauhoittaa olemiselle, koska meluisana se on nyt jo liikaa monelle.

Vierailija
14/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku edellä kirjoitti, päiväkotipäivä on pienille työpäivä. Vähemmän raskaana sen voi pitää rutiineilla ja tutulla ympäristöllä. Retkeillä voi sitten vanhempien kanssa. Isommat lapset sitten ovat asia erikseen, mutta tuollaisille alle 3-vuotiaille ei juuri lähimetsää tai lähipuistoa isompia retkiä tarvitsekaan tehdä.

Onneksi meidän päiväkodissa ollaan samoilla linjoilla. Isommat retkeilee mutta pienemmät taisivat käydä keväällä jonkin pienen metsäretken, nyt syksyllä on sama. Ja se on ihan tarpeeksi ainakin meidän 2-vuotiaalle. Muksu pääsee sitten meidän kanssamme tutustumaan muihin paikkoihin.

Vierailija
15/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä luullaan lasten kaipaavan sitä. Nyt lapset jo koulussa eikä sieltä koko ajan mennä jonnekin.

Vierailija
16/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa ryhmissä on kyllä vähintään yksi tai useampi karvaelukoille allerginen. Lisäksi eläinkaupan väki ei taatusti ole iloinen päiväkotiryhmän eläinkauppavierailusta ilman mitään ostoaikeita, pelkkää elukoiden häirintää.

Noin pienet ei taatusti kaipaa mitään muita retkiä kuin ehkä mehun ja näkkärin kanssa aidan taakse lähimetsään tai lähimpään leikkipuistoon, nämäkin harvakseltaan esim. parin kolmen viikon välein. Jatkuva reissaaminen ja retuuttaminen ja busseissa ym. kulkeminen ei todella ole pienille mukavaa.

Ottakaa vanhempainillassa asia esille rakentavasti; voit esittää kritiikin vaikka hampurilaisperiaatteella. Esim. kiva, että ajattelette lasten viihtymistä ja näette vaivaa sen eteen mutta koska pienet lapset pikemminkin stressaantuvat kuin nauttivat jatkuvasta retkeilystä ja koska ostoskeskuksissa käydään vanhempien kanssa eikä sieltä saa mitään lapsille suotuisia virikkeitä, toivon, että jatkossa retkiä tehdään harvemmin ja silloinkin vain lähialueille, joihin pääsee ilman bussikyytejä tai suurempaa reissailua. Kun lapset kasvavat, retkiä voi tarvittaessa suunnata sitten kauemmaskin, silloinkin tosin muualle kuin ostoskeskuksiin. Ja ilmoita, että kaupungilla kulkeminen ja ostoskeskusretket on omien lastesi osalta jatkossa kielletty.

Saman palautteen voi laittaa myös kirjallisena päivähoidon vastaavalle johtajalle tiedoksi, tällöin asiaan varmaan myös puututaan ylhäältä päin.

Vierailija
17/20 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän alle 3v ryhmässä ainakaan retkeillä missään, pienille tärkeämpää perushoiva ja huolenpito ja sylittely ja toisekseen 3 hoitajan kädet ei riittäisi 12 alle 3v.lapsen kanssa retkeilyyn kun käytännössä kaikki lapset tarvitsisivat rattaat pidemmälle retkelle. Pieni metsäretki riittää kerran vuodessa. Päiväkodille sitten tilataan erikseen koko talolle esityksiä ja järjestetään erilaisia teemajuhlia vuoden mittaan. Isommat lapset käyvät sitten enemmän retkillä ym.

Vierailija
18/20 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen lapsensa on pienin.

Joten jos ne muut muksut ovat jo isompia, ymmärrän hyvin retkeilyn. Ja ap:n on - anteeksi nyt - vähän turha urputtaa, itsehän on pannut lapset pieninä hoitoon ja vieläpä sisarusryhmään.

Kannattaa jutella tuosta päiväkodissa ja kysyä, olisiko joskus mahdollista pitää pienimmät - JOS alle kolmivuotiaita on ryhmässä muitakin kuin ap:n piltit päiväkodilla sillä aikaa, kun muut retkeilevät. Jos ohjaajia on neljä, ja pieniä useampi, se helpottaa sitä retkeilyäkin, itse asiassa.

Vierailija
19/20 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nämä rahat voisi laittaa henkilökunnan palkkaamiseen...

Vierailija
20/20 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole pakko osallistua. Ovat sitten vaan tarhassa sen aikaa kun muut käyvät retkellä. Minusta on kiva, että retkeilevät ja touhuavat muuallakin kuin tarhan aitojen sisäpuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä