Ihmiset, jotka eivät vain osaa olla lasten kanssa!
Miehen lapseton sisko tuli kutsuttuna lapsemme syntymäpäiville ja oli kovasti odotettu vieras lapsemme taholta.
Hän ojensi lahjan ja tämä oli ainut kommunikointi lapseemme. Loppuajan hän keskusteli omista työasioistaan veljensä kanssa.
Lapsi oli häntä kovasti siis odottanut ja yritti ottaa kontaktia tätiinsä, mutta ei mitään.
Tylyä minusta, mutta hän ei itse (eikä mieheni) sitä ymmärrä. Muutenkin ärsyttää, että ainoa asia, josta hän tykkää ja osaa jutella, on hänen OMAT työasiansa! Eikö edes lapsen syntymäpäivänä voisi lapsen vuoksi edes teeskennellä olevansa kiinnostunut lapsen kuulumisista, päivästä, lahjoista jne.?
Tilannehan lapsen osalta johti jälleen siihen, että hän hakemalla haki tädin huomiota. Ensin hyvällä ja sitten riehaantumalla sekä esittämällä. Tästä täti muisti huomioida antamalla negatiivista palautetta ja taatusti taas purputtamalla äidilleen, kuinka riiviö lapsemme on ja kuinka en osaa häntä kasvattaa..
Tapaamisemme menee aina tähän.. Pitäisikö minun yrittää jatkossa yrittää vain hillitä lapseni halua (ja pettymyksiä) ottaa kontaktia tätiin ja tulla huomioiduksia vai miten tässä pitäisi toimia??
Kohtalontovereita/mielipiteitä?
Kommentit (53)
Noin ei käyttäydytä. Lapsi sai lahjan, kiitti kauniisti ja siinä se. Ei aikuiselta tai keneltäkään sen enempää sovi vaatia. Jos tädin huomio on saatava, kannattaisi lapsen opetella soittamaan, laulamaan tms.
ap saa kunnon ryöpyn niskaansa:
- Aikuinen tekin oikein. Lahja riittää. Olisit kiitollinen kun tuli paikalle.
- Lapsi on väärin kasvatettu kun ei ollut kunnolla edes omilla synttäreillään.
- Ennenkään ei aikuiset leikkineet synttäreillä, joten ei nykyäänkään.
Piste.
ap saa kunnon ryöpyn niskaansa:
- Aikuinen tekin oikein. Lahja riittää. Olisit kiitollinen kun tuli paikalle.
- Lapsi on väärin kasvatettu kun ei ollut kunnolla edes omilla synttäreillään.
- Ennenkään ei aikuiset leikkineet synttäreillä, joten ei nykyäänkään.Piste.
tässä on väärin?
voisi silti edes hetken esittää kiinnostunutta LAPSEN omana SYNTYMÄPÄIVÄNÄ.
Osoittihan hän kiinnostusta tuomalla lahjan?
Ei kaikkia vain lasten jutut kiinnosta ja minä (kolmen lapsen äiti) suon sen heille ihan täysin. Meille saa silti tulla kylään ja mahdollisuuksien mukaan seurustellaan muitten asioitten merkeissä.
Oppiipahan lapsikin, että on erilaisia ihmisiä. Riehumista en suvaitsisi moisen tekosyyn perusteella.
Osoittihan hän kiinnostusta tuomalla lahjan?
Ei kaikkia vain lasten jutut kiinnosta ja minä (kolmen lapsen äiti) suon sen heille ihan täysin. Meille saa silti tulla kylään ja mahdollisuuksien mukaan seurustellaan muitten asioitten merkeissä.
Mulla on sama tilanne kuin tuolla siskolla.
Mummuni hautajaisissa oli serkkuni ja hänen kolmevuotias tyttönsä.En ole kovin lapsirakas, tosin tuo muksu ihan menee.Kehuin kerran lapsen nättejä kenkiä-siinä se.Loppuajan juttelin serkkuni kanssa omista koulujutuistani.Tosin lapsi ei hakemalla hakenut minun huomiotani, kun ei itse ollut keskipisteenä.
Näin menee aina,kun olemme esimerkiksi kylässä serkullani.14 täytän lokakuussa.
Nyt leimaatte minutkin varmasti paskamaiseksi tyypiksi,kun heti en rynnännyt lässyttämään pikkuiselle.Minä en vain ole sellainen! Eikä jokaisen ihmisen tarvitse ollakkaan. Valitettavasti te äidit ette sitä vaan aina tunnu tajuavan!
Näin menee aina,kun olemme esimerkiksi kylässä serkullani.14 täytän lokakuussa.
joten voisit ehkä lapsen "suulla" tulkita tädille, kun kerran sukua olette ja tulette jatkossakin tapaamaan, että: "Nyt näyttäisi, että meidän Leena haluaisi nyt vähän leikkiä sun kanssa. Jaksaisitko lukea sille vaikka kirjan tai tehdä tän palapelin?"
JOS se tähän sanoo että en lue, ei kiinnosta niin sitten on vaan hyväksyttävä se, ei häntä voi muuttaa.
Itse kuitenkin luulen, että täti ei vaan osaa tehdä aloitetta eikä esim tiedä mitä sen ikäisen kanssa voisi puuhata.
Jos taas lapsi on jo isompi, rohkaise lasta itseään pyytämään kauniisti: "Voisitko X-täti tehdä mun kanssa kahdestaan tän palapelin"
Joihin tulee joku aikuinen vieras, joka ei juttele päivänsankarille mitään, eikä ole pätkääkään kiinnostunut hänestä.
Olisiko se teidän mielestänne hyvää käytöstä? Minusta EI ole.
Miksi siis sen lapsen saa sivuuttaa kuin pölyhiukkasen? "Kun en nyt vaan ole kiinnostunut lapsista" - hei haloo! Kysehän oli kuitenkin sen lapsen kunniaksi järjestetyistä juhlista, ja hyvään käytökseen kuuluu, että juhlakalu (minkä ikäinen tahansa) on ainakin jossain määrin juhlien keskipiste.
Onko tuo jotain nykyajan nuorten aikuisten ajattelua, että kaikki on vaan Minä, minä, minä ja mä. Kun MUA ei huvita onnitella ja kysellä kuulumisia ja kuunnella päivänsankarin juttuja, niin minä käännän sille vaan tylysti selän ja vaadin, että MUN jutut kiinnostaa muita.
Miettikääpä, jos ap olisi puhunut vaikka äitinsä 70-vuotissynttäreistä.
joten voisit ehkä lapsen "suulla" tulkita tädille, kun kerran sukua olette ja tulette jatkossakin tapaamaan, että: "Nyt näyttäisi, että meidän Leena haluaisi nyt vähän leikkiä sun kanssa. Jaksaisitko lukea sille vaikka kirjan tai tehdä tän palapelin?" Jos taas lapsi on jo isompi, rohkaise lasta itseään pyytämään kauniisti: "Voisitko X-täti tehdä mun kanssa kahdestaan tän palapelin"
Minä sentään pidän lapsista noin yleensä ottaen, mutta tuollasesta vetäisin kyllä herneen nenään. En todellakaan leiki muiden lasten kanssa ellen itse halua, edes näiden synttäreillä. Enkä teeskentele tykkääväni lapsesta josta en erityisemmin välitä.
Jos alkaa tulla tuollaista reaktiota, tai kuten ap:n laspi, lapsi alkaa vaatia huomiota, niin jätän kyllä käynnit siihen.
Ja minulla ON lapsia, enkä vaadi vierailta heidän huomioimistaan muuten kuin kohteliaiden käytöstapojen verran, eli tervehtiminen riittää, jos muu ei kiinnosta.
18; sähän olet ainakin minun mittapuullani lapsi vielä itsekin. SINÄ olet se, jolle aikuiset yrittävät antaa huomiota keksimällä keskustelunaiheita, jotka kuuluvat elämääsi, aivan samalla tavalla kuin he yrittävät sen kolmevuotiaan kanssa keksiä lapsen maailmaan kuuluvia jutunaiheita. He eivät oletakaan, että sinä vielä noin nuorena pystyisit eläytymään itseäsi vanhempien ihmisten elämään niin että osaisit keskustella heille tärkeistä asioista. Sinulla ei vielä sosiaalisissa tilanteissa voi olla, eikä odoteta olevan, sellaista kykyä ottaa toiset huomioon kuin pari-kolmekymppisillä.Siksi kukaan ei varmasti loukkaannu jos et huomioit lasta. Mut kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä samanlainen käytös voisi jo herättää huomiota.
Joihin tulee joku aikuinen vieras, joka ei juttele päivänsankarille mitään, eikä ole pätkääkään kiinnostunut hänestä. Olisiko se teidän mielestänne hyvää käytöstä? Minusta EI ole. Miksi siis sen lapsen saa sivuuttaa kuin pölyhiukkasen? "Kun en nyt vaan ole kiinnostunut lapsista" - hei haloo! Kysehän oli kuitenkin sen lapsen kunniaksi järjestetyistä juhlista, ja hyvään käytökseen kuuluu, että juhlakalu (minkä ikäinen tahansa) on ainakin jossain määrin juhlien keskipiste. Onko tuo jotain nykyajan nuorten aikuisten ajattelua, että kaikki on vaan Minä, minä, minä ja mä. Kun MUA ei huvita onnitella ja kysellä kuulumisia ja kuunnella päivänsankarin juttuja, niin minä käännän sille vaan tylysti selän ja vaadin, että MUN jutut kiinnostaa muita.
Olisiko se mummo sitten kiukutellut ja hyppinyt ja vaatinut huomiota? Ehkä, jos sen olisi kasvattanut ap:n tyyppinen äiti. Aikuiset yleensä voivat keskustella, mutta pikkutenava vaatii sitten huomiota toisella tavalla ja esim leikkimistä.
Sä olet just sellainen ihminen joka vertaa aikuisia ja lapsia kaikessa. Kun ei voi verrata!!!
Oppiipahan lapsikin, että on erilaisia ihmisiä. Riehumista en suvaitsisi moisen tekosyyn perusteella.
Osoittihan hän kiinnostusta tuomalla lahjan? Ei kaikkia vain lasten jutut kiinnosta ja minä (kolmen lapsen äiti) suon sen heille ihan täysin. Meille saa silti tulla kylään ja mahdollisuuksien mukaan seurustellaan muitten asioitten merkeissä.
muiden lasten kanssa. Saattaa haluta ison perheen ja olla hyvä äiti omille lapsilleen, mutta ei silti oikein luontevasti vaan osaa olla toisten lasten kanssa.
valitettavasti. En jaksa niin kiinnostua muiden lapsista ja tuntuisi typerältä teeskennellä.
"Tästähän on ollut jo moneen kertaan ketjujakin; aihe vapaalla puhutaan muustakin kuin lapsista."
Jepjep, kas kun en tiennyt, kun minut sai hakeutumaan tälle sivustolle vain se, että olen nyt äitiyslomalla. Ennen lapsia ei olisi käynyt mielessäkään tällainen palsta. Luulisi netin tursuavan keskustelupalstoja ja sivustoja lapsettomille.
Olisi tietenkin kiva jos edes vähän huomioisi lasta. Juttelisi tälle vähän tai jotain. Silti kyllä aikuiset on aikuisia eikä niiden minun mielestä tarvitse niinkään leikittää muiden lapsia. Lapset saisivat osata hoitaa sen homman itse.
olen vähän samanlainen, eli en tykkää pitää vieraita pikkuvauvoja sylissä enkä ole luonteva lastenleikittäjä... Toki olen hieman kehittynyt asiassa nyt kun itsellä on 1v. lapsi, ja muidenkin lapset kiinnostaa enemmän.
-Kyllä sen verran pitäis olla käytöstapoja että hieman jututtaa PÄIVÄNSANKARIA ja on edes olevinaan kiinnostunut lapsesta ja hänen jutuistaan. Ei nyt ketään voi pakottaa leikkimään tai pitämään lasta sylissä, mutta silti, lapselle ihan pienikin huomionosoitus voi olla suuri juttu.
-niinpä, lapsi todellakin ottaa huomion, jos ei hyvällä niin sitten pahalla....ihan luonnollista!
"Tästähän on ollut jo moneen kertaan ketjujakin; aihe vapaalla puhutaan muustakin kuin lapsista." Jepjep, kas kun en tiennyt, kun minut sai hakeutumaan tälle sivustolle vain se, että olen nyt äitiyslomalla. Ennen lapsia ei olisi käynyt mielessäkään tällainen palsta. Luulisi netin tursuavan keskustelupalstoja ja sivustoja lapsettomille.
Et ole tosiaan tainnut olla täällä vielä kovin kauaa, tähän jää koukkuun. Äitiyslomalla minäkin tänne eksyin mutta siitä on jo vuosia...
hämmästyttää monesti lapsellisten suvaitsemattomuus lapsettomia kohtaan. Ja ihanko oikeasti aikuiset tulevat leikkimään lasten synttäreille? En kyllä muista omastakaan lapsuudesta, että tädit ja sedät olisivat olleet missään leikeissä konttaamassa ja pyörimässä mukana.